Miksi kaikkien pitäisi intoilla ja panostaa lastenvaatteisiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "öööö"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ö

"öööö"

Vieras
Minun ja mieheni yhteenlaskettu palkka on kuukaudessa viisinumeroinen. Meillä on kolme lasta, ja rehellisesti sanottuna en panosta lasteni pukeutumiseen yhtään. Ostan yleensä halvinta mahdollista (paitsi ulkoiluvaatteissa), sillä vaatteet jäävät nopeasti pieneksi. Tietysti katson että vaatteet ovat puhtaat ja ehjät ennen kuin lapset laittavat ne päälle. Tuli puhetta sisareni kanssa lastenvaatteista, ja kun sanoin että meidän lasten vaatteet ostetaan halpisketjuliikkeistä, niin heti alkoi ihmettely: "luulisi teillä olevan varaa, en tajua miksei voi ostaa kunnollista jos kerran on rahaa?" Kyllä mielestäni nuo H&M, Lindex, Kappahl etc. "laatuvaatteet" ovat ihan tarpeeksi kestäneet meidän lapsilla.

Eikö se ole kuitenkin tärkeintä, että lapsilla on sopivankokoiset, ehjät ja puhtaat vaatteet? Merkistä ja hinnasta viis?

(Ja ei, en loukkaantunut siskoni sanoista enkä aio muuttaa tapojani, kunhan maanantai-illan ratoksi pohdiskelen..)

Ei kaikkien pidä. Ei tässä elämässä ole mikään pakko muuta, kuin kuolla.

Mä en itseasiassa tunne yhtäkään ihmistä, joka ostaa VAIN kalliita vaatteita ja sivuuttaa täysin kaikki nuo mainitsemasi ketjut. Mutta heitä toki tunnen, joilla on niiden "ketjuvaatteiden" lisäksi joitain merkkivaatteitakin.

Mä tykkään panostaa lasteni pukeutumiseen, mutta sen panostamisen pystyy tekemään myös "ketjuvaatteilla", eli ei siihen paitaan mitään Burberryn logia rintaan tarvita jotta se on panosamista.

Mulla on tuommoinen kaveri. Ulkoiluvaatteet on laadukkaita, sisävaatteet mistä milloinkin, osa laadukkaitakin, mutta niitä sisävaateita näyttäis olevan todella vähän, siis ehkä viis paitaa per lapsi. Ja kun ne samat vaatteet menee pesukoneen ja kuivurin läpi 3 kertaa viikossa niin siinä vaiheessa kun ne päätyvät sille juniorille niin alkavat olla aika nuhjusen näkösiä ja osa suorastaan puhkikuluneita. mutta ymmärrän hyvin että,kaikkia ei kiinnosta eikä tarvitse kiinnostaa. Äidin omatkin vaatteet on samanlaisia. Kukin taaplaa tyylillään ei se multa oo pois.

No luulisi teillä olevan varaa panostaa sitten lapsen terveyteen ostamalla vähintään luomulaatuisia vaatteita jne, eikä sitä arveluttavalla tavalla tuotettua massavaatetta. Samalla oletan, että teidän vanhempien vaatteet ostetaan myös samoista ketjuliikkeistä, muuten ihmettelen, jos ette satsaa lasten vaatteisiin enempää.

Itseasiassa ostamme - vapaa-ajan vaatteita. Töihin emme, sillä siellä kuuluu näyttää siistiltä ja pitää olla "viimeisen päälle".

Ja se, että on iso palkka, ei tarkoita että siitä jäisi rahaa.;) Meidän kulut ovat isommat kuin normaalituloisella perheellä.

Mä en tiennyt, että (lasten) vaatteisiin kuuluu panostaa, ennen kuin tulin palstalle! :ashamed:

Meillä ei panosteta sen kummemmin, ostetaan milloin mistäkin, ei katsota merkkiä tms. Muksu on aina ehjissä, siisteissä, sopivan kokoisissa ja asianmukaisissa vaatteissa ja varusteissa. Väritkin yritän aamuisin katsoa, ettei nyt kauheasti viiraa silmissä :D

Meillä on ollut näitä kalliitakin ulkoiluvaatteita ja markettikamaa, enkä oikeasti ole huomannut mitään käytännön eroa. Että samoilla linjoilla mennään.
Omanikin ostan milloin mistäkin. Että yhtä kauheina varmaan kuljetaan.

Se on sinun kantasi. Meillä on kuitenkin saksalaiset laatuautot, joilla on hyvä jälleenmyyntiarvo.

Auton arvo alenee nopeasti, myös saksalaisen laatuauton. Erittäin hyvän auton saa myös käytettynä. Käypä nettiauto.com - sivulla, kuinka nopeasti autojen hinnat putoavat! Sitä paitsi "tehdasuusi" ja vähän käytetty auto kestävät aivan yhtä kauan. Joskus tuntuu, että ne ihmiset, jotka panostavat autoihin, ovat erittäin näyttämisen haluisia ihmisiä. Auto näkyy kaikille, mutta esimerkiksi laadukas taulu olohuoneen seinältä ei todista varakkuutta kadulla oleville ihmisille.

No minä en kovasti intoile. Haluan vaatteiden olevan kauniita, ehjiä ja puhtaita. Ja koetan sommitella värit kauniisti. Tämä riittää minulle toistaiseksi. Katsotaan nyt, kun lapset alkavat tulla murrosikään ja kenties muuttuvat vaateliaammiksi vaatetuksen suhteen? Sitten pitää katsahtaa tilanne toki uudelleen :)
En ole montaa merkkivaatetta lapsilleni ostanut. Mieheni taas löytää näitä merkkivaatteita kirpputoreilta ja äitini myös, joka ostaa myös uusia merkkivaatteita kaupoista.

Alkuperäinen kirjoittaja asdköjgahsf;26449518:
Auton arvo alenee nopeasti, myös saksalaisen laatuauton. Erittäin hyvän auton saa myös käytettynä. Käypä nettiauto.com - sivulla, kuinka nopeasti autojen hinnat putoavat! Sitä paitsi "tehdasuusi" ja vähän käytetty auto kestävät aivan yhtä kauan. Joskus tuntuu, että ne ihmiset, jotka panostavat autoihin, ovat erittäin näyttämisen haluisia ihmisiä. Auto näkyy kaikille, mutta esimerkiksi laadukas taulu olohuoneen seinältä ei todista varakkuutta kadulla oleville ihmisille.

Tiedän kyllä, mutta me olemme halunneet ostaa autot niin, että saamme valita värin, penkkien värin & materiaalin, vaihteiston, moottorin yms tekniset jutut yms. :) Käytetyissä autoissa harvoin sattuu juuri täydellistä kohdalle.

Minä en ole parjannut mitään. Jokainen saa minun puolestani panostaa lastenvaatteisiin, ostakoot millaisia vaatteita haluaa, ei kuulu minulle. Ihmettelin vain pitääkö KAIKKIEN tehdä samoin.

Pyydän anteeksi että käytin sanaa jota sinä et käyttänyt (tyypillisesti tartutaan johonkin sanaan kun muuhun ei voida), laitetaan tilalle vaikka arvostelemasi-sana. Ei, kaikkien ei pidä. Ja kuten tiedät niin kaikki eivät niin tee. :)

Tiedän kyllä, mutta me olemme halunneet ostaa autot niin, että saamme valita värin, penkkien värin & materiaalin, vaihteiston, moottorin yms tekniset jutut yms. :) Käytetyissä autoissa harvoin sattuu juuri täydellistä kohdalle.

No minä välitän vielä vähemmän autoista. Pääasia, että auto kulkee paikasta a paikkaan b, muulla ei ole merkitystä.
Mutta viihtyisään asuinympäristöön olemme kyllä satsanneet kohtuullisesti, samoin vapaa-aikaan.

Panostan luomuruokaan. se ei näy muille mitenkään. Ostan aina ekologista, jos sellainen vaihtoehto on. esim. lasipurkki mielestäni ekologisempi kuin muovinen. ekologisempi on aina kalliimpi.

• Tykkää
Reactions: Istafra

OK, ihan ymmärrettävää. Eli koska itse haluat tuollaisia asioita, niin miksi sinun on sitten vaikeaa ymmärtää, että joku haluaa lapsellensa tietynlaisia vaatteita? Kyse on lopulta samasta ilmiöstä, kulutusmieltymyksistä. Jokainen vain tukkii rahaa hieman eri paikkaan.

OK, ihan ymmärrettävää. Eli koska itse haluat tuollaisia asioita, niin miksi sinun on sitten vaikeaa ymmärtää, että joku haluaa lapsellensa tietynlaisia vaatteita? Kyse on lopulta samasta ilmiöstä, kulutusmieltymyksistä. Jokainen vain tukkii rahaa hieman eri paikkaan.

En ole ajatellut missään vaiheessa, etteikö saisi niin tehdä. Eikä minun ole edes vaikea ymmärtää. Jos et huomannut jo aloitusviestissä, kunhan pohdin siskoni kantaa asiaan.

Yhteistyössä