Miksi kaikki vaahtoaa varhaisultrasta ??????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 4+6
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Miksi ite ap vaahtoat siitä että toiset käy varhaisultrassa????? Mitäs jos hankkisit ihan OMAN elämän?

a035.gif

Alkuperäinen kirjoittaja äiti täälläkin:
Minäkin ihmettelen tätä koko käsitettä. Meillä tk:ssa katsotaan ultralla vauvan tilannetta useinkin,rutiinineuvolakäynnilla, jos esim. sydänääniä ei kuulu. Tehdäänkö tämä varhaisraskauden ultra jollakin tarkemmalla laitteella noin muualla?

ei meidän neuvolassa ole ultraäänilaitteita ollenkaan, pelkkä doppleri :|

Alkuperäinen kirjoittaja kaamea-akka:
Alkuperäinen kirjoittaja sädetikku:
Alkuperäinen kirjoittaja 4+6:
Ekassa raskaudessa tuo ei tullut pieneen mieleenikään. Mutta nyt toista odottaessani olen lukenut odotus palstoja ja kaikki ovat varaamassa aikaa varhaisultraan. Paitsi minä. Onko tämä joku uusi muoti-ilmiö tämä varhaisultra?

joo ihan niinku noi ovistukut :whistle:

ovistukut?? ei ymmärrä..

niin että nykyään lähes kaikki (tai ainaki tuntuu siltä) varmistaa ovulaation niillä tikuilla , muotia ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Norsupäästäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti täälläkin:
Minäkin ihmettelen tätä koko käsitettä. Meillä tk:ssa katsotaan ultralla vauvan tilannetta useinkin,rutiinineuvolakäynnilla, jos esim. sydänääniä ei kuulu. Tehdäänkö tämä varhaisraskauden ultra jollakin tarkemmalla laitteella noin muualla?

ei meidän neuvolassa ole ultraäänilaitteita ollenkaan, pelkkä doppleri :|

Ei täälläkään. Jos kaikki hyvin, kaksi ultraa "saa" tai siis niistäkin maksetaan sairaalan puolella polimaksu 22 euroa. Eli ultrat rv 12 ja rv 20.

Ekassa raskaudessa tuo ei tullut pieneen mieleenikään. Mutta nyt toista odottaessani olen lukenut odotus palstoja ja kaikki ovat varaamassa aikaa varhaisultraan. Paitsi minä. Onko tämä joku uusi muoti-ilmiö tämä varhaisultra?

ovistukut?? ei ymmärrä..

niin että nykyään lähes kaikki (tai ainaki tuntuu siltä) varmistaa ovulaation niillä tikuilla , muotia ;)

no, mun mielestä jos haluaa vauvan niin eikös se kannata tarkistaa se tarkka hetki jolloin hedelmöitys parhaiten onnistuu kuin että yrittää puolvuotta tai vuoden summamutikassa... :D

ovistukut?? ei ymmärrä..

Jaa, mun mielestä ihan fiksua jos esim epäsäännöllinen kierto, tai seksielämä ei ihan hirmu aktiivista.

Alkuperäinen kirjoittaja narsku:
ja sitten tuosta np-ultrasta:

Moni sitä hehkuttaa ja suurin osa siihen menee, mutta useimmiten saa kuulla juttua, että "en mä kyllä jatkotutkimuksiin lähtisi, sillä lapsi on mulle kuitenkin rakas, olis illä joku vamma tai ei"
Toi on naurettava asenne!
Varsinkin kaupungeissa, jossa kunta tarjoaa sen ilmaiseksi.
np-ultraan pääsee siksi, että siellä varmistetaan, ettei vauvalla ole turvotusta niskapoimussa (mikä voi olla merkki sairaudesta).
Äidit eivät tunnu ymmärtävän, että tutkimukset tarjotaan siksi, että päästän varmistamaan etukäteen, ettei lapsella ole mitään hätää.
Sitten jos siellä selviääkin turvotusta, niin osa äideistä kieltäytyvät jatkotutkimuksista koska "lapsi on silti aivan yhtä tärkeä"
argh.. miksi siihen np-ultraan täytyy ylipäänsä mennä, jos se lapsi on kuitenkin yhtä tärkeä ja rakas, vaikka sillä jotain vikaa olisikin?

Ei sinne niitä äitejä sen takia laiteta, että näkisivät vauvansa esimmäistä kertaa tms.

Voisiko se syy vaikka olla niin yksinkertainen, että on sitten aikaa valmistautua sairaanlapsen tuloon.

Minä en mene varhaisultraan, koska siitä ei minulle olisi mitään hyötyä keskenmenot ovat tulleet niin myöhään, että jopa niskapussiultrakin voi olla liian aikaisin. Siihen menen lähinnä siksi, että katsotaan, että lapsella on kaikki kunnossa, voipi olla vaikka keskenmenneenä massussa siinä vaiheessa, näinkin on käynyt jo kahdesti. Ja ultrassa sitten myöhemmin seurataan raskauden etenemistä, sikiön kasvua, istukkaa jne. Eli kaikki saatava tieto on hyödyllistä.

Tiesitkö muuten, että niissä jatkotutkimuksissakin on keskenmenon riski, sitä keskenmenon kokenut ei mielellään ota vastaan.

Täällä taas ei tajuta sitä eikä tätä eikä tuota... Silloin jos itselle on raskautuminen todella helppoa ja vaivatonta, niin ehkä ei tule mieleen käyttää ovistikkuja, mutta jos on lapsettomuutta tai epäsäännöllinen kierto, niin ehkäpä tosiaan haluaa niitä käyttää, jotta mahdollisuudet edes hieman nousisi! Ja ehkä ne jotka ovat niin onnellisessa asemassa, että kaikki raskaudet ovat sujuneet ongelmitta, eivät koe varhaisultria tarpeellisiksi, mutta kyllä kun takana on kohdunulkoista tai keskenmenoa, varhaisultra rauhoittaa kummasti. Eli voidaan taas todeta, että ne jotka eivät asioista mitään tiedä = eivät omaa kokemusta, ovat kovimmalla äänellä taas huutamassa... :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:

ovistukut?? ei ymmärrä..

Jaa, mun mielestä ihan fiksua jos esim epäsäännöllinen kierto, tai seksielämä ei ihan hirmu aktiivista.
Kommentillani tarkoitin lähinnä, että raskaaksi tuleminen ja odottaminen on mennyt kutakuinkin välineurheiluksi. Ei "luomuna" ole enää muodissa. Toki ymmärrän jos kierto ei ole säännöllinen niin sit vois tikutella, mut mut... Täytyyykö kaiken olla hetitässänyt?

Itse menin koska ollut tuulimuna aikasemmin ja halusin todellakin nähdä että siellä jotain on. Kurjaa kun vasta vkolla 11 huomataan, että hups ei siellä mitään olekaan.

Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:

ovistukut?? ei ymmärrä..

Kommentillani tarkoitin lähinnä, että raskaaksi tuleminen ja odottaminen on mennyt kutakuinkin välineurheiluksi. Ei "luomuna" ole enää muodissa. Toki ymmärrän jos kierto ei ole säännöllinen niin sit vois tikutella, mut mut... Täytyyykö kaiken olla hetitässänyt?
Ei täydy. Mutta itsekin lapsettomuusongelmista aikoinani kärsinyt ymmärrän täysin tikutuksen. Mutta muuten elämässäni karsastan liikaa suunnittelua, sitä jos kaiken täytyy tapahtua just sille suunniteltuna aikana. Olen niin moneen kertaan todennut että elämä ei tahto mennä suunnitelmien mukaan. Kaikkea ei voi suunnitella etukäteen, eikä ole tarviskaan. :)

Mulla on ollut 2 keskenmenoa ennen esikoista. Olen käynyt varhaisessa ultrassa kaikissa kolmessa "onnistuneessa" raskaudessani. Vaikka mitään ei voisi tehdäkään (jos jokin olisi pielessä) on se ollut mulle henkisesti suurensuuri helpotus todeta, että vauvanalku voi hyvin ja sydän sykkii.

Mulla on erittäin epäsäännöllinen kierto joten halusin selvittää ennen np-ultraa kuinka pitkällä raskaus on. Lisäksi oli helpottavaa tietää, että siellä todella oli joku kasvamassa. Aika kurjalta myös tuntuu ajatus, että kärsisi pahoinvoinnista jne. siihen np-ulraan asti ja sitten selviäisi, että alkio on kuollut jo alkumetreillä tai kyseessä onkin ollut tuulimuna.

Minä ainakin ihan vain halusin varmistaa että kohdussa todella on elämää. Tuntuu jotenkin hurjalta odotella kuukausikaupalla varmuutta asiasta. Ja laskettu aika on varmempi kun sen käy heti raskauden alussa varmentamassa. Kun raskaudet tuppaavat menemään yliaikaiseksi, on ihan kiva tietää että laskettu aika pitää päivälleen paikkansa. Etteivät venytä raskautta yli rv 42, ja vauva saattaakin olla todellisuudessa viikonkin vanhempi (monesti la:n täytyy nt-ultrassa heittää tuon viikon ennen kuin sitä muutetaan). Tuolloin lopussa saattaa olla jo vauvan henkikin vaarassa, jos raskauden vain annetaan jatkua ja jatkua.

Aivan näin. Se on vaahtoamista tehdä asiat toisella tapaa, silloin on hysteerinen ja vaahtoaa jos käy ultraäänessä alkuraskaudessa ja sitä rennompi ihminen tietysti mitä myöhemmässä vaiheessa ultraäänessä käy ja mikä parasta, että ei ollenkaan. Kaikesta sitä viitsitäänkin mammojen kesken vääntää ja kerätä kunniaa.

Kivahan se on saada varmuus, että alkio on elossa ja oikeassa paikassa.
Ei sitä varmaan voikaan tajuta, jos on itsellä aina raskaudet menneet hyvin, eikä keskenmenoja ole ollut.

Itsellä edellinen raskaus tuulimuna, mielelläni maksoin 60e tästä tiedosta, että nyt meille oikeasti on vauva tulossa (rv 7+4 kävin).

Mä en hatkinnut mitään varhaisultria ennen kun sain ensimmäisen keskenmenon joka eteni viikolle 12, molemmat vauvat olivat silloin menehtyneet ja jouduttiin kaikille ilmoittamaan ettei tulekkaan vauvaa.
Toinen keskenmeno sattui joku kk tuon jälkeen ja nyt tän raskauden alussa oli ihan normaalia varata aika yksityiselle koska se tiedottomuus ja epävarmuus olisi vienyt hermot kun olisi pitänyt np ultraa odottaa.
Muita ultria ei meillä olekkaan kun tuo np, enkä muita tarvitse.
Alkuraskauden ultraan menin siis tuosta syytä ja luulisin että niin tekee aika moni muukin, keskenmenopalstoja kahlanneena näin veikkaan.

Sama pätee ovistikkuihin joita en itse oikein innostunut käyttämään mutta joka kk negatiivinen raskaustesti sai tätä kyllä harkitsemaan että tietäisi ainakin tehneensä kaikkensa että raskaus onnistuisi.

Että onhan noi ihmettelyn aiheita, joillekkin sitten päivittäistä surua negatiivisten testien kanssa ja epätietoisuuden vallassa et onko siellä masussa varmasti joku.
Että kyllä, mä kyllä ymmärrän miksi.
sipuli + masu 18+5<3

ihan oman ja vauvan terveyden takia olen käynyt varhaisultrassa ja kahdessa kunnan tarjoamassa sen jälkeen.. ei tulisi mieleenkään käydä ultrassa ensimmäistä kertaa vasta loppuraskaudessa samoista syistä! (esim. lapsen mahdolliset vammat/erityistarpeet ja niihin valmistautuminen).

Yhteistyössä