Miksi kaikki koiranomistajat väittävät juuri sen oman rotunsa

• Viestiketjun aloittaja huvittunut sivustaseuraaja
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Alkuperäinen kirjoittaja Chala:
En silti suosittelisi tätä rotua varauksetta sellaiselle joka kyselee sopivaa koiraa lapsiperheeseen
Ot, mä saan täällä joka kerta migreenin näistä kyselyistä.
Enkä itseasiassa suosittelisi kuin korkeintaan pattereilla toimivaa koiraa sellaiselle, jonka ensimmäinen kriteeri koiran hankintaa miettiessä on "sopiva lapsiperheeseen"... :whistle:
Olet erittäin oikeassa :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Babylonin Riippuva Puutarha:
Mulla on sellainen henk. koht. mielipide että bokseri ei sovi olosuhteisiin, jossa se joutuisi olemaan yksin/ilman virikkeitä monta tuntia päivässä.
Läheltä yhden nuoren bokserin elämää seuranneena allekirjoitan tämän. Tämä musti on meinaan tuhonnut puolet heidän kämpästään eikä loppua näy.
Samoin. Entisen naapurin seinät oli remontissa aika usein :/

4n omistaja
Niinhän sitä aina sanotaan. Mutta tässäkin asiassa on se hyvä pointti että vastuuntuntoinen kasvattja tekee pentutestin poikueelleen jotta oikenlainen pentu pääsee oikeinlaiseen perheeseen.

Meillä on paria eri rotua koiria. Molemmat täysin koulutettavuuslistan häntäpäässä =) Siis aivan vimoisena. Eli luupäitä mutta hyvätapaisia sellaisia. Mutta hyvin meillä on mennyt mytta Ymmärrän täysin kasvattajienkin huolen siinä että joskus vaan ihmiset pettyy siihen rotuun. Nyt kun itsellä on kokemusta eräästä rodusta jo vuosia, toivon ettei kukaan ota tätä koiraa vain ulkonäontakia koska on todella haastava rotu monessa mielessä.
Kyllä näiden kanssa pärjää kuka vain mutta kuka sitten jaksaa sitä n. 13 vuotta? Se siinä onkin isoin ongelma.

4 koiraa
Alkuperäinen kirjoittaja kyy:
Ota suomenlapinkoira! Nää on niin helppoja ja ihania nallekarhuja! :D Suosittelen kaikille, maailman parhaita koiria! Etenkin paimensukuiset!
ja juuri nuin pilataan käyttölinjaset linjat. pitämällä koiraa sohvaperunana. ottakaa silloin rodusta se linja joka on " ei käyttölinjanen" irlaninsettiri on loistava esimerkki riistaviettisestä koirasta joka on pilattu. vain harvoja yksilöitä, pari linjaa joista sais toimivan mettäkoiran. mitä tekee kerrostalo asukas koiralla jonka taarkotus on pitää laumakoossa?

Alkuperäinen kirjoittaja 4n omistaja:
Niinhän sitä aina sanotaan. Mutta tässäkin asiassa on se hyvä pointti että vastuuntuntoinen kasvattja tekee pentutestin poikueelleen jotta oikenlainen pentu pääsee oikeinlaiseen perheeseen.

Meillä on paria eri rotua koiria. Molemmat täysin koulutettavuuslistan häntäpäässä =) Siis aivan vimoisena. Eli luupäitä mutta hyvätapaisia sellaisia. Mutta hyvin meillä on mennyt mytta Ymmärrän täysin kasvattajienkin huolen siinä että joskus vaan ihmiset pettyy siihen rotuun. Nyt kun itsellä on kokemusta eräästä rodusta jo vuosia, toivon ettei kukaan ota tätä koiraa vain ulkonäontakia koska on todella haastava rotu monessa mielessä.
Kyllä näiden kanssa pärjää kuka vain mutta kuka sitten jaksaa sitä n. 13 vuotta? Se siinä onkin isoin ongelma.
Pentueen luonnetestit ovat todella kiistanalaisia eivätkä todellakaan mikään ratkaisu. Ei luonnetesti anna varmoja tuloksia eikä kerro sen enempää koiran soveltuvuudesta. kyllä normipäinen ihminen jo kokemuksensa perusteella paremmin voi ennustaa mikä koira kellekin sopii paljon paremmin kuin jonkun epävarman, ylimainostetun testin perusteella.

å
Mä taas todellakin voin suositella cairnterrieriä kelle tahansa. Näin helppoa ja lupsakkaa koiraa voi ollakkaan. Ja turkin nyppimisen hoitaa trimmaaja muutaman kerran vuodessa. Ei vois paljon helpompaa olla :)

öööh
Alkuperäinen kirjoittaja Bindi:
...jaaa-a! mä voin kyllä belgianpaimenten omistajana sanoo ihan sydämestäni että ei todellakaan ekaksi koiraksi jollei ole kokemusta rodusta.
Miten sitä kokemusta saa rodusta, jos sitä koiraa ei voi ottaa ilman sitä kokemusta.

iu-
Alkuperäinen kirjoittaja öööh:
Alkuperäinen kirjoittaja Bindi:
...jaaa-a! mä voin kyllä belgianpaimenten omistajana sanoo ihan sydämestäni että ei todellakaan ekaksi koiraksi jollei ole kokemusta rodusta.
Miten sitä kokemusta saa rodusta, jos sitä koiraa ei voi ottaa ilman sitä kokemusta.
Voihan rotuun tutustua muutenkin. Jollain tutulla voi olla, tai jos lapsuudenkodissa on ollut, tai naapurustossa asuu ja siinä tutustuu...

Jaa no, meitin tipsu ainakin on helppo piloille hemmoteltu rinsessa....mutta sitten taas toisen ihmisen väkivalloin kouluttama staffi cross taas hankalampi....mutta vain hankalampi koulutettava, muuten koirat ovat helppoja.

Mulla oli aikanaan karkeakarvainen kettuterrieri ja se oli sellanen luupää (tyypillistä rodulle) että kaikki piti tehdä vaikeimman mukaan. Jo se turkin hoito trimmauksineen oli aivan kamalaa puuhaa. :$

Toki joku voi olla eri mieltä, mutta mulle jäi siitä koirasta sellanen kokemus, että en suosittele ekaks koiraks.

koirallinen
Niin jostain se on koirallisenkin aloitettava...
Ensimmäinen oma koirani oli suurnautseri, joka trimmattava ja vaativa rotu. Tämän jälkeen on ollut enenemmän ja vähemmän trimmattavia terrierejä (jackrusseleita) ja nyt myös kk mäykky.
Itse pidän aktiivisista ja luonteeltaan haasteellisista koirista. En voisi kuvitellakaan olevani erityisen miellyttämiskykyisen ja pehmeäluonteisen koiran omistaja.

palma
Alkuperäinen kirjoittaja iu-:
Mutta se, että hoffin kasvattajat pääsääntöisesti suosittelivat rotuaan ensimmäiseksi koiraksi aloittelijoille lapsiperheeseen, se on musta vähän arveluttavaa. Onneksi järki voitti, vaikka kovasti hoffia mieli tekikin silloin, kun koiraa oltiin hankkimassa.
Monenko kasvattajan sanomisiin perustat tän? Tosi vaikea nimittäin kuvitella että tuo olisi mikään yleinen mielipide hoffikasvattajilla, sen verran terävä koira kumminkin on kyseessä.

Mun mielestäni ihminen, jolla on koiranlukutaitoa ja synnynnäistä tai opittua lahjakkuutta eläinten kanssa toimimiseen, voi aloittaa vaativallakin rodulla. Sellaisen, joka ei koiran ajatusmaailmaa niin ymmärrä, mutta on halukas oppimaan, kannattaa aloittaa helpommasta koirasta. Kolmas ryhmä on vielä ne, joiden ei kannattaisi ottaa koiraa ollenkaan, eli laiskat, liikkumattomat ja epäloogiset typerykset, jotka pilaavat paitsi lemmikkinsä, myös muiden koiranomistajien maineen mennen tullen.

eriterri
Alkuperäinen kirjoittaja å:
Mä taas todellakin voin suositella cairnterrieriä kelle tahansa. Näin helppoa ja lupsakkaa koiraa voi ollakkaan. Ja turkin nyppimisen hoitaa trimmaaja muutaman kerran vuodessa. Ei vois paljon helpompaa olla :)
Terrieri ei sovi ollenkaan monillekaan ihmisille. Jos haluaa nöyrän ja tottelevaisen koiran ei terrieri ole suositeltava.

Toki jos sinulla on vanha, leikattu (kastroitu) ja ylipainoinen terrieri niin voihan se lupsakkakin olla. Cairnterrieri ei kyllä tyypillisesti ole mikään "lupsakka".

eriterri
Alkuperäinen kirjoittaja koirallinen:
Niin jostain se on koirallisenkin aloitettava...
Ensimmäinen oma koirani oli suurnautseri, joka trimmattava ja vaativa rotu. Tämän jälkeen on ollut enenemmän ja vähemmän trimmattavia terrierejä (jackrusseleita) ja nyt myös kk mäykky.
Itse pidän aktiivisista ja luonteeltaan haasteellisista koirista. En voisi kuvitellakaan olevani erityisen miellyttämiskykyisen ja pehmeäluonteisen koiran omistaja.
No sinulla on näin ja minullakin on samoin mutta usko minua, useimmat ihmiset EIVÄT ole kuten sinä ja minä. He haluavat tottelevaisen ja helpon mussukan. Eikä siinä mitään pahaa tai halveksittavaa, mutta sitä pettymystä voi vain kuvitella kun noilla odotuksilla iskee kirveensä kiveen jonkun suursnautserin tai terrierin kanssa :D Ei oikeasti paljon naurata.

iu-
Alkuperäinen kirjoittaja palma:
Alkuperäinen kirjoittaja iu-:
Mutta se, että hoffin kasvattajat pääsääntöisesti suosittelivat rotuaan ensimmäiseksi koiraksi aloittelijoille lapsiperheeseen, se on musta vähän arveluttavaa. Onneksi järki voitti, vaikka kovasti hoffia mieli tekikin silloin, kun koiraa oltiin hankkimassa.
Monenko kasvattajan sanomisiin perustat tän? Tosi vaikea nimittäin kuvitella että tuo olisi mikään yleinen mielipide hoffikasvattajilla, sen verran terävä koira kumminkin on kyseessä.
En nyt tarkkaan muista, kuinka moneen kasvattajaan otin yhteyttä; yli viiteen, alle kymmeneen? Vain yksi sanoi suoraan, että kannattaa aloittaa jostakin helpommasta rodusta. Ja oikeassapa tuo oli, en olisi varmaan hoffista yhteiskuntakelpoista saanut sillä kokemuksella ja siinä elämäntilanteessa (kaksi pientä lasta). Mutta ehkä sitten joskus vielä...

Smartass the Grey
Mun mielestäni ihan minkä tahansa koiran voi ottaa ensimmäiseksi koiraksi, kunhan on nöyrällä asenteella avoimin mielin liikkeellä. Ottaa selvää ja tutustuu rotuun etukäteen kunnolla. Ja on valmis tekemään kovasti töitä koiran kanssa ja muuttamaan koko aikaisemman elämänsä päälaelleen jos on siis ekaa koiraa ottamassa :)

Yhteistyössä