Miksi juomattomuutta pitää perustella?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Eli jos ei halua juoda alkoholijuomia tai ottaa esim. vain yhden joskus ruoan kanssa niin miksi sitä ihmetellään? Miksi ihmetellään, jos ei joka juhlapyhää pyhitä juomalla? Törmääkö muut samaan?
 
---
Minä törmään.
Appilassa kysytään joka kerta: "joko se sinä olet opetellut?" No en ole, enkä aio opetella. : /

Ja muutenkin tuntuu, että se on toisille enemmän ongelma. =) Mutta mikä sen mukavempaa kuin seuraavana aamuna kysellä vointeja ja olla itse hyvinkin reippaana ja pirteänä ;) :D
 
"vieras"
joo olen törmännyt moiseen ihmettelyyn. voin juoda yhden tai sit en ollenkaan. Siitä saakka ku lapsia ollu täs perheessä on juomiset jääny melkein automaattisesti vähiin. Mielestäni jommankumman vanhemmista pitäs olla selvänä tai juhlissa voi yhden ottaa.
 
Mun mies ei ota ollenkaan, ja kyllähän sitä pitää perustella. Varsinkin auto- ja musiikkiporukoissa liikuttaessa se alkoholi näyttelee niin isoa osaa, että sitä ihmetellään jos joku onkin täysin raitis. "Etkö nyt ota? Edes yks?" "Etkö vieläkään ota mitään?" "Eikö tarjottu viina kelpaa!?"

Kummallista.

Ja jos hedelmällisessä iässä oleva nainen, joka ei ole raskaana, kieltäytyy alkoholista, niin oletus on, että ollaan pieniin päin...
 
ja ongelma on ratkaistu
Joo niin kai se on pakko kun toinen luulee suunnillee kuolevansa lasillisee skumppaa.
hienoahan se on et jollain on periaatteita joista pitävät kiinni, viestistäsi saa sellaisen mielikuvan että itsekkin "suunnilleen luulet kuolevasi" alkoholittomaan maljaan.
toisen vakaumuksia kannattaa kunnioittaa, eikä yrittää saada niistä luopumaan.
 
hienoahan se on et jollain on periaatteita joista pitävät kiinni, viestistäsi saa sellaisen mielikuvan että itsekkin "suunnilleen luulet kuolevasi" alkoholittomaan maljaan.
toisen vakaumuksia kannattaa kunnioittaa, eikä yrittää saada niistä luopumaan.
En yritäkkään. Mä juhlin kavereitteni kanssa ja mies pysyy kotona. Normaalisti toimii näin ihan hyvin ja kumpikaan ei valita toiselle. Haluisin häihini vaan luksusta ja alkoholittomasta skumpasta sellasta ei löydy. Mä tyydyn kyllä alkoholittomaan enkä haasta riitaa, ei oo niin iso juttu mulle. Ihmetyttää vaan mitä pahaa lasissa skumppaa olis miehelle.
 
Törmään. Huonoin perustelu ikinä on ollut, että 'juo nyt, niin pidät sinäkin hauskaa'.
No en pidä sillain. En enää. Mä haluan että mulla on hauskaa vielä seuraavanakin päivänä....

Ja mä tanssin, nauran, juttelen- enkä silti mukamas 'pidä hauskaa' ellen juo.
Ihmeellistä. Ymmärtäisin jos mököttäisin kädet puuskassa yksinäni pöydässä mutta kun en.
 
  • Tykkää
Reactions: Jätkä
"Tyttöjen äiti"
[QUOTE="liisi";26168680]Kyllähän se ihmetyttää, jos joku vapaaehtoisesti luopuu yhdestä elämän suurista nautinnoista. :p Pikkuhiprakassa on vaan niin kivaa![/QUOTE]

Mun mielestä taas niissä sosiaalisissa tilanteissa, missä usein ollaan pikkuhiprakassa, on kivaa. Ihan ilman alkoholiakin. :) Sen voi huomata kokeilemalla.

En mikään absolutisti ole, mutta ihmettelen sitä kun olen kavereiden kanssa viettämässä iltaa ja tuntuu että heti pitäis "vetää perseet" kun äiti(minä) "pääsee viihteelle"... Jos juo vain 1-2 lasillista tms. niin sitten sitä kummastellaan, kauhistellaan ja yritetään heti tuputtaa lisää joka pullosta. Ettei vain tarvi selvinpäin olla. :D
 
ei tartte perustella
En ole absolutisti mutta juon ehkä 2krt vuodessa alkoholia.Kaikki sukulaiset ja ystävät kyllä tietää jo että minä en juo,esim.saunaolutta.Ja jos vieraassa paikassa tarjotaan niin kyllä se on riittänyt kun vaan sanoo että ei kiitos,minä en juo.Ei kukaan ole ruvennut mua "pakkojuottamaan".
 
"vieras"
No mun tuntemat absolutistit on kyllä jaksaneet bileissä jonkin aikaa hymyssä suin, mutta JOKAINEN on jossain vaiheessa iltaa ollut ilonpilaaja haukottelullaan, huokauksillaan, puhumattomuudellaan ja sillä, että alkavat kinuta sitä maistissa olevaa puolisoaan kotiin kun niiiiiiiiiiin väsyttää. Tästä syystä en omiin bileisiin juomattomia edes kutsu, menkööt muiden bileisiin latistamaan tunnelmaa. Eli ei tarvitse perustella, mutta turha inistä kun ei kutsuta mihinkään. :D
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26168969]Minä taas en ymmärrä miksi pitää ottaa edes sitä yhtä lasillista, jos ollaan perheen kesken. :([/QUOTE]

No minä en ymmärrä, miksi se yhden lasillisen ottaminen sinua niin haittaa? Alkoholilla on myös terveysvaikutuksia, lasillinen pari kertaa viikossa tekee vaan hyvää.
 
"..."
en oo absolutisti mutten vedä kännejäkään. ja herranjumala kun sitä jaksetaan ihmetellä ja kysellä ja vatvoo ja velloo! otan saunasiiderin tai kaks tai kolme jos nappaa, mut ei ole mitään mielenkiintoa lähtee baariin pistään 150e kurkusta alas.
 
  • Tykkää
Reactions: Aamuäree ja Mei-mi
"Hmm"
No mua ärsyttää täys ehdottomuus joka asiassa. Miehelle pitää kesällä kun mennään naimisiinkiin hakee limusiiniin pommac. Mun mielestä olis jotenkin romanttisempaa avata skumppa.
Onko sun mies siis ihan absolutisti ? Silloin ymmärrän ettei halua edes sitä kertaa maistaa mutta jos joskus voi oluen ottaa niin silloin on loukkaavaa puolisoa kohtaan kieltäytyä tuossa tilanteessa skumpasta.

Mun kohdalla juomattomuutta ei ole ihmetelty sitten opiskeluaikojen. Silloin kyllästyin asenteeseen minkä mukaan kaikkien piti juoda ja jos ei ollut kunnon syytä kieltäytyä olit ilonpilaaja jolle kaikki kokivat velvollisuudeksi tyrkyttää viinaa. Siksi lopetin juomisen kokonaan muutamaksi vuodeksi.

Nyt ikää on 30+ eikä kukaan ihmettele jos en jossain tilanteessa halua juoda. Yleensä alkoholinkäyttöni on tyyliin 1-2 siideriä, humalassa olin viimeksi pari vuotta sitten.
 
nollatoleranssi
En yritäkkään. Mä juhlin kavereitteni kanssa ja mies pysyy kotona. Normaalisti toimii näin ihan hyvin ja kumpikaan ei valita toiselle. Haluisin häihini vaan luksusta ja alkoholittomasta skumpasta sellasta ei löydy. Mä tyydyn kyllä alkoholittomaan enkä haasta riitaa, ei oo niin iso juttu mulle. Ihmetyttää vaan mitä pahaa lasissa skumppaa olis miehelle.
No mä en haluaisi ottaa edes sitä yhtä koska se skumppa on helvetin PAHAA. Joo, tosi romanttista pakolla yrittää ryystää sellaista lasinpesunestettä... yök.
 
[QUOTE="Hmm";26169003]Onko sun mies siis ihan absolutisti ? Silloin ymmärrän ettei halua edes sitä kertaa maistaa mutta jos joskus voi oluen ottaa niin silloin on loukkaavaa puolisoa kohtaan kieltäytyä tuossa tilanteessa skumpasta.

Mun kohdalla juomattomuutta ei ole ihmetelty sitten opiskeluaikojen. Silloin kyllästyin asenteeseen minkä mukaan kaikkien piti juoda ja jos ei ollut kunnon syytä kieltäytyä olit ilonpilaaja jolle kaikki kokivat velvollisuudeksi tyrkyttää viinaa. Siksi lopetin juomisen kokonaan muutamaksi vuodeksi.

Nyt ikää on 30+ eikä kukaan ihmettele jos en jossain tilanteessa halua juoda. Yleensä alkoholinkäyttöni on tyyliin 1-2 siideriä, humalassa olin viimeksi pari vuotta sitten.[/QUOTE]

On absolutisti. Kyllä mäkin ymmärrän, mutta joskus ärsyttää tahattomasti, kun helpommalla vaan pääsis jos jois pienen lasin skumppaa vaikka juhlissa joissa nostetaa malja, eikä aina tarvis tehdä ittestää numeroa kun ei emännällä satukkaa syystä tai toisesta olee alkoholitonta.
 
En absolutisti
Mutta humalaan en juo nykyisin enää itseäni,juhlissa saatan ottaa yhden lasillisen. Kyllä niitä tyrkyttäjiä aina riittää joille ei meinaa upota kaaliin jos sanon että kiitos,mutta tämä yksi riittää.. Omassa ja miehen kaveripiirissä kun on tapana ottaa ne tyypilliset nurmihumalat,itse en siinä vaihessa iltaa tosin yleensä ole enää paikalla :)
 

Yhteistyössä