Miksi jotkut vanhemmat puhuvat kirjankieltä lapsilleen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Niina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Niina"

Vieras
Vaikka normaalisti puhuvat itse murteella niin kun puhe suuntautuu lapselle puhutaankin todella selkeästi, pehmeästi ja yli täydellisesti artikuloiden kirjankielellä.
Toki itsekin puhun lapsille eritavalla, heidän ikätasonsa mukaisesti, mutta säilytän silti omaa murretta.
Tuntuu hyvin teennäiseltä puhua omalle lapselleen kuin kirjaa lukisi.

Jotenkin sellainen tunneyhteyskin katoaa, kun aina ollaan niin äärettömän asiallisia lapselle puhuttaessa.

Tietääkö kukaan mitä tarkoitan? Ja jos itse teet niin, niin miksi?

Ja jaksaako nämä vanhemmat sitä sellaista aina, yöllä kun herätään tai joka tilanteessa vai onko se vain esitystä vieraiden aikana, että minä olen hyvin taspainoinen ja rauhallinen ja selitän lapselleni asiat niin hyvin S-E-L-K-E-Ä-S-T-I ilman murteita tai muita omaamiania puhetyylejä.

Kai pelkäävät, että lapsi ei opi puhumaan selkeästi vaan lässyttää sitten koko ikänsä, tai ei halua liian vahvaa murretta lapselle, mistä sitä koskaan tietää.

Se on sitä paitsi kirjakieli, ei kirjankieli.

[QUOTE="vieras";22014641]Kai pelkäävät, että lapsi ei opi puhumaan selkeästi vaan lässyttää sitten koko ikänsä, tai ei halua liian vahvaa murretta lapselle, mistä sitä koskaan tietää.

Se on sitä paitsi kirjakieli, ei kirjankieli.[/QUOTE]

kiitos huomiosta, tajusin sen äsken itsekin, mutta näin nolo mä itse ole näköjään noissa kieliasioissa ;)

Mä kans oon sitä joskus "ihmetelly". Yleensähän ne vanhemmat ovat keski-ikäsiä tai muuten vaan "vanhoja". =)

Nyt olen itse keski-ikäinen äiti ja välillä puhun lapselleni kirjakieltä. =)

Ja se johtuu taas ihan siitä, että lapsi puhuu itse niin. Eli kun hän sanoo. "Minä laitan tämän pois." Mä vastaan, et "No, laita sinä se". Lapsi käyttää paljon minää ja sinää. Kotona kyllä kaikki muut puhuu määtä ja säätä.. En tiedä mistä on tuon kirjakielen oppinut. Lapsi siis nyt 2,5 v.

Minusta lapsi joka pukuu murteella on SÖPÖ!!

Meilläkin me vanhemmat puhumme mää ja sää ja lapsi puhu minä ja äiti/isä/Maija(sisko). Mut sit taas sen puheessa vilahtelee murresanoja, kuten "nokka" , pottu

Minä puhun lapsilleni (alle kouluikäisille)
Siksi että jos lapsi hallitsee myös kirjakielen, hänen on huomattavasti helpompi oppia äidinkielentunnilla kirjoittamaan sitä.

Kun ympäristö puhuu lähes pelkästään murretta, niin miten sen kirjakielen muuten oppisi?

[QUOTE="vieras";22014780]Minä puhun lapsilleni (alle kouluikäisille)
Siksi että jos lapsi hallitsee myös kirjakielen, hänen on huomattavasti helpompi oppia äidinkielentunnilla kirjoittamaan sitä.

Kun ympäristö puhuu lähes pelkästään murretta, niin miten sen kirjakielen muuten oppisi?[/QUOTE]

Mua huvittaa välillä sellaiset aikuiset, jotka puhuvat vahvaa murretta, eivätkä edes ymmärrä murteen ja kirjakielen eroa. Siis jos käyttävät jostakin asiasta murresanaa, eivät edes tiedä, mitä sanaa siitä samasta asiasta käytetään kirjakielessä. Mulle on ihan sama, mitä murretta kukin puhuu, mutta mielestäni oman äidinkielensä kirjaversion osaaminen murteen lisäksi kuuluu ihan yleissivistykseen.

Olen ihmetellyt samaa. Ehkä on koteja, joissa kaikki puhuvat kaikissa tilanteissa huoliteltua yleiskieltä, mutta minä en ole sellaisissa käynyt. Sen sijaan tiedän perheitä, joissa aikuiset puhuvat yleensä normaalia puhekieltä murteellisuuksineen mutta lapsilleen hyvin huolitellusti. Tapa on mielestäni teennäinen ja turha. Kirjakielen oppii lukemalla ja kirjoittamalla, yleiskielen niistä tilanteista, joissa sitä tarvitaan. Lapsella on oikeus kuulla luontevaa puhekieltä, tunteiden ja aitojen ajatusten kieltä. Olen äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja.

[QUOTE="Ope";22014859]Olen ihmetellyt samaa. Ehkä on koteja, joissa kaikki puhuvat kaikissa tilanteissa huoliteltua yleiskieltä, mutta minä en ole sellaisissa käynyt. Sen sijaan tiedän perheitä, joissa aikuiset puhuvat yleensä normaalia puhekieltä murteellisuuksineen mutta lapsilleen hyvin huolitellusti. Tapa on mielestäni teennäinen ja turha. Kirjakielen oppii lukemalla ja kirjoittamalla, yleiskielen niistä tilanteista, joissa sitä tarvitaan. Lapsella on oikeus kuulla luontevaa puhekieltä, tunteiden ja aitojen ajatusten kieltä. Olen äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja.[/QUOTE]

Juuri tätä ajoin takaa, sinä vain osasit tuoda sen hienosti esiin. Tosiaan hyvin teennäiseltä ja tunteettomalta kuulostaa.

[QUOTE="vieras";22014780]Minä puhun lapsilleni (alle kouluikäisille)

Kun ympäristö puhuu lähes pelkästään murretta, niin miten sen kirjakielen muuten oppisi?[/QUOTE]

Tähän on kuule ihan yksinkertanen vastaus: Lue lapsellesi kirjoja!!! Näin lapsi oppii ymmärtämään puhekielen ja kirjakielen eron.

[QUOTE="Elli";22014902]Tähän on kuule ihan yksinkertanen vastaus: Lue lapsellesi kirjoja!!! Näin lapsi oppii ymmärtämään puhekielen ja kirjakielen eron.[/QUOTE]

Juurikin näin.

Yhteistyössä