Miksi jotkut vanhemmat on niin tosikkoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mukavampi äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sen ymmärrän, ettei kaikilla ole rahaa huvipuistoihin ja lomiin, mutta sitä en, ettei lasta päästetä kaverien synttäreille tai koulun/päiväkodin erikoistapahtumiin

En minäkään! Naamiaisasusteita saa tosi edullisestikin ja paljon voi tehdä itse jo olemassa olevasta tavarasta. Ja yksi naamiaiasu/koko/lapsi riittää, sillä samalla voi hyvin mennä useammat juhlat.

Esim tytön saa puettua prisessaksi ihan vaan kauniilla rimpsumekolla, kruunun voi tehdä pahvista jne.

Viitsimisestä se on kiinni, turha selittää mitään muuta.

Minusta nämä kaverisynttärihässäkät on menny jo ihan yli mittojen. Mä en tule koskaan järjestämään lapsille mitään kummosempaa ku ihan ''tavis'' synttärit. Karkit,sipsit ja limpparit. En osta kavereille mitään lahjasäkkejä. Jotain lekkejä kehitellään ja en kyllä ole kuullu,et olisivat valittaneet.Onneksi täällä ei ole muillakaan tapana ampua yli noissa jutuissa. Ja olaan sovittu et lahja on n.5? arvonen kaikilla vierailla. Ja samoten kun meidän lapset lähtee muille. Meillä toimii näin.
Ja mä kammoan ajatusta et minun pitäis lähtä jonnekki hoploppiin:o en ikinä. Yhdesti isommat on kummitädin kans käyny ja ihanhan nuo tykkäsivät,mut mä en voi sinne mennä vaikka kuin yrittäsin.
Meillä haetaan niitä elämyksiä jostain muualta ku huvipuistoista. Mieluummin eläinpuistoon tai metsäretkelle. Tai rannalle kesällä tai ihan jotain muuta.
Katsosku ihmiset arvostavat eriasioita ja se ei tarkoita sitä et lapset siitä kärsisivät ;)

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Mä en ymmärrä tätä virpomisjuttua. Mikä siinä on niin kamalaa, jos lapset on tehny oksia ja tulee virpomaan? Mä en ymmärrä, mitä kerjätystä se on? Joku valitti, että menee kaikki rahat virpojien karkkeihin, jos siihen lähtee? Mitä?! Tuskin nyt talous niin tiukilla oo, ettei voi ostaa karkkipussia, josta antaa pari karkkia? Hlaoo!!

Juu ja perästä kuuluu, olipa köyhä talo kun sai vain pari karkkia... Kokemusta on.

No onko sekään niin vakavaa :)

Miksi lapset odottaa nykyään niin suuria juttuja virpomisesta? Voin muutaman karkin antaa,mutta siihen kuuluisi sanoa kiitos, eikä katsoa pitkään ja tuumata noin kun on selkänsä kääntänyt.

Vanhempien asenteesta se kiittämättömyys juontaa juurensa. Jotku osaa kasvattaa lapsensa tyytymään vähempään ilman syrjinnän pelkoa. Ja ei mua haittaa pätkääkään, mitä virpojat minusta ajattelee. Omani osaavat kiittää ja olla tyytyväisiä siihen, mitä saavat.

Alkuperäinen kirjoittaja -DLD-:
Jos kuuntelee kahdeksan tuntia päivässä lasten ääniä, en minä ainakaan jaksa mennä esim hoplopiin kuuntelemaan samaa meteliä. Lapseni kuitenkin pääsee ko. paikassa vierailemaan, ei vaan minun kanssani. Minä vien sitten lasta ei niin kovaa meteliä sisältäviin paikkoihin (museot yms).

Halloweenina laitetaan koristeita, mutta onneksi ei vielä ole karkki ja kepponen tyyppejä täällä. Lapseni hoidossa ei ole halloweenia vaan heillä on perinteinen pyhäin päivän pyhäkoulu. Halloweenhan on melko jenkkiä. niin kuin synttäreillä jaettavat pussukatkin. Eikös se oo niin että synttärisankari saa lahjoja?

Kaverisynttäreitäkään en mielelläni järjestä, koska suku ja lähimmät ystävät joutuu jo kahteen eri erään jakamaan. Synttäreitä kuitenkin vietetään.

Meille on toistaiseksi riittänyt matkusteluksi sukuloinnit. Mielelläni menisin lapselle näyttämään maailmaa, mutta kun yhden lapsen yksinhuoltajana olen sellainen "väliinputoaja". Ainut yhteiskunnan tuki on lapsilisän yh-korotus, muuten maksan kaikki itse. Täällä pk-seudulla tuppaa noi hinnat olee melko kalliita (vuokra jne), mutta kyllä mä joskus alan elää niin pihisti että päästään johonkin ulkomaillekin :)

Juuri tätä tarkoitan. Minun mielestäni, minä en jaksa, minua ei huvita.. jne. päästään ulkomaille... lapset sinne varmasti haluaakin ensimmäisenä. Sori vaan! TIedän, että yh:na ei oo helppoa(olen itsekin, mutta lapset jo aika isoja), mutta välillä voi elää niinkin, että katsoo, mikä olis lapsista hauskaa(eikä välttämättä itsestä) Museot ku ei oo kaikkien lasten mieleen

Meillä järjestetään kaverisynttäreitä -ilman poneja tosin ja hyvin on lapset viihtyneet. Kyllä lasten pitää itse virikkeensä keksiä, nykyään vaan pennut on hemmoteltu siihen että aina pitää olla hienompaa ja parempaa kuin muilla :whistle:
Kerran kesässä käydään jossain huvipuistossa, muutoin ollaan kotosalla ja mökillä. Täällä ei luoja kiitos ole mitään kiskurihintaisia hoploppeja.

Virpojia ym hömpötystä en oikein jaksa... koko päivä ovikellon rimputtajia tai siihen kolkuttavia. Ei hetken rauhaa. Pidä siinä sitten rentouttava vapaapäivä :kieh:

Toi on niin puppua, ettei ole varaa ikinä mihinkään. Ex tempore ei varmasti olekaan, mutta jos vaikka nyt päättää että kesällä mennään Särkänniemeen, ei kamalasti tarvitse laittaa viikottain rahaa syrjään, että sen summan saa säästettyä.

Sama pätee niihin kauhisteltuihin elämyssynttäreihin: jos vaikka edellisten synttäreiden aikaa päättää alkaa pistää rahaa jemmaan, on seuraaville synttäreille varaa tilata vaikka bändi esiintymään :) Valintoja, nääs.

Alkuperäinen kirjoittaja sss:
Mun mielestä nuo synttäreiden ylläripussit yms onki ihan peestä.... ei kai tarkoitus oo lahjoa vieraita. :(

Minä taas en ymmärrä mitä pahaa on anytaa vieraille kotiin lähitessä esim lahjapussissa namia mukaan? Minusta se on ihan kivatapa, täällä meidän alueella ihan yleinen mutta ei suinkaan kaikilla käytössä.

Alkuperäinen kirjoittaja mukavampi äiti:
He eivät halua ovilleen virpojia, eivätkä päästä omia lapsiaan virpomaan. Kaverisynttäreitä he eivät jaksa järjestää, ja jos järjestävätkin niin ohjelmaa tai yllätyspussia he pitävät ihan turhana ja tyhmänä. Halloween-naamiaiset koululla tai päiväkodilla ovat ihan tyhmiä ja turhia, aiheuttaen vanhemmille turhaa stressiä. Heidän lapsensa eivät pääse kaverin syntymäpäiville kun heillä on parempaa tekemistä kuin kuljettaa lapsi juhliin. He eivät vie lapsia mihinkään huvipuistoihin tai hop loppeihin ja heitä ärsyttää lasten kaverit jotka tulee ovelle tai leikkimään. He eivät matkusta lasten kanssa kun se on turhaa ja typerää.
Ei varmasti ole hauskaa olla heidän lapsi.:(

Joo en keksi ohjelmaa kaverisynttäreille enkä anna yllätyspusseja, lapset keksii itse ohjelmansa ja yllätyspussit ei ole mun juttu.
Halloweenia saavat viettää koululla, jos siellä vietetään. Muuten en ymmärrä jenkkilän tapaa karkki- tai kepponen tyyliin.
Lapset pääsevät kaverisynttäreille, ja he osaavat kävellä sinne ihan itsekin (kaverit asuvat lyhyen matkan päässä) ja toki kuljetan, jos asuvat kaukana...
Me käymme huvipuistoissa, holopeissa, uimassa, sukulaisilla, Heurekassa, kylpylöissä jne. Ja jopa etelässäkin...
Eikä nuo ole vielä ainakaan valittaneet. Jotta olis tylsää olla mun lapsi.

Muoks. perhana meinasin unohtaa risteilyt, käydään kerran -kaksi risteilyllä Ruåttis

Minusta nämä kaverisynttärihässäkät on menny jo ihan yli mittojen. Mä en tule koskaan järjestämään lapsille mitään kummosempaa ku ihan ''tavis'' synttärit. Karkit,sipsit ja limpparit. En osta kavereille mitään lahjasäkkejä. Jotain lekkejä kehitellään ja en kyllä ole kuullu,et olisivat valittaneet.Onneksi täällä ei ole muillakaan tapana ampua yli noissa jutuissa. Ja olaan sovittu et lahja on n.5? arvonen kaikilla vierailla. Ja samoten kun meidän lapset lähtee muille. Meillä toimii näin.
Ja mä kammoan ajatusta et minun pitäis lähtä jonnekki hoploppiin:o en ikinä. Yhdesti isommat on kummitädin kans käyny ja ihanhan nuo tykkäsivät,mut mä en voi sinne mennä vaikka kuin yrittäsin.
Meillä haetaan niitä elämyksiä jostain muualta ku huvipuistoista. Mieluummin eläinpuistoon tai metsäretkelle. Tai rannalle kesällä tai ihan jotain muuta.
Katsosku ihmiset arvostavat eriasioita ja se ei tarkoita sitä et lapset siitä kärsisivät ;)

Mä olen samaa mieltä. Minuakin voisi ap:n kriteereillä pitää tosikkona.

Mutta minusta synttärit on menneet ihan överiksi kilpavarusteluksi. Lapsia ei mielestäni pitäisi totuttaa siihen että joka synttäreillä on jotain ihmeellistä ja kallista ohjelmaa. Se johtaa vain siihen, että vähävaraisten vanhempien lapset kärsivät synttärivertailussa. Enkä ymmärrä miksi kaikille vieraillekin pitäisi antaa lahjoja. Se on mielestäni tarpeettoman krääsän levittämistä. Synttärikakkujenkin pitäisi nykyään olla barbin tai Salama McQueenin näköisiä.

Halloween taas on jenkkijuhla jolla ei ole mitään tekemistä perinteisen suomalaisen kulttuurin kanssa, enkä halua sellaiseen juhlaan osallistua.

Tämä ehkä tekee minut tosikoksi ja lapseni kärsii (nyt hän on onneksi vasta 1-vuotias ja hänelle kelpasi synttäreillään pieni pala tavallista täytekakkua), mutta en ymmärrä mitä minun elämänarvoni muille vanhemmille kuuluvat.

Alkuperäinen kirjoittaja mamma:
Sanonpahan vain, että noi on juuri niitä vanhempia joiden ei olisi sitä lasta pitänyt hankkia alun alkaenkaan. Heillä kun aina omat tarpeet menee lasten tarpeiden edelle

Ootko tullu ajatelleeks, että ehkä joillakin kyse on vaan siitä, että omien lasten tarpeet menee vieraitten lasten tarpeitten edelle? Jos pitää miettiä, riittääkö rahat seuraavan viikon ruokiin, tuskin tulee ostettua kaverisynttäreille mitään yllätyspusseja vieraille.

Alkuperäinen kirjoittaja lapset lapsina:
Alkuperäinen kirjoittaja -DLD-:
Jos kuuntelee kahdeksan tuntia päivässä lasten ääniä, en minä ainakaan jaksa mennä esim hoplopiin kuuntelemaan samaa meteliä. Lapseni kuitenkin pääsee ko. paikassa vierailemaan, ei vaan minun kanssani. Minä vien sitten lasta ei niin kovaa meteliä sisältäviin paikkoihin (museot yms).

Halloweenina laitetaan koristeita, mutta onneksi ei vielä ole karkki ja kepponen tyyppejä täällä. Lapseni hoidossa ei ole halloweenia vaan heillä on perinteinen pyhäin päivän pyhäkoulu. Halloweenhan on melko jenkkiä. niin kuin synttäreillä jaettavat pussukatkin. Eikös se oo niin että synttärisankari saa lahjoja?

Kaverisynttäreitäkään en mielelläni järjestä, koska suku ja lähimmät ystävät joutuu jo kahteen eri erään jakamaan. Synttäreitä kuitenkin vietetään.

Meille on toistaiseksi riittänyt matkusteluksi sukuloinnit. Mielelläni menisin lapselle näyttämään maailmaa, mutta kun yhden lapsen yksinhuoltajana olen sellainen "väliinputoaja". Ainut yhteiskunnan tuki on lapsilisän yh-korotus, muuten maksan kaikki itse. Täällä pk-seudulla tuppaa noi hinnat olee melko kalliita (vuokra jne), mutta kyllä mä joskus alan elää niin pihisti että päästään johonkin ulkomaillekin :)

Juuri tätä tarkoitan. Minun mielestäni, minä en jaksa, minua ei huvita.. jne. päästään ulkomaille... lapset sinne varmasti haluaakin ensimmäisenä. Sori vaan! TIedän, että yh:na ei oo helppoa(olen itsekin, mutta lapset jo aika isoja), mutta välillä voi elää niinkin, että katsoo, mikä olis lapsista hauskaa(eikä välttämättä itsestä) Museot ku ei oo kaikkien lasten mieleen

Me oltiin eilen luonnontieteen museossa lapsen toiveesta ;) Seuraavaksi oli puhe mennä uimaan. Ilman niitä loppejakin voi elää, ainakin äitinsä kanssa.

Ja mä tosiaan jätän sen hoplopin väliin aiemmin kun sekoan melusaasteesta!

Mutta kyllä mun varmaan pitäis hakea avustajaa itselleni niin voisin tarjota pojalle enemmän kun nyt (vammastani johtuen en pysty kaikkeen mihin tavis vanhemmat pystyy)

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Sanonpahan vain, että noi on juuri niitä vanhempia joiden ei olisi sitä lasta pitänyt hankkia alun alkaenkaan. Heillä kun aina omat tarpeet menee lasten tarpeiden edelle

Ootko tullu ajatelleeks, että ehkä joillakin kyse on vaan siitä, että omien lasten tarpeet menee vieraitten lasten tarpeitten edelle? Jos pitää miettiä, riittääkö rahat seuraavan viikon ruokiin, tuskin tulee ostettua kaverisynttäreille mitään yllätyspusseja vieraille.

Ei olekaan siitä kysymys että pitäisi itse yllätyspusseja ostaa, mutta jos lapsi saa yllätyspussin ystävän synttäreiltä niin ei sille tarvitse tuhahdella että turhaa ja typerää, jos lapset kerran siitä iloitsevat.

Itse joltain osin olen tuollainen vanhempi. En avaa ovea virpojille ja lapseni saavat käydä virpomassa vain nämä lähisukulaiset ja lähimmän tutun naapurin, mutta ventovieraille ei lähetä kerjäämään. Kaverisynttäreitä järjestän, mutta koskaan ei ole järjestetty mitään ohjelmaa niille, kyllä meillä lapset on itse ohjelmaa keksineet eikä ole ollut mitään yllätyspusseja vieraille. Mutta käydään lasten kanssa paljon Hoplopissa, uimahallissa viikottain, teattereissa, konserteissa jne. Eli en kuitenkaan myönnä olevani kaikilta osin tosikko ja tylsä äiti.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:

Ei olekaan siitä kysymys että pitäisi itse yllätyspusseja ostaa, mutta jos lapsi saa yllätyspussin ystävän synttäreiltä niin ei sille tarvitse tuhahdella että turhaa ja typerää, jos lapset kerran siitä iloitsevat.

Ehkä sen takia tuhahtelevat, ettei oma lapsi alkaisi haluta omille synttäreilleen samaa tapaa. Mut onhan se oikeesti harmi, jos pitää pilata lapsen ilo tuhahtelulla.

Alkuperäinen kirjoittaja Minä:

Mä olen samaa mieltä. Minuakin voisi ap:n kriteereillä pitää tosikkona.

Mutta minusta synttärit on menneet ihan överiksi kilpavarusteluksi. Lapsia ei mielestäni pitäisi totuttaa siihen että joka synttäreillä on jotain ihmeellistä ja kallista ohjelmaa. Se johtaa vain siihen, että vähävaraisten vanhempien lapset kärsivät synttärivertailussa. Enkä ymmärrä miksi kaikille vieraillekin pitäisi antaa lahjoja. Se on mielestäni tarpeettoman krääsän levittämistä. Synttärikakkujenkin pitäisi nykyään olla barbin tai Salama McQueenin näköisiä.

Halloween taas on jenkkijuhla jolla ei ole mitään tekemistä perinteisen suomalaisen kulttuurin kanssa, enkä halua sellaiseen juhlaan osallistua.

Tämä ehkä tekee minut tosikoksi ja lapseni kärsii (nyt hän on onneksi vasta 1-vuotias ja hänelle kelpasi synttäreillään pieni pala tavallista täytekakkua), mutta en ymmärrä mitä minun elämänarvoni muille vanhemmille kuuluvat.

Jaa, synttärit on kuitenkin meillä olleet lapsille niin kova juttu, että ovat saaneet aina sellaiset syntsät kun ovat halunneet. Kun ei niitä kuitenkaan tarvitse kustantaa kuin kerran vuodessa/lapsi.

Mä en ymmärrä tätä virpomisjuttua. Mikä siinä on niin kamalaa, jos lapset on tehny oksia ja tulee virpomaan? Mä en ymmärrä, mitä kerjätystä se on? Joku valitti, että menee kaikki rahat virpojien karkkeihin, jos siihen lähtee? Mitä?! Tuskin nyt talous niin tiukilla oo, ettei voi ostaa karkkipussia, josta antaa pari karkkia? Hlaoo!!

Mutta kun se pari karkkia ei riitä näille nykyajan virpojille:( Ja kyllähän kaikki maksaa nykyään ihan hirveesti!

En sanoisi että asia on tosiaankaan noin. Kaikkia alussa lueteltuja ominaisuuksia tuskin on yhdelläkään vanhemmalla, joten se on kärjistystä.

Ja lapsia on hyvä opettaa myös tavallisempaan elämään, eikä vanhempien tarvitse aina pomppia kaikkien mielihalujen perässä. Luulisin että mistään ei uskalla kieltäytyä ne vanhemmat, joilla on huono omatunto. He eivät elä lastensa kanssa normaalia arkea, joten tehdään kaikki mitä pikkuiset keksivät pyytää. Sellainen on väärin lasta kohtaan.

Jonkunlainen suhteellisuudentaju kaikkien kekkerien värkkäämisessä on hyvä olla.

Toi on niin puppua, ettei ole varaa ikinä mihinkään. Ex tempore ei varmasti olekaan, mutta jos vaikka nyt päättää että kesällä mennään Särkänniemeen, ei kamalasti tarvitse laittaa viikottain rahaa syrjään, että sen summan saa säästettyä.

Sama pätee niihin kauhisteltuihin elämyssynttäreihin: jos vaikka edellisten synttäreiden aikaa päättää alkaa pistää rahaa jemmaan, on seuraaville synttäreille varaa tilata vaikka bändi esiintymään :) Valintoja, nääs.

on hassua miten jotku ei voi kuvitella tiukkaa elämää jotain joillakin on. Voi koko vuoden vaikka säästää että saa sitten sen 200e säästöön, ja sitä todellakaan käytetä mihinkään huvipuistoon vaan siltä varalta että jos sattuu jotain yllättävää (esim. sairaustapaus).
Tietysti voi joku huudella ettei lapsia tarvitse hankkia jos ei ole varaa, mutta siihen on vastauksena se ettei elämä mene aina suunnitelmien mukaan...varsinkaan talous.

Alkuperäinen kirjoittaja sh-äiti:
Itse joltain osin olen tuollainen vanhempi. En avaa ovea virpojille ja lapseni saavat käydä virpomassa vain nämä lähisukulaiset ja lähimmän tutun naapurin, mutta ventovieraille ei lähetä kerjäämään. Kaverisynttäreitä järjestän, mutta koskaan ei ole järjestetty mitään ohjelmaa niille, kyllä meillä lapset on itse ohjelmaa keksineet eikä ole ollut mitään yllätyspusseja vieraille. Mutta käydään lasten kanssa paljon Hoplopissa, uimahallissa viikottain, teattereissa, konserteissa jne. Eli en kuitenkaan myönnä olevani kaikilta osin tosikko ja tylsä äiti.

Näillä linjoilla minäkin, ja olenpa maailman paras hauska äiti minun lapsilleni! =)

Ihan samaa ihmettelen.
Yhden kaverin kanssa tuossa katseltiin duplokuvastoa ja mä kysyin, et onko teillä paljon duploja, niin arvatkaa mitä hän sanoi? :o
Eihän nää oo ku vasta 1½-vuodesta eteenpäin kaikki (joo, joo lapsi on vasta 1v) ja ei oo, eikä tuu. Ihmettelin asiaa ja kysyin, että miksi, nehän on niin isoja, et ei 1v niihin tukehdu.
Tää mun kaveri sanoi, että: ei nih, mut se änkee kaikki suuhunsa ja kuolaa ne, sit on joka paikka täynnä kuolaa ja näljää. Mä olin vaan et :o

Eikös se oo 1v:lle ihan normaalia kehitystä, että maailmaa maistellaan |O

Pääasiallinen kysymys oli se, miksi jotkut vanhemmat suhtautuvat kielteisesti kaikkeen mikä heidän mielestään on turhaa, typerää ja tarpeetonta. Ei ole väliä, onko se kallis teemapuisto vai ilmainen uimaranta, he eivät mene eivätkä vie lapsia jos se on heistä typerää ja turhaa. He arvostelevat myös toisia vanhempia siitä että nuo toiset vanhemmat jaksaa viedä lapsen hop loppiin tai askarrella lapselle itse naamiaisasun koska heistä kaikki sellainen on turhaa ja typerää. Lapsesta sellainen olisi hauskaa mutta lapsi ei saa sellaista kokea koska vanhempi ei viitsi tehdä lapsen eteen mitään mikä ei vanhemman mielestä ole järkevää ja tarpeellista.

Mutta kun se pari karkkia ei riitä näille nykyajan virpojille:( Ja kyllähän kaikki maksaa nykyään ihan hirveesti!

Kuka väittää ettei riitä. Monilla on myös ihan omat kuvitelmansa siitä, mitä Nykyaikana Pitäisi olla. Hemmetti ellei kelpaa ni olkoot ottamatta. En mä siitä itselleni päänsärkyä ottaisi.

Yhteistyössä