"mona"
No näinhän se aika monella on ollut, mutta siis kyllä silloinkin on ne tietyt lapset päässyt ilmaiseksi, koska kaikkine vanhemmat ei osallistu mitenkään myyjäisiin yms. rahankeruuseen.Onneksi itse kävin koulua siihen aikaan kun ei ollut pakko ottaa kaikkia mukaan.
Meidän luokka siis teki aikoinaan melko paljon hommaa luokkaretken eteen; myytiin kaikennäköistä, pidettiin myyjäisiä ja varsinkin esiinnyttiin (musiikkiluokka). Lisäksi kerättiin kuukausikymppiä (markka-aikaan). Tämä toiminta siis mahdollisti sen, että päästiin luokkaretkelle ala-asteella (kolmannesta kuudenteen luokkaan) neljä kertaa (viides luokka jätettiin väliin, koska kuudennen syksyllä oli leirikoulu). Leirikoulun jälkeenkin jäi vielä rahaa yli sen verran, että tehtiin keväällä vielä pienempi luokkaretki ja tilattiin meille koululle pitsat ;P
Ala-asteella kukaan ei jäänyt pois luokkaretkiltä. Yläasteen leirikoulu ulkomaille taas verotti kaksi oppilasta pois (heidän todellisia poisjäämissyitään en tiedä, ainakin he saivat rahansa takaisin). Ja tämänkin reissun jälkeen jäi rahaa yli, joka jaettiin jokaiselle.
Nykyisin varmaan kustannukset ovat nousseet, sillä kyllä minun yksinhuoltajaäitini (silloin työtönkin) onnistui osallistumaan noihin maksuihin ja leipomisiin yms. Ja olen kyllä siitä hänelle kiitollinen, sillä ilman hänen panostustaan olisin jäänyt ilman monta mahtavaa kokemusta!