Miksi jotkut vanhemmat jättää maksamatta lapsensa osuuden leirikouluun tmv.???

  • Viestiketjun aloittaja Ihmetys ja kummitus
  • Ensimmäinen viesti
"mona"
Onneksi itse kävin koulua siihen aikaan kun ei ollut pakko ottaa kaikkia mukaan.

Meidän luokka siis teki aikoinaan melko paljon hommaa luokkaretken eteen; myytiin kaikennäköistä, pidettiin myyjäisiä ja varsinkin esiinnyttiin (musiikkiluokka). Lisäksi kerättiin kuukausikymppiä (markka-aikaan). Tämä toiminta siis mahdollisti sen, että päästiin luokkaretkelle ala-asteella (kolmannesta kuudenteen luokkaan) neljä kertaa (viides luokka jätettiin väliin, koska kuudennen syksyllä oli leirikoulu). Leirikoulun jälkeenkin jäi vielä rahaa yli sen verran, että tehtiin keväällä vielä pienempi luokkaretki ja tilattiin meille koululle pitsat ;P

Ala-asteella kukaan ei jäänyt pois luokkaretkiltä. Yläasteen leirikoulu ulkomaille taas verotti kaksi oppilasta pois (heidän todellisia poisjäämissyitään en tiedä, ainakin he saivat rahansa takaisin). Ja tämänkin reissun jälkeen jäi rahaa yli, joka jaettiin jokaiselle.

Nykyisin varmaan kustannukset ovat nousseet, sillä kyllä minun yksinhuoltajaäitini (silloin työtönkin) onnistui osallistumaan noihin maksuihin ja leipomisiin yms. Ja olen kyllä siitä hänelle kiitollinen, sillä ilman hänen panostustaan olisin jäänyt ilman monta mahtavaa kokemusta!
No näinhän se aika monella on ollut, mutta siis kyllä silloinkin on ne tietyt lapset päässyt ilmaiseksi, koska kaikkine vanhemmat ei osallistu mitenkään myyjäisiin yms. rahankeruuseen.
 
laki
Alkuperäinen kirjoittaja no niinpä;25478088:
Onkohan joskus jossain käynyt niin että maksamaton on lähtenyt matkaan? Tuskin.
Ja aina tulee sitten niitäkin jotka ei lähde matkalle ja rahat pitää palauttaa. Eli eiköhän se maksu ole ihan henkilökohtainen.

Ainakaan meille ei ole ilmoitettu eräpäivää ja siksi en vielä ole maksanut.
Koska peruskoulu on ilmainen, koulu ei saa järjestää toimintaa, johon kaikkien on pakko laittaa rahaa , vaan mukaan on päästävä, vaikka ei maksaisi. Siis vaihtoehdot on seuraavat: Leirikouluja ei pidetä tai ne pidetään ja ne maksaa osuuden jotka maksaa, jos joku ei maksa, niin muut maksaa. Eli kun leirikoulusta sovitaa, sitoudutaan siihen, että kaikki halukaat pääsee mukaan, vaikka perhe ei reissua maksaisikaan. Tässä on siis se riski, että joku ei maksa, mutta mukaan on päästävä. Mitään henkilökohtaista maksua ei nykyään kerätä...
 
h,,,
Olen aina hoitanut kaikki maksuni enkä kehtaisi itse laittaa ketään maksamaan lapseni maksuja. Ilmoittaisin heti rehelliseesti että meidän lapsi ei voi lähteä. Olen rehellinen, samoin mies. Näitä peruskunnollisia ihmisiä, joita ei enää oikeastaan ole muita. Tai näin ainakin tuntuu, kun ihmiset peruuttavat viime tipassa ja käyttäytyvät miten sattuu.

Mitä tulee siihen että joutuisin maksamaan enemmän kun joku ei maksa niin kyllä se varmaan harmittaisi mutta toisaalta minusta ei olisi kiva jos joku ei pääsisi. Luulen että perhe joka ei maksaisi olisi vain röyhkeä, pitää mennä thaimaaseen niin ei viitsi leirikoulua maksaa. harva köyhä perhe kehtaa elää toisten kustannuksella.
 
[QUOTE="Vieras";25478035]Kyllä sen pitäisi olla niin, että ne lähtee jotka on maksaneet ja jos ei ole maksettu niin sitten ei lähdetäkään. Vituttaa tämä nykyajan malli jossa ollaan sitä mieltä että kaikkien on saatava osallistua kaikkeen vaikka ei olisi varaa. Valitettavasti maailma ei toimi niin ja lapset pitää opettaa siihen että kaikki maksaa.[/QUOTE]

Samaa mieltä. Jos on yhdessä sovittu niin sillon maksetaan. Jos muutetaan mieltä/raha ei riitä niin voi ilmoittaa, että jättäytyy projektin ulkopuolelle.

On muuten aika kallis retkue... Ihan noin huvin vuoksi tehtynä.
 
pirulauta
Mä en alunperinkään suostunut maksamaa leirikoulu maksuja kun tiesin,että ei olle enään siellä tai lapset ei ole sinne leirikouluun menossa sitten kun se on ajankohtaista. Ilmoitin asiasta opettajall ja kaiken piti olla ok. No itse en käy vanhempainilloissa( turhia minusta) ja siellä sitten oli sitten nuristu kun minä en maksa( olin luokan aiknoa vanhempi) Opettaja otti minuun yhteyttä ja kertoi,että toiset vanhemmat ei tykkää tällaisesta koska heidän maksunsa on sitten jaettuna kaikille muille.
Eli ihan sama mitä tekee niin aina joku pässi nurisee.
 
Keittiönoita
Minkähän vuoksi tästä asiasta ei voida koulujen vanhempainilloissa informoida vanhempia, kun kuitenkin asia on ollut jo vuosikausia opettajien tiedossa? Vuodesta toiseen asia tuntuu tulevan joillekin vanhemmille yllätyksenä.
 
[QUOTE="mona";25479188]No näinhän se aika monella on ollut, mutta siis kyllä silloinkin on ne tietyt lapset päässyt ilmaiseksi, koska kaikkine vanhemmat ei osallistu mitenkään myyjäisiin yms. rahankeruuseen.[/QUOTE]

No meidän luokalle onneksi sattui sellaisia lasten vanhempia jotka halusivat toimintaan osallistua, edes leipomalla sen yhden vaivaisen kakun sinne myyjäisiin (en ymmärrä miten se muka on keneltäkään liikaa vaadittu?). Ja koska esiinnyimme, niin ainakin sitten jokainen oppilas omalla toiminnallaan keräsi rahaa ja edesauttoi matkan toteutumista.

Mitä tulee siihen, että on perheen tehtävä tarjota elämyksiä lapselle koulun sijaan, niin itselläni nuo ainakin ovat jääneet väliin, ihan vaan syystä ettei varaa ollut. Kyllä äidilleni tuli halvemmaksi leipoa kerran-pari vuodessa pari kahvikakkua ja maksaa kymppi kuukaudessa kuin maksaa viikon matka ulkomaille sekä minulle että jollekin valvojalle (eli itselleen). Se elämyskin on ihan erilainen kavereiden kanssa kuin perheen.
 
"minä"
Toivon todella, että kouluissa lopetettaisiin varallisuuteen perustuva eriarvoistaminen ja tuollaiset kauas suuntautuvat matkat kiellettäisiin. Joku 160 euroa leirikoulusta samana vuonna maksettavaksi on aivan huima summa pienituloiselle perheelle, jossa on ehkä useampi koululainen, joka leirikoulumaksuja tarvitsisi. Ja ei moni varmaan kehtaa myöntää, että ei ole varaa.
Ja toisaalta aivan yhtä törkeää on maksattaa ne leirikoulut naapureilla ja sukulaisilla, "pakko"myymällä heille ala-arvoisia ylihinnoiteltuja keksejä tai karkkeja tai rumia joulukortteja.
 
ihmettelen vain?
Luokalla kassassa yli 1000€ jo luokalla 21 oppilasta, ja 4000€ pitäisi vielä muka kerätä, mikähän leirikoulu maksaa 5t?
Siis kotimaassa ihan aikomus ihan pitää, jos ulkomailla niin sitten ymmärtäisin. Me ei aiota asua enään täällä vaan muuttaa 1-2.v päästä ihan eri paikkakunnalle siksi laistetaan maksuista!
 
vierailija
Ketuttaa ihan kybällä, kun lapsen luokka on päättänyt ihan yksissä tuumin ja sovitusti, että lähtevät leirikouluun keväällä.. Jokaiselta perheeltä on kysytty, ja kaikki ovat suostuneet maksujärjestelyihin..(yht.165 euroa/oppilas, maksu kahdessa erässä).. Nyt kuiteskin tuli sähköpostia, että koska osa perheistä ei ole hoitanut omaa osaansa, muiden perheiden pitää maksaa toinen erä sovittua suurempana!!! Mitä hittoa?? Jos mulle kävis niin nolosti, etten kykenisikään ko.maksua hoitamaan, niin reilusti kyllä sen sanoisin, ja silloin myös lapseni jäisi osattomaksi leirikoulusta, enkä missään nimessä laittaisi muita maksamaan oman lapseni osuutta.. Mitä mieltä olet sinä, joka hoidat osuutesi, tai Sinä, joka laistat ko.homman?
No meiltä ei edes kysytty,lapsi tuli maksulappu mukana koulusta. Että kiva. Muut varmaan sopineet. En edes tiedä minne ovat menossa tai milloin. Itse olin sairaalassa kyseisistä asioista päätettäessä ja lapsi ei edes halua koko leirikouluun,joten en maksa maksuja.
 
vierailija
Voi että pistää silmään asenteesi, eli jos emme tätäKÄÄN halua köyhemmille maksaa omista rahoistamme, olemme rikkaita ahneita mänttejä? Kuule ihan haluamme pitää edes jotain niistä rahoista joista verottaja on jo ison lohkon ottanut, jotta sulla olis vähemmän veroa ja mahdollisesti jotain tukiakin. Onko ahneutta jos omat rahansa haluaisi pitää, siis ne jäljelle jääneet netot? Ja kyllä minä älähdän oikein kuuluvasti, että haluan maksaa tasan omasta lapsestani en muiden, se ei ole oikein.
iloinen asenne sulla
 

Yhteistyössä