Miksi jotkut pitävät lähihoitajia tyhminä?

• Viestiketjun aloittaja Hämmästynyt
  • Ensimmäinen viesti
Hämmästynyt
Toki tyhmiäkin lähihoitajia on, mutta ei lähihoitajat yleisesti ajateltuna ole mitenkään muita tyhmempiä. Tyhmiä ihmisiä on varmaankin joka ammattiryhmässä ja tyhmyyttä on montaa erilaista.

Itse opiskelen lähihoitajaksi eikä sillä kyllä ole mitään tekemistä mun älykkyyden kanssa. Mä opiskelen alalle josta pidän ja saatan jatkaa sairaanhoitajaksi. Olen myös kirjoittanut ylioppilaaksi ihan kohtuullisin arvosanoin. Yliopisto-opinnotkin on käynyt mielessä kun vain osaisin päättää mitä pyrkisin opiskelemaan. Joten ei ainakaan mun kohdalla päde se, että olen tyhmä koska musta tulee lähihoitaja. Vai tuleeko se tyhmyys sinä päivänä kun saan tutkintotodistuksen käteen. :D

Mun mielestä kummallista yleistää, että kaikki lähihoitajat on tyhmiä. Mistä tuollainen ajatus edes tulee joillekin mieleen?

Lähihoitajat kuitenkin tekevät tarpeellista työtä ja kyllä tulisi monella itku jos ei olisi lähihoitajia hoitamassa teidän isovanhempia ja muita sukulaisia. Monessa paikassa lähihoitajat ja sairaanhoitajat tekevät lähes samaa työtä, sairaanhoitajilla vain enemmän lääkevastuuta. Mutta vaippoja ne sairaanhoitajatkin vaihtavat.

Itse olen ollut työssäoppimassa ja töissä paikoissa joissa ei kyllä kauheasti ehdi istumaan ja juoruilemaan kuten jotkut luulee kaikkien hoitajien tekevän. Joskus saa mennä tukka putkella, että ehtii tekemään kaikki työt ja omat syömiset on sitten kun on. Vessassa käydään kun ehditään.

Brittiläistä Faking it -sarjaa seurattuani en enää pitänyt kampaajia yksinkertaisina. Pappi meni helposti autokauppiaasta ja balettitanssija vapaapainijasta, mutta keritsijää ei uskottu kampaajaksi. Sen verran vaativasta työstä on kyse.

"a p"
[QUOTE="vierailija";27170503]Minä en pidä. Mutta olen huomannut että kampaajia pidetään tyhminä,jopa ihan huorina.[/QUOTE]

Tuotakaan mä en ymmärrä, että kampaajia pidetään tyhminä ja huorina. Mun tuntemat kampaajat on ihan tavallisia ihmisiä kuten me muutkin.

"äisky"
Lähihoitajat ei varsinaisesti ole tyhmiä, mutta henk.koht. pidän kyllä itseäni todella tyhmänä kun koskaan opiskelin lähihoitajaksi.
Lähihoitajia ja yleensä hoitajia tarvitaan ja tekevät tosi tärkeää työtä, mutta ala muuttuu kokoajan hullummaksi. Viimeisen viiden vuoden aikana kunisot firmat valtaavat alaa on työhön tullut ihan eläimellinen meininki. Liitot on ihan tossuja pitämään hoitajien puolia. Ja eniten kärsivät tietenkin hoidettavat ja se iskee kipuna suoraan ammatilliseen ja eettiseen puoleen.
Superin tutkimuksen mukaan melkein puolet kertoo viihtyvänsä työssä huonosti ja työskentelevänsä usein jaksamisen äärirajoilla ja joka kolmas epäilee jaksamistaan alalla kahden vuoden jälkeen. Itsekkin lähden heti kun keksin mitä ihmettä elämälläni teen.

"vieras"
Olen miettinyt samaa. Jotenkin tuntuu että ihmisiä,jotka ovat töissä kosketuksissa lian,eritteiden tms. kanssa,pidetään jotenkin alempiarvoisina ja typerinä. Miksi? Mikä siitä toimiston kahvinkeittäjästä ja kopiotytöstä tekee viisaamman kuin tytöstä joka pesee ja lääkitsee ihmisiä työkseen?

Jäteautojen kuljettajilla on muuten ihan vertailukelpoinen palkka ja silti kaikki puhuvat halveksivasti paskakuskeista. Samoin siistijät tarvitsevat työssään myös teoriatietoa eri puhdistusaineista ja niiden käytöstä,ei kyse ole vain jostain "rätti käteen ja ala hutkia" -hommasta. Oikeastaan ammatin kuin ammatin oppii kuka tahansa jos on motivaatiota ja kiinnostusta. Erikseen toki jotkut aivokirurgit ja lääketehtaiden kemistit,mutta jos puhutaan nyt ihan tavallisista ammateista joihin valtaosa väestöstä suuntautuu.

Mikä tekee alakoulun opettajasta jotenkin viisaamman kuin sairaanhoitajasta? Jos olisin typerä yleistäjä niin väittäisin että kyllä mäkin osaan kirjoittaa aakkoset taululle ja leikellä pahvista numeroita ;)

Itsekin olen lh ja tyhmänä pidän minäkin itseäni SIKSI, että opiskelin tälle alalle. Olenkin miettinyt vakavasti uudelleenkouluttautumista vaikka joksikin sihteeriksi. Palkka on työhön nähden paska, esimiehet ei tajua käytännön hoitotyöstä mitään, rahaa ajatellaan liikaa kaikkialla. Nykyisessä työssäni voin työskennellä oman ammattietiikkani mukaan, mutta tiedän ettei se ole esim. kotihoidossa mahdollista.

"vieras"
Itsekin olen lh ja tyhmänä pidän minäkin itseäni SIKSI, että opiskelin tälle alalle. Olenkin miettinyt vakavasti uudelleenkouluttautumista vaikka joksikin sihteeriksi. Palkka on työhön nähden paska, esimiehet ei tajua käytännön hoitotyöstä mitään, rahaa ajatellaan liikaa kaikkialla. Nykyisessä työssäni voin työskennellä oman ammattietiikkani mukaan, mutta tiedän ettei se ole esim. kotihoidossa mahdollista.
on mahdollista. :)

"äiree"
[QUOTE="vieras";27170681]on mahdollista. :)[/QUOTE]

Kotihoidossa on todella suuri työntekijä vaihtuvuus ainakin pääkaupunkiseudulla. Kotihoito on yksi Superinkin suurimmista huolenaihe alueista. Itse tiedän monia kotihoidossa totaalisesti väsyneitä hoitajia ja kovin montaa hyvää kommenttia työpaikoistaan en ole kuullut.
Jossain päin voi tietenkin olla asiat paremminkin.

Olen myös yleisesti sitä mieltä että vasta valmistunut tai vasta uudessa työpaikassa aloittanut ei heti näe/ymmärrä epäkohtia työntekijöitä tai hoidokkeja kohtaan. Tämän olen todennut useassa paikassa. Työnantajat tykkäävät näistä työnsankareista jotka puhkuvat intoa ja tulevat kipeinäkin töihin, tekevät vaarallisetkin nostot yksin, eivät tarvitse mitään turvallisuus hömpötyksiä (kuten hälyttimet), suostuvat muutenkin venymään ja vanumaan oman fysiikan ja jaksamisen kustannuksella kunhan työ tulee tehtyä hyvin.
Ikinä ei saada alan asioita kuntoon kun työnantaja voi vaihtaa vanhat kokeneet, mutta kuluneet hoitajat uusiin ja jaksaviin tasaisin väliajoin.

norma jean
Ehkä lähihoitajien arvostus on muuttumassa. Kun mä kävin kouluja 10v sitten. lähereiksi meni kaikki ne jotka eivät muuhun kyenneet. Eli eivät keksineet muuta alaa tai sairaanhoito-oppilaitokseen ei otettu.
Sitten puolitoista vuotta opiskeltuaan ne lähärit olivat mielestään lääkäreistä seuraavia hommassa kuin hommassa vaikka kyseistä asiaa oli luettu se kolme opintoviikkoa.
Ja miksei sitten samantien lukea sairaanhoitajaksi kun kerran on niin fiksu ja välkky.

"äiree"
Ehkä lähihoitajien arvostus on muuttumassa. Kun mä kävin kouluja 10v sitten. lähereiksi meni kaikki ne jotka eivät muuhun kyenneet. Eli eivät keksineet muuta alaa tai sairaanhoito-oppilaitokseen ei otettu.
Sitten puolitoista vuotta opiskeltuaan ne lähärit olivat mielestään lääkäreistä seuraavia hommassa kuin hommassa vaikka kyseistä asiaa oli luettu se kolme opintoviikkoa.
Ja miksei sitten samantien lukea sairaanhoitajaksi kun kerran on niin fiksu ja välkky.
Mun mielestä taas toisin päin. Opiskelin n.13 vuotta sitten kun 18 vuoden ikäraja oli juuri poistunut (itse olin 18v). Opettajatkin olivat huolissaan ikärajan laskusta ja samaan aikaan tapahtuneesta pääsykoe "riman" laskusta. Yhtäkkiä koulu oli täynnä kaiken maailman purkanpureskelijoita ja huumetesteissäkin jäi säännöllisesti porukkaa kiinni. Yksikin opettaja sanoi että tämä on todella huono päätös ja mikään ei enää tule lemaan entisellään. Toki niitä fiksujakin nuoria löytyy, ei voi täysin yleistää.
Työssäni valitettavasti kohtaan jopa lääkäreitä jotka suosittelevat vajaakuntoisille mielenterveyspotilaille lähihoitajakouluun menoa ikäänkuin kuntouttavana ja harrastustyyppisenä juttuna. Ei hyvää kerro ammatin arvostuksesta.

"a p"
[QUOTE="äiree";27170916]Mun mielestä taas toisin päin. Opiskelin n.13 vuotta sitten kun 18 vuoden ikäraja oli juuri poistunut (itse olin 18v). Opettajatkin olivat huolissaan ikärajan laskusta ja samaan aikaan tapahtuneesta pääsykoe "riman" laskusta. Yhtäkkiä koulu oli täynnä kaiken maailman purkanpureskelijoita ja huumetesteissäkin jäi säännöllisesti porukkaa kiinni. Yksikin opettaja sanoi että tämä on todella huono päätös ja mikään ei enää tule lemaan entisellään. Toki niitä fiksujakin nuoria löytyy, ei voi täysin yleistää.
Työssäni valitettavasti kohtaan jopa lääkäreitä jotka suosittelevat vajaakuntoisille mielenterveyspotilaille lähihoitajakouluun menoa ikäänkuin kuntouttavana ja harrastustyyppisenä juttuna. Ei hyvää kerro ammatin arvostuksesta.[/QUOTE]

Työvoimapoliittisiin koulutuksiin ei ainakaan pääse läheskään kaikki. Ystävä haki tuollaiseen, hakijoita oli lähes 90 ja 16 pääsi opiskelemaan. Ns. normaaliopiskeluun on helpompi päästä, mutta ei siihenkään kaikki pääse.

[QUOTE="äiree";27170916]Mun mielestä taas toisin päin. Opiskelin n.13 vuotta sitten kun 18 vuoden ikäraja oli juuri poistunut (itse olin 18v). Opettajatkin olivat huolissaan ikärajan laskusta ja samaan aikaan tapahtuneesta pääsykoe "riman" laskusta. Yhtäkkiä koulu oli täynnä kaiken maailman purkanpureskelijoita ja huumetesteissäkin jäi säännöllisesti porukkaa kiinni. Yksikin opettaja sanoi että tämä on todella huono päätös ja mikään ei enää tule lemaan entisellään. Toki niitä fiksujakin nuoria löytyy, ei voi täysin yleistää.
Työssäni valitettavasti kohtaan jopa lääkäreitä jotka suosittelevat vajaakuntoisille mielenterveyspotilaille lähihoitajakouluun menoa ikäänkuin kuntouttavana ja harrastustyyppisenä juttuna. Ei hyvää kerro ammatin arvostuksesta.[/QUOTE]

Muistan itsekin silloin 10 vuotta sitten kun opiskelin lähihoitajaksi. Olin 16 kun koulun aloitin. Ja voi jessus mitä pentuja luokka oli täynnä. En se minäkää aikuinen siinä porukassa ollu.
Mun mielestä lähihoitaja kouluun pitäisi olla joko 18 tai 20 vuoden alaikäraja. Ei hoitajan työt sovi 16 kesäiselle lapselle. Sairaalamaailma on kuitenkin välillä erittäin raaka joka vaatii henkisiä valmiuksia ja erittäin harvalla 16 kesäisellä sellaisia valmiuksia on. Ei niitä ole kaikilla aikuisillakaan.

On erittäin typerää, että lähihoitajat kaikki leimataan tyhmiksi ja lääkäreiden nenille hyppiviksi kaikki tietäviksi besserwissereiksi. Suurin osa lähihoitajista ovat oikeasti ammattitaitoisia ja fiksuja sekä alalle sopivia. Toki joukossa on myös niitä jotka eivät alalle sovi. Mutta niin niitä löytyy myös saikkareista ja lääkäreistäkin.

Olen tosiaan itsekin lähihoitaja ja olen saanut törmätä erittäin usein siihen, ettei ihmiset pidä minua oikeana hoitajana. Miksi? En tiedä. Ehkä heidän mielestään olen harjoittelemassa hoitoalan kommervenkkejä ja sitten joskus jos rahkeet riittää niin opiskelisin saikkariksi.
Liian usein olen saanut kuulla olevani VAIN lähihoitaja. Aiemmin en siihen reagoinut mitään, nykyisin sanon olevani lähihoitaja ilman vain etuliitettä. Eihän kukaan muukaan ole VAIN potilas tai jotain muuta VAIN. Miksi siis minä ammattilaisena olisin VAIN ammattilainen?

Tämä on asia joka saa mulla tunteet kuumenemaan pahastikin. En ole ikinä ymmärtänyt tuota saakelin sairaalan hierarkkiaa jossa lääkärit ovat jumalia ja sairaanhoitajat jumalien oikeita käsiä. Lähihoitajat ja laikkarit eivät ole mitään muuta kuin välttämätön pahuus siinä paremmiston joukossa.

Pahoittelen jo nyt tekstiäni, mutta kirjoitan vain sen mitä mieleen tulee ja yritän sen laittaa mahdollisimman asiallisesti esille.

Liian usein olen saanut kuulla olevani VAIN lähihoitaja. Aiemmin en siihen reagoinut mitään, nykyisin sanon olevani lähihoitaja ilman vain etuliitettä. Eihän kukaan muukaan ole VAIN potilas tai jotain muuta VAIN. Miksi siis minä ammattilaisena olisin VAIN ammattilainen?

Tämä on asia joka saa mulla tunteet kuumenemaan pahastikin. En ole ikinä ymmärtänyt tuota saakelin sairaalan hierarkkiaa jossa lääkärit ovat jumalia ja sairaanhoitajat jumalien oikeita käsiä. Lähihoitajat ja laikkarit eivät ole mitään muuta kuin välttämätön pahuus siinä paremmiston joukossa.
Rauhoittaisiko sinua, jos ammattinimike muutettaisiin virallisesti muotoon läheshoitaja?

"vieras"
En pidä lähihoitajia yleisesti tyhminä (olenhan itsekin :)), mutta opintojen suorittaminenkaan ei kyllä kovin suurta älykkyyttä vaadi. Ihan pelottaa ajatella, miten heppoisan koulutuksen jälkeen ihmiset tekevät hyvinkin vastuullista työtä.

Itse lähdin lähihoitajaksi valmistumisen jälkeen opiskelemaan yliopistoon ja nyt työskentelen asiantuntijatehtävissä eikä kyllä kaduta yhtään.

[QUOTE="a p";27170873]Myös tämä on asia joka mun hämmästyttää. Jos ei halua sairaanhoitajaksi? Saa lähihoitajana tehdä sitä mitä haluaa eikä kyse ole mitenkään ihmisen älykkyydestä.[/QUOTE]

Mua kans ihmetyttää se kun aina lähäreiltä kysytään miksi ei lue sairaanhoitajaksi. Miksi pitäisi? Miksei sairaanhoitaja lue lääkäriksi? Tai merkonomiksi? Tai bussikuskiksi? Miksei postinjakaja lue tradenomiksi? Hohhoijaa, kaks eri ammattia. Ei muakaan mikään estä lukemasta sairaanhoitajaksi, en vaan halua eikä kiinnosta.

ripsiäinen
Olen joskus kauan sitten opiskellut vuoden verran lähihoitajaksi. Samaan ryhmään oli päässyt mm. henkilö, joka oli käyttänyt huumeita ja oli melkein alkkis opiskelujenkin aikaan. Myöhemmin kuulin, että monta kertaa luokalleen jäänyt, alkoholisoitunut, huumepiireissä liikkunut nainen oli päässyt opiskelemaan lähihoitajaksi. Tosi monia tällaisia perää jakavia, viinaan ja huumeisiin meneviä tapauksia olen kuullut opiskelevan lähihoitajiksi.

Juttelin erään kaverin kanssa, joka ei tiennyt, että olen joskus opiskellut alaa. Hän sanoi, että lähihoitaja-kouluun menevät kaikki sellaiset, jotka eivät minnekään muualle pääse. En tiedä mistä tällainen ajatus on lähtöisin, vastapainoksi sanottakoon, että tunnen kyllä monta fiksua, asiallista ja täysin "normaalia" lähihoitajaakin.

Itse lopetin lähihoitajaksi opiskelun, kun tajusin, että hoitotyö ei ole alani. Omalta kohdaltani voisin sanoa, että en kuulunut kategoriaan, jakorasia, alkkis, huumehörhö, mutta en kyllä nosta itseäni millekään jalustallekaan, että olisin ollut jotenkin erityisen fiksumpi kuin muutkaan.

..
Itse pidän lähihoitajia tyhminä sen vuoksi, että he tekevät kovaa työtä niin henkisesti kuin fyysisesti liian pienellä palkalla, usein kolmessa vuorossa joka uuvuttaa tämän hoitajan lisäksi perhettä, kun hoitaja on aina töissä, kunnon vapaa aikaa ei ole, parisuhde kärsii, lapset kaipaa vanhempaansa... yms yms. Ja niinkuin joku sanoi, esimiehet eivät tiedä käytännön hoitotyöstä yhtään mitään, joten kaiken muun lisäksi heiltä saadaan määräyksiä tehdä enemmän ja paremmin kaiken kiireen keskellä yms. Eli tyhmää on polttaa itsensä loppuun tuossa karussa työssä, kun saman rahan vähintäänkin saisi istumalla jossain toimistossa tietokonetta näpytellen ma-pe 8-16. Terv. lh.

Yhteistyössä