Itselläni muutama tälläinen kaveri. Heillä pieniä/melko pieniä lapsia. Pyrkivät tekemään kaiken "täydellisesti" (kaikki ruoka tehdään itse AINA vaikka ois miten väsynyt tai sairas, vauvalle ei missään nimessä edes hätätilassa kaupan soseita, käytetään kestovaippoja vaikka henki menisi, imetetään vaikka mikä olisi, ulkoillaan 2 kertaa päivässä vaikka itse ois miten väsyny ja ventti, lapsille luetaan määrä x joka päivä vaikka miten ois flunssan takia ääni mennyt jne). Siis mielestäni ihan ok tavoitteita, mutta siis pointtina se, että miksi joidenkin on niin tosi vaikea joustaa näistä ihanteistaan ja jos joskus joustavat niin kokevat siitä huonoa omaatuntoa. Esim yksi läheinen kaverini, em. kaltainen, on kokenut huonoa omaatuntoa mm. siitä että mahataudin jyllätessä perheessä käytti kertakäyttövaippoja eikä kestovaippoja (kommentoi tätä minulle: "on niin huono omatunto kun sorruin kertakäyttövaippoihin). Samainen ihminen koki hirveitä omantunnon tuskia kun tarjosi lapsilleen kaupasta ostettuja pinaattiohukaisia eikä tehnyt niitä itse tilanteessa jossa hän oli 40 asteen kuumeessa ("tunnen olevani huono äiti kun en tehnytkään ruokaa tällä kertaa ihan itse ihan alusta asti").
Siis itselläni useampi tälläinen äitikaveri, osa pystyy hädässä joustamaan mutta potevat sitten niin hirvittäviä tunnontuskia, toiset on sellaisia että eivät jousta vaikka mikä olis. vaikka oisivat kuoleman kielissä sikaflunssassa niin siivoavat, puunaavat, laittavat ruokaa ja leikkivät lasten kanssa että kaikki olis täydellistä.
Itse (ja useimmat tuntemani äidit ja isät) kuitenkin hätä/kriisitilanteissa (sairastelu, kova kiire, vauvan valvottamisen aiheuttama väsy jne) joustavat ja menevät niinä päivinä siitä mistä aita on matalin (esim jos itsellä kova kuume ja huono olo niin tod jättävät siivoukset tekemättä eivätkä ala painuneella äänellään lukemaan tuntikausia vaan lykkäävät lastenohjelmat pyörimään että saavat levätä jne). Mutta miksi joillekin tälläinen joustaminen on vaikeaa tai liki mahdotonta? Onko se luonteenpiirre/ominaisuus vai mikä se on?
Onko teillä itsellä tälläisiä tuntemuksia tai tunnetteko sellaisia kellä on?
Ja kuten jo kirjoitin, en siis arvostele heitä mitenkään, vain lähinnä ihmettelen, kun eikö se oman jaksamisen kannalta olisi järkevämpää joskus vähän ottaa iisimmin eikä pyrkiä joka ikisessä askareessa siihen "täydellisyyteen".?
Siis itselläni useampi tälläinen äitikaveri, osa pystyy hädässä joustamaan mutta potevat sitten niin hirvittäviä tunnontuskia, toiset on sellaisia että eivät jousta vaikka mikä olis. vaikka oisivat kuoleman kielissä sikaflunssassa niin siivoavat, puunaavat, laittavat ruokaa ja leikkivät lasten kanssa että kaikki olis täydellistä.
Itse (ja useimmat tuntemani äidit ja isät) kuitenkin hätä/kriisitilanteissa (sairastelu, kova kiire, vauvan valvottamisen aiheuttama väsy jne) joustavat ja menevät niinä päivinä siitä mistä aita on matalin (esim jos itsellä kova kuume ja huono olo niin tod jättävät siivoukset tekemättä eivätkä ala painuneella äänellään lukemaan tuntikausia vaan lykkäävät lastenohjelmat pyörimään että saavat levätä jne). Mutta miksi joillekin tälläinen joustaminen on vaikeaa tai liki mahdotonta? Onko se luonteenpiirre/ominaisuus vai mikä se on?
Onko teillä itsellä tälläisiä tuntemuksia tai tunnetteko sellaisia kellä on?
Ja kuten jo kirjoitin, en siis arvostele heitä mitenkään, vain lähinnä ihmettelen, kun eikö se oman jaksamisen kannalta olisi järkevämpää joskus vähän ottaa iisimmin eikä pyrkiä joka ikisessä askareessa siihen "täydellisyyteen".?