Miksi jossain hoitopaikoissa pakkolaitetaan sadevaatteet merkkihaalarin tai hanskojen päälle??

• Viestiketjun aloittaja turhusturhis
  • Ensimmäinen viesti
"mami31"
[QUOTE="vieras";27479563]Mä kyllä uskon,että suurin ongelma on toi kuivatus. Meiän päiväkodissa kuivauskaappi on ihan täynnä jo pelkistä hanskoista ja pipoista. Läpimärät kosteussuoja puvut ei vaan kuivu aamu ja ilta ulkoilun välissä ilman kaappia.

Toinen juttu. Pitääkö oikeesti päiväkodin henkilökunnan tuntea jokaisen puvun ominaisuudet. Kiva lista siinä kura eteisessä kenelle ei kuriksia ja kenelle pitää laittaa ja kenen puku kuivuu kuivauskaapissa ja kenen puku ei sitä kestä...

Helpottaa siis päiväkodin arkea!

P.S. Ei tänäänkään ollu vesikeli mutta kummasti siellä pihalla lapset oli ku uitettuja koiria.[/QUOTE]

niinpä!

"pph"
pitääpä tähän soppaan vielä pistää oma lusikka :) Meillä käytetään kuriksia myös ihan oman eteisen säästämiseksi (ja siivoustyön helpottamiseksi) Riisun kurikset saappaineen terassilla ja laitan ikea tmv kassiin ja nostan siaälle... uloslähtiessä puetaan ne takaisin terasilla. Lapsi jolla on kosteussuojattu haalari ei voi riisua sitä ulkona (koska lapsi palelee muuten) ja haalaria huuhdellessa joudun jättämään porukan valvomatta koska en voi niitä ottaa pesuhuoneeseen riviin istumaan. Ja arvatkaapa missä ne hiekat siitä haalarista on?
Eilen lähdettiin ulos pienellä pakkasella ja isommat sai olla ilman kuriksia...no sää lämpeni ulkoilun aikana ja haalarit oli todella kuraisia.
Ja lapsi jolla oli kosteussuojahanskat valitti palelemista ensimmäisenä... muilla oli vuorelliset kurarukkaset villalapasten kanssa!
Helpommalla pääsisin jos kuriksia ei tarvitsisi pukea mutta.... ja mulla on vaan 4 lasta!
Olen itse muuten kulkenut kumisaappaissa lähes koko syksyn ja sateella käytän myös sadehousuja takin lisäksi....
nyt tää hoitotäti jatkaa vapaa päivän viettoa... pistää kumpparit jalkaan ja lähtee koiran kanssa metsään :)

"pph"
[QUOTE="pph";27480746]pitääpä tähän soppaan vielä pistää oma lusikka :) Meillä käytetään kuriksia myös ihan oman eteisen säästämiseksi (ja siivoustyön helpottamiseksi) Riisun kurikset saappaineen terassilla ja laitan ikea tmv kassiin ja nostan siaälle... uloslähtiessä puetaan ne takaisin terasilla. Lapsi jolla on kosteussuojattu haalari ei voi riisua sitä ulkona (koska lapsi palelee muuten) ja haalaria huuhdellessa joudun jättämään porukan valvomatta koska en voi niitä ottaa pesuhuoneeseen riviin istumaan. Ja arvatkaapa missä ne hiekat siitä haalarista on?
Eilen lähdettiin ulos pienellä pakkasella ja isommat sai olla ilman kuriksia...no sää lämpeni ulkoilun aikana ja haalarit oli todella kuraisia.
Ja lapsi jolla oli kosteussuojahanskat valitti palelemista ensimmäisenä... muilla oli vuorelliset kurarukkaset villalapasten kanssa!
Helpommalla pääsisin jos kuriksia ei tarvitsisi pukea mutta.... ja mulla on vaan 4 lasta!
Olen itse muuten kulkenut kumisaappaissa lähes koko syksyn ja sateella käytän myös sadehousuja takin lisäksi....
nyt tää hoitotäti jatkaa vapaa päivän viettoa... pistää kumpparit jalkaan ja lähtee koiran kanssa metsään :)[/QUOTE]
piti vielä lisätä tähän ...meillä lapset saavat leikkiä lätäköissä ja nauttivat kuravellien "keittämisestä"...ja lätäköitä löytyy ihan omasta pihasta :)

kkkkkk
Tohon hanskajuttuun sen verran, että kuinka hankalaa on a) hankkia sinne kurahanskojen alle lapaset tai sormikkaat tai b) hankkia sen verran isot kurahanskat, että ne lämpöset toppahanskat mahtuu sinne alle?

Meillä on lapsella pienemmät kurahanskat syksyn kurakeleille ja sitten semmoset reilunkokoiset talveksi, niihin mahtuu toppahanskat alle.

"mona"
Mä oon päiväkodissa töissä ja kerran sitten lähdettiin ulos ja alkoikin sataa. Hain sadetakit niille lapsille joilla oli "tavishaalari" mutta ne joilla oli reimateciä, ticketiä jne saivat olla ilman. Ja ihan tiedoksi, reimatec ei pitänyt vettä yhtään 15min jälkeen oli läpimärkä. Popin haalari kastui myös pahasti, ticketin olivat parhaat, mutta päästivät saumoista jonkin verran läpi. Ja nämä kaikki siis olivat suht uusia vaatteita, ei mitään kymmenellä lapsella käytettyjä. pahinta oli ettei reimateciä meinannut saada kuivaksi millään. eli tästä lähtien kaikki pukevat sadekamat päälle. Ja ne ns. kosteussuojahanskat ovat ihan yhtä surkeita, läpimärkiä ovat niin reimat, popit, molot ja jonathanit.
Älä viitti, meidän lapset ei oo koskaan kastuneet vaikkei omista sadevaatteita ja ulkona ollaan ihan sateessakin. Ticket on vk-vaatteet ja Moloa toppavaatteet. Hanskoista oon samaa mieltä kyllä..

kippa
Meillä on kallis merkki haalari ja hanskat ja hattu jotka pitää vettä ja saa likaantua. En ole yksinkertaisesti hoitoon vienyt kuriksia ni eivät voi niitä päälle laittaa ja lapsella on ollut lämmin ja pysyy kuivana. Sano ettei teillä ole kuriksia koska haalarinne pitää vettä yhtä hyvin.

En jaksa lukea kaikkia vastauksia.. mutta mun mielestä on kiva, kun haalarin päällä on ne kurikset. eipä tarvi olla koko aikaa pesemässä sitä haalaria niistä hiekoista, pölyistä ja kurasta pois!

"jepskukkuu"
Siis vanhemmat aina ottaa sadevaatteet pois ja auto pysyy siistinä? Siis hakevat lapsen kun olette pihalla, menevät auton eteen ja ei muuta ku hommiin? Meillä on kyllä istuinsuojat.
Näin minä teen, jos ei ole hirmuinen kiire johonkin heti hoitopaikasta. En tosiaankaan laita lasta kuraisena istumaan autoon. Riisun kurikset auton vieressä pois. Sitten voin viedä hiekkaiset kurikset kotona suoraan kodinhoitohuoneeseen ja huuhdella siellä. Meillä ei ole istuinsuojia autossa eikä tule.

Musta on pelkästään hyvä, että laitetaan kurikset, en tosiaankaan viitti sitä haalaria uittaa päivittäin hanan alla.

"Edyta"
Ääni ihan maassa flunssan jäljiltä, mutta soittoaika "tuhannen taalan" työpaikasta olis just nyt. Muita soittoaikoja ei ole, ja tekis mieli soittaa että jäis paremmin mieleen, koska hakemuksia tulee varmaan paljon... mutta kannattaako jos ääni on ihan käheä ja ei edes kanna välttämättä loppuun asti?

"vieras"
Jaksamatta lukea, niin viime talven taikatalvi-reissulla tuli testattua reimatec ja legotec kunnon räntä/vesisateessa. Reima piti pintansa, lego antautui jossain kohtaa, oisko sekin kuitenkin pari tuntia pitänyt märän loitolla ihan kunnolla. Ja muuten, äidin catmandoon aquatech piti myös ;)
Joten, kunhan lumet sataa ja on vain märkää, ei kuraista, aion minäkin sanoa päiväkotiin, että voivat lakata kuriksien kanssa touhuamisen, mut niinkauan kun maa on musta, kuraa ja hiekkaa jokapaikka täynnä, niin en pistä kuriksia pahasta. Huomattavan helpompi kun jokapäiväinen haalarin pesu.
Tänä vuonna kierroksessa tuo vedenpitäväksi todettu reimatec ja molokids, jota muuten näkyy päiväkodissa olevan paljon :) Monta pientä vipeltää samanlaisissa, mut sentään erivärisissä haalareissa. Aika söpöä, sanoisin.

testattu
[QUOTE="mona";27480825]Älä viitti, meidän lapset ei oo koskaan kastuneet vaikkei omista sadevaatteita ja ulkona ollaan ihan sateessakin. Ticket on vk-vaatteet ja Moloa toppavaatteet. Hanskoista oon samaa mieltä kyllä..[/QUOTE]

Huoh, koettakaa nyt tajuta etten tätä kiusallaan kirjota vaan täyttä totta on. Toisen ryhmän aikuiset vielä piruili mulle ett mikset laita sadevaatteita ja sanoin ett nää on kosteussuojattuja. No eipä ollut. Ehkä ne uutena kestää, tai sit oli se reimatec jotain kakkoslaatua, who knows. Juuri viime viikolla popin toppapuku kastu myös läpimäräksi lahkeista, munko syy se on jos kosteussuojatut ei kestä.

Mulla paras puku on ollut oman lapsen jonathan tähti -haalari, joka ei kastunut sateessakaan. Tosin oli silloin uusi, ei kertakaan pesty...

"vieras"
Ja kun lapsi palelee, kaikki voittaa! Kyllä sä oot viisas.
Etkö voi laittaa tarhaan lapasia mitkä mahtuu kurahanskojen alle? Tai sitten et vie niitä kuravaatteita ollenkaan sinne tarhaan. Eipä niillä sitten ole mitä pukea.
Mutta, meilläkin on lapsilla kaikki kosteussuojatut vaatteet ja gore kengät. Kyllä mä silti vien sinne tarhaan ne kumisaappaat ja kuravaatteet kun ne haluaa ne. Ei se mua haittaa jos se niiden työtä helpottaa. Ja perustelivat mulle kurahanskojen käytön kun sitä hoitoa aloittaessa kysyin että huuhtovat kurahanskat aamu-ulkoilun jälkeen. Kurahanskat kuivuvat nopeammin kun nuo vettäpitävät. Ei siinä mitään. Ostin lapsille kurahanskat tarhaa varten. Ei me niitä muuten käytetä.

"pph"
Ei ole kukaan valittanut kurahousuista. Päinvastoin. Joskus kuriksia vaaditaan laittamaan sellaisillakin ilmoilla, kun minun mielestäni ei tarvitsisis. Kurahousut suojaavat nimenomaan kuralta. Vaikka ne kalliitt ja hienot pitävät vettä niin kuraa eivät. Ei ole kivaa ottaa sisätilöihin 4 lasta, jotka ovat yltäpäältä kurassa! Kurikset on helppo vain huuhtoa sitten sen jälkeen, kun ne on jo kuistilla riituttu. Ja kurikset on helppo ottaa pois ja saada sinne autoon kotimatkalle se puhdas lapsukainen istumaan. Ei sotkeudu autokaan. Eli päiväkodeissa ja pph:ssa on ajateltu sekä päiväkodin että hoitajan kodin likaantumista + sitä, että vanhemmat saavat viedä kotiin lapsen puhtaissa vaatteissa siitäkin huolimatta, että lapsi on saanut nauttia lätäkköleikeitä pk:n pihalla =)

no jo on ongelmat
Miten voi kurahousut olla jollekin äidille noin suuri ongelma? Miksi ei vaan voisi hyväksyä sitä, että kuravaatteet kuuluvat erottamattomasti tarha- ja esikoulupukeutumiseen. Ihan niin kuin tietyissä työtehtävissä käytetään tiettyjä työnantajan määräämiä vaatteita. Ei asia ole yhtään sen kummallisempi. Kunhan muu vaatetus on kunnossa, eli esim. ne lapaset kurarukkasia varten.

En usko, että kurahousut ja -rukkaset on lapsille itselleen minkäänlainen ongelma. Kun niitä totutaan päivittäin käyttämään ja jokaisella muullakin lapsella ne on päällä, niin miksi se olisi ongelma?

"Vieras"
Mekin saatiin sanoa ihan tosissaan ennen kuin uskottiin ja syynä ei ollut merkit (mitäpä pk-lapset niistä tietäisivät) vaan lapsen atooppinen ihottuma, joka ei sietänyt yhtään hikoilua. Eli piti olla luomualusvaatteet allergia-aineilla pestyinä ja hengittävät ulkovaatetteet ja silti pyyhittävä aloe-kosteuspyyhkeellä iho ulkoilun jälkeen ja illoin aamuin kotona rasvailtava. Onneksi kasvoi siitä vaivasta eroon! Oli se vaan aikaa sekin.

"jep"
[QUOTE="pph";27668051]NYT PAKKASTA JA UNOHDETAAN PIENEKSI HETKEKSI KURAHOUSUT.

ihanaa aikaa tämä kunnon talavi.[/QUOTE]

Nyt aletaan kuulkaas porukalla itkeä 15 (tai 10 tai 20) asteen pakkasrajoista, kun meidän Veeti-Annelilla on yli 400 euron Canada Goose -haalari juuri siksi, että hän tarkenisi ulkoilla vaikka Siperiassa, ja suosituksetkin sanovat, ja minulla on vaativa isopalkkainen työ, enkä millään jaksa enää työpäivän päälle Veeti-Annelin kanssa lähteä ulos ;).

Muttajoo. Toivon, että lastemme päiväkotien aikuiset hoitavat työajallaan lapsia ja tekevät paperihommia, hoitavat keskusteluja ym., ja vapaa-ajallaan relaavat, ei tarvitse tuntea kaikkien haalarimerkkien ominaisuuksia ja kirjoittamattomia erityispiirteitä. Vai pitäisikö jokaisessa päiväkodissa olla yksi kiintiö-haalarifriikki, joka saa käyttää päivittäin tunnin työajastaan Kaksplussan kahlaamiseen, jotta tietävät, kenelle pitää pukea mitäkin :D.

Aloittajan tapauksessa mietin lähinnä, että jos laittoivat väenvängällä sadehanskat, olisivat sitten vaikka päiväkodista lainanneet villalapaset sinne alle. Eihän kenenkään mieleen pitäisi tulla laittaa marraskuussa pelkkiä sadehanskoja, elleivät ole kunnolla vuorilliset.

"vieras"
Jos sinun kultamurun puku ei tarvitse sadevaatteita lisäksi niin miksi ihmeessä viet ne päikkyyn? Kyllä se on silloin merkki siitä että haluat ne puettavaksi. Ei meillä ainakaan ole töissä listaa missä on että Mico-Petteri kurikset ehdottomasti, Maija-Liina ei kuriksia vaan ne joilla ne on laitetaan ja kellä ei niin luonnolisesti ei laiteta.

Yhteistyössä