Miksi joitakin ärsyttää jos joku saa lapsia yli 30-vuotiaana?

• Viestiketjun aloittaja Gabiella
  • Ensimmäinen viesti
Gabiella
Miten muuten itse suhtautuisit jos nyt äitisi ilmottaisi haluavansa vauvan?? Kykenetkö itse olemaan varauksettoman iloinen vielä vanhemman puolesta??
Entä toiseen suuntaan, pystyisitkö muutaman vuoden päästä esikoisesi ollessa 16v olemaan iloinen hänen puolestaan, vai ajattelisitko ettei hän/he millään pärjäisi vauvan kanssa.
Mun äidille ei ole fyysisesti mahdollista saada lapsi, ikää on jo sen verran. Ei hän edes haluaisi enempää lapsia, neljä lasta riittää ja hän odottaa nyt lisää lapsenlapsia.

Miten niin muutaman vuoden päästä kun esikoinen on 16v? Hän on 16v. tänä vuonna. Alaikäisen lapsen raskaus on mielestäni täysin eri asia kuin aikuisten ihmisten. Alaikäinen on vielä vanhempiensa huollettava, opiskelut kesken jne. Mutta jos teini tulisi raskaaksi, niin tukisin häntä olisi päätös mikä tahansa raskauden suhteen. Ei ole kuitenkaan mitenkään suotavaa, että alaikäinen saa lapsen kun omakin kasvaminen on vielä kesken. Ei voi mun mielestä verrata aikuisen ihmisen lapsen saamista teiniraskauteen.

Gabiella
Eipä oikeastaan ole koska työperäinen valvominen painii aivan eri sarjassa vauva-ajan valvomisen kanssa.

Toisaalta ihan turha on etukäteen esim.miettiä mitään valvomisia koska ei yhtään tiedä millainen vauva on. Voihan olla niinkin että on alusta alkaen hyvät unenlahjat.

Pääasia on että pitää itsestään huolta nyt raskaudenaikana että sitten kun lapsi on syntynyt. Muistaa syödä hyvin ja terveellisesti sekä nukkua aina kun voi ja liikkua.
Mulla on kokemusta vauvan kanssa valvomisesta ja työssä valvomisesta ja tiedän siis mitä kumpikin on. Kyllä todellakin on merkitystä sillä, että on töiden puolesta valvonut. Tietää, että jaksaa valvoa.

Gabiella
Ei ole. Luulet vain tietäväsi. Ihan niin kuin ystäväsi tietää ettei lapsia enää kannata tehdä.
Nyt nostat itsesi muiden yläpuolelle. Vähättelet niitä jotka eivät tee vuorotyötä ja automaattisesti luulet pärjääväsi "paremmin" koska olet vuorotyöläinen.
Ei se silti tarkoita, että jaksaisit olla rauhallinen ja mukava vauvalle vauvan valvoessa 24/7.
Mä en nosta itseäni muiden yläpuolelle. Älä syytä mua sellaisesta koska mä en edes kirjoittanut tuota viestiä jota lainasit. Mä olen ap eikä tuo jonka viestiä lainasit.

Gabiella
Minkä takia ärsyttää jos saa alle 20 vuotiina?? Miknä takia sua ärsyttää se???
Siis ketä ärsyttää? Mä ketjun aloittaja en ole missään kirjoittanut, että mua ärsyttää lapsen saaminen alle 20-vuotiaana. Kunhan on täysi-ikäinen, ainakin jos on kyse omasta tyttärestäni. Oma äitini oli alle 20v. kun sai isoveljeni. Oli kuitenkin täysi-ikäinen.

Gabiella
Nyt tulee anonyymisti rehellinen vastaus jonka itsekin vasta oivalsin. Ja kyllä, tajuan että kyseessä on oma ahdasmielisyys ja perusteeton ennakkoluulo.

Jos joku ilmoittaa _haluavansa_ lapsia (pitkälle) yli kolmekymppisenä, herää ajatus, haluaako hän niitä ensinkään. Tai onko asia tärkeä tai riittävän tärkeä että siihen leikkiin kannattaisi ryhtyä. Onko vapaus, ura, matkailu prioriteettilistalla korkeammalla - ja mikä takaa että lista muuttuu jos lapsia tulee?

Teidän ei tartte selittää mikä kaikki tuossa mättää, tajuan itsekin että eri elämänvaiheissa voi haluta eri asioita ja on viisautta ymmärtää ja yrittää vähän suunnitella elämänsä sen mukaan, jos mahdollista, ja ehkä juuri sillä tavalla on eniten annettavaa niille lapsille jos niitä ilmaantuu. Mutta kun tuota aloitusta luin niin tuollaisen idiotismin löysin oman selkäranka-reaktioni takaa. Onneksi tuli esiin niin voin puhua itselleni järkeä :D
Sun ajattelussa ei ole mitään järkeä. Miksi muutenkaan niitä lapsia saataisiin kuin sen takia, että halutaan niitä??? Mua oikeasti alkoi ärsyttää sun typerä ajattelusi. Ei ole ollut mun oma valinta, että toinen raskaus sai alkunsa vasta nyt lähes 40-vuotiaana!

Anna mä arvaan: sulla on useampi lapsi tehty nuoremmalla ikää eikä ole ollut ongelmia raskautua?

Gabiella
Nuori on tiennyt jo heti alunalkaenkin rakastavansa lapsia.

Onko siinä mitää järkeä:D
Ei edelleenkään. Mitä ihmeen logiikkaa tuo on? Eihän tuossa ole mitään järkeä! Sun logiikan mukaan vanhempana lapsia saava ei voi tietää rakastaako hän lapsia. Mitä hemmettiä?! Sä ilmeisesti kuvittelet, että kaikki saisi tuosta noin vain lapsia nuorena jos haluaa. Et näytä tajuavan, että kaikilla se ei todellakaan ole omasta tahdosta kiinni saako niitä lapsia koska vai saako ikinä!

Sä olet juuri niitä omaan napaan tuijottelijoita jotka näkevät vain oman tapansa elää ja toisin tekevät elävät väärin. Nyt oikeasti nainen järki käteen ja pää pois perseestä.

Mä luulen että se johtuu siitä että osasta reilusti vanhempien äitien kullanmussukoista kasvatetaan (tai siis paapotaan, tasoitellaan, sallitaan mitä vaan) sellaisia herranterttuja ettei mitään määrää.

Tuloksena on -muiden kuin oman mutsinsa- mielestä ihan vitun ärsyttäviä jatkuvasti äänessä olevia pikkupaholaisia. Ja nämä toki näkyvät ja kuuluvat ja ne tavalliset vanhempien äitien lapsoset jäävät kokonaan huomaamatta.

Veikkaus. Ei fakta. Selvennykseksi.

Mä luulen että se johtuu siitä että osasta reilusti vanhempien äitien kullanmussukoista kasvatetaan (tai siis paapotaan, tasoitellaan, sallitaan mitä vaan) sellaisia herranterttuja ettei mitään määrää.

Tuloksena on -muiden kuin oman mutsinsa- mielestä ihan vitun ärsyttäviä jatkuvasti äänessä olevia pikkupaholaisia. Ja nämä toki näkyvät ja kuuluvat ja ne tavalliset vanhempien äitien lapsoset jäävät kokonaan huomaamatta.

Eikös yleensä nuorten äitien lapsia pidetä niinä rasittavina kauhukakaroina, kun ei vielä ole rahkeita kasvattaa.
Vanhojen vanhempien lapsia taas pidetään sellaisina ärsyttävinä pikkuvanhoina viisastelijoina.

Eikös yleensä nuorten äitien lapsia pidetä niinä rasittavina kauhukakaroina, kun ei vielä ole rahkeita kasvattaa.
Vanhojen vanhempien lapsia taas pidetään sellaisina ärsyttävinä pikkuvanhoina viisastelijoina.
En tiä. Voi se noinkin olla. Mutta joka tapauksessa ne huonosti käyttäytyvät jäävät parhaiten mieleen ja tulee helposti yleistyksiä.

Ehkä mä olen liian lähellä kun olen tovin vastuussa eskari-ikäisestä, melkis viisikymppisen kasvattamasta, joka kuvittelee maailman pyörivän napansa ympärillä. Tän päivän esimerkkinä vaikkapa lainaaminen. Ja sehän siis on sitä että haetaan lupaa kysymättä, unohdetaan palauttaa ja seuraavana päivänä potkaistaan sängyn alle piiloon kun isä komentaa siivoamaan huoneensa.

En tiä. Voi se noinkin olla. Mutta joka tapauksessa ne huonosti käyttäytyvät jäävät parhaiten mieleen ja tulee helposti yleistyksiä.

Ehkä mä olen liian lähellä kun olen tovin vastuussa eskari-ikäisestä, melkis viisikymppisen kasvattamasta, joka kuvittelee maailman pyörivän napansa ympärillä. Tän päivän esimerkkinä vaikkapa lainaaminen. Ja sehän siis on sitä että haetaan lupaa kysymättä, unohdetaan palauttaa ja seuraavana päivänä potkaistaan sängyn alle piiloon kun isä komentaa siivoamaan huoneensa.
Omasta mielestäni kyllä kaikki muut lapset (paitsi omat) käyttäytyvät huonosti tai ovat muuten vain ärsyttäviä :D
Mutta joo, ne riivaavimmat/äänekkäimmät jäävät päähän, kiltimmät unohtuvat.

olen 37 -vee ja odotan esikoistani. Ihan iloisesti ihmiset ovat suhtautuneet raskauteeni. Mutta se on ollut jännä huomata, kuinka kaikki muistaa aina mainita, kuinka RASKASTA se oli, kun lapset olivat pieniä. Joo, tiedän, että se voi olla myös raskasta, kun lapset valvottaa yms.
Tiedän niin tunteen.Itselläni esikoinen täyttää 18vuotta maaliskuussa.Nykyisen mieheni tavattuani oli ihan selkeetä että yhteinen lapsi saisi tulla.Vuosi yritettiin,mitään ei tapahtunut.Kuukautiset seurasivat toisiaan,ei edes lupausta.Hakeuduin gynikselle joka laittoi lähetteen Naistenklinikalle.Sieltä se matka alkoi,viisi vuotta se vei.Tahaton lapsettomuus oli tuo diaknoosi.
Takana kolme keskenmenoa,ja lukematon määrä pettymyksiä.2014,maaliskuussa tuo meidän iltatähtemme syntyi,olin itse täyttänyt tammikuussa 40v.Täällä sitä mennään kohta 4vuotiaan taaperon kanssa ja äippä 44v.
Olisihan se jossainmäärin helpompaa jaksamisen kannalta jos olisi ikää vähemmän,mutta päivääkään en kaikesta pois vaihtaisi.Ihan sama mitä mieltä muut ovat.Se on helppoa sanoa kun tulee raskaaksi jo pelkästään samoilla lauteilla istumisesta(mulla ystävä juuri tämmöinen)
Zemppiä vaan kaikille joita äitiys odottaa vielä 40vuotiaana.Itse olen nauttinut toisenlailla näin iäkkäämpänä äidiksi tulosta.Esikoinen meni hoitoon 10kk iässä,iltatähti vasta 3v.Pidin hoitovapaata siihen asti/ilta-vkloppua töissä että pieni voi olla kotona.Ihan mahtavaa aikaa ollut tämä 4vuotta.Ja esikoiselleni tuo pieni on myös maailman tärkein.

vierailija
Omissa tutuissa on pari reeeeeeilusti yli 30v ensisynnyttäjää. Ja täytyy molemmista sanoa, että varsinkaa toinen ei kasvata lasta ollenkaan. Kaikki on lapsen leikkiä. Heidän lapsensa mätti kaksin käsin meidän lasta ja äitinsä vaan naureskelee vieressä.

vierailija

Herranjee, mistä sä tämmösen veikkauksen repäsit? Voisit edesvähän perustella näitä harhaluulojasi.

Jos on hyvä puoliso, niin en odottelisi lasten tekoa kuin max 3-4 vuotta.

21-22-30-vuotiaana on kroppa hedelmällisimmillään ja riskit lapsen vammaisuudelle vielä pienet. Ei tartte niin usein ravata hedelmällisyyshoidoissa.

Mutta siis kenen tahansa jampan kanssa ei kannata yrittää lapsia, eli jos ei löydy hyvää miestä nii sit vaan on odotettava.
Ja kaikki jampat ei ole esim.22-23-vuotiaina valmiita isyyteen vaan bilettämiset ja kaveriporukka on tärkein.

Eri asia jos opiskelee jossain lääkiksessä, silloin on hyvä saada paperit suoraan ulos, ilman mammalomia. :D

vierailija
Nuorena jaksaa valvoa, vanhemmalla taas enemmän valmiuksia kasvattaa lasta ja toisaalta sopeutua uuteen tilanteeseen. Nuorille jälkimmäiset vaikeampia, joten helpommin ajautuu eroon.
Anteeksi mitä? Eikö se just nuoremman ole helpompi sopeutua siihen vauvan tuloon, kun ei ole vuosikausia elänyt kahdestaan kahden aikuisen parisuhteessa, jossa on jo vakiintuneet tavat ja touhut?

Loppupeleissä kaikki on kiinni omasta asenteesta. Ihan sama ootko 18 vai 38 niin sä pärjäät, jos haluat niin. Ja nyt on turha tulla sanomaan, ettei olosuhteille aina voi mitään ja välttämättä ei pärjää. Se on aina oma valinta miten asioihin suhtautuu.

Miksi kukaan miettii, mitä joku muu ajattelee hänen lisääntymisiästään? Lasta tehdessä nyt viimeistään pitää opetella ajattelemaan itse ja tekemään päätökset itse. Muut ajatelkoon ihan mitä lystäävät, eikä sillä pitäisi olla mitään väliä. Jos on tarvetta hakea ventovieraiden hyväksyntää omille päätöksille, niin sitten on jotain kasvamista jäänyt vielä tekemättä.

• Tykkää
Reactions: 0oo0

Yhteistyössä