Miksi joissain perheissä syödään päivällinen jo klo 16?

• Viestiketjun aloittaja ihmettelee
  • Ensimmäinen viesti
"natunen"
riippuu tottakai heräämisajasta ja muusta rytmistä tuo! :) meillä aamupala 8,tai ennen jos menoa,lounas klo 11,välipala klo14,päivällinen klo17 ja iltapala siinä ennen klo 20.ja rytmit joskus muuttuu menojen mukaan hiukan eikä se oo vakavaa,kunhan on se n.3h syömisten välillä,se on tuntunu hyvältä meillä.

Meillä syödään sen vuoksi et poika sa koulussa ruoan n. 11 ja tyttö eskarissa n. 11 myös ja kun tulevat kotiin niin syövät välipalaa kotona n. 13-14 ja klo 16.00 ruoka kun tuntuu parhaimmalta ja nälkäsimmältä hetkeltä. Sit meillä syödään välipala sen jälkeen jos on nälkä ja sit iltapala kasin maissa. Tämä siis arkisin. Viikonloppusin klo 16.00 ruoka siirtyy myöhemmäksi.

"Anne"
Sama kai se on missä järjestyksessä sitä syö. Itse syön 4h:n välein. Mutta meillä se on jo ajallisestikin parempi niin, että ruoka on klo16. Iltapalan jälkeen lapsi menee nukkumaan ja silloin ei oikein voi enää tiskata ja siivoilla ruokien jälkiä, helpompi siis, jos on vähemmän sotkevaa syötävää iltapalaksi kuin päiväruoka.

[QUOTE="Anne";24804399]Sama kai se on missä järjestyksessä sitä syö. Itse syön 4h:n välein. Mutta meillä se on jo ajallisestikin parempi niin, että ruoka on klo16. Iltapalan jälkeen lapsi menee nukkumaan ja silloin ei oikein voi enää tiskata ja siivoilla ruokien jälkiä, helpompi siis, jos on vähemmän sotkevaa syötävää iltapalaksi kuin päiväruoka.[/QUOTE]

Tämä olikin uusi tieto minulle. Olen kyllä aina tehnyt kotihommia, vaikka lapsi olisikin nukkumassa. Olenkohan pilannut lapseni?

"Tintti"
Meillä syödään arkisin jotain klo 16-18 välillä. Iltapalaa ei yleensä kukaan jaksa, jos ruoka menee sinne klo 18. Eihän siinä olla kun muutama tunti enää hereillä..

Jos syödään klo 16, lapset ehkä syövät jonkun pienen iltapalan n klo 19.30.

Viikonloppusin "päiväruoka" syödään klo 14-15 ja silloin iltapala sitten maistuukin paremmin.. Ja viikonloppuisin emme syö kun yhden lämpimän ruuan.

"vieras"
No kyllä häiritsee, kun oli just tuttavaperhe koko viikonlopun kylässä ja niitten lapsille piti olla ruoka 16.00 eikä sekuntiakaan myöhemmin. Tuntui ihan hölmöltä laittaa noin aikaisin ruokaa. ap
Olisit sanonu, että jos tuutte meille, niin ruoka on sitten sillon ja sillon, jos sun on niin vaikea poiketa tavoistas jopa kahdeksi päiväksi. Ja miks et kysy tätä siltä tuttavaperheeltäs?

Eikös illalla ole sitten jo kauhea nälkä ja joutuu melkeen tekee jo kolmannen ruuan?

Meillä syödään vasta klo 18 ja riittää kun iltapalaksi ottaa pari leipää. Ei tartte koko jääkaappia tyhjentää.

Minkä ihmeen kolmannen ruuan?
Meillä ennen oli n.klo 16 ruoka, mutta päivällä oli syöty jo klo 11 töissä. Ja illalla enää iltapala eikä mitään tuhti ruokaa.

..
oisit antanu niille ipanoille jonkun ylimääräsen välipalan, ja ilmottanu että ruoka on myöhemmin. pitäähän niiden lasten joskus tottua siihen että aikataulut elää päivästä toiseen.
mutta joo, jos esim on noussut kuudelta navettaan, ja navettaan lähtö on illalla puol viideltä uudestaan niin yleensä syödään ennen sitä.

[QUOTE="tyttö";24804537]Saattaa olla uutinen myös sinulle, että jotkut lapset ovat aika herkkäunisia.[/QUOTE]

Ei ole. Mutta kirjoittaja antoi ymmärtää, että kaikki lapset toimivat samalla tavalla. Jos hän olisi ilmaissut, että heillä ei voi lapsen nukkumaanmenon jälkeen tehdä kotitöitä, asia olisi selvä, mutta hän antoi olettaa kyseessä olevan absoluuttisen totuuden.

"mie"
Eikös illalla ole sitten jo kauhea nälkä ja joutuu melkeen tekee jo kolmannen ruuan?

Meillä syödään vasta klo 18 ja riittää kun iltapalaksi ottaa pari leipää. Ei tartte koko jääkaappia tyhjentää.
aamupala n klo 8
lounas n klo 11
välipala n klo 14
päivällinen n klo 16.30
iltapala n klo 19
nukkumaan klo 20
Iltapalaksi riittää esim leipä ja jugurtti
Minusta tämä on hyvä rytmi. Miksi ihmeessä venyttäisin päivällistä liian myöhään kun lapsilla on tähän aikaan jo nälkä.
Meillä perunnat kypsät n 5 minuutin kuluttua.

"Piika-äiti"
Jos koulusta tulijoille ei ole kunnon ruokaa ja paljon heidän saapuessaan kolmen-neljän aikoihin kotiin, niin he tyhjentävät jääkaapin, kohta syövät sen ns. oikean ruuan ja vielä kerran tai jopa kaksi ennättävät etsiä yöpalaa.

Meillä ei ole ylipainoisia teinejä, vaan alipainon ja normaalipainon rajoilla kulkevia, mutta he syövät ihan hurjia määriä ja monta kertaa päivässä. Heidän takiaan päivällinen on 15-00-16.00.

"tyttö"
Ei ole. Mutta kirjoittaja antoi ymmärtää, että kaikki lapset toimivat samalla tavalla. Jos hän olisi ilmaissut, että heillä ei voi lapsen nukkumaanmenon jälkeen tehdä kotitöitä, asia olisi selvä, mutta hän antoi olettaa kyseessä olevan absoluuttisen totuuden.
Itse kyllä ymmärsin tuosta viestistä, että nimenomaan heillä tehdään noin. Vai pitääkö joka lauseeseen liittää, että kyseessä on nyt vain minun lapseni..

• Tykkää
Reactions: Anatolia
"Anne"
Tämä olikin uusi tieto minulle. Olen kyllä aina tehnyt kotihommia, vaikka lapsi olisikin nukkumassa. Olenkohan pilannut lapseni?
Tuskimpa vain. En vain viitsi kolistella kaikkia kattiloita ja astioita toisen nukkuessa tai yrittäessä ruveta nukkumaan. Pieni asunto, seinät paperia. Muita kotihommia kyllä teen lapsen nukkuessa, mutta toisaalta, illat ovat muutenkin omaa aikaani, jolloin ei huvita tiskata, eikä kyllä ekana aamullakaan.

"Anne"
Ihan sama mitä ymmärsit. Minä puhuin omasta lapsestani, vain ja ainoastaan. En muiden.

"vieras"
mää rupeen laittaan ruokaa heti, ku tuun kotiin. Teini tulee 15.30 ja ruoka on yleensä silloin valmista. Jos ei ole niin syö leipää jne. Ja sitten ei oikea ruoka maistu.

4äiti
Tässäpä sitä ihmettelemistä kun meillä syödään ruoka vain kerran päivässä!
Eskarilainen syö aamupalan 7 jälkeen ja eskarissa lounaan.
Me kotiloiset syödään aamupala 8-9 aikaan, 11 aikaan välipalaa, ruoka 14-15 maissa ja ennen iltapalaa (19-19.30) jos on nälkä, saapi syödä välipalaa.
Syy miksi näin, kun kotona oleville tytöille ei kelpaa 2 ruokaa päivässä, nuorempi ei ees joka päivä pistä lusikallistakaan suuhun. Reilu 1v on ainut jolle annan 2 lämmintä ruokaa päivässä.
Mut meillä onkin sitten aamu- ja iltapalat jotain muuta ku leipää tai jugurttia. Tänään esim. jauhelihapannaria, huomenna aamulla niitä jämiä jos jää ja munakasta.

Yhteistyössä