Miksi joillekin on suurperhe ongelma?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja jee:
Sitä jäin vain ihmettelemään että jos lapsesi perustaa perheen ja sattuu saamaan esim. kolme lasta niin jätätkö yhden aina ulkopuolelle ja otat kaksi niistä kyläilemään? Siis tarkoitan oikeasti niitä kolmea, ymmärrän hyvin että 10 lastenlasta ei esim. kerrostalo asuntoon mahdu yökylään.
No ensin täytyy miettiä, missä ja millaisessa asunnossa asun ja missä fyysisessä ja henkisessä kunnossa olen silloin, kun mulla on lapsenlapsia. En ota kerralla enempää lapsia hoiviini kuin minkä turvallisuudesta ja hyvinvoinnista pystyn vastaamaan. Onneksi lapseni eivät ole niin typeriä, että edes yrittäisivät tuupata hoitooni enemmän lapsia kuin mistä selviän. Jos lapseni hankkivat enemmän lapsia kuin kerralla pystyn hoitamaan, niin sitten lapsenlapseni vuorottelevat mummin hoiviin tulemisessa. Eikä takuulla tule olemaan ongelma sen paremmin mulle kuin lapsillenikaan.

Lisään vielä, että ei mun äitinikään - silloin vielä työelämässä oleva - koskaan ottanut vauvaa ja taaperoa samaan aikaan hoitoon. Kummatkin pääsivät kyllä mummille hoitoon, mutta eivät yhtäaikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja turta:
suurperheelliset ajattelevat jotenkin kieroutuneesti asioista mitä itse en ymmärrä

oman vanhuuden turvaamista suurella lapsimäärällä? en tajua
entä sitten kun vanhemmat ovat kuolleet, miten menee perinnönjako yms., kukaan ei saa mitään perintöä kun pitää jakaa kaikki 10 lapsen kesken, minä haluan jättää lapsilleni perintöä mikä näkyy ja tuntuukin jossain meidän kuoltua mitä en pystyisi antamaan jos olisin tehnyt sen 5 lasta tai enemmänkin

Mä haluan suurperheen enkä ajattele mitään vanhuuden turvaamista. Tuskin meistä kahdeksasta sisaruksesta ketään kiinnostaa huolehtia meidän vanhemmista, vaan lykytään ne vanhainkotiin. Perintöä on kyllä tulevaisuudessa tulossa ihan riittävästi, ei kaikki suurperheet ole mitään köyhiä.

Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Mä haluan suurperheen enkä ajattele mitään vanhuuden turvaamista. Tuskin meistä kahdeksasta sisaruksesta ketään kiinnostaa huolehtia meidän vanhemmista, vaan lykytään ne vanhainkotiin. Perintöä on kyllä tulevaisuudessa tulossa ihan riittävästi, ei kaikki suurperheet ole mitään köyhiä.
Näin juuri. Toisista välittäminen ja tahto pitää huolta muista ihmisistä ei synny määrästä vaan arvoista ja asenteista.

suurperheelliset ajattelevat jotenkin kieroutuneesti asioista mitä itse en ymmärrä

entä sitten kun vanhemmat ovat kuolleet, miten menee perinnönjako yms., kukaan ei saa mitään perintöä kun pitää jakaa kaikki 10 lapsen kesken, minä haluan jättää lapsilleni perintöä mikä näkyy ja tuntuukin jossain meidän kuoltua mitä en pystyisi antamaan jos olisin tehnyt sen 5 lasta tai enemmänkin

Mulla ei ole kuin kolme lasta mutta toivon hartaasti että pystyisin ja osaisin kasvattaa heidät niin etteivät he näkisi huolta perinnönjaosta ja arvostaisivat enemmän saamiaan kokemuksia ja antamaamme rakkautta kuin rahaa. Ja rahaa lapsilleni pyrin antamaan tarpeen mukaan vielä kun itse elän silloin kun he sitä tarvitsevat esim. kun muuttavat pois kotona enkä panttaa sitä perintöön asti.

itse olen syntynyt 8-lapsiseen perheeseen ja voin sanoa että omille lapsilleni en ikinä halua samanlaista lapsuutta. äiti jaksoi keskittyä aina vain siihen uusimpaan tulokkaaseen, ja isommat saivat pärjätä omillaan. 6-vuotiaana vahdin pihalla 4- ja 2-vuotiaita sisaruksiani, kun äiti oli vauvan kanssa kotona. muut ikäiseni lapset saivat leikkiä omia leikkejään mutta minä istuin hiekkalaatikon reunalla vahtimassa. elämä oli yhtä työvuoroa. kaikesta tehtiin vuorot, siivoamisesta, pienempien vahtimisesta ym eikä kenelläkään lapsella ollut harrastuksia.
äiti oli kotona ja isä normityössä, mutta eihän se palkka riitä mitenkään 10 ihmisen elättämiseen!! kahdehdin kavereitani joiden ei tarvinut JATKUVASTI tehdä kotitöitä ja he pääsivät harrastuksiin. toki lasten täytyy osallistua arjen pyörittämiseen mutta kaikki ei saisi olla lasten vastuulla :(

itsellä nyt 2 lasta, eikä edes pienellä ikäerolla. lapset saavat olla lapsia eikä heidän tarvitse jonottaa vuoroaan saadakseen huomiota. meillä riittää rahat normaaliin elämiseen ja kerran vuodessa kunnon lomaan ym. enempää ei lapsia tule, näin olemme onnellisia :)

Oletko ikinä kuullut liikakansoituksesta?

Alkuperäinen kirjoittaja p:

Oletko ikinä kuullut liikakansoituksesta?

Tuskin se on Suomessa ongelma.

Yhteistyössä