Miksi joidenkin on vaikea ymmärtää, että on asioita joiden takia lapsen hankinta on parempaa nuorena?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Miksi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Miksi"

Vieras
Samoin kun on asioita jotka puhuvat vanhempana lapsen saannin puolesta.(Näin yleisesti.)
Jotkut asiat taas ovat paremmin nuorilla naisilla jotka saavat parikymppisinä lapsia.
Aina kumotaan jos sanotaan että "onneksi sain lapseni nuorena koska..." Miksi ei voi hyväksyä sitä tosiasiaa? Miksi ei voi olla ilonen toisen hyvästä valinnasta?

Ja samaa voisi toki kysyä toisinpäinkin, mutta etenkin näin päin. :)

En ihan ymmärtänyt pointtiasi. Et perustele näkökantaasi mitenkään. Ihminen on sellainen olento, joka perustaa perheen silloin, kun on siihen valmis. Jotkut eivät edes halua perustaa perhettä, onko se sitten huono asia? Perheen ja lapsen saaminen kertoo vakiintuneesta suhteesta, johon moni nuori aikuinen ei ole edes valmis vaikka onkin perheellinen. Vastuunotto muista kuin vain pelkästään itsestään on joillekin haastava taakka.

En tiedä ideaali-ikää sille, milloin on valmis vanhemmaksi. Ehkä silloin, kun ajankohta on yksilöllisesti sopiva ja valmius kasvatusvastuuseen on kehittynyt sen verran, että äiti ja isä ovat valmiita kasvattamaan ja huolehtimaan lapsesta.

Siksi, kun ne jotka ovat hankkineet lapsen nuorena, kokevat loukkauksena, jos sanotaan että ovat liian nuoria. Samoin ne, jotka ovat hankkineet vanhana, joutuvat puolustuskannalle, jos heidän tapansa kyseenalaistetaan. Ihmisellä on taipumusta tehdä päätelmiä oikeasta/hyvästä/sopivasta elämäntavasta sen mukaan, miten on itse elämänsä elänyt. Viisas ihminen haluaa tai suostuu näkemään asioiden eri puolet. Toisten haukkuminen tai kauhistelu on kypsymättömyyttä.

Itse sain lapsen nelikymppisenä, mikä johtui siitä, etten löytänyt sopivaa miestä aiemmin, enkä halunnut hankkia lasta yksin. Mieluummin olisin hankkinut lapsen nuorempana, sitä puoltavia asioita on ehdottomasti paljon enemmän kuin tämän ikäisenä lapsen saamisessa, mutta näin minun elämäni nyt vaan on mennyt ja olen onnellinen elämässäni.

Varmaan siksi, että jokaisella asialla on kaksi puolta.

Esimerkiksi väittämään "lapset pitäisi saada nuorena, koska silloin vanhemmat ovat joustavampia ottamaan vastaan elämänmuutokset eikä heidän parisuhteensa ei ole niin pitkälle muotoutunut", voi vastata, että eikö lapsille olisi nimenomaan parempi syntyä vakaisiin oloihin, joissa vanhemmat tietävät keitä ovat ja mitä elämältään haluavat.

Eli niin nuoruudessa kuin kokemuksessakin on omat hyvät puolensa. Ja ihminen on totta kai taipuvainen näkemään ne hyvät asiat, jotka häntä itseään koskevat.

Millaisia asioita tarkoitat niillä hyvillä asioilla?

No ihan yleisesti. Minun pointti ei nyt ollut se että nuorena lapsen saanti on parempaa aina. Vaan miksi sitä aletaan kumoamaan heti jos sanoo jonkun asian olevan yleisesti paremmin kuin vanhemmilla synnyttäjillä. Miksi ei voisi vaan myöntää että niin, on niitä asioita jotka puhuvat vanhempien JA nuorempien synnyttäjien puolesta.