Miksi Jenkeissä on tapana, että kodissa on monta kylpyhuonetta ja vieläpä makuuhuoneiden yhteydessä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Siis puhun nyt ihan keskiluokkaisista kodeista, en ökyrikkaista, mutten superköyhistäkään. Vaan ihan taviskodeista siellä. Siellä tuntuu olevan ihan sääntönä, että kylpyhuoneita on useita. Mistä tämä johtuu? Tietääkö joku?

Voisi olla kauhistus jollekki Jenkille tulla Suomeen, kun normaalista kerrostaloasunnosta (myös ihan uusista) löytyy tasan yksi kylpyhuone, vaikka asunto ois semmoinen 100-120 neliöinen ja sen lisäks löytyy yksi pikkuruinen vessa.

Mutta mä haluaisin,että joku valoittais mulle tätä ajatusmaailmaa. No, toisaaltahan, tollaisissa keskiluokkaisissa kodeissa se neliömääräkin on tosin noin 200 neliöö, joten onhan siellä tilaa. Suomessa ku asutaan niin ahtaasti ja kalliisti (ainaki pk-seudulla), niin ei sataan neliöön muuta mahdukkaan ku yks kylppäri.

Mä kyllä ymmärrän oikein hyvin, että kylppäri makuhuoneen yhteydessä on käytännöllinen ja mukava.
Mutta oikeastaan kysymykseen vois yhtähyvin vastata, miksi suomessa on keittiössä valutuskaappi altaan päällä, kun muuallakaan ei ole? Sitä vaan on erilaisia käytänteitä eripuolila maailmaa asumisen ja elämisen suhteen.

Minä olen käynyt vain parissa yksityiskodissa. Toinen oli sellainen talo, joka on tuotu rekan kyydissä tontille kahdessa palassa. Siinä oli master bedroomin yhteydessä vanhemmille oma kylpyhuone ja sitten oli käytävältä yksi kylpyhuone, joka oli lasten ja vieraiden käytössä. Neliöitä oli noin sata.

Toinen talo oli isompi, vastasi enemmän meikäläistä omakotitaloa, siellä oli useampi kylppäri, taas isoimman makuuhuoneen yhteydessä ja sitten oli vessa joka kerroksessa ja koska oli erillinen pieni asunto, sielläkin oli kylppäri. Kai se on ihan mukavuusasia. Uudemmissa suomalaiskodeissakin on kyllä usein se saunan yhteydessä oleva kylpyhuone ja vielä toinen tai ainakin vessa tai kaksi.

Kyläilin kerran amerikkalaisessa kodissa. Kyllä oli hieno kylpyhuone ainakin vierashuoneen vieressä. Ja joka paikassa paksu valkoinen kokolattiamatto ja isoja kukka-asetelmia yms. Ja perheessä kumminkin leikki-ikäinen lapsi ja koira.

Mä kyllä ymmärrän oikein hyvin, että kylppäri makuhuoneen yhteydessä on käytännöllinen ja mukava.
Mutta oikeastaan kysymykseen vois yhtähyvin vastata, miksi suomessa on keittiössä valutuskaappi altaan päällä, kun muuallakaan ei ole? Sitä vaan on erilaisia käytänteitä eripuolila maailmaa asumisen ja elämisen suhteen.

Valutuskaapin keksi eräs suomalainen nainen sotien jälkeen ja sitä on hirveästi yritetty kaupata ulkomaille. Mutta ei ainakaan tuolla Jenkeissä ole lyöny läpi.

Jokaisessa maassa on omat älyttömän hyvät oivallukset asumisjutuissa ja mukavuuden lisäämisessä. Saispa tehdä oman kodin ja yhdistää nuo kaikki hyvät jutut. Siis munkin mielestä tuo kylppärijuttu on hyvä, mutta miksi se on niin normia siellä, mutta ei lainkaan täällä?

En tiedä miksi, kai se vaan koetaan käytännölliseksi? Mä oon kasvanu siihen tyyliin ja minusta se vaan on hienoa, että vanhempien makuuhuoneen yhteydessä on oma vessa (jossa hyvin monesti on esim. poreallas. Samoin vessoja saa olla useampia ainaki jos on lapsia. Ei siihen varmaan mitään järkevää selitystä oo, että miksi.

Kun muutin suomeen niin minusta oli järkyttävää miten pienissä taloissa täällä asutaan. Vielä, 10 vuotta myöhemminkin meinaa ahdistaa kun ei oo tilaa ympärillä.

Mä en ymmärrä suomalaista kulttuuria, että useamman makuuhuoneen kämpissä ei ole useampia vessoja ja suihkuja. Vasta nyt on tajuttu, että pesuhuoneeseen kannattaa laittaa tuplasuihkut, ettei 4henkisen perheen tartte niin paljon jonottaa. Investointi ei ole rakennus- tai korjausaikana suuri. Toisaalta suomalainen sauna on harvinaisuus varmaan ameriikoissa. Minusta 2-3 vessaa ja 2 kylpyhuonetta on normaalia isommissa asunnoissa. Toinen kylppäri on saunan yhteydessä. Jos sitä saunaa ei olisi, niin makuuhuoneen yhteyteenhän se olisi näppä laittaa myös.

Kylppäri makkarin yhteydessä on muuten erittäin hyvä juttu. Pääsee suoraan makkariin ja vaatehuoneeseen jatkamaan pukeutumista. Vieraiden ei sinne edes tartte tulla, joten miksi se pitäisi olla jossain aulassa?

niin, suomalaisethan asuu tosi ahtaasti. Täällä pk-seudulla olen katsonut ihan uusien asuntojen hintoja, sellaisia 100-120 neliöisiä. Ne maksaa 400 000 e ylöspäin ja nuo noin 400 000 e asunnot on vähemmistöä. Täällä asutaan ahtaasti, koska ei ole varaa isompaan, on niin perkuleen kallista.

Ja mua ihmetyttää se jäykkyys ja sama tyyli joka ikisen uudisrakennuksen pohjissa. Kylpyhuone ja sauna on poikkeuksetta ETEISESSÄ. Miksi? Miksei saunoja ja kylppäreitä vois rakentaa poikkeuksetta kerrostaloissa sinne parvekkeen puolelle? Ja miksi noi master bed roomit ei tule Suomeen? Siis ei ainakaan noihin kerrostaloihin?

Suomesa pyritään kaikessa järklevyyteen ja kaihdetaan yleellisyyttä ja kai ne "ylimääräiset" kylppäritkin koetaan turhaksi. Täällä pyritän aunnon suunnittelussa tehokkaaseen tilankäyttöön ja vältetään hukkaneliöitä. Toisaalta kääntöpuoli asialle on, että täällä lähes kuka tahansa vakituisessa työssä oleva voi halutessaan asua omistusanunnossa, asunnot ovat edullisia, koska ne ovat järkeviä näyttävän ja ylellisen sijaan.
Oisko tuokin vähän sitä protestanttista nöyristelyn perinnettä, ei saa näyttää ulospäin, jos jotain on sattunu työllään ansaitsemaankin ja "kärsi kärsi, kirkkaamman kruunun saat" on joka elämän alueella noudatettava perisuomalainen asenne.

suomessa ehkä ollan sen järkevyyden kannalla
suomessa on myöskin huomattavasti rennompi asenne alastomuuteen, eli perhe voi saunoa yhdessä jne. eli kaikille perheenjäsenille ei tarvitse olla omaa suihkua (näin mä ainakin miellän sen asian)
ja voihan suomessa tehdä kylppärin/vessan siihen masterbedroomin yhteyteen jos haluaa.. taitaa vaan olla niin että valtaosa ihmisistä toteaa sen olevan turha

[QUOTE="Neith";22537135]suomessa ehkä ollan sen järkevyyden kannalla
suomessa on myöskin huomattavasti rennompi asenne alastomuuteen, eli perhe voi saunoa yhdessä jne. eli kaikille perheenjäsenille ei tarvitse olla omaa suihkua (näin mä ainakin miellän sen asian)
ja voihan suomessa tehdä kylppärin/vessan siihen masterbedroomin yhteyteen jos haluaa.. taitaa vaan olla niin että valtaosa ihmisistä toteaa sen olevan turha[/QUOTE]

Näin. Jenkeissähän joku tuplasuihku ois kamaluus. Sekin voi olla yksi syy useampaan kylppäriin että säilys mahollisimman hyvin se häveliäisyys ja intimiteetti.
Siskon ok-talossa on tuplasuihku ja 3 pyttyä, mutta toista suihkua kukaan ei yleensä käytä ja vessoistakin yhtä. Yövieraiden aikana nekin muut pytyt ovat käytössä. Enkä itsekään ole kokenut hankaluudeksi yhtä vessaa kun harvoin.

Ja toisaalta kuinka "normalia" se jenkeissäkään on? Siellä kuitenkin joka 50. lapsi on koditon, joten loppujenlopuksi on paljon niitä, joilla ei ole yhtään kylppäriä. Suomessa ei ehkä ole kovin paljon öky-asuntoja, mutta ei ole kodittomiakaan.

Kosteat tilat ovat talon kalleimpia neliöitä rakentaa. Meillä on tiukat rakentamismääräykset ja kosteuseristysmääräykset, eli meillä ei onnistu ne jenkkien "kokolattiamatto lautalattialla kylpyhuoneessa" viritykset. Meillä noita kosteita tiloja on myös sauna, joka on kooltaan yhden kylpyhuoneen kokoinen. Ja tosiaan asiaan vakuttanee myös tuo intimiteettikulttuuri, jonka joku mainitsi.
Tottumus on myös suuri asia. Meillä ei ole totuttu moneen kylppäriin, mutta ne ovat yleistymässä uusissa taloissa.

Se johtuu siitä, että jenkeissä ulostaminen ja kaikki muu henkilökohtaiseen hygieniaan liittyvä on tabu. Tästä syytä jokainen perheenjäsen asioi omassa vessassaan.

Jenkeissä arvostetaan mukavuutta yli kaiken, ja koska elintaso on siellä korkeampi kuin kommunistisessa Suomessa, niin USA:ssa on varaa satsata asumiseen. Helsinkiläisen 40 vuotta vanha putkiremppaamattoman elementtikaksion hinnalla Jenkeistä saa hulppean ok-talon uima-altaalla mistä täällä voidaan vain unelmoida.

Meillä on tiukat rakentamismääräykset ja kosteuseristysmääräykset, eli meillä ei onnistu ne jenkkien "kokolattiamatto lautalattialla kylpyhuoneessa" viritykset.
Tääkin on muuten totta!
Hulppea kylppäri voi haista kamalalle ja jos kurkkaa sinne maton alle, ei tee mieli jalla astua koko huoneeseen:x
Ton kokolattiamatto kylppärin lattialla-ilmiön mä olin jo unohtanu, mutta se on kamala!

Tottumus on myös suuri asia. Meillä ei ole totuttu moneen kylppäriin, mutta ne ovat yleistymässä uusissa taloissa.

Mä olen kyllä nyt tässä kahlannut läpi nimenomaan uudistuotantoa pk-seudulla (siis noin 100-120 neliöisiä), siis uusia kerrostaloja. Siellä on vain yksi kylpyhuone, jossa 1 tai 2 suihkua. Sekin eteisessä. Sitten on erikseen minivessa. Olen törmännyt vain yhteen kerrostaloon, jossa oli pieni kakkoskylpyhuone suihkulla.

No ei se kyllä mistään häveliäisyydestä johdu. Suomalaiset toki ovat oppineet siihen "rentouteen" kun on ollu pakko, köyhää kansaa kun ollaan.
Kyllä luulisin että aika moni tekisi omat kylpyhuoneet vanhemmille ja lapsille, jos vaan olisi rahaa/tilaa. Suomalaiset asuu ahtaasti ja kalliisti, ei ole varaa rakennella useita kylpyhuoneita.

Me asumme 1980 valmistuneessa omakotitalossa, ja meillä on makuuhuoneen yhteydessä vaatehuone ja pieni vessa suihkuineen. Ilmeisesti aika harvinaista tämän ikäisessä talossa? Lisäksi eteisessä on toinen vessa ja tietysti saunan yhteydessä kylpyhuone. Taloa ostaessa en ajatellut asiaa kummemmin, mutta vieraat ihastelevat sitä makuuhuoneen wc/suihkua ja onhan se toki kätevä. Mä vaan olen niin herkkäuninen että miesparka käyttää yöllä aina eteisen vessaa ja tällä hetkellä minäkin ettei vauva herää :)

[QUOTE="aloittaja";22537234]Mä olen kyllä nyt tässä kahlannut läpi nimenomaan uudistuotantoa pk-seudulla (siis noin 100-120 neliöisiä), siis uusia kerrostaloja. Siellä on vain yksi kylpyhuone, jossa 1 tai 2 suihkua. Sekin eteisessä. Sitten on erikseen minivessa. Olen törmännyt vain yhteen kerrostaloon, jossa oli pieni kakkoskylpyhuone suihkulla.[/QUOTE]

Meillä on 80m2 ja 2 vessaa. Paras ratkaisu ikinä.

Alkuperäinen kirjoittaja kommunismin syytä;22537230:
Jenkeissä arvostetaan mukavuutta yli kaiken, ja koska elintaso on siellä korkeampi kuin kommunistisessa Suomessa, niin USA:ssa on varaa satsata asumiseen. Helsinkiläisen 40 vuotta vanha putkiremppaamattoman elementtikaksion hinnalla Jenkeistä saa hulppean ok-talon uima-altaalla mistä täällä voidaan vain unelmoida.

Näinpä. Helsingissä kerrostalo maksaa maltaita. Ja omakotitalo vielä enemmän. Keskiluokkaisella perheellä on rahat hyvin tiukassa ja ei ole varaa monesti edes siihen sataan neliöön.

Siis Suomi on pinta-alaltaan iso maa ja täällä on vähän porukkaa. Täällä jos missä olisi tilaa asua väljästi. Mä en vain voi käsittää, miksi me asutaan niin ahtaasti, miksi rakennetaan pieniä asuntoja, miksi ne on niin kalliita? Jotain 120 neliöistä asuntoa viisihenkiselle perheelle pidetään jo isona....

[QUOTE="aloittaja";22537242]Näinpä. Helsingissä kerrostalo maksaa maltaita. Ja omakotitalo vielä enemmän. Keskiluokkaisella perheellä on rahat hyvin tiukassa ja ei ole varaa monesti edes siihen sataan neliöön.[/QUOTE]

tuota, eipä se asuminen taida jenkkilässäkään olla ilmaista esim nykissä?
kaupunkiasuminen maksaa..
sen lisäksi täällä talot rakennetaan määräysten mukaisesti ja paremmin, joten rakentamienn on kalliimpa.. sen lisäksi että suomessa on ihan järjellä ajateltu aikoinaan esim talon lämmitys.

Yhteistyössä