Miksi ja miten kestät Mirenan haittavaikutuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja akneapuskevahirviö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

akneapuskevahirviö

Vieras
Mulla tilanne on se, että gyne suosittelee mulle runsaisiin kuukautisiin Mirenaa. Hirvittää vaan ne mahdolliset haittavaikutukset ja en todellakaan omaa sellaista marttyyrin luonnetta että kärventelisin haittavaikutuksien kanssa edes kuukautta. Miten ihmeessä toiset jaksaa niitä vuotohäiriöitä, aknea, lihomista, seksuaalista haluttomuutta, kipuja ja ties mitä kuukausikaupalla? Miksi naisen pitää sietää noita haittavaikutuksia?

Ja oletteko törmänneet gynellä siihen, että lääkäri ei haluaisi tai jopa ei suostuisi poistaa Mirenaa esim. kuukauden käytön jälkeen?

Vaihtoehto Mirenalle olisi kohdun limakalvon lämpöhoito mutta gynen mielestä Mirena olisi näistä kahdesta paremipi vaihtoehto kun vaikutukset kestävät pidempään.

Ei mulla ole ollut kovin paljon sivuvaikutuksia. Sitä ylimääräistä tiputtelua oli alkuun joo, pikkuhousunsuojaa joutui käyttämään. Mutta kyllä sen kesti, kun sitten kuukautiset muuttuivat säännöllisiksi ja paaaljon niukemmiksi kuin ennen kierukkaa.

Onneksi ei ole tullut mitään haittavaikutuksia. Pelkästään positiivisia asioita on Mirena tuonut elämääni. Se on pelastanut seksielämäni. En ei ole jatkuvia vuotoja ja kuukautiset ovat niukentuneet pikkuhousunsuojilla selvittäviksi. Halut ovat huipussaan ja hyvässä kunnossa olen, koska kuntoilen ja katson mitä suuhuni laitan.

Jos finnejä pukkaa ja lihoo, niin kannattaisi tarkastella omaa ruokavalioaan ja kuntoilutottumuksiaan. Ne vaikuttavat myös halukkuuteen.

En kestänytkään ja siksi otin sen pois noin vuoden päästä.
Hirveitä finnejä tuli varsinkin kaulaan, muistoksi jäi arpinen kaula (koskaan ennen ei kaulassa ole finnejä ollut), täydellinen haluttomuus, puolen vuoden jälkeen alkoi tiputteluvuoto (vaaleanruskeaa vuotoa), yhdyntäkipu mahassa. Epämääräistä valkovuotoa joka oli välillä tosiaan vaaleanruskeaa, lääkärissä rampparin tän takia useasti eikä siihen löydetty syytä, kierukan poisoton jälkeen vuodot loppui kuin seinään, kaulaan ei tullut enää finnejä, yhdyntä ei enää sattunut ja sain haluni takaisin.

Toisille kierukka sopii ja toisille ei. Kokeilemalla se selviää. Jos saat oireita, niin voithan aina ottaa sen pois. Aika kallis kokeilu vain. Itseäni harmittaa, että odotin noinkin kauan poisoton kanssa.

Ei kosk

Mulla ei tullut muuta haittaa kuin finnit. Kärvistelin 1,5 vuotta ja pakko oli otattaa pois, kun haittasi yöuniakin, kun poskissa isoja, kipeitä finnejä eikä kyljellään pystynyt nukkuun. Muuten aivan mahtava kapine.

En kestänytkään ja siksi otin sen pois noin vuoden päästä.
Hirveitä finnejä tuli varsinkin kaulaan, muistoksi jäi arpinen kaula (koskaan ennen ei kaulassa ole finnejä ollut), täydellinen haluttomuus, puolen vuoden jälkeen alkoi tiputteluvuoto (vaaleanruskeaa vuotoa), yhdyntäkipu mahassa. Epämääräistä valkovuotoa joka oli välillä tosiaan vaaleanruskeaa, lääkärissä rampparin tän takia useasti eikä siihen löydetty syytä, kierukan poisoton jälkeen vuodot loppui kuin seinään, kaulaan ei tullut enää finnejä, yhdyntä ei enää sattunut ja sain haluni takaisin.

Toisille kierukka sopii ja toisille ei. Kokeilemalla se selviää. Jos saat oireita, niin voithan aina ottaa sen pois. Aika kallis kokeilu vain. Itseäni harmittaa, että odotin noinkin kauan poisoton kanssa.

Ei kosk

Mä saisin sen Mirenan kyllä ilmaiseksi sairauden hoitoon gynen polilta tai näin ainakin gynekologi viimeksi sanoi. Mutta jotenkin vain olen kauhean skeptinen kun mulla e-pillerit aiheutti ihan kauheita haittavaikutuksia. Nykyään en saa noita yhditelmäpillereitä edes käyttää kun mulla diagnosoitiin aurallinen migreeni. Vaikka yhdistelmäpillereissä onkin ihan eri määrä hormonia niin siltikin hirvittää toi matalahormonisempi Mirena tai minipillerit.

Mulla kesti haittavaikutukset melkein vuoden, osittain ne on jatkuvia ja pysyviä. Kestän ne helposti koska vaihtoehto on vielä pahempi. Eli se on auttanut selvästi mun kuukautiskipuihin, koska mulla ei juuri kuukautisia enää ole. Mulla oli vaihtoehtona lämpöpallohoito mutta gyne halusi tätä vielä kokeilla. Eikä suostunut muutaman kuukauden jälkeen vielä poistamaan kun haittavaikutukset oli HIRVEÄT. Puolessa vuodessa ne yleensä tasaantuu ja niin mulla alkoikin tasaantumaan.

Onneksi ei ole tullut mitään haittavaikutuksia. Pelkästään positiivisia asioita on Mirena tuonut elämääni. Se on pelastanut seksielämäni. En ei ole jatkuvia vuotoja ja kuukautiset ovat niukentuneet pikkuhousunsuojilla selvittäviksi. Halut ovat huipussaan ja hyvässä kunnossa olen, koska kuntoilen ja katson mitä suuhuni laitan.

Jos finnejä pukkaa ja lihoo, niin kannattaisi tarkastella omaa ruokavalioaan ja kuntoilutottumuksiaan. Ne vaikuttavat myös halukkuuteen.

Idiootti.

Minulla ei ole edes teininä ollut finnejä kaulassa. Nyt niitä on. Paino ei ole noussut, koska kuntoilen ja katson, mitä suuhuni laitan.

Ehkä se Mirena on vaikuttanut sinun aivotoimintaasi kuitenkin?

No mulla finnit johtui pelkästään mirenasta, onko vaikeaa käsittää että se vaikuttaa eri tavalla eri ihmisillä.

Lihomista ei mulla tapahtunut, mutta kävinkin sen aikana kolmesti viikossa punttisalilla ja söin terveellisesti. Kun mirena otettiin pois, niin ei mennyt montaakaan päivää kun seksihalut palasivat, sen jälkeen ollaankin harrastettu seksiä melkein joka päivä :D

Kannattaa silti kokeilla Mirenaa. Ehkä olet niitä ihmisiä, joille se sopii täydellisesti. Ja jos haluat sen pois, niin vaadit sitä niin ponnekkaasti, ettei lekurilla ole nokan koputtamista.

Lämpöpallohoidossakin voi olla haittapuolensa, olen ulkomaisilta foorumeilta lukenut kaikenlaista kurjaa. Mirenan saa sentään pois, mutta lämpöhoito on pysyvä juttu. Joillekin sekin on ihan mahtavan tuloksen tuova operaatio, mutta itse en ole vielä uskaltanut.

mulla muutama kk tiputteluvuotoa sen jälkeen ei kuukautisia ole ollut ja ei mitään oireita ole ollut. nyt jo toinenkierrukka menssa ja en vaihtais pois mistään hinnasta, elämän laatu parani todella paljon kun todella runsasas vuoto loppu kiitos mirenalle :9

Mä otin Jaydessin, kun pelkäsin niitä, mutta nyt kuukauden jälkeen olo on helpottunut. Ei enää turvotusta, finnit rauhoittunut, ei tiputtelua, ei mitään.. Ekat viikot olin raivohulluna, mutta nyt oon taas normaali.

Mulla eka Mirena lähti muutaman viikon jälleen itsestään, ei kai ollut kunnolla.. Laitettiin toinen. Muuta ongelmaa ei ole tullut, muutakun vuodot epäsäännöllisiä/tiputtelee.. Mutta koska vuoto on niukkaa (pikkuhousunsuoja riittää ja sitä käytän muutenkin lähes aina), kestän sen ihan hyvin. Aluksi vuotoa oli pitkään, nyt vuoden jälkeen on jo jotain ennustettavuutta. Parempien vaihtoehtojen puutteessa kestän.

Minulla Mirena on ollut loistoratkaisu! Sen lisäksi, ettei haittavaikutuksia ole ollut, myös kuukautiset ovat loppuneet kokonaan. Kerran kuukaudessa tulee sen verran vuotoa, että parilla vessakäynnillä paperiin tulee ruskeaa. Kolmisen vuotta on nyt ollut Mirena.
Suosittelen kokeilemaan, ainakin puoli vuotta kannattaa antaa olla paikallaan, niin näkee miten sopii. Toki sen voi poistattaa jo aikaisemminkin, jos on tarve.

Alkuperäinen kirjoittaja akneapuskevahirviö;30708114:
Vaihtoehto Mirenalle olisi kohdun limakalvon lämpöhoito mutta gynen mielestä Mirena olisi näistä kahdesta paremipi vaihtoehto kun vaikutukset kestävät pidempään.

??

Niin siis mitkä vaikutukset kestää Mirenassa pidempään?

Mulle on tehty kohdun lämpöhoito, jonka vaikutus on kuukautisvuodon ja kipujen loppuminen. Kokonaan.

Muita vaikutuksia en ole huomannut, joten en nyt oikein ymmärrä, mitä vaikutuksia gynesi tarkoittaa.

??

Niin siis mitkä vaikutukset kestää Mirenassa pidempään?

Mulle on tehty kohdun lämpöhoito, jonka vaikutus on kuukautisvuodon ja kipujen loppuminen. Kokonaan.

Muita vaikutuksia en ole huomannut, joten en nyt oikein ymmärrä, mitä vaikutuksia gynesi tarkoittaa.

Tarkoitti sitä, että runsaat vuodot pysyisivät Mirenan kanssa kurissa sen 5 vuotta kun taas toi lämpöhoito auttaa toisilla vain vuoden verran.

Alkuperäinen kirjoittaja akneapuskevahirviö;30711567:
Tarkoitti sitä, että runsaat vuodot pysyisivät Mirenan kanssa kurissa sen 5 vuotta kun taas toi lämpöhoito auttaa toisilla vain vuoden verran.

Tuosta väittämästä olisi kiva saada faktaa nähtäväksi. Tuo väittämä nimittäin eroaa täysin siitä, mitä mulle kerrottiin ja minkälaisiin kokemuksiin olen itse törmännyt.

Netistä löytyy NovaSuren 3v seurannan tuloksen...yli 90% oli tyytyväisiä hoitotulokseen vielä 3 vuoden kuluttua. Ja tuo luku oli siis aikalailla sama myös 1v ja 2v seurannan kohdalla, joten otaksun, ettei vuodon/kivun/tms. määrä ole juurikaan kolmessa vuodessa lisääntynyt.

Olen lukenut ihmisten omakohtaisia kokemuksia ja joillakin vuodot on palanneet aikaa myöden. Mutta niin niukkina, että tarvetta on ollut korkeintaan pikkuhousunsuojalle.

Mulla toinen Mirena menossa ja olen tyytyväinen.

Alussa ekan kanssa taisi olla jotain vuotoja, mutta tokan kanssa ei niitäkään. Menkkamaisia kipuja on kerran kuussa kuten oli ilmankin kierukkaa, mutta kuukautisia ei ole, mikä on ihanaa. Pari kertaa vuodessa "kuukautisten" aikaan on pientä tiputtelua. Suuri helpotus verrattuna siihen Niagaraan, mikä oli ennen kierukkaa.

Paino ei ole noussut, finnejä ei ole tullut. Olen tyytyväinen.

Mä otin mirenan ku sitä niin kovasti tuputettiin ja ylistettiin. Pettymys oli. vuotoa oli jatkuvasti sen 11kk kun mirena oli paikoillaan. Kuukautiset muuttui aivan järkyttävän runsaiksi.
Luomuna mulla on mukavan niukat kuukautiset eikä koskaan mitään välivuotoja tms. Kuukautiskipuja on kyllä mutta ei se mirena paljoa niihinkään auttanut.

Ainoa hormonaalinen ehkäisy mitä voin käyttää ilman vaivoja on yhdistelmäpillerit.

Yhteistyössä