Miksi isoille tehdään omia vaatemallistoja?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 44-46
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
4

44-46

Vieras
sitä en ole oikein ymmärtänyt, miksi isoille pitää suunnitella ihan omat mallistonsa, jotka kaikenlisäksi ovat pääsääntöisesti, no ei mitenkään mairittelevia? Onko siihen joku syy olemassa, miksei niitä normaalikokoisten vaatteista voi tehdä isompia kokoja? Meneekö siinä vaatteen malli pilalle? Nytkin selailin uutta H&M-kuvastoa ja ne isojen vaatteet oli tosi tylsiä.

Ja sanotaan nyt varmuuden vuoksi, että vaikka olenkin iso, olen toistaiseksi löytänyt vaatteeni normaalikokoisten osastoilta :)
 
samaa olen miettinyt. Miksi niiden isojen vaatteiden pitää olla sellaisia mummotelttoja. Samoin alusvaatteet. Kyllä minäkin paidat ym. löydän normaaliosastolta, mutta housut on ainoat joita joudun ostamaan isojen puolelta, koska sattuu olemaan niin iso perse. Nyt kun olen raskaana rv 22 niin mahtuu vielä kaikki omat vaatteet päälle, mutta sitten loppuraskaudesta mietinkin mitä survon päälleni. Nuo isojen tyttöjen mallistot kun eivät ole kovin mairittelevia. Housuja lähinnä kaipailen.
 
Mä olen normaali 42-44 kokoinen ja isojen mallistot ovat helmasta ja mahan ympäriltä telttoja. Toki pulskille pitää olla omat mallistot jotka leveämpiä rasvakertymien kohdalta. Raskaana käytin niitä kappahlin pulskien vaatteita...
 
mulla on ehkä aika outo maku mutta oon löytänyt varsinkin kappahlin mallistosta kivoja vaatteita. mutta mä tykkäänkin mustista vaatteista, vähän rock rock meininkiä. mustaa, siihen pikkuisen jotain väriä mutta ei välttämättä. isoja koruja, tumma tukka joka kikkura. (luonnonkikkura sellainen, helkkarin vaikee hoitaa mut kivan näköinen)

ja olen kokoa 50.
 
Onkohan minussa sitten jotakin vikaa, kun itse 38 kokoisena usein ostaisin vaatteita juuri niistä isoista mallistoista, jos koot jatkuisivat alemmas. Niistä löytyy helpommin perusvaatteita, eikä jotakin halvan näköisiä hileisiä hepeneitä.
 
En tiedä mikä on syynä ettei "normaali malliston" vaatteista voisi tehdä isompia kokoja ja miksi niin ei tehdä. Samaa olen itse monesti miettinyt, varsinkin nyt kun olen kooltani siinä rajalla, eli löydän välillä "normaali mallistosta" sopivia vaatteita, välillä turvaudun isojen tyttöjen mallistoon...

Tosin olen ystävissäni ja itsessäni huomannut sen että kyllä me "isommat tytöt" olemme hiukan eri mallisia usein. Tarkoitan siis sitä että paino kertyy sellaisiin kohtiin missä ei "normaali malliston" vaatteessa ole sitä ylimääräistä tilaa sen enempää vaikka isompi koko olisikin... esim. suhteessa minulla on paljon leveämmät käsivarret kun laihemmilla ystävilläni ja vaikka koko 44 saattaisi "normaali mallistosta" olla muuten hyvä, ei menekkään käsivarsista, koska lyhythihaisessa liian kapeat hihan suut. Kun taas isojen tyttöjen mallistossa hihan suut ovat vastaavasti isommat ja otettu siis tämä asia eri tavalla huomioon...

Monesti olen kyllä noita isoje tyttöjen mallistoja miettinyt, että voisi niistäkin vaatteista tehdä värikkäitä ja kauniita vaikka isoja ovatkin. Itse ainakin haluiasin monesti värikästä vaatetta, mutta isoista mallistoista löytyy vain synkkiä värjeä tai juuri ja juuri muutamaa kirkkaampaa muotiväriä.
 
Mä olen suunnilleen kokoa 42-44 ja näin raskaana ollessakin olen voinut käyttää entisiä vaatteitani, ei ole tarvinnut ainakaan vielä isojen puolelta ostaa..

Mutta kyllä mun mielestä mummotelttakin on parempi kuin ihoa myötäilevä. Tai ite mielummin tykkään käyttää väljempiä kuin tiukkoja josta näkyisi selvästi kaikki läskien poimut.
 
Ehkä siksi että mittasuhteet on ihan erit kuin normaalipainoisen vartalossa. Itse en ole edes isokokoinen todellakaan, enkä ylipainoinen, bmi24, mutta silti vaatteiden ostaminen on tuskaa. Ei ole housuja ostaessa mitään iloa siitä että siirtyy kokoa suurempaan koska silloin se on 2 kokoa liian suuri perseen ja reisien kohdalta, mutta edelleen liian tiukka lantion tai vyötärön kohdalta, housu kuin housu. Ihan sama paidoissa, mitä auttaa vaihtaa kokoa suurempaan kun ympärysmitta ei juurikaan kasva kokonaisuutena, mutta hartiasauma roikkuu jo kyynärpäiden luona.

bmi 20 koossa mulle sopi vaate kuin vaate mutta koska kroppa on sellainen että se ottaa kaiken läskin mahaan ja rintoihin eikä ollenkaan esim. pyllyyn, reisiin tai hartioihin niin jokainen lisäkilo tuo kamalan ongelman vaatteiden kanssa. Jos housut istuu edes sinne päin pyllystä ja reisistä niin on kamalat tursukkeet vyötärönauhan yläpuolella. Sit kun pitää osta vyötäröltä sopiva niin kangasta riittää persuuksissa :D
 
[QUOTE="vieras";22777727]Onkohan minussa sitten jotakin vikaa, kun itse 38 kokoisena usein ostaisin vaatteita juuri niistä isoista mallistoista, jos koot jatkuisivat alemmas. Niistä löytyy helpommin perusvaatteita, eikä jotakin halvan näköisiä hileisiä hepeneitä.[/QUOTE]
Tajusin nyt myös mistä saattaa olla kysemiksi haluaisin ostaa isommista mallistoista. Ne ovat useammin paksummista kankaista tehtyjä, mikä mielestäni sopii paremmin myös hoikemmille. Halvat vaatteet ovat usein sellaisia ihoon liimaantuvia rättejä, jotka kustannussyistä tehdään niin ohuista materiaaleista aina, kun vain mahdollista.
 
Olen samaa itsekin miettinyt. Kokoni puolesta periaatteessa voisin käyttää "isojen tyttöjen" mallistoa, mutta pienimmätkin "isot koot" ovat aivan liian isoja minulle! Vaatteiden mittasuhteet on ihan päin persittä, esim. paidan helman pituus on usein hyvin epämairitteleva ja housuissa mm. alavatsan kohdalle jää tyhjä pussi.

Vartalotyyppini on ongelmallinen: olen suht pitkä ja sopusuhtainen huolimatta kiloistani. Eli vyötärö löytyy, mutta myös peppua ja tissiä löytyy. Ylimääräisiä makkaroita ei kamalasti ole. Olen siis iso mutta kiinteä. Tämä johtaa siihen, että kauluspaitoja on mahdoton löytää, housuissa on aina ylimääräistä vyötärön kohdalla ja paitojen hihat ovat liian pitkät.
 
Okei eli tosiaan voi malli kärsiä jos isompaan kokoon väännetään. Miksiköhän sitten näitä normaalikokoisten vaatteita ei voi soveltaa isommillekin sopiviksi? Miksi pitää sitten suunnitella se ihan oma mallisto, joka on minusta pääsääntöisesti tylsä. Toki välillä siellä helmiäkin näkyy olevan, ei sillä ja Halensilla esim. on kauniita vaatteita myös isommille.
 

Yhteistyössä