Miksi imetys muuttaa rintoja ja mitä osaa....

"vieras"
"Kun rintaruokinta loppuu, rinnat palautuvat yleensä samoihin uumiin, mitä ne olivat ennen raskautta. Voi olla kuitenkin mahdollista, etteivät isot rinnat ole yhtä tukevat ja kimmoisat kuin ennen, eivätkä pienet rinnat puolestaan ole yhtä terhakat kuin aikoinan. Nämä muutokset tapahtuvat raskauden myötä, eivät niinkään rintaruokinnan vuoksi.


Täytyy muistaa, että jokaisella naisella rinnat ovat yksilölliset. Rinnat muuttuvat raskauden edetessä ja imetysaikana, eikä kukaan osaa ennustaa, millaiset rinnat kenellekin kehittyy. Imettäminen onnistuu kuitenkin aina rintojen koosta huolimatta.

Aivan kuten rinnatkin, myöskin rintojen muutokset ovat yksilölliset: kuitenkin aika ja painovoima vaikuttavat jokaisen naisen rintoihin – oli tämä synnyttänyt, rintaimettänyt tai vaikka hän ei olisi koskaan hankkinut omia lapsia."
 
"..."
Raskaus ja imetys muuttaa lähes kaikkien naisten rintoja, saa olla onnellinen jos mitään muutoksia ei tapahdu.

Raskausaikana rinnat yleensä siis kasvaa, tuolloin rasvakudoksen määrä lisääntyy. Synnytyksen jälkeen 2-5 päivän päästä maito nousee rintoihin kohinalla, jolloin ne siis täyttyy ihan pinkeiksi palloiksi maidosta. Ovat kovat ja todella täydet => nahkan pitää antaa periksi ja joustaa maitomäärälle. Pahin turvotus laskee päivissä, mutta imetysajan rinnat on kuitenkin normaalisti isommat kuin muutoin. Imetyksen loputtua rinnat on siis noin kahden vuoden ajan venyneet ja paukkuneet suuntaan jos toiseen. Äidin raskauskilot on tippuneet, rasvakudos rinnoista mahdollisesti vähentynyt. Kaikkien muutosten jälkeen rinnat voi tuntua löysemmiltä, tyhjiltä pussukoilta...kun sitä nahkaa siinä on mutta täytettä ei niinkään :D

No, tuo imetyksen loppumistilanne ei ole pysyvä, ne siitä ainakin itsellä on aina vähän muotoutuneet ja palautuneet pikku hiljaa. Ovat kyllä kahden imetyksen jäljiltä pienentyneet 2 kuppikokoa. Nyt kolmas aluillaan ja katsotaan, onko mulla tissejä ollenkaan tän imetyksen jälkeen.
 
"Piparnakkeli"
Hmm, heitänpä yhden pohdinnan aiheen lisää: miksi rinnat ei saisi muuttua niinkin luonnollisesta syystä kuin raskaus ja imetys?
Itse näen tuon jotenkin osana elämää, ei kukaan voi pysyä 16-kesäisen näköisenä lopunikäänsä enkä ainakaan itte edes haluaisi sitä.
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia
"äiti"
Mulla takana 2 imetystä ja ikää 28. Rinnat ovat selvästi löysemmät tai miten sen nyt kuvailisi, ei yhtä terhakkaasti pystynä kuin nuorempana. Eivät kuitenkaan roiku mitenkään häiritsevästi. B kupista on tullut C kuppi. Niin, ja imetyksen myötä rinnat muuttui niin että toinen rinta on vähän toista isompi.
 
Miksikö?
Mitä luulet tapahtuvan iholle joka esimerkiksi yli vuoden imetyksellä tyhjenee ja täyttyy vuoronperään joka päivä, päivittäin parikin kertaa? - sen kimmoisuus vähenee ja ihon kudos venyy eikä palaudu niin hyvin.

Mulla kasvo raskausaikana tissit b -> d ja kun maito nousi oltiin f-kupissa. Melkonen pyrähdys ja jälki näkyy rinnoissa.
 
Ihan yhtä rumat mun tissit on kuin ennen lasten saamistakin.

Ekaa imetin 3 kk, tokaa 1 v 9 kk ja kolmatta oon nyt imettänyt reilu 3 viikkoa (eikä rinnat ole samanlaiset kiinteät "silikonit" nyt, mitä ne oli kahden ekan lapsen imetyksessä tässä vaiheessa).
 
"kolmen äiti"
Minä olen imettänyt yhteensä 6,5vuotta noita kolmea naperoa. Treenaan todella paljon punttisalillakin ja mulla on nyt kolmen lapsen jälkeen rinnat paremmat mitä ennen lapsia. Ennen lapsia ne oli tätä samaa kokoa (noin B70) mutta nyt treenin ansiosta rintalihakset ovat saaneet rinnatkin mielestäni tosi kauniin muotoisiksi. Treenaamalla ei siis pysty itselleen kasvattamaan isoja tissejä, mutta rintojen ryhtiin ja asentoon ne kyllä vaikuttaa.

Enpä voisi tyytyväisempi olla näihin. Isompia en halua missään nimessä ja on ihanaa ettei nämä vain roiku nahkapusseina.
 
"vieras"
Imettänyt 2x16 kk+ 1x18kk - ei ole rinnat muuttuneet mihinkään. Joillakin muuttuvat vaikkeivät ole ikinä raskaanakaan. Rintojen muotoa ja muuttumista ei ilmeisestikään pysty imetyksillä tms määräilemään.
 
"mansikka"
Minulla oli ennen imetystä pienet, kovat, kosketusarat ja kiinteät rinnat. Nyt kun olen ollut 3 kertaa raskaana ja kaikkia imettänyt yhteensä 2,5 vuotta, rinnat ovat kokoa suuremmat ja kovuus on lähtenyt pois. Eli löysät ja pehmeät ovat, mutta ei (kai) pahasti riippuvat. En tiedä mikä tuo kova osa rinnoissani aikoinaan oli. Oli kuin pieni kivinen pulla olisi ollut nahkan alla. Siihen osaan tapahtui eniten muutosta, hävisi kokonaan.

Ajattelisin, että imetys on vaikuttanut enemmän kuin raskausaika. Raskaudessa rinnat olivat turpeammat, mutta koostumus muuten oli sama. Tykkään näistä nykyisistä lutusista paljon enemmän :)
 
"vieras"
Minulla raskaus ei ole muuttanut sen kummemmin rintoja, eivät ole juurikaan edes kasvaneet. Ihan samat liivit menee kuin ennen raskauttakin. Esikoista imetin 6kk osittain mutta maitoa ei tullut kunnolla. Mietinkin, että voisiko näillä olla yhteys? Eli rinnoissa ei ole tarpeeksi rasvakudosta tms ja siksi maito ei nouse kunnolla. Nyt jännään miten imetys onnistuu tämän pian syntyvän kanssa... Jotenkin vaan tuntuu, että mun rinnat vaan ei ole hyvät maidontuotantoon :(
 
"Liila"
[QUOTE="vieras";26740195]Minulla raskaus ei ole muuttanut sen kummemmin rintoja, eivät ole juurikaan edes kasvaneet. Ihan samat liivit menee kuin ennen raskauttakin. Esikoista imetin 6kk osittain mutta maitoa ei tullut kunnolla. Mietinkin, että voisiko näillä olla yhteys? Eli rinnoissa ei ole tarpeeksi rasvakudosta tms ja siksi maito ei nouse kunnolla. Nyt jännään miten imetys onnistuu tämän pian syntyvän kanssa... Jotenkin vaan tuntuu, että mun rinnat vaan ei ole hyvät maidontuotantoon :([/QUOTE]

Kyllä ne sinunkin rinnat muuttuvat, kun ikää tulee tarpeeksi. Sillä ei ole merkitystä, oletko synnyttänyt tai imettänyt.
 
"mansikka"
Omalla kohdallani olen ihan 100% varma, että juurikin imetys muutti rintani, koska kova osa oli rinnoissani vielä synnytyksen aikoihin. Jos sain imetettyä rinnat tyhjiksi ne olivat kokonaan pehmeät. Tällaiset ne eivät ikinä ikinä koskaan olleet sen jälkeen kun rintani alkoivat kasvamaan nuorena. Uskon, että jos olisin ollut vain raskaana ilman imetystä, rinnat olisivat palautuneet melkolailla samanlaisiksi kuin ennen raskautta.

Voisiko olla niin, että jokaisella tuo muutos on henk.kohtainen? Joillakin suurenee, joillakin pienenee, löystyy jne. mutta tuskin enää kiinteytyy. Olisikin tosi kiva kuulla millaiset on rinnat sellaisilla, jotka eivät ole ollenkaan imettäneet. Eli muuttaako raskaus?
 
"Liila"
[QUOTE="mansikka";26740241]Omalla kohdallani olen ihan 100% varma, että juurikin imetys muutti rintani, koska kova osa oli rinnoissani vielä synnytyksen aikoihin. Jos sain imetettyä rinnat tyhjiksi ne olivat kokonaan pehmeät. Tällaiset ne eivät ikinä ikinä koskaan olleet sen jälkeen kun rintani alkoivat kasvamaan nuorena. Uskon, että jos olisin ollut vain raskaana ilman imetystä, rinnat olisivat palautuneet melkolailla samanlaisiksi kuin ennen raskautta.

Voisiko olla niin, että jokaisella tuo muutos on henk.kohtainen? Joillakin suurenee, joillakin pienenee, löystyy jne. mutta tuskin enää kiinteytyy. Olisikin tosi kiva kuulla millaiset on rinnat sellaisilla, jotka eivät ole ollenkaan imettäneet. Eli muuttaako raskaus?[/QUOTE]

Voi herranjee taas tätä tietämättömyyttä ja suorastaan tyhmyyttä. Huomaa, ettei tälläkään bimbolla ole mitään käsitystä fysiikan laeista. Tieto ei ole uskon asia, joten älä USKO. Luulo ei ole tiedon väärti.
 
"mansikka"
Tarkennusta vielä: siis rinnoissani oli kovat pahkurat synnytyksen aikoihin. Kun maito nousi, rinnat olivat turvoksissa ja muutoksen kovuudessa huomasin n. 1 kk. jälkeen. Eli aivan kuin rinnan kudoksen koostumus olisi muuttunut maidontuotannon vuoksi. Ymmärrän jos naiset haluavat säästää rintansa, pitää ne kiinteinä ja siksi eivät imetä. Itselläni tuo muutos oli vain hyväksi, koska kipu kovissa rinnoissa oli ikävä.
 
"vieras"
[QUOTE="Liila";26740223]Kyllä ne sinunkin rinnat muuttuvat, kun ikää tulee tarpeeksi. Sillä ei ole merkitystä, oletko synnyttänyt tai imettänyt.[/QUOTE]

Niin tekeehän se painovoima tehtävänsä, mutta näin nelikymppisenä mulla on vielä suunnilleen samanlaiset tissit kuin 20v sitten.
 

Yhteistyössä