Miksi ihmiset olettavat, että palaan takaisin työelämään heti äitiysloman jälkeen???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti 2010
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti 2010

Vieras
Olen 6-kuukautisen vauvan äiti ja siis äitiyslomalla, joka loppuu syksyllä. En TODELLAKAAN aio vielä palata työelämään jo siitäkin syystä, että en halua viedä niin pientä hoitoon, vaan haluan itse hoitaa lapseni. Rahallisesti varmasti tulee olemaan tiukkaa, mutta pitäähän sitä muillakin pärjätä, miksei mekin pärjättäisi? Minua ärsyttää suunnattomasti, kun ihmiset (niin sukulaiset kuin työkaveritkin) olettavat, että palaan töihin heti äitiysloman jälkeen. Kun jo ajatuskin siitä, että joutuisin viemään niin pienen hoitoon, raastaa sydäntä... Tuntuu, että en ole mistään saanut tsemppiä kotiäitiydelle. Mieskin tuntuu vetoavan tähän rahatilanteeseen, vaikka toisaalta on ehdottomasti sitä mieltä, että ei noin pientä vielä hoitoon. Eikö kotiäitiyttä enää nykypäivänä arvosteta ollenkaan? Tuntuu, että "asiaan kuuluisi" palata heti takaisin työelämään ja heittää pieni lapsi siihen pyöritykseen, mitä kahden vuorotyöläisen elämä on! Oletteko muut kohdanneet samoja asioita?

No minulle juuri sanoi kaupan kassa, että "menisit töihin, niin eläkkeesi alkaa kertymään", ja meidän kuopus on vasta 1v.8kk vanha. Heh. Paljon kiinnostaa jotkut eläkkeet, kun toinen on ihan kypsymätön. Mutta tässä on tämä nykyajan arvomaailma ja pahenee vaan koko ajan. Raha menee rakkauden edelle.

Jos ystävät / sukulaiset tietävät kuinka tiukkaa teillä tulee olemaan rahasta , mutta sinun silmäsi eivät ole vielä sen asian suhteen auki. Haluavat näin varoittaa sinua !

Mulla on taas niin et kaikki odottaa et jään pitkäks aikaa pois töistä, eli jään sit hoitovapaalle, mut johtuu varmaan siitä et oon ollu pitkään työpaikassani jossa en todellakaan viihdy ja moni tietää sen niin aattelevat automaattisesti et en todellakaan mee heti takas töihin kun vanhenpainvapaa loppuu.

Meillä taas oletetaan että olen kotona vuosikausia ja rahallisesti ei varmaan pärjätä kuin siihen, että lapsi on reilu 1,5 vuotta kun menee hoitoon. Kaikki kauhistelevat, että niin pian palaan töihin :/

Itse olen kokenut samaa painetta. Välillä olen kokenut ihan vain kysymyksen "milloin aiot palata töihin?" painetta tuovana, vaikkei kysyjä ole tarkoittanut sisällyttää siihen sellaista ajatustakaan.
Mutta joidenkin keskustelujen jälkeen on oikeasti jäänyt sellainen olo, että ihmetellään, miksi olen vielä lapsen kanssa kotona.
Olen päättänyt, että tämä asia ei ole ympäristön asia, vaan minun ja lapsen asia. Meille oikea ratkaisu on se, että minä olen lapsen kanssa kotona, kunnes hän on kolme vee.

Muo taas ärsyttää, kun jotkut jaksavat taivastella sitä, että palaan hoitovapaalta töihin ja osittaiselle hoitovapaalle. Lapsi on tuolloin noin 1,5 v. ja tämä ihmetyttää??

Meillä minä ( äiti ) menin töihin kun lapsi oli 3 kk , ja isä jäi kotiin , lapsen kanssa. Miehen vanh.vapaan jälkeen jäin heti sairaslomalle ja uudelle äitiyslomalle.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Jos ystävät / sukulaiset tietävät kuinka tiukkaa teillä tulee olemaan rahasta , mutta sinun silmäsi eivät ole vielä sen asian suhteen auki. Haluavat näin varoittaa sinua !

Kukaan ystävä tai sukulainen ei tiedä tasan tarkkaan mitään rahatilanteestamme. Mies käy töissä ja kyllä meillä säästöjä on sen verran että pärjäämme, siitä en ole huolissani. Mutta ihmettelen sitä, miksi ihmiset ihmettelevät päätöstäni jäädä kotiin. Tai eivät sano sitä ääneen, mutta rivien välistä voi ymmärtää, että odottavat minun palaavan töihin. Lapsi on kuitenkin pieni niin vähän aikaa, että haluan hoitaa häntä kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Itse olen kokenut samaa painetta. Välillä olen kokenut ihan vain kysymyksen "milloin aiot palata töihin?" painetta tuovana, vaikkei kysyjä ole tarkoittanut sisällyttää siihen sellaista ajatustakaan.
Mutta joidenkin keskustelujen jälkeen on oikeasti jäänyt sellainen olo, että ihmetellään, miksi olen vielä lapsen kanssa kotona.

Juuri näin.

Yhteistyössä