Miksi ihmiset mittaavat lasten kenkien sopivuutta vertailemalla kenkien pohjaa...?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huom harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huom harmaana

Vieras
Ei tajua ei.
Taas eilen näin kaupassa äidin, joka testasi lapselle kenkiä vertailemalla kahden kengän pohjia keskenään. Miten vaikeaa se voi olla ymmärtää, että kengän pohja ja sisämitta eivät korreloi millään tavalla keskenään...

Valtavan eron huomasin jälleen kerran itse kun testasin pojan välikausikenkien sopivuutta. Kaksi kenkää: Adidas ja Viking, pohjasta täysin identtisen kokoiset. Pohjalliset irti: eroa koossa oli paitsi merkittävästi leveydessä, myös pituudessa noin 1,5-2 cm, ja sillä on noilla mitoilla jo todellakin väliä, kumman kokoinen kenkä lapsella on jalassa.

Voisiko joku tällä metodilla lasten kengät ostava kertoa, miksi toimitte näin, kun en ymmärrä. Ei ihme, että oliko se nyt 60 % lapsista kulkee väärän kokoiset kengät jalassa, jos mittausmetodi on tämä :(

Jso on saman merkkisen kengän erikokoiset kengät joita mittaa niin on oletettavaa että sisämitta on niissä samassa suhteessa molemmissa. Ja näin mittaan minäkin joskus kun en ole varma että otanko isommat vai pienemmät ja en enää uudestään jaksa pohjallisia repiä irti.

Jso on saman merkkisen kengän erikokoiset kengät joita mittaa niin on oletettavaa että sisämitta on niissä samassa suhteessa molemmissa. Ja näin mittaan minäkin joskus kun en ole varma että otanko isommat vai pienemmät ja en enää uudestään jaksa pohjallisia repiä irti.

Miksi edes mitata saman merkin eri kokoisia kenkiä, siis jos malli on myös sama? Eikö se ole selvää että isompi numero on isompaa kokoa?

Nyt tarkoitin lähinnä sitä että otetaan lapsen jalasta se sillä hetkellä käytettävä kenkä ja otetaan hyllystä isompi uusi ja katsotaan että "isompi on, otetaan nämä". Harvoin kyseessä kuitenkaan on tuolloin saman merkin saman mallin kenkä.

Kun pistän kenkien pohjat vastakkain, en katso vain pohjaa vaan myös päällistä, Kyllä siitä aika paljon näkee noin suurinpiirtein kokoa. Tarkempia mittoja sitten pohjallisista, mutta turha sitä on joka kengästä pohjallisia heti irrottaa.

Miksi edes mitata saman merkin eri kokoisia kenkiä, siis jos malli on myös sama? Eikö se ole selvää että isompi numero on isompaa kokoa?

Nyt tarkoitin lähinnä sitä että otetaan lapsen jalasta se sillä hetkellä käytettävä kenkä ja otetaan hyllystä isompi uusi ja katsotaan että "isompi on, otetaan nämä". Harvoin kyseessä kuitenkaan on tuolloin saman merkin saman mallin kenkä.

Tietysti on, mutta se onkin ratkaisevaa että kuinka paljon! Toisten kenkien eri kokojen ero on sentti, toisten alle se, ja toisten reilusti yli. Ja jos kiikun siinä rajalla että kummat otan niin tieto siitä kuinka paljon isompi seuraava koko on, on ratkaiseva.

Kun pistän kenkien pohjat vastakkain, en katso vain pohjaa vaan myös päällistä, Kyllä siitä aika paljon näkee noin suurinpiirtein kokoa.

Olen tästäkin todella eri mieltä. Kengän päällimitat eivät korreloi mitenkään kengän sisämitan kanssa. No okei, näkee siitä että onko se kokoa 30 vai 38 mutta ei sitä, onko se sisämitta sentin isompi vai pienempi. Ja sillä on lapsen kengässä iso merkitys sillä sentillä.
Kysehän on ihan kengän mallista, vuoren paksuudesta jne.

Miksmiksmiks, en tajuu, en tajuu... Huoh. Kyllä mäkin _saatan_ kaupassa ottaa kengät käteen ja niitä vertailla, ihan jopa laittaa pohjia vastakkain. Mut en mä niitä sen perusteella lapselle osta. Teen vaan niin, vertaillakseni, katsellakseni kenkiä, jopa niitä saman merkin kenkiä. Mä teen muutenkin paljon asioita siks koska mä vaan teen. Ei sun tarviikaan tajuta. :D

Olen tästäkin todella eri mieltä. Kengän päällimitat eivät korreloi mitenkään kengän sisämitan kanssa. No okei, näkee siitä että onko se kokoa 30 vai 38 mutta ei sitä, onko se sisämitta sentin isompi vai pienempi. Ja sillä on lapsen kengässä iso merkitys sillä sentillä.
Kysehän on ihan kengän mallista, vuoren paksuudesta jne.

Joku voi noin verrata myös sitä että onko kenkä kapeaa vai leveää lestiä. Sen näkee karkeasti pohjasta katsottuna. Ja jos tietää että lapsella on esim. rintava jalka niin ne kapeat kengät voi heti alkuun raakata pois vaihtoehdoista.

Joku voi noin verrata myös sitä että onko kenkä kapeaa vai leveää lestiä. Sen näkee karkeasti pohjasta katsottuna. Ja jos tietää että lapsella on esim. rintava jalka niin ne kapeat kengät voi heti alkuun raakata pois vaihtoehdoista.

Palaan aloitukseen: Viking ja Adidas, joissa pohja identtinen, toinen selkeästi leveämpi lesti kuin toisessa. Eli tämä teoria ei toimi.

Miksmiksmiks, en tajuu, en tajuu... Huoh. Kyllä mäkin _saatan_ kaupassa ottaa kengät käteen ja niitä vertailla, ihan jopa laittaa pohjia vastakkain. Mut en mä niitä sen perusteella lapselle osta. Teen vaan niin, vertaillakseni, katsellakseni kenkiä, jopa niitä saman merkin kenkiä. Mä teen muutenkin paljon asioita siks koska mä vaan teen. Ei sun tarviikaan tajuta. :D

Sinulla oli niin fiksua annettavaa tähän ketjuun, että kannatti ylipäänsä vastata...

Eilen nähty äiti osti kengät tuollaisen vertailun perusteella (tai ainakin meni kassalle päin niiden kanssa) ja yksi tuttukin toimii näin, olen monesti nähnyt. Mutta se on hyvä että sinä et osta. Ja todellakaan sillä ei minulle ole väliä että en tajua miksi sinä toimit niin kuin toimit. :laugh:

Palaan aloitukseen: Viking ja Adidas, joissa pohja identtinen, toinen selkeästi leveämpi lesti kuin toisessa. Eli tämä teoria ei toimi.

Taas eilen näin kaupassa äidin, joka testasi lapselle kenkiä vertailemalla kahden kengän pohjia keskenään. Miten vaikeaa se voi olla ymmärtää, että kengän pohja ja sisämitta eivät korreloi millään tavalla keskenään...

Näin meni aloitus ja kommentoin tähän. Loppu jutustasi oli omaa kokemustasi.

Yhteistyössä