Miksi ihmiset eivät käsitä, että rotevarakenteinen nainen voi painaa enemmän kuin siro nainen, olematta lihava?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

??

Vieras
Näitä palstan painokeskusteluita lukiessa tuli mieleen ruumiirakenne ja sen vaikutus ihmisen painoon.

Aina jankataan vaan että suuret luut on huono selitys ihmisen painolle.
Tietenkään luuston massassa ei ole ihmisten kesken suuria eroja.
Ihmisen luut painaa noin 2-4 kg. Roteva luusto vaatii päälleen myöskin enemmän massaa.

Esimerkiksi minun luut painaa noin 3 kg. Olen 169/68 nainen. Olen painava, sillä olen lihaksikas. Mutta en ole lihava. Leveät hartiat ja naisellinen lantio. Vyötärönympärys 74 cm.

Ettehän vertaa esimerkiksi vinttikoiraakaan rottweileriiin, vaikka ne saattavat olla samakorkuisia...

No ihan yksinkertasesti siitä syystä, että suurin osa ihmisistä on niin tyhmiä, ettei tommonen vaikee asia vaan voi mennä niille jakoon. Mutta sennpä takia ei kannatakaan vaivata päätä sillä, mitä joku palstalainen sun painoindeksistä miettii. Etköhän sää ite nää peilistä, ootko lihava vai et.

Minustakin on outoa, ettei ihmiset huomaa eroja ruumiinrakenteissa. Itse olen hentorakenteinen ja kevyt, mutta tunnen monia rotevarakenteisia, joista ei ikinä uskoisi, että he painavat niin paljon ja näyttävät silti hoikilta.

Ei kaikki ole edes rotevia, vaikka ne painaa enemmän, kuin joku silmämääräisesti samanpaksuinen. En osaa sanoa, mistä ne paino-erot tulee, mutta kyllä niitä selkeästi ihmisten välillä on. Mä en mielestäni ole mikään lihakseton, mutta menen silti painoindeksin siellä alapäässä. Mun mielestä mulla on kuitenkin rasvakudostakin, enkä ole mielestäni lainkaan liian laiha. Joku voi olla tosi laiha korkeemmalla indeksillä. Kyllähän samanpituisella ihmisellä voi olla hurjasti eri kokoinen pääkin.

Ihan sama kuvio täällä on lapsia koskien, kauhistellaan että kun meidän saman pituinen prinsessa painaa monta kiloa vähemmän kuin teidän saman pituinen Poika.. kyllä sen täytyy olla lihava! Ei nähdä sitä eroa harteikkaassa ja lihaksikkaassaa monitoimipakkauksessa ja nukeilla leikkivässä, sirossa tytössä.

Minustakin on outoa, ettei ihmiset huomaa eroja ruumiinrakenteissa. Itse olen hentorakenteinen ja kevyt, mutta tunnen monia rotevarakenteisia, joista ei ikinä uskoisi, että he painavat niin paljon ja näyttävät silti hoikilta.

Minun ajatellaan olevan noin 10 kg kevyempi kuin mitä todellisuudessa olen.

Viime talvena, 66-kiloisena, rasvaprosentti oli mittauksessa ihanteellinen, ja kehon lihasmassan määrä normaalin ylärajalla.
Kaikkihan on tietenkin niin suhteellista, mutta kyllä mulle peilikin kertoo, etten ole lihava. Habaa on, vaikka en ole kuntosalilla käynytkään :D

Yhteistyössä