Miksi ihmiset ei tajuu että hoitovapaalaisella ei oo varaa tehdä mitään erikoista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Raivostuttaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Raivostuttaa

Vieras
Oon hoitovapaalla pojan kanssa kotona, just täytti 2v. Rahasta on tosi tiukkaa mutta päätettiin että poju menee hoitoon vasta ensi syksynä.

Ärsyttää vaan kun tutut eikä kaverit tajua että kun oon hoitovapaalla me ei voida lähteä risteilylle, erilaisiin lasten jääshow juttuihin, titi nalle konsertteihin tai ties mihin hömpötyksiin.

Tällä hetkellä rahat riittää just ruokaan ja välttämättömiin laskuihin. Meillä ei ole varaa käydä joulushoppailemassa tai muuten vaan pyöriä kahviloissa. Käydään ilmasissa kerhoissa ja ulkoillaan, kuljetaan bussilla rattaiden kanssa ettei maksa .

Jotenkin mulla ei vaan enää oo kavereita kohta ku kaikki pyytää ties minne rientoihin eikä tajua että meillä ei oo varaa. Sit kun sanon että tultaisiin mut nyt ei hoitovapaalla pystytä niin ihmetellään. Perus kyläily ei riitä. Sitten ei pidetää ollenkaan yhteyttä. Mä joudun harva se päivä sanoo että me ei nyt tulla mukaan ku ei oo varaa. Luulisi et ihmiset tajuisi et hoitovapaalainen ei nyt oikein voi lähteä jatkuvasti erilaisiin lastentapahtumiin tai hop lopeihin jne.

Käykö muut hoitovapaalla erilaisissa riennoissa vai ollaanko me liian köyhiä olee hoitovapaalla kun ei matkustella jne.?

sinuna menisin töihin, jos ranatilanne on tuo ja sinua se selvästi haittaa. Kyllä mä ainakin hoitovapaalaisena käyn erilaisissa lastentapahtumissa, hoplopeissa sun muissa. Mutta oma valintahan tuo on, jos sinua ei itseäsi haittaa se ettette voi tehdä mitään niin mikäs siinä sitten.

Itse olen ollut lasten kanssa kotona jo 5v ja eletty pääasiassa miehen tuloilla. Meillä ei paljoa matkustella, mutta kylläkin käydään paljon lastenteatterissa, sirkuksessa, kahviloissa, elokuvissa jne. Ne on meille sitä arjen luksusta ja en kyllä jaksaisi kovin kauaa pelkästään kodin ja leikkipuiston väliä sahata. En tiedä miten meillä sitten raha riittää siihen. Meillä ei käytetä alkoa, ei tupakoida, ei harrasteta rahapelejä, ostellaan vaatteita ja leluja hyvin harvakseltaan, vain 1 auto käytössä, ei ostella paljoakaan herkkuja vaan ihan perusruokaa...

Mä en olisi jäänyt hoitovapaalle, jos se olisi tarkoittanut sitä, ettei ole varaa tehdä mitään. Mutta aika outoa, jos ne sun kaverit ei osaa mitään tehdä ilman rahaa. Oletko itse vuorostasi pyytänyt heitä esim. puistoon tai pulkkamäkeen? Kyllä kai kaikki(lapset) tuollaisista jutuista tykkää, vaikka rahaa olisikin.

Olen hoitovapaalla ja paljon tehdään kaikenlaista. On paljon ilmaistapahtumia ja niissä tietysti käydään, mutta myös maksullisissa. Minusta on ihana käydä välillä lasten kanssa humputtelemassa kun kerrankin on aikaa. Samoin matkustellaan kun kerrankin on aikaa. Työelämässä ollessa aika on kortilla, vaikka rahaa onkin. Nyt on aikaa ja ihan pakko tehdä kaikenlaista, kun ajattelen jo sitä kun palaan töihin ja aikaa ei ole. Itse en osaa ajatella niin, että hoitovapaalla oleva on köyhä eikä häntä kannata kutsua mihinkään. Kyllä me ainakin mennään.

• Tykkää
Reactions: Madicken04
Mä jäin uudelle äitiyslomalle kahta kuukautta ennen kuin esikoinen täytti 3v, eli melkein "täyden ajan" olin hoitovapaalla. Oon edelleen kotona, just vaihtui mammaloma hoitovapaaseen ja kyllä me tapahtumisissa käydään sen mukaan miten nyt vauvan kanssa viitsitään/jaksetaan.
Ei oo mitään järkeä olla pitkään hoitovapaalla mikäli rahatilanne ei salli. 2v on ihan eri asia viedä päiväkotiin kuin alle vuoden ikäinen. Ehdotan siis, että hakeudut työelämään. Tee vaikka lyhennettyä työpäivää niin jää aikaa lapsellekin mutta tulotaso on ihan eri luokkaa kuin hoitovapaalla.

En tiedä tarpeeksi tuista kommentoidakseni, mutta täällä muut äidit ovat onnistuneet myös "tekemään" kivoja juttuja hoitovapaallaan. Pitäisikö nyt oikein tarkkaan miettiä kannattaako jatkaa hoitovapaalla tai jos se on sinulle tärkeää, niin miettiä mistä voisit säästää.

Ja oot tietysti YH. Sulta puuttuu se perinteisesti tässä asiassa auttava, elil työssäkäyvä mies. Olen itse suunnitellut meidän elämämme tälle pohjalle ja se toimii taloudellisesti hyvin. Voimme käydä risteilyillä, shoppailemasa, konserteissa jne.

Mä kyllä tein hoitovapaalla kaikkea tuota, mutta menin kyllä aiemmin töihinkin. Mun pää ei olisi vain kestänyt koti + puistoelämää.

Mutta eikös ole kiva, että kaverit pyytävät teitä kuitenkin?

Ja ainahan voit pyytää ihmisiä teille?

Kyllä mulla on varaa. Olen hoitovapaalla ja lapsi täytti elokuussa 2v. Menen ensi syksynä varmaan sitten töihin takaisin..
Meidän taloudellinen tilanteemme on sellainen, että voin reissata niin paljon kuin tykkään ja ostaa mitä tykkään.

[QUOTE="vieras";27637461]Ja oot tietysti YH. Sulta puuttuu se perinteisesti tässä asiassa auttava, elil työssäkäyvä mies. Olen itse suunnitellut meidän elämämme tälle pohjalle ja se toimii taloudellisesti hyvin. Voimme käydä risteilyillä, shoppailemasa, konserteissa jne.[/QUOTE]

Niin no minä olin hoitovapaalla yh:na ja tulot oli niin alhaiset, että olisin saanut toimeentulotukeakin, mutta enpä hakenut, kun sain niin hyvin rahaa SÄÄSTÖÖN.

Että ei se helvetin yksinhuoltajuus automaattisesti tarkoita köyhyyttä!

Ei mulla ainakaan ollut varaa reissailla 250euron kotihoidontuella ja 100euron lapsilisällä. Eikä mulla ollut työpaikkaa odottamassa. Eikä mies maksele mun reissuja ym henkilökohtaisia juttuja.

Joo, no ei meilläkään kauheasti rahaa ole, mutta voidaan silti välillä käydä hoplopeissa, konserteissa jne. Ihmettelen kun moni täällä on sitä mieltä, että jos ei ole joka päiv/viikko varaa mennä, niin hoitovapaa on turha. Onko oikeasti siis tarpeellista pienen lapsen kanssa käydä joka viikko jossain? Mun mielestä ei.

Ei mulla ainakaan ollut varaa reissailla 250euron kotihoidontuella ja 100euron lapsilisällä. Eikä mulla ollut työpaikkaa odottamassa. Eikä mies maksele mun reissuja ym henkilökohtaisia juttuja.

ei varmaan kukaan ajattelekaan, että tuolla summalla kukaan matkustelee, tai elää muutenkaan. Hoitovapaalle jääminen kun on kuitenkin se valinta mistä yhdessä päätetään ja siihen voi varautua esim. säästämällä. Itse laitoin jo raskausaikana säästöön rahaa, koska tiesin, että en palaa ihan heti työelämään.

Oletan, että lapsikin on vain sun henkilökohtainen juttu?

Meinaatteko oikeesti, että jos meillä päästään siihen pisteeseen, että mie takas töissä ja mies kotona vauvan kanssa ja haluan reissuun niin sanon miehelle että maksakoot kotihoidontuesta tai jääkööt pois matkasta? wtf.

[QUOTE="Vieras";27637518]Joo, no ei meilläkään kauheasti rahaa ole, mutta voidaan silti välillä käydä hoplopeissa, konserteissa jne. Ihmettelen kun moni täällä on sitä mieltä, että jos ei ole joka päiv/viikko varaa mennä, niin hoitovapaa on turha. Onko oikeasti siis tarpeellista pienen lapsen kanssa käydä joka viikko jossain? Mun mielestä ei.[/QUOTE]

ei tietenkään ole tarpeellista. Ei edes kerran kuussa, mutta minä sain ap:n aloituksesta sen kuvan, että ei koskaan. Tuskin kaveritkaan nyt joka päivä on kahvilaan, hoplopiin, konsertteihin, shoppailemaan yms. menossa. Ja voihan kahvilassa istua seurustelemassa ihan ilmaiseksi tai hyvin halvalla. Samoin shoppailemassa voi käydä kaverin kanssa ostamatta mitään ihan vaan seurana ja monessa ostoskeskuksessa on vaikka mitä puuhalandiaa lapsille. Ottaa vaikka omat eväät mukaan.

• Tykkää
Reactions: newbie
[QUOTE="Vieras";27637518]Joo, no ei meilläkään kauheasti rahaa ole, mutta voidaan silti välillä käydä hoplopeissa, konserteissa jne. Ihmettelen kun moni täällä on sitä mieltä, että jos ei ole joka päiv/viikko varaa mennä, niin hoitovapaa on turha. Onko oikeasti siis tarpeellista pienen lapsen kanssa käydä joka viikko jossain? Mun mielestä ei.[/QUOTE]

Mie taas ihmettelen sitä ajatusta, että ainut elämä on paras käyttää kotona nysväten. Itse kyllä selvisin virikkeistä itselleni ja lapsille pienellä budjetilla ilmaistapahtumissa jne. aikoinaan, mutta en tykkää kotoilusta, jos se on ainut vaihtoehto.

• Tykkää
Reactions: Big Bang Theory
Näin äitiyslomalla ollaan vielä pärjätty oikein hyvin, vaikka mies on tehnyt puolikasta päivää kesästä asti, että saisi olla vauvan ja mun kanssa enemmän. Tammikuussa sitten tekee taas täyttä päivää.

Mun äitiysloma loppuu keväällä ja yritän etsiä osa-aikatyön, niin ettei tarvitse lasta laittaa hoitoon. Tekisin pari-kolme iltaa viikossa, että jäisi vähän enemmän rahaa. Mutta kyllä meillä on ollut rahaa tehdä kaikenlaista kivaa, vaikka mies saa puolikasta palkkaa ja minä vanhempainrahaa.

Ymmärrän ongelman, mutta näkisin silti positiivisena sen, että kaverisi sentään pyytävät sua mukaansa. Monille nimittäin käy niin, että kun tulee lapsia, lakataan pyytämästä. Miksei peruskyläily riitä? Siis kieltäytyvätkö kaverisi tulemasta teille kahville, kun kutsut?

• Tykkää
Tää on vähän kaks piippunen juttu.. Siis tavallaan mun mielestä aika mielenkiintoinenkin aihe.

Toisaalta miksi se peruskyläily/puistoilu tms ei nykypäivänä tunnu riittävän kenellekään?
Miksi pitää koluta kaikki mahdolliset hoplopit sun muut hurlumheit?

Miksi ei riitä esimerkiksi näin talvisaikaan luistelu ja mäen lasku? Kenties termariin kuumaa mehua ja muumikeksipaketti mukaan?
Tai jos vaihtelua haluaa niin lähipuistosta se seuraava.

Siis kaikkinensa tuntuu että oikeesti nää ilmaiset jutut ei ole mistään kotoisin kun kaikki niitä tuntuu "halveeraavan" (joo vähän väärä sanamuoto)..
Mutta siis tuntuu että PITÄÄ mennä ja touhuta jonkun toisen järjestämiä ratoja ja temppuhärpätyksiä.

Meillä ei kukaan kuudesta ole vielä käynyt missään hoplopissa tms, eikä kukaan ole kyllä kysellytkään (siis lapsista).
On meitäkin kyselty mutta kun olen ehdottanut itse jotain muuta (just luistelua tms vuodenajanmukaan) on kyllä sitten menty.
Itse kyllä olen kieltäytynyt temppulandioista ihan muista kuin taloudellisista syistä.. ;)

Toinen puoli sitten tässä on tuo että hoitovapaalaisella ei olis mitenkään varaa mihinkään ylimääräiseen.. Joo, osin allekirjoitan tuonkin mutta.. Ennakoimalla ja pienillä säästöillä ym saa hyvinkin järjestettyä jos mitä.
Meilläkään ei tulot päätä huimaa mutta on päästy risteilyille ym ihan suht normisti. Kuten joku muukin totesi ne on arjen luksusta tällähetkellä. Ja ainakin meillä lapsetkin onihan tyytyväisiä, arvostavat joka reissua ja niistä sitten puhutaankin pitkään kuinka kivaa oli..
Täytyy vain vähän kyttäillä tarjouksia jne.. ;)
Noihin muuten hoploppeihin ym on silloin tällöin kuponkeja lehdissä jne.
Titi-nalle kiertää joka vuosi joten on helppo alkaa tammikuussa laittamaan 5e/kk syrjään (ei tunnu missään noin "pieni" raha) :)

Toisaalta kummia kavereita ap:lla on jos tosiaan aina pitäisi olla ja tavata jossain "special"paikassa.

Hyviä mietintöjä kuuden mamma. Aivan parhaat muistot itselleni on nuo tuollaiset ilmaiset asiat. Siis lapsuudesta, mutta vanhempana haluaisin tarjota lapselleni kumpaakin. Ensisijaisesti tavallista elämää mutta myös joskus näitä sinun turhiksi kutsumiasi landioita, ja jääshown..tuo hoplop kyllä on aika ärsyttävä paikka ei siinä mitään.

newbie: siis ei noi jääshowt ja muut esitykset ihan turhia ole, vähän tuli epäselkeästi tuo.. :D
Olenpa kerran ollut titinalleakin katsomassa,.. :D Ja nyt suunnittelin isomman tytön kanssa vois mennä Apassionataan.. Kuulema aika kiva tuollaiselle esikoululaiselle heppahullulle.. ;)

Tarkoitin siis että noihin juttuihin on varaa jos haluaa mennä, kun säästää ja ennakoi pikkuisen..
Ja että se että itsellä ei ole ehkä mielikuvitusta sitten lainkaan jos AINA pitää koluta hoplopeissa tms. Eikä peruspuistoilu tms KOSKAAN kelpaa (näin ap:n viestistä ymmärsin että ei silloin tällöin vaan aina).

Toisaalta ilmaiseksikin saa speciaalia jos haluaa ja keksii.. ;)
Meitä vanhempia on erilaiseia, kuten ihmisiäkin.. ;) Onneksi! :D

• Tykkää

Yhteistyössä