MIKSI ihmiset ei osaa pukea lapsiaan juhliin??

Taas sai äimistellä tätä asiaa. Eihän se mulle kuulu tai mun elämään juuri vaikuta, mutta silti ajattelin kysästä täältä muiden mielipiteitä... Olimme esikoulun päätösjuhlassa, jossa annetaan todistus, lakitetaan ja kukitetaan eskarit ja muutenkin tilaisuus oli arvokas ja kaunis. Osalla lapsista oli collegehousut ja esim. Spider-man T-paitoja. :eek: Noin puolella oli ihan ykköset yllä, osalla normaalia siistimmät tavalliset vaatteet ja osalla ihan räjähtäneet "tarhakamppeet". Kyseessä oli iltatilaisuus. Vanhempien pukeutuminen oli todella kirjavaa myös. Huppareita ja resuja farkkuja... Osalla ykköset kuitenkin. Mielipiteitä. :/

Tuommoiseen tilaisuuteen en laittaisi collareita vaan juhlavaatteet tai siistit farkut ja paita.Osa ei pidä farkkuja siisteinä, mutta kaikilla ei ole varaa laittaa oikeita juhlavaatteita. Meillä tuo ensi viikolla edessä ja ajattelin kyl laittaa juhlahousut ja paitapuseron.

Jokainen varmaan taaplaa tyylillään, mutta itse en voisi kuvitellakkaan meneväni tuollaisiin tilaisuuksiin muuta kuin siisteissä ja vähän juhlavemmissa vaatteissa.
Luulis muidenkin vanhempien katsovan vähän mitä lasten päälle laitetaan. En tarkoita, että tarvis olla juhlavaatteet, mutta ainakin vähän siistimpää kuin collegeasu.<br><br>

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 22:00 Taare kirjoitti:
mun mielipide taas on että juuri noihin kevätjuhliin sun muihin ei laiteta päälle niitä ykkösiä, vaan ne jätetään sukujuhliin tms isompiin tapahtumiin
Minä taas haluan opettaa lapsille, että juhliin pukeudutaan, kuten juhliin pukeudutaan. Arvokkaasti, juhlaa kunnioittaen.

No joo.. :/ Mun mielipide on että ehkä nyt voisi -ei ehkä ykkösiä, mutta vähän paremmat vaatteet laittaa. Mä olen itse aika tarkka tuollasista asioista. Vaatteet kertoo vaan niin paljon monessa tilanteessa.

Minustakaan päiväkodin/kerhon/koulun juhlat eivät ole erityisen tärkeät ja en osaa nähdä itseäni sen takia puunaamassa tenavia. Sen katson, että vaatteet on puhtaat, paljon muuta en ole jaksanut vuosien varrella ajatella.

Yleensä ne juhlat ovat vielä jotenkin kauhean vaikeaan aikaan ja sinne on muutenkin melkein mahdoton ennättää ajoissa.

Piika-äiti

Tänään just silittelin lasten juhlavaatteita ja mietin ihan samaa asiaa. Mä puen lapset juhliin ainakin yhtä nätisti kun itsenikin, yleensä ne on kyllä nätimmissä =) .
Ihmiset tuntuu ajattelevan et eihän lapsilla tarvii olla ...

\
mun mielipide taas on että juuri noihin kevätjuhliin sun muihin ei laiteta päälle niitä ykkösiä, vaan ne jätetään sukujuhliin tms isompiin tapahtumiin
Mä oon ihan samaa mieltä! Tietty nyt vähän siistimpää voi pukea kun ne kaikkein risaisimmat tarha vaatteet.. :/

\
Tästä tuli mieleen, että meillä on ainakin niin vähän sukujuhlia yms. että jäisivät ykköset tosi vähälle käytölle, ellei niitä käytettäis "vaatimattomammissakin" hiluissa.

Myös leffareissuilla, ravintolassa käydessä, kavereiden synttäreillä jne.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 22:01 vieras kirjoitti:
Ja miten ihmiset eivät osaa tehdä oikeanlaisia kutsuja. Kutsussa tulisi olla pukeutumiskoodi. Jos se puuttuu, ei voi valittaa vaatetuksesta.
Niinpä. Kuulut niiden ihmeellisesti ajattelevien sarjaan sitten. Päiväkodista sanottiin jo viime viikolla, että sitte kravaatit kaulaan ja juhlimaan. Minun mielestä on törkeää tavallaan tärvellä juhla pukeutumalla rönttänöihin. :whistle:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 22:02 vieras kirjoitti:
\
Minä taas haluan opettaa lapsille, että juhliin pukeudutaan, kuten juhliin pukeudutaan. Arvokkaasti, juhlaa kunnioittaen.

Miten minun sitten Sinun mielestäsi pitää pukea pikkunen päiväkodin juhlaan. Juhla alkaa klo 17.00 päivähoidon loppumisen jälkeen, lapset viettävät koko päivänsä siellä juhlapaikassa(leirintäkeskus) me vanhemmat, mummit ja kummit saapuvat heti tuolloin klo 17.00 jolloin juhlat alkavat.

Laitanko heti aamusella klo 7.00 pojalle nappaskengät jalkaan ja parhaan kauluspaidan suorien housujen kanssa koko päiväksi? =)

halit
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 22:06 mamma kirjoitti:
ei kuule paljoa eskarista pääsyä juhlita!! kyllä se enempi vaan on semmonen tavallinen tapahtuma!! huh huh.. eskarilaisten juhliin juhla vaatteet. :headwall:
säälittää lapsesi puolesta :hug:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 22:03 hääh kirjoitti:
tottakai pitää pukeutua :eek:
mutta miten niin lakitettiin? mitkä lakit eskarit sai?
Sellaset hoitajien itsetekemät valkoiset lakit, joissa oli lintu. Hienot tapa ja ollut kuulemma jo yli kymmenen vuotta. Ruusu annettiin jokaiselle ja todistus. Eskarit kävivät vuorollaan hakemassa omansa ja halaamassa tädit. Oli jotenkin juhlava tilaisuus. Siksi siellä niin räikeästi erottui se rönttäsakki.

Juhliin pukeudutaan juhlan mukaan. Ihmetyttää useinkin tämä lasten pukeminen. Usein vanhemmat on puunanneet itsensä viimeisen päälle ja ykköset päällä ja lapset verkkareissa tai tyyliin farkut korkeintaan (minusta farkut ei ole juhlahousut!) Varsinkin tälvella n'kee lapsilla usein college-housuja juhlissa, koska lapsilla haalarit ulkovaatetuksena! Onko se niin vaikeaa laittaa siistit vatteet lapsille, vaikka haalarin alle? Kirpputorilta saa edullisia juhlavaatteita. Sieltä minäkin olen niiitä ostanut!

köyhä
minusta se ei kuulu kenellekkään millasissa vaatteissa ihmiset tuollaisiin tilaisuuksiin menevät. Jos haluaa pukea ykköset päälle, niin ole hyvä, mutta anna muiden laittaa mitän he haluavat. TIEDOKSI: on paljon köyhiä lapsiperheitä joilla ei ole varaa ostaa juhlavaatteita, eika edes niitä siistimpiä. Vaatteita saadan lahjoituksena ja sillon on tyydyttävä siihen mitä on. Noita kevätjuhlia on joka vuosi niin tulis aika tyyriiksi ostaa joka kerta uudet vaatteet, saati kun niitä ei kerkeä käyttämään kenties kuin kerran kun ne jo jäävät pieneksi. Jos köyhän äidin tarevitsee laskea joka penni ja miettiä ostanko uudet vaatteet joita lapset käyttävät kerran vai ruokaa kaappiin, niin kummasti kuppi kallistuu ruoan puolelle! Eri asia jos tärkeät sukujuhlat tms. niin sinne kyllä jo ostaakin uudet vaikka sekin kirpasee pussissa kovasti ja joskus minä mietin että kun kehtaisi kiewltäytä kutsusta niin ei tarvitsisi maksella muutamaan kuukautta ylimääräistä velkaa joka on otettu juhlien takia (lahjat, vaatteet jne.)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 22:05 vieras kirjoitti:
\
Ja miten ihmiset eivät osaa tehdä oikeanlaisia kutsuja. Kutsussa tulisi olla pukeutumiskoodi. Jos se puuttuu, ei voi valittaa vaatetuksesta.
Niinpä. Kuulut niiden ihmeellisesti ajattelevien sarjaan sitten. Päiväkodista sanottiin jo viime viikolla, että sitte kravaatit kaulaan ja juhlimaan. Minun mielestä on törkeää tavallaan tärvellä juhla pukeutumalla rönttänöihin. :whistle:
[/quote

Entäs sitten kun juhlat pidetään tietyn teeman mukaan, kuten 60-luvun. Meidän perheessä kellään ei ole sellaisia vaatteita, eikä oikein rahaa ostaa uusia tyyliin sopivia juhlavaatteita. Jäädäänkö pois, kun ei pystytä kutsun toivetta täyttää, ettei pilata muiden iloa?

Ei sinne nyt kravatteja ja pukutakkeja tarvii laittaa (ne näyttääkin lapsilla niin typeriltä), mutta jotain siistiä sentään! Eli minäkin ole ihmetellyt ihan samaa. Kyllä minä katson, ettei omat lapset ihan resuisimmissa kamppeissa tuollaisiin mene. Kyseessä on sentään lasten oma juhla ja heille varmaan hyvinkin tärkeä tilaisuus.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 22:05 vieras kirjoitti:
\
Tuossahan on sanallinen pukeutumiskoodi, jota tulisi noudattaa. Lähinnä tarkoitin juhlia yleisesti, missä saa arvailla pukeutumista. Joskus arvio on mennyt pieleen ja olen huomannut olevani ainoa puvussa, kun muut ovat kotivaatteissa. Onneksi hätäkorjauksena voi heittää kravatin pois, avata ylin nappi ja pistää takki hengariin. Muutenkin on helpompi alentaa pukeutumista paikan päällä kuin toisinpäin.

Yhteistyössä