Miksi hyvännäköisiä ihmisiä on suhteellisesti melko vähän?

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Kauneus on toki katsojan silmissä, mutta miksi niitä todella upean ulkomuodon omaavia ihmisiä on niin vähän ja meitä tavallisen näköisiä suurin osa? Eikö valintaedun pitäisi suosia kauniita ihmisiä jolloin maapallolla suurin osa ihmisistä olisi hyvännäköisiä? Naisilla esim. ulkonäön valintaetuja taitaa olla paksu tukka, isot rinnat, suuret silmät, pitkät ripset, kauniit kasvot jne. Osaako joku biologiasta tietävä selittää??

hmm...
Mut jos laitetaan 2 hyvännäköistä yhteen ei se automaattisesti takaa hyvännäköistä lasta. Ne piirteet jotka ovat kauniita naisessa voi poikalapsella olla kamalat ja päinvastoin. Jos on hyvin erinäköiset vanhemmat piirteiltään voi lapsi olla aika sekasotku ja siten "ruma"

sanni
Alkuperäinen kirjoittaja hmm...:
Mut jos laitetaan 2 hyvännäköistä yhteen ei se automaattisesti takaa hyvännäköistä lasta. Ne piirteet jotka ovat kauniita naisessa voi poikalapsella olla kamalat ja päinvastoin. Jos on hyvin erinäköiset vanhemmat piirteiltään voi lapsi olla aika sekasotku ja siten "ruma"
aivan. mä tiedän aivan tavallisen näköisen parin joilla on tosi kaunis tytär. saanu kummaltakin vanhemmalta parhaat puolet.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kauneus on toki katsojan silmissä, mutta miksi niitä todella upean ulkomuodon omaavia ihmisiä on niin vähän ja meitä tavallisen näköisiä suurin osa? Eikö valintaedun pitäisi suosia kauniita ihmisiä jolloin maapallolla suurin osa ihmisistä olisi hyvännäköisiä? Naisilla esim. ulkonäön valintaetuja taitaa olla paksu tukka, isot rinnat, suuret silmät, pitkät ripset, kauniit kasvot jne. Osaako joku biologiasta tietävä selittää??
Mutta kun myö ei olla elukoita ja miehet ei pääse kilpaa polkemaan hyvännäköisiä akkoja niin, et ne olis ympäri vuoden tiineenä. :D

Toisaalta moni hyvännäköinen/älykäs/muuten evoluution suosima yksilö tässä yhteiskunnassa löytää itselleen olevinaan paljon tärkeämpää ja mielekkäämpää tekemistä kuin sikiäminen ja omistaa elämänsä sille, jolloin sikiäminen jää meidän vähemmän kauniiden ja älykkäiden tehtäväksi ja kauneus on sitä kautta ken ties katoava luonnonvara.

:LOL: :LOL: :LOL:

*ei usko itsekään unisia höpinöitään*

hmm. sen verran osaan selittää, että ihminen itse puuttuu tuohon aika paljon. luonnonvalinnan perusteella vain terveet, kauniit, älykkäät jne pitäisi olla elossa mutta nykylääketiede ja lait auttaa "vähempiosaisia" niin paljon että maailmasta löytyy suuri kirjo kaikenlaisia ihmisiä :)
tuohon kauneuteen voisi sanoa että meikki, hiusvärit, pukeutuminen, kauneusleikkaukset ym voi nykyään "huijata" vastakkaista sukupuolta niin paljon että valitseekin "sammakon" "prinssin" sijaan. ymmärsitkö :D

Minusta on aika hassua sanoa, että jotkut ihmiset olisivat juuri niitä todella upeaan ja valikoituun kauniiseen ryhmään kuuluvia. Kauneus kun tosiaan on katsojan silmissä. Sitten on niitä piirteitä, jotka eniten miellyttävät silmää kaikissa ihmisissä tutkimusten mukaan. Kuten juuri suuret silmät, kasvojen symmetria, paksut hiukset, paksut huulet jne...

Geenit, ne jakautuvat melkoisen arvaamattomasti sukusolujen jakautuessa. Tuloksena voi siis tosiaan olla mitä vain. Mistään valintaedusta en siis itse ainakaan puhuisi. Ja valitettavan usein nykyään puutteet voidaan korjata pikaisesti unohduksiin :D

Alkuperäinen kirjoittaja DarlingDiva:
hmm. sen verran osaan selittää, että ihminen itse puuttuu tuohon aika paljon. luonnonvalinnan perusteella vain terveet, kauniit, älykkäät jne pitäisi olla elossa mutta nykylääketiede ja lait auttaa "vähempiosaisia" niin paljon että maailmasta löytyy suuri kirjo kaikenlaisia ihmisiä :)
tuohon kauneuteen voisi sanoa että meikki, hiusvärit, pukeutuminen, kauneusleikkaukset ym voi nykyään "huijata" vastakkaista sukupuolta niin paljon että valitseekin "sammakon" "prinssin" sijaan. ymmärsitkö :D
ja vielä se että luonnonvalinta kannattaa yleensä paljon estrogeeniä omaavaa naista kumppaniksi/lasten äidiksi ja taas paljon testosteronia omaavaa miestä isäksi.
siinä ei sitten kauneutta katsella kun hormonit hyrrää :D

Mä en tiä, mut mä oon joskus miettinyt etten ees tunne rumia ihmisiä, ja tää ei oo mikään tämmönen "kaikissa on jotain kaunista" tai "sisäinen kauneus näkyy ulos" juttuja, vaan musta ihmiset on lähes aina kauniita. Tai sit mulla huono näkö... Mut noi kauneus ihanteet joita luettelit, muuttuvat vuosien varrella, ihmiset joita on joskus pidetty tosi kauniina olisivat nykypäivänä kaikkea muuta kuin kauneusihannetta vastaavia. Ne ovat siis ihmisen luomia käsityksiä eikä luonnon suosion kanssa mitään tekemistä.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:
Alkuperäinen kirjoittaja sanni:
aivan. mä tiedän aivan tavallisen näköisen parin joilla on tosi kaunis tytär. saanu kummaltakin vanhemmalta parhaat puolet.
Mäkin tiedän eräät siskokset jotka on kauniita vaikka vanhempansa ovat aika tavallisia.
Tiedän myös toisin päin.
Vanhemmat hyvännäköisiä ja lapset ( ainakin toistaiseksi ) aika kamalan näköisiä.
Mutta eihän sitä tiedä kuinka muuttuvat.

Mä luulen että on paljon piilokauniita :D Hassu sana, mut tarkoitan siis sitä että on noi ap.n luettelemat ominaisuudet, mut niitä ei osaa tuoda esille, jotkut jopa vaikuttaa tehneen mitä tahansa että ne ominaisuudet on piilossa.

Hiusten leikkaustyyli voi olla todella väärä, huonosti värjätyt hiukset, ikivanhat silmälasit, ei omista edes ripsaria, pukeutuu harmaaseen ja roikkuvaan... Kuka tahansa kauniskin näyttää tavikselta noissa vetimissä.

hmm
Se taitaa ennemmin johtua siitä, ette ole kovin hyvä huomaamaan kauneutta.. ;) Itse taas ihmettelin eilen, miten ihmiset onkin niin kauniita! Yhdellä on ihanat posket ja huulet, toisella mahtavat silmät. Kolmannella kauniit hiukset, ah, kauneutta löytyy vaikka kuinka!

vieras
Itseasiassa kauneuden houkutus on vain illuusio.
Ulkonäöllä on merkitystä, mutta evoluution kannalta stereotypia kauneudesta ei ole se, mikä houkuttaa. Alkukantaiset aistimme ovat pitkälti turrutettu, joten siis nykyään parinvalinta ei ole enää evoluution kannalta merkittävää.

bertta
tästä aiheesta oon nähnyt tosi mielenkiintoisen dokkarin. Siinä tutkimuksessa löydettiin yhtäläisyys kauniina pidettyjen naisten kasvojen muodoista, esim. silmien etäisyys toisista, nenän pituus ja paksuus suhteessa leukaan jne.
Mulla on sellainen ystävä, jonka kanssa liikkuessa mies kuin mies jää katsomaan. Hänellä on kyllä todella kauniit piirteet ihan ilman meikkiä ja urheilupipa päässäkin... on se niin epistä ;)

Yhteistyössä