Miksi helsinkiläiset hermostuvat jos käyttää sanaa Hesa?

Aika sama millä nimellä tätä kaupunkia kutsutaan. Itse käytän stadia, keskustaa ja Helsinkiä. Keskustaa lähinnä vain silloin kun olen esim. puhelimessa ja selvennän minne olen matkalla, sillä asun lähiössä enkä keskustassa.

Järvenpäästä tosin käytän nimitystä Jäke. Voi se "junttius" toimia toiseenkin suuntaan, näemmä. ;)
 
  • Tykkää
Reactions: kepsis
Naurattaa tämä alituinen tappelu.

Onko Helsinki jossain kohti itsenäistynyt ja eronnut Suomen valtiosta? Muuttunut kansantasavallaksi jossa poikkeuksellisesti jokaisella sen asukkaalla on yksityisoikeus määritellä joksikin tietyksi Helsingin kutsumanimi?

Päättääkö sama elin myös slangista, joka muuttuu lähes joka päivä? Miksi puhekieli saa muuttua ja se on ihan ok, mutta kutsumanimet jotka on oleellinen osa puhekieltä eivät saa?

Eikä Hesa ole mikään kovin uusi sana. Enkä oikein pysty näkemään mitä hölmöä / halventavaa siinä on, silti niin siihen suhtautuu moni.

Jos aletaan loogisesti tarkastelemaan asiaa niin stadi tulee kaupunki-sanasta. Anteeksi kovasti jos yleensä ihmiset johtaa kutsuma- ja lempinimet paikan / ihmisen varsinaisesta nimestä, eikä geneerisestä luokituksesta. Vähän sama kuin kaikkien meidän kutsumanimet olisi jollain tapaa homo sapiens johdannaisia, tai ihmiseen rotuna viittaavia.

Enemmän se viestii ylimielisyydestä, kun on sitä mieltä että oma kaupunkin on just "se stadi" ja jos joku muuksi kutsuu sitä, se on ihan jäätävä juntti.

Puhutaanko vaikka suomea sitten? Onnistuisiko? Olisiko se riittävän neutraali maaperä, että normaalit ihmiset pystyy olemaan tekemisissä toistensa kanssa?

Mikähän sen ylpeyden lähteenä on, että on olemassa "stadi" ja sitten muu maailma.

Ei se ainakaan kovin loogista ajattelua ole. Samalla tavalla stadista löytyy massiivinen enemmistö perusduunareita, kuin muustakin maasta. Joten ei tämä mikään luokkaero voi olla. Onko tämä vain joku julkisempi oire siitä millainen mentaliteetti pääkaupunkiseudulla on, eli kaiken pitää vähintään näyttää paremmalta kuin mitä se on, jokaisen pitää tienata ja tienata ja tienata, hienot autot, upea koti, elintasoa.

Ei tämä toki ole vain "stadin" juttu, mutta siellä se on hyvin selkeä paine, pitää menestyä ja näyttää vähintään että on rahoissaan. Velkaa velan päälle.

En tiedä, eiköhän joku tästäkin osaa vetää herneen sinne nasaaliin.

p.s. olenko pönde kun olen syntynyt Espoossa. Varmaankin. Eihän se kumminkaan ole STADI. :LOL:
 
Ihana Hesa
Hesa on ihan yhtä hyvä kuin Stadi. En tiedä kumpi on aiemmin otettu käyttöön. Stadi-nimi on oikeastaan saanut alkunsa Sörkasta ja Valtsusta, sen ajan asujilta. Hesa on muuten vaan helpotettu ja käypä nimi. Sitä käyttää ruotsinkieliset samoin kuin muutkin.
- Mennään Hesaan/ Vi åker till Hesa
- Mennään Stadiin/ Vi åker till Stadi

Itse pesunkestävänä stadilaisena käytän hesaa useimmin kuin stadia. Ainoa mikä ottaa korvaan on, kun sanotaan raitsikka, se on ratikka tai spora/spåra.
 

Yhteistyössä