Miksi hammaslääkäri tökkii sillä "piikillä"??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kovajänis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kovajänis

Aktiivinen jäsen
29.11.2006
9 532
3
36
Siis sillä hitsin koukkupiikillä, mulla kun ei hammasvaivoja ole ollut ennenkuin kävin tällä viikolla hampitarkastuksessa ja nyt vihloo joka hiivatin hammasta vaikkei reikiä olekaan :headwall:

Miten muuten se hammaskiven poisto on nykyään, ennen tarkastuksessa rapsi pois ja nyt antoi ihan ajan siihen ja kuullut kauhutarinoita että kamalaa nykyään, antavat puudutuksenkin kun niin jyty laite on :o

*hammaslääkärikammo kouluajoilta*

Siis se koukkupiikki :x
Miä kävin eilen yksityisellä, enkä antanut paljoa tökkiä ku sattu |O

Hammaskiven poistaavat tosiaan jollain laitteella, mies vasta kävi ja kuulema sekin sattuu :headwall:

Mulla poistettiin kesällä hammaskiveä ja menin sinne lääkäriin ihan kädet täristen ja hikoilin kuin pieni possu,mutta ihan turhaan pelkäsin!! Ei tuntunu missään :) luulisin että se puhdistaa sillä piikillä hampaanvälejä tai jotain..

Alkuperäinen kirjoittaja bumbah:
Mulla poistettiin kesällä hammaskiveä ja menin sinne lääkäriin ihan kädet täristen ja hikoilin kuin pieni possu,mutta ihan turhaan pelkäsin!! Ei tuntunu missään :) luulisin että se puhdistaa sillä piikillä hampaanvälejä tai jotain..

No nää kammot hammaskiveen johtuu miehen käynnistä vuosi sitten kun olivat puuduttaneet ja jollain ultraäänikoneella poistaneet hammaskiveä, oli ihan veriset ikenet kun kotiin tuli :x

Mutta hammaslääkäri sanoi että "rapsutetaan" pois kun vaan alaetuhampaiden takana ja kahden hampaan ympärillä on, että ei kait mulle noin tehdä kuin miehelle, eihän :o

Alkuperäinen kirjoittaja Pehmeäpupu:
Alkuperäinen kirjoittaja bumbah:

No nää kammot hammaskiveen johtuu miehen käynnistä vuosi sitten kun olivat puuduttaneet ja jollain ultraäänikoneella poistaneet hammaskiveä, oli ihan veriset ikenet kun kotiin tuli :x

Mutta hammaslääkäri sanoi että "rapsutetaan" pois kun vaan alaetuhampaiden takana ja kahden hampaan ympärillä on, että ei kait mulle noin tehdä kuin miehelle, eihän :o

Nii joo,kai se riippuu siitäkin että miten paljon sitä on..mullakin vaan rapsutettiin ja se ei oikeesti satu,ääni vaan on inhottava..vähän niinkuin vetäs kynsillä liitutauluun :x

mä en viimeks ees huomannu että ne poisti hammaskiveä, kertoi sen jälkeen että nyt on poistettu. ei se kamalaa ollut, mutta poraamista ja sitä piikkiä pelkään :kieh:
tuntuu niinku hampaat lähtis mukana!

miten luulette että hammaskivi lähtee jos ei siinä ole hammaskivi instrumenttejä,joko perinteisesti instrumenteillä tai ultaäänellä. se on sitä suun peruspudistusta ja erittäin tärkeää. erittäin herkät ikenet voidaan puuduttaa puudutusgeelillä.
hammaslääkäri " tökkiminen " piikillä, hän tutkii sondilla ikinet ja ienjuuret hyvin jotta ei ole mitään yllätyksiä. ienrajan alapuolella saattaa olla jopa reikä. ientaskut mitataan miten syvät ne on. ei se nyt niin kamlaa ole enää nykyään. pientä kipua pitää sietää.

Alkuperäinen kirjoittaja eukko:
miten luulette että hammaskivi lähtee jos ei siinä ole hammaskivi instrumenttejä,joko perinteisesti instrumenteillä tai ultaäänellä. se on sitä suun peruspudistusta ja erittäin tärkeää. erittäin herkät ikenet voidaan puuduttaa puudutusgeelillä.
hammaslääkäri " tökkiminen " piikillä, hän tutkii sondilla ikinet ja ienjuuret hyvin jotta ei ole mitään yllätyksiä. ienrajan alapuolella saattaa olla jopa reikä. ientaskut mitataan miten syvät ne on. ei se nyt niin kamlaa ole enää nykyään. pientä kipua pitää sietää.

Juup, perusjuttu joillekuille, muttei hammaslääkäripelkoiselle

:snotty:

*revittiin hampaita irti ekaluokalla oikein urakalla kun ei maitohampaat irronneet itsestään*

on ientaskumittari jolla mitataan onko ientaskuja. niitä ei saisi olla. eli jos on niin silloin on hammaskiveä päässyt kertymään reilusti ikenen alle. ja mitä syvemmät taskut sen pahempi hampaalle. eli jos oikein syvät ientaskut eikä hoida ja pidä hammaskiveä pois niin lopulta hammas irtoaa. laite jolla poistetaan hammaskiveä on ulrtaäänilaite.se on ns.karkeaa hammaskiven poistoa hienoa poistoa on kun rapsitaan käsi-instrumenteillä. ikeniä puudutellaan juuri sen takia jos on syviä ientaskua ja sieltä (eli ikenen alta)joudutaan raapimaan kiveä pois.

Alkuperäinen kirjoittaja samperi:
Alkuperäinen kirjoittaja eukko:
ei se nyt niin kamlaa ole enää nykyään. pientä kipua pitää sietää.

Ja kyllä se vaan on kamalaa, eikä mitään pientä kipua
:x

Nukutukseen menossa hampaat korjauttaa :whistle:

Hei, kerro lisää? Olen tuota nukutusta miettinyt myös kun täytyisi tehdä varmasti aikamoinen remontti. Paljonko maksaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Magenta:
Hei, kerro lisää? Olen tuota nukutusta miettinyt myös kun täytyisi tehdä varmasti aikamoinen remontti. Paljonko maksaa?

Just eilen yksityisellä kävin selvittää
Nukutus kestäis 3,5 tuntia ja maksaa 830 euroa

Viiden hampaan poisto, neljä reikää paikattavana ja hammaskiven poisto, kelan korvauksien jälkeen jää maksettavaa 799 euroa

Eli reilu 1600 yhteensä
:whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja samperi:

Just eilen yksityisellä kävin selvittää
Nukutus kestäis 3,5 tuntia ja maksaa 830 euroa

Viiden hampaan poisto, neljä reikää paikattavana ja hammaskiven poisto, kelan korvauksien jälkeen jää maksettavaa 799 euroa

Eli reilu 1600 yhteensä
:whistle:

Onhan se kallista mutta mua ei oikeasti saa sinne ilman nukutusta!
Saanko kysyä että mistä sinulla hampaita poistetaan? Laitetaanko uudet vai ovatko niin takana ettei tarvi?

Onhan se kallista mutta mua ei oikeasti saa sinne ilman nukutusta!
Saanko kysyä että mistä sinulla hampaita poistetaan? Laitetaanko uudet vai ovatko niin takana ettei tarvi?

Kaikki viisurit pois+ yksi takahammas, johon joutuisi antamaan muuten juurihoitoa vielä kaks kertaa nukutushoidon jälkeen (2 kertaa 40 minsaa "sörkkimistä", ei kiitos)
:x

Parin vuoden päästä kuulema vois siihen paikalle uuden hampaan "tehdä" :/

Mulla oli viime kesänä hammaskivenpoisto. Mielummin menisin juurihoitoon uudestaan kun hammaskivenpoistoon. Mulla kanssa ikenet verisinä tulin kotiin ja sattui niin perhanasti...

Alkuperäinen kirjoittaja Fatima von Gyllenbögel:
Alkuperäinen kirjoittaja MEK:
Mä kävin pari vuotta sitten hammaslääkärissä ja se poisti hammaskiven jollain laitteella. Sattu niin hitosti! |O Ikenet vuosivat verta toimituksen jälkeen ja hampaitakin vihloi ihan kivasti. :/

Laite oli "ultra" ja hammaskivesi poistettiin sillä, koska sinulla oli ientulehdusta. Kun oiotutin hampaani, minulle tehtiin ennen toimenpidettä elämäni eka ikenien perusputsi ja kyllä vaan, se oli kaamea kokemus.

Minä kävin tänään juurihoidossa toista kertaa 90 min teki töitään eikä koskenut juuri ollenkaan.. ensimmäistä kertaa miellyttävä kokemus hammaslääkäristä :)

Mä olen unelmoinut että pääsisin sillä ultraääni vempaimella poistattamaan hammaskiviä. Se oli oikeasti jopa ihan nautinnollinen tapahtuma, senkun vaan makasi suu auki ja hengaili :D
Tosin lääkäri kyllä sanoi että joillain se sattuu ihan kamalasti ja joillain (mulla!) ei sitten tunnu miltään. Tosin mä kävin juurihoidonkin ilman puudutteita eikä lääkäri meinannut uskoa ettei se satu muhun, mutta kun ei tuntunut missään niin ei tuntunut.
Kaikkein kamalin hammakiven poisto on kun se raaputellaan käsin sillä tikulla :$

Mulla ainakin niitä hampaita, joita joskus vihloo, vihloi se ultraäänipoisto aika paljon, vaikka oli puudutusgeeli, ja laittoi vielä siihen arimpaan takahampaaseen jotain litkua neulakärjellä, vaikkei pistänyt, vaan sinne ientaskuun vaan. Muiden hampaiden kohdalla ei edes sattunut. Tunne on kyllä hyvä kun sen jälkeen on suu niin ihanan raikas pitkään.

Mä teetin suuren hammasremontin sedaatiossa, se on kevyempi kuin nukutus, eikä maksa ihan niin paljon, täällä oli 500 ja sitten toimenpiteet päälle (niistä tuli yhteensä 600) Ja olin lähes tajuttomana koko toimenpiteen, oli vain miellyttävä olo kokoajan ja saman illan vain nukuin.

Yhteistyössä