Miksi haluast olla kotona, vaikka lapsesi jo koululainen ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyseenalaistaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Ishtar:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
4 tunnin koulupäivät lapsilla nykyään meillä, eipä kukaan ota ketään töihin tuoksi ajaksi.

Ai ne on nykyään niin lyhyitä. :/

Mulla on lapset vasta 1v ja 2,5v, joita hoidan kotona, joten mulla ei ole käytännön kokemusta tästä asiasta.

Ei asuta Suomessa vaan näin on meillä. Lapsia ei hoitoon laiteta, kokemuksia huonosta païvähoidosta niin sillä olen jäänyt helposti kotiäidiksi. Eikä kaduta yhtään.

4 tunnin koulupäivät lapsilla nykyään meillä, eipä kukaan ota ketään töihin tuoksi ajaksi.

Mulla on lapset vasta 1v ja 2,5v, joita hoidan kotona, joten mulla ei ole käytännön kokemusta tästä asiasta.

Ei asuta Suomessa vaan näin on meillä. Lapsia ei hoitoon laiteta, kokemuksia huonosta païvähoidosta niin sillä olen jäänyt helposti kotiäidiksi. Eikä kaduta yhtään.

Olisit heti sanonu, ettette Suomessa asu! Esim. Sveitsissä kuuluu tavallaan kulttuuriin se, että äiti jää pitkäksi aikaa kotiin lasten kanssa. Mun täti on siellä ollu kotiäitinä jo sellaiset 16-17 vuotta. :)

Olisit heti sanonu, ettette Suomessa asu! Esim. Sveitsissä kuuluu tavallaan kulttuuriin se, että äiti jää pitkäksi aikaa kotiin lasten kanssa. Mun täti on siellä ollu kotiäitinä jo sellaiset 16-17 vuotta. :)

Älä huoli, en ottanu nokkiini. Peace ? :D

Alkuperäinen kirjoittaja ihminen siellä ja täällä:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Minusta aikuinen saa myös työelämästä voimaa JA virkeyttä. Mutta taidan olla näköjään ainut kun näin tuumii....

Olet siis löytänyt oman alasi. Mitä jos viettäisit vuorokaudet läpeensä siellä työssäsi, niin olisit päivä päivältä pirteämpi, oikein säteilisit hyvää iloista mieltä meille onnettomille?

Justiinsa ;) Olipas taas kommentti! Ymmärrämme varmaan kaikki, että ihminen tarvitsee tasapainoisesti työtä ja vapaa-aikaa jaksaakseen. Minulle perhe on oikeasti nro 1, mutta uskon että työelämä osaltaan tuo jaksamista/ hyvinvointia kotonamme (vielä siis hoiyovapaalla). Ja on omalla kohdalla myönnettävä, että raha-asia on oleellinen myöskin. Tulot paranevat ja voimme yhdessä perheen kesken harrastaa asioita, joita hoitovapaan aikana ei ole ollut mahdollista.

Justiinsa ;) Olipas taas kommentti! Ymmärrämme varmaan kaikki, että ihminen tarvitsee tasapainoisesti työtä ja vapaa-aikaa jaksaakseen. Minulle perhe on oikeasti nro 1, mutta uskon että työelämä osaltaan tuo jaksamista/ hyvinvointia kotonamme (vielä siis hoiyovapaalla). Ja on omalla kohdalla myönnettävä, että raha-asia on oleellinen myöskin. Tulot paranevat ja voimme yhdessä perheen kesken harrastaa asioita, joita hoitovapaan aikana ei ole ollut mahdollista.

Me ymmärrämme. :D Koeta nyt päättää oletko uraohjus vai lastenkaitsija, niin saadaan sopukin aikaan, mokoma lietsoja ;) No ni, rahapa raha. Kukin saa sitä sieltä, mistä on saadakseen. Jotkut käyvät töissä, jotkut eivät. Työtä on monenlaista eikä kaikkien tarvitse mennä töihin.

Alkuperäinen kirjoittaja ihminen siellä ja täällä:
Minusta aikuinen saa myös työelämästä voimaa JA virkeyttä. Mutta taidan olla näköjään ainut kun näin tuumii....

Olet siis löytänyt oman alasi. Mitä jos viettäisit vuorokaudet läpeensä siellä työssäsi, niin olisit päivä päivältä pirteämpi, oikein säteilisit hyvää iloista mieltä meille onnettomille?

Meillä touhutaan ns. kaikki läpi mitä voi kotona ja omalla pihalla tehdä, mutta se ei aina kuules riitä, nää oman pihan hommat vaikka on hiekkalaatikko ja keinut ...ei oo liukumäkee viellä, sen hommaan ..pojat siit kauheesit tykkää....mutta ajatuksena on että lähden töihin....pojat hoitoon......en tiiä miten se sittten menee...päin mäntyjä tai ei.............

Mä en tekisi päiväkään töitä, jos sama raha tippuisi tekemättäkin. Ihan sama, onko velvollisuus vai ei. Olen jo parikymmentä vuotta työlläni tälle yhteiskunnalle veroja maksanut, joten nyt voisi olla jo mun vuoroni viettää aikaani kotona. Ja annan ihan mielelläni tämän oman työpaikkani jollekin työttömälle.

Tulot paranevat ja voimme yhdessä perheen kesken harrastaa asioita, joita hoitovapaan aikana ei ole ollut mahdollista.
Tuohan onkin se ihannetilanne. Monissa perheissä kuitenkin tulot pienenee, jos äitikin lähtee töihin.

Alkuperäinen kirjoittaja Tinttamooses7:
Mitä h.elvetin velvollisuuksia :laugh: :laugh:
töissä käydään vaan rahan takia ja jos sen tarvetta ei ole niin miksi hitossa tehdä töitä :laugh:

mä käyn töissä myös sosiaalisten kontaktien takia. ihan vaan että on ihmisiä jotka ymmärtää samoja asioita ja joiden kanssa voi puhua ammattiin liittyvistä asioista. ilman sitä en kestäis.

Alkuperäinen kirjoittaja sivullinen:
Alkuperäinen kirjoittaja Tinttamooses7:
Mitä h.elvetin velvollisuuksia :laugh: :laugh:
töissä käydään vaan rahan takia ja jos sen tarvetta ei ole niin miksi hitossa tehdä töitä :laugh:

mä käyn töissä myös sosiaalisten kontaktien takia. ihan vaan että on ihmisiä jotka ymmärtää samoja asioita ja joiden kanssa voi puhua ammattiin liittyvistä asioista. ilman sitä en kestäis.

No just. On eri kiva, kun pääset sieltä korvesta sivistyksen pariin. Mä asun onneksi taajamassa, niin ei tarvitse seuranhakumielessä töissä käydä.

Alkuperäinen kirjoittaja mepi:
Mitä velvollisuuksia on koululaisia kohtaan päivisin, nehän on koulussa... Joutuvat aamuisin heräämään ja ovat varmasti kiukuttelevia ja väsyneitä ilman, että äiti on koulussa oloajan heitä kotona odotellut..

Ei oo mahdollisuutta hoitoon koulun jälkeen ja me ei lapsia jätetä yksin vielä. Heitteille jättöä ei meillä harrasteta!
Siksi toisekseen kotiäitinä olevat tietää ettei se ole helppoa. Helpolla pääsee jos heittää mukulansa muiden hoidettavaksi ja teetättää vielä kotityöt muilla.

peesi tälle. Kyllä ulkoistajat pääsevät helpoimmalla. Lapset hoidatetaan toisilla ja jotkut jopa kodinkin. tai jotkut eivät hoidata lapsiaan vaan saavat laittaa itse "ruokansa" koulun jälkeen. Itse makoillaan töissä

Itse makoillaan töissä
Tervetuloa vaan makoilemaan mun töihini :D Ihan voit vaikka heti tilata taksin itsellesi ja tulla tänne. Seuraava vapaapäiväsi on joulukuun 6. Ja täähän on kolmivuorotyötä. Itse teet ne kaikki kolme vuoroa.

Kotona on mukavaa. Tosin tykkää olla töissäkin.. toisinaan jopa rakastan sitä. Tykkään lillutella käsiä väriastioissa ja katsoa millaista jälkeä tulee kun yhdistää turkisblauta ja goldgelbiä yhteen. Värit :heart: Olen välillä pitkään töissä ja välillä pitkiä aikoja kotona, terveys nääs ei anna myöden kovin normaaliin elämään.. Harmi. Lohduttaudun ajatuksella että edellisessä elämässä (kuulemma ) olin vaeltava tiibetiläinen munkki.. joten olin luultavasti silloin paljon enemmän jaloillani kuin nykyisin.. tämän elämän on varmasti tarkoitus opettaa 1001 asentoa maata sängyssä.

Minusta siinä ei ole kerrassaan mitään vikaa, että on kotiäitinä, tai kotirouvana, vaikka lapset ovat jo kouluikäisiä. Ei kai kukaan tee niin, ellei perheen talous sitä kestä? Jos on muita tulonlähteitä tai yhden palkka riittää, niin miten siihen voi olla kenelläkään nokankoputtamista?

Keittiönoidan kanssa oon samoilla linjoilla että töissä käyn rahan vuoksi vaikka työstäni pidänkin. Kyllä kotonakin työtä olisi.
Minulla ei ole vielä koululaisia, joten ap:n aloitukseen en osaa vastata mutta tökkään silti lusikkani tähän soppaan.
Eli näistäkin kirjoituksista huomaa että teki niin tai näin niin kaikkia ei voi miellyttää, jokainen varmasti tekee siten mikä omaan tilanteeseen on parasta.
Loukkaavalta kuitenkin kuulostaa tuo että lapset heivataan johonki hoitoon että pääsee itse töissä helpommalla. Minun alallani ei töissä ainakaan tarvitse lepäillä, pystyykö nykypäivänä missään työssä? Kotityöt odottaa kotona niinkuin kaikilla muillakin.
Uraohjus en todellakaan ole vaan tavallinen äiti, joka yrittää tasapainoilla työn ja perheen kanssa (tällä hetkellä työaikaa lyhentäen). Lapset ovat hoidossa siksi että vanhemmat on töissä, eikä siksi että niistä haluttas eroon lepäilemään.
Kyllä se kotiäiti on ýhtäarvokas kun työäiti ja päinvastoin, mutta tästähän sitä kädenvääntöä riittää :|

Minä taas olisin erityisen mielelläni kotona siinä vaiheessa kun lapseni menee kouluun. Koulunkäynti on alkuun rankkaa ja siinä tarvitaan paljon aikuisen apua. Lisäksi meilläpäin ip-kerhoja on vain ekaluokkalaisille ja loma-ajat on pitkät. Tulee hoito-ongelmia jo ekaluokalla lomien aikana ja tokaluokalla koko ajan!

Minun mielestäni on ihan hyvä käydä töissä kun lapsi on noin 3(-4)->6v, mutta kun koulu alkaa niin olisi erinomaista jos voisi jäädä joksikin aikaa kotiin...

Mutta itselläni ei ollut mahdollista jäädä kotiin kuin siihen saakka, että kuopus täyttää 3v. Ja sitten on vaan selvittävä jotenkin. Olin jo vuoden -07/-08 töissä, mutta jäin uudestaan kotiin nimenomaan esikoisen koulun alkamisen vuoksi (onnistui koska kuopus alta 3v).

Että ymmärrän kyllä hyvin, miksi pienten koululaisten vanhemmat tahtoo olla kotona/tehdä osapäivätyötä.

Esikoinen menee ensi syksynä kouluun ja mä olen kotona, koska meillä on pieni vauva silloin. Kakkonen kun menee kouluun, niin todennäköisesti olen töissä, ellen tee pph:n hommia tai ole voittanut lotossa. ihanaahan se olisi olla kotona vaikka siihen saakka, kunnes nuorin lapsista on 3. luokalla.

Meidän nuorin lapsi oli vajaa 2,5 vuotias kun lähdin töihin tämän kuun alusta. Nyt jo kaduttaa kun en jatkanut hoitovapaata KOULULAISTEN takia. Töissä menee aamuvuoroissa hermot kun joutuu stressaan ekaluokkalaisen (ja kolmasluokkalaisen) kouluun lähtemisestä. Aamulla saa soittaa monta kertaa että ei myöhästy koulusta. Kummallakin alkaa joka päivä eri aikaan koulu. Ja kun ei ala aina 8.00 tai 9.00 vaan 8.15 tai 9.00 tai 9.55 niin lasten on vaikea muistaa mihin aikaan milloinkin lähteä. Sit on stressi et muistiko eväät, laittoiko tarpeeksi lämmintä vaatetta. Tai jos onkin alkanut satamaan vetta sen jälkeen kun minä lähdin, pitää miettiä/soittaa ottiko varmasti sisäliikuntavaatepussin. jne jne. Olis ollu parempi olla vielä kotona niin olis saanu laittaa lapset kouluun ja olla ottamassa vastaan.

Mun VELVOLLISUUDET on kotona eikä missään muualla.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotiäitiys on mukavaa:
Meidän nuorin lapsi oli vajaa 2,5 vuotias kun lähdin töihin tämän kuun alusta. Nyt jo kaduttaa kun en jatkanut hoitovapaata KOULULAISTEN takia. Töissä menee aamuvuoroissa hermot kun joutuu stressaan ekaluokkalaisen (ja kolmasluokkalaisen) kouluun lähtemisestä. Aamulla saa soittaa monta kertaa että ei myöhästy koulusta. Kummallakin alkaa joka päivä eri aikaan koulu. Ja kun ei ala aina 8.00 tai 9.00 vaan 8.15 tai 9.00 tai 9.55 niin lasten on vaikea muistaa mihin aikaan milloinkin lähteä. Sit on stressi et muistiko eväät, laittoiko tarpeeksi lämmintä vaatetta. Tai jos onkin alkanut satamaan vetta sen jälkeen kun minä lähdin, pitää miettiä/soittaa ottiko varmasti sisäliikuntavaatepussin. jne jne. Olis ollu parempi olla vielä kotona niin olis saanu laittaa lapset kouluun ja olla ottamassa vastaan.

Mun VELVOLLISUUDET on kotona eikä missään muualla.

uteliaisuuttani kysyn et miks eväät (siis mulla ei oo vielä koululaisia), tarviiko johonki iltapvä kerhoon eväät matkaan vai onko jo kolmosella niin pitkiä päiviä et iltapäivästä tarvii välipalaa. Anteeksi uteluni :ashamed:

Ekaluokkalaisen opettaja sanoi että saa ottaa pientä evästä päivinä jotka kestää 14 asti. Käyvät syömässä jo 10.10-10.20 joten pitkä päivä ilman syömistä. Syövän ennen viimeistä tuntia ettei verensokeri laske liikaa. Ihana opettaja kun ajattelee oppilaidensa parasta.

Kolmasluokkalaisen opettajalta kysyttiin että eikö sais ottaa jotain hedelmää tmv. päivinä kun on 15.00 asti (syövät 11.10-11.20), mutta ei saa.

Yhteistyössä