Miksi häät ärsyttää niin paljon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tyttö"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Tönt;26567091:
oisko pitänyt lähettää eri kutsu teille että tuokaa vaan? :D sun tekstistä vähän paistaa läpi sitä että morsian olisi pitänyt antaa teille poikkeuslupaa tuoda lapset sinne. mutta se on mun mielipide.

Sinulla tainnut lla lapsettomat häät kun et hyväksy syyksi lapsenhoito ongelmaa ;)

Oikeasti, en pyytänyt erikoislupia vaan päinvastoin kiitin kutsusta ja morsian kovasti tinkasi syytä miksi emme pääse niin olisiko pitänyt valehdellakun hänen mielestä ei tuo ole syy.
Morsian sittemmin suuttui kuinka rikoin ystävyytemme kun emme menneet heidän hihin lasten takia :D
Miksi suuttua kun itse asettaa ehdot?

Sinulla tainnut lla lapsettomat häät kun et hyväksy syyksi lapsenhoito ongelmaa ;)

Oikeasti, en pyytänyt erikoislupia vaan päinvastoin kiitin kutsusta ja morsian kovasti tinkasi syytä miksi emme pääse niin olisiko pitänyt valehdellakun hänen mielestä ei tuo ole syy.
Morsian sittemmin suuttui kuinka rikoin ystävyytemme kun emme menneet heidän hihin lasten takia :D
Miksi suuttua kun itse asettaa ehdot?

ei ollut lapsettomat omat häät. mutta olen ollut semmosissa. esim. kerran jätin 4 lasta kotiin mieheni kanssa. oli oikein mukavat häät. :)

niin ja tottakai saat olla menemättä jos siltä tuntuu. mutta ei silleen tarvii ihmetellä jos toinenkin alkaa epäillä ystävyyden laatua jos ilmoittaa ettei viitti hommata lapsenvahtia sitä varten. tää henkilö tuskin joka vuos menee naimisiin.

nelikymppisiä, viiskymppisiä ym. juhlia tulee lisää (toivottavasti) mutta häät on aika monelle kerran elämässä juhlia. :whistle:

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Tönt;26567152:
ei ollut lapsettomat omat häät. mutta olen ollut semmosissa. esim. kerran jätin 4 lasta kotiin mieheni kanssa. oli oikein mukavat häät. :)

No miksi sinusta meillä ei ole oikeutta kieltäytyä häistä kun ne on rajattu?
Miksi lapsenhoito-ongelma ei ole "syy"?
Millä oikeudella voidaan sitten phua että hääpari saa määrätä vieraansa jos vieraat ei saa olla kieltävästi vastaamassa kutsuun?
Pitääkö tästälähin vastaaviin häihin kutsun tullessa vastata myöntävästi ja soittaa hääpäivän aamuna ja pilata heidän juhlansa kertomalla tekosyy vatsatauti
ja näin hääpari saa maksaa meille varatut ruuat,
saavat kätevästi kuluja lisää.

No miksi sinusta meillä ei ole oikeutta kieltäytyä häistä kun ne on rajattu?
Miksi lapsenhoito-ongelma ei ole "syy"?
Millä oikeudella voidaan sitten phua että hääpari saa määrätä vieraansa jos vieraat ei saa olla kieltävästi vastaamassa kutsuun?
Pitääkö tästälähin vastaaviin häihin kutsun tullessa vastata myöntävästi ja soittaa hääpäivän aamuna ja pilata heidän juhlansa kertomalla tekosyy vatsatauti
ja näin hääpari saa maksaa meille varatut ruuat,
saavat kätevästi kuluja lisää.

no juu..lisäsin kyllä siihen mun viestiin tekstii. eikä se edes kuulu mulle muiden syyt. jokainen tehköön miten haluaa. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Tönt;26567192:
no juu..lisäsin kyllä siihen mun viestiin tekstii. eikä se edes kuulu mulle muiden syyt. jokainen tehköön miten haluaa. :)

Kyllä minusta se ystävyys nimenomaan on sitä että ymmärretään puolin jos toisin toistamme eikä oleteta että toisen on taivuttava toisenpillin mukaan heti kun vähän sormia napsauttelee :)
Sinun ajattelutavallahan sitä sitten pitäsi olla varpaillaan kokoajan.
mitä jos on etelänmatka varattuna, rahoja et saa takasin ja siirtokaan ei onnistu.
Suuttuisit tällaisestakin?
Tokihan häät olisi tärkeämpi kuin jo maksettu matka.
Jokainen pitää häänsä kuten haluaa mutta en edelleen tajua miksi suuttua jos joku ei pääse.
Miksi pitää vähätellä oikeasti toisen ongelmaa, "ei se ole syy".

Kyllä minusta se ystävyys nimenomaan on sitä että ymmärretään puolin jos toisin toistamme eikä oleteta että toisen on taivuttava toisenpillin mukaan heti kun vähän sormia napsauttelee :)
Sinun ajattelutavallahan sitä sitten pitäsi olla varpaillaan kokoajan.
mitä jos on etelänmatka varattuna, rahoja et saa takasin ja siirtokaan ei onnistu.
Suuttuisit tällaisestakin?
Tokihan häät olisi tärkeämpi kuin jo maksettu matka.
Jokainen pitää häänsä kuten haluaa mutta en edelleen tajua miksi suuttua jos joku ei pääse.
Miksi pitää vähätellä oikeasti toisen ongelmaa, "ei se ole syy".

etelänmatka joka on varattu ennen kuin on saanut kutsua niin on kyllä oikea syy. mutta kuten sanoin niin asia ei oikeestaan edes kuulu mulle enkä kuulu niihin jotka vetää herneet jos joku ei pääse tulee. kehtaan kyllä järjestää lapsettomia kekkereitä. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Tönt;26567263:
etelänmatka joka on varattu ennen kuin on saanut kutsua niin on kyllä oikea syy. mutta kuten sanoin niin asia ei oikeestaan edes kuulu mulle enkä kuulu niihin jotka vetää herneet jos joku ei pääse tulee. kehtaan kyllä järjestää lapsettomia kekkereitä. :D

Ja kuten olen jo itseäni toistanut, jokainen järjestää selliaset häät kuin haluaa :)
Mutta on turha suuttua kun itse haluaa hääväkeä rajata jollakin tavalla.
Siitä ei myöskään vastapuolisesti saa suuttua.
Jollekin voi oikeasti olla ongelma esimerkkinä lapsenhoito.
Ja en, en kuulu niihin jotka soittaa perään ja itkeä pillittää kuinka meidän mussukan kohdin nyt pitäsi tehdä poikkeus, vaan nimenomaan arvostan sitä ja siksi kieltäydyn.
Se ei aina välttämättä tarkoita sitä mitä moni muu pelkää nyt jäi sekin lahja hankkimatta ;)
Ilmoitan näihin hyvissä ajoin ettei päästä ihan silläkin ajatuksella jos jonkun muun haluaa tilallemme kutsua, miksi pitää juhlatilaa tyhjillään ja ilmoittaa viimetipassa ettei pääse jos se heti tiedossa ettei pääse.

Vastaajat nro 8 ja 9 tiivistivät aika lailla ajatukseni häistä tänä päivänä.

Häistä on tullut jäykistelyä, jonka pitää olla morsiamen täydellinen päivä. Kaiken pitäisi mennä piirulleen minuuttiaikataulussa tai päivä on jo pilalla. Vieraiden pitää olla tietynlaisia ja lähes ainoa vaatimus vieraille on näkymättömyys ja antelaisuus. Haluaako morsiuspari näiden ihmisten kanssa jakaa päivänsä vai tarvitaanko nämä paikalle vain jakamaan kustannuksia?

Itse olen (tässäkin ketjussa) huomannut, kuinka paljon on niitä ankeita tyyppejä, jotka inhoaa "velvollisuus"kutsuja. Ja kommentit on sitten sitä luokkaa että mietin aina, josko he muita kutsuja tuolla asenteellaan edes saavat. Koskaanhan häihin ei ole pakko mennä, mutta hääkutsujen laittajilla on aika hankala tehdä sitä porukan rajausta; jos sukuhäät, niin mihin se jää, eihän sitä viitsi olla vain yhtä serkkua olla kutsumatta, vaikkei niin tuntisikaan, jos kaikki muut kutsutaan. Itse en ainakaan viitsisi. Tämän takia en pidäkään sukuhäitä, vaan LAPSIVAPAAT häät ystävilleni ja perheelleni :)

Eli olkaa huoleti, minulta ette tylsimykset tule sitä velvollisuuskutsua saamaan ;)

[QUOTE="vieras";26567292]jonka pitää olla morsiamen täydellinen päivä.[/QUOTE]

No totta helvetissä sen pitää olla morsiamen täydellinen päivä!! Tietenkin, mikä muu sitten? Vieraiden täydellinen päivä morsiamen ja sulhasen kustannuksella? :laugh:

En tiedä. Joskus aiemmin häät olivat rennompia ja niistä nauttivat kaikki, sekä hääpari että vieraat. Niissä oikeasti oli tunnelmaa. Mä itse tykkään sellaisista maalaishenkisistä häistä, joissa ehtii myös seurustella muiden häävieraiden kanssa, eikä kaikki ole minuuttiaikataulutettu. Meidän lähi- ja tuttavapiirissä kukaan ei ole pitänyt lapsettomia häitä, mutta ei mulla niitäkään kohtaan mitään ennakkoasenteita ole. Mentäisiin, jos saataisiin kolmen lapsen hoito järjestettyä. Omassa lähipiirissä ei myöskään ole koskaan ollut mitään kohtuuttomia lahjatoiveita, itse asiassa aika harva niitä on edes erikseen esittänyt. Ruuat käymissäni häissä ovat aina olleet syötäviä, eli ei valitettavaa senkään suhteen. Bridezillojakaan en ole tavannut. :D

Oikeastaan hlökohtaisesti mua ei ota aivoon juuri muut häät kuin sellaiset, joissa morsian/sulhanen menee naimisiin tyyliin kolmatta kertaa isoin spektaakkelein ja aiemmista liitoista on aina erottu vuoden parin jälkeen. Ei hirveästi kiinnosta siinä kohtaa enää ja tuntuu, että se avioliiton alkuperäinen tarkoitus on siinä kohtaa siltä moninkertaiselta avioonmenijältä jo unohtunut.

Ehkä siksi, että häät ovat nykyään tosiaan ainoastaan morsiammen (ja sulhasenkin joskus) juhla. Vieraitten pitää olla näkymättömiä ja hiljaisia seinäruusuja. Ja mahdollisimman avokätisiä. Häiden tarkoituksena on nykyisin ilmeisesti repiä vierailta irti taloudellista hyötyä niin paljon kuin mahdollista samaan aikaan kun vieraista saa aiheutua vaivaa niin vähän kuin mahdollista. Ei siitä hirveän pitkä aika ole, kun joku tuleva morsian palstalla toitotti, että köyhemmät tuttavat saisivatkin pysyä poissa häistä, koska heillä ei ole varaa kunnon lahjaan/lahjasummaan.

[QUOTE="tyttö";26566846]Morsiamista puhutaan pahaa ja heitä kutsutaan todella helposti bridezilloiksi, juhlapukeutumisesta nillitetään, tarjottava ruoka ei koskaan kelpaa, viinaa on liikaa tai ei tarpeeksi...

Hääleikeistäkin toisessa ketjussa joku sanoi, että pitääkö häillä kiusata vieraita vielä häiden jälkeenkin? Siis kiusata?

Kutsuista tulee aina sanomista, vierasvalinnat ei miellytä... lahjatoiveet kaikkein vähiten... mitä vielä? Miksi häät aiheuttavat niin paljon porua ja ärtymystä ainakin teissä kaksplussalaisissa?[/QUOTE]

Kiitti joo. Mä kirjoitin etten haluaisi vieraitani kiusattavan leikeillä jos kyseessä olisi omat häät. Mun mielestä vieraiden pitäisi päästä häissä mahdollisimman helpolla niin, että jäisi hyvämieli, eikä mitään muistathan sä sitten vuoden kuluttua maksaa hääparille vielä yhtä ja toista. Aloituksen pari ei halunnut häihinsä leikkejä. Miten tässä siis on haukuttu kenenkään häitä? Kaikki ei niitä häihinsä halua.

[QUOTE="Sanna";26566859]Ei häät ärsytä. Ne ovat kivoja juhlia, joissa saa hyvää ruokaa ja tapaa sukulaisia.

Pakkotehtävät kyllä ärsyttävät. Arkena ei tahdo riittää aika viemään edes omia lapsia pulkkamäkeen. Enpä siis ilahdu, jos minun pitäisi viedä joku puolituttu hääpari sinne.[/QUOTE]

Saakos kysyä, miten päädytte jonkun puolitutun häihin? :O
Varmastikaan hääpari ei pidä teitä puolituttuina, jos kerran omiin häihinsä on teidät kutsuneet.

Olen kyllä ollut isoissa häissä ja muissakin juhlissa, mutta ikinä niihinkään ei ole kutsuttu puolituttuja.

[QUOTE="mielipide";26567811]Ehkä siksi, että häät ovat nykyään tosiaan ainoastaan morsiammen (ja sulhasenkin joskus) juhla. Vieraitten pitää olla näkymättömiä ja hiljaisia seinäruusuja. Ja mahdollisimman avokätisiä. Häiden tarkoituksena on nykyisin ilmeisesti repiä vierailta irti taloudellista hyötyä niin paljon kuin mahdollista samaan aikaan kun vieraista saa aiheutua vaivaa niin vähän kuin mahdollista. Ei siitä hirveän pitkä aika ole, kun joku tuleva morsian palstalla toitotti, että köyhemmät tuttavat saisivatkin pysyä poissa häistä, koska heillä ei ole varaa kunnon lahjaan/lahjasummaan.[/QUOTE]

On teillä outoja ystäviä. Olen ollut viimeisen neljän vuoden aikana 7 kertaa häissä, eikä koskaan juhlat ole olleet tylstä ja ankeat. Jokainen on näkynyt ja kuulunut (jos on halunnut), hauskaa on pidetty yhdessä, kaikki olleet lapsettomia häitä, eikä kukaan ole urputtanut siitäkään. Ruoka on ollut hyvää, ohjelmaa riittävästi, mutta ei liikaa, ei minuuttiaikatauluja (mutta toki ohjelman runko, että ruoat ja muut tuli oikeissa paikoissa), siis kaikki nämä häät olleet todella rentoja ja ihania juhlia! Oiskohan teidän oikeasti syytä hieman katsoa peiliin? Häät on juuri niin ihanat, kuin on morsiuspari ja häiden vieraat.

[QUOTE="mielipide";26567811]Ehkä siksi, että häät ovat nykyään tosiaan ainoastaan morsiammen (ja sulhasenkin joskus) juhla. Vieraitten pitää olla näkymättömiä ja hiljaisia seinäruusuja. Ja mahdollisimman avokätisiä. Häiden tarkoituksena on nykyisin ilmeisesti repiä vierailta irti taloudellista hyötyä niin paljon kuin mahdollista samaan aikaan kun vieraista saa aiheutua vaivaa niin vähän kuin mahdollista. Ei siitä hirveän pitkä aika ole, kun joku tuleva morsian palstalla toitotti, että köyhemmät tuttavat saisivatkin pysyä poissa häistä, koska heillä ei ole varaa kunnon lahjaan/lahjasummaan.[/QUOTE]

Just tämä. Tarkoitus ei enää ole juhlia avioliittoon menoa, vaan kerätä ilmaista rahaa niin paljon kuin mahdollista, joko puhtaana rahana tai erilaisina design-tavaroina. Itselle tuli juuri kutsu häihin, joissa vieraat kustantavat oman ruokansa ja sen lisäksi lahjalistassa on "vaatimuksena" Eero Aarnion Tuplakupla pöytä- ja lattiavalaisimia sekä jotain Artekin tuotteita jne.

Just tämä. Tarkoitus ei enää ole juhlia avioliittoon menoa, vaan kerätä ilmaista rahaa niin paljon kuin mahdollista, joko puhtaana rahana tai erilaisina design-tavaroina. Itselle tuli juuri kutsu häihin, joissa vieraat kustantavat oman ruokansa ja sen lisäksi lahjalistassa on "vaatimuksena" Eero Aarnion Tuplakupla pöytä- ja lattiavalaisimia sekä jotain Artekin tuotteita jne.

No miksi olet ystävä tuollaisten tyyppien kanssa? Kukaan omista ystävistäni ei tollaisia häitä järjestäis ikinä. Peiliin katsomisen paikka teilläkin :)

[QUOTE="vieras";26568000]No miksi olet ystävä tuollaisten tyyppien kanssa? Kukaan omista ystävistäni ei tollaisia häitä järjestäis ikinä. Peiliin katsomisen paikka teilläkin :)[/QUOTE]

Kyseessä esimiesasemassa oleva työkaverini. Jonkunlaiset välit on säilytettävä, jotta seuraavat 30 vuottakin on mukava tehdä yhdessä töitä. Mutta en mä silti mitään 1500 €:n lamppuja rupea ostelemaan sen lisäksi, että maksan lähes 200 € syömisistä ja juomisistani juhlissa. Pitää kerätä muiden kutsuttujen työkaverien kanssa kimppalahja ja ostaa halvinta, mitä lahjalistalta löytyy.

No totta helvetissä sen pitää olla morsiamen täydellinen päivä!! Tietenkin, mikä muu sitten? Vieraiden täydellinen päivä morsiamen ja sulhasen kustannuksella? :laugh:

Jos aloitettaisiin siitä, että hääpari itse kustantaa sen morsiamen täydellisen päivän :). Ei kai se sentään vieraiden tehtävä ole? Onko sulhanen muuten häissä ihan rekvisiittaa ton morsiamen prinsessapäivän takia :D?

Suraan sanottuna ottaa päähän se että joka kesä on jonkun sukulaisen häät joihin menee taas rahat jotka olisi voinut käyttää vaikka jonkin kesälomareissun tekemiseen. Kun rahaa ei oikein ollisi ylimääräistä, mutta häihin on pakko ostaa lapsille uutta vaatetta kun ovat kasvaneet, häälahja, majoitus jos häät kauempana, bensoihinkin humpsahtaa monesti toista sataa.. Polttareihinkin toivottaisiin osallistumista.
Vaikka miten yritän tehdä homman edullisesti ei se vaan onnistu ja heihei kesälomareissut. Eikä sinne vaan voi jättää menemättä. Saisi kyllä selitellä hamaan tappiin loukkaantuneille sukulaisille.
Vielä kun on rippijuhlia ja ristiäisiä vähän väliä niin hermo menee...:(

Ihanaahan se on kun joku järjestää juhlat ja kiva nähdä sukulaisia, mutta kaikki on niin hemmetin kallista nykyään. Haluaisin että meidän perheellä olisi välillä muitakin reissuja. Tai voisi ostaa jotain kivaa kotiin tms..
En voi mitään, mutta oikeen suututtaa kun joku kutsu kilahtaa postilaatikkoon. Jos pidän häät jossain vaiheessa aion korostaa että ihan voi tulla omana itsenään ja häälahjaa EI saa ostaa. Jotain pientä ja intiimiä, tai ehkä viikonloppu mökillä tuttujen kesken tms.

[QUOTE="vieras";26568191]Jos aloitettaisiin siitä, että hääpari itse kustantaa sen morsiamen täydellisen päivän :). Ei kai se sentään vieraiden tehtävä ole? Onko sulhanen muuten häissä ihan rekvisiittaa ton morsiamen prinsessapäivän takia :D?[/QUOTE]

Tietenkin kustantaa, kukas muu sitten? Ollaan jo sen ikäisiä, ettei porukoilta pummata eikä vierailta odoteta mitään. Jos haluavat muistaa niin muistavat, mutta mitään listoja ei olla laitettu mihinkään. Sulhanen on häissä yhtä tärkeä kuin morsian, kyseessä on morsiamen ja sulhasen täydellinen päivä, josta toivon mukaan nauttivat myös vieraat :)

[QUOTE="äiree";26568238]Suraan sanottuna ottaa päähän se että joka kesä on jonkun sukulaisen häät joihin menee taas rahat jotka olisi voinut käyttää vaikka jonkin kesälomareissun tekemiseen. Kun rahaa ei oikein ollisi ylimääräistä, mutta häihin on pakko ostaa lapsille uutta vaatetta kun ovat kasvaneet, häälahja, majoitus jos häät kauempana, bensoihinkin humpsahtaa monesti toista sataa.. Polttareihinkin toivottaisiin osallistumista.
Vaikka miten yritän tehdä homman edullisesti ei se vaan onnistu ja heihei kesälomareissut. Eikä sinne vaan voi jättää menemättä. Saisi kyllä selitellä hamaan tappiin loukkaantuneille sukulaisille.
Vielä kun on rippijuhlia ja ristiäisiä vähän väliä niin hermo menee...:(

Ihanaahan se on kun joku järjestää juhlat ja kiva nähdä sukulaisia, mutta kaikki on niin hemmetin kallista nykyään. Haluaisin että meidän perheellä olisi välillä muitakin reissuja. Tai voisi ostaa jotain kivaa kotiin tms..
En voi mitään, mutta oikeen suututtaa kun joku kutsu kilahtaa postilaatikkoon. Jos pidän häät jossain vaiheessa aion korostaa että ihan voi tulla omana itsenään ja häälahjaa EI saa ostaa. Jotain pientä ja intiimiä, tai ehkä viikonloppu mökillä tuttujen kesken tms.[/QUOTE]

Onneksi itse on älynnyt kouluttautua sellaiselle alalle, ettei tarvitse kädestä suuhun elää. Nehän on niitä elämän valintoja. Eikä kukaan aseella uhaten ole varmaan ketään häihinsä pakottanut, saa niistä kieltäytyäkin jos menee hankalaksi. Mietin vaan jälleen kerran, miksi joku haluaisi sinutkin polttareihinsa, jos et halua osallistua koko häihin? Itse en kutsu polttareihin ketään muita kuin oikeita ystäviäni, jotka haluavat tulla kanssani juhlimaan :)

Mä vaan en suostu siihen, että morsiamen kavereilla ei saisi olla omaa elämää ennen häitä. Pahimmillaan vuosi tai puolitoista on joka kerta tavatessa puhuttu pelkästään häistä, oltiin sitten lenkillä, baarissa tai saunassa. Monta viikonloppua ajettu pitkin eteläsuomea ostamassa hääpukua, alusvaatteita, somisteita, härpäkkeitä. Kaikkia tavaroita ei ole edes käytetty, ei sopinutkaan teemaan, tai jostain löytyi parempi sävy, tai olisi ollut mautonta. Ja häiden jälkeen haukut päälle oli sitten kaasona tai ei.

[QUOTE="vieras";26567292] Haluaako morsiuspari näiden ihmisten kanssa jakaa päivänsä vai tarvitaanko nämä paikalle vain jakamaan kustannuksia?[/QUOTE]

Pakko kysyä että millaisia rahasummia/lahjoja luulet hääparin saavan ja ennen kaikkea tiedätkö yhtään millaisia kuluja vieraista tulee? Jos mä mietin summia mitä meni meidän häissä vieraisiin niin aika kovia summia olisi pitänyt rahaa tulla että kulut ois jaettu saatikka että vieraat olisi kutsuttu rahan takia :D

Häissä ottaa päähän lahjojen ja etenkin rahan toivominen :(
Pääasia pitäisi olla yhdessä juhliminen mutta jos kutsussa jo sanotaan että rahaa lahjaksi ja etenkin jos tilinumero vielä pistetty tulee sellainen olo että rahat pois vierailta.

Yhteistyössä