Miksi ex-anoppi kysyy aina olenko käyttänyt lapseni tililtä rahaa?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Samaan hengenvetoon sanoo, että jos joskus tulee tarvetta niin ota lapsen tililtä rahaa. Hän myös kysyy ketkä muut laittaa tilille rahaa ja paljonko?

Minusta kuitenkin tuntuu, että hän luulee että käytän lapsen rahoja omiin menoihini.

Onko tuollainen uteleminen asiallista?

Onneksi sentään voin vastata, etten koske lapsen rahoihin.

Ehkä lapsen mummi toivoo kiitosta siitä, että laittaa lapsen tilille rahaa ja siksi ottaa tilin puheeksi. Ei kyllä ole hänen asiansa antaa lupaa käyttää sieltä rahaa tai tietää kuka muu sinne laittaa rahaa. (en siis tiedä, saako mummi kiitosta antamastaan rahasta, mutta usein se, että ottaa jonkun asian puheeksi on merkki siitä, että toivoo omaa osaansa asiaan korotettavan)

"vieras"
Lapsen omalla tilillä olevat rahat ovat lapsen omaisuutta. Ja oikeasti Suomessa ei saa lapsen rahoihin edes vanhemmat koskea. Tästä on hyvinkin usein ollut aloituksia.
Jännästi siti toimeentulotukea haettaessa niihin on koskettava ensin kuitenkin. Minkähän takia siinä kohtaa se ei ole rikos, jos ulkopuolinen käskee käyttää ne elämiseen, mutta jos itse päättelet että ne tarvitaan elämiseen niin se ei käy.

"essi"
No älä arvuuttele, vaan kysy miksi kysy siltä itse! Ei kai me täällä voida tietää.
Saattaa olla vilpittömästi huolissaan miten pärjäätte, ja jos olisit käyttänyt sieltä, tietäis laittaa lisää.
Jos ei kuitenkaan ole varoissaan (tai vaikka olisikin) voi silti vähän haluta tietää paljonko sieltä joudut käyttämään. Tai sitten ei millään halua, että käytät lapsen rahoja, ja ajattelee, että jos moni muukin laittaa, niin hänen panosta ei tarvita. Tai sitten tosiaan kaipaa vaan kiitosta.
Ihan oikeesti, mistä me tiedetään??!

"Tiina"
[QUOTE="vieras";23542426]Jännästi siti toimeentulotukea haettaessa niihin on koskettava ensin kuitenkin. Minkähän takia siinä kohtaa se ei ole rikos, jos ulkopuolinen käskee käyttää ne elämiseen, mutta jos itse päättelet että ne tarvitaan elämiseen niin se ei käy.[/QUOTE]

Hyvä pointti.

puppua
ja sekin on hassua, että lapselle ei voi avata tiliä ilman vanhempien allekirjoitusta, eli mummon 'avaama' tili pitää vanhempien hyväksyä ja alekirjoittaa.

Ja tilin voi vanhemmat lopettaa koska tahansa... eli se siitä rahoihin koskemattomuus suojasta...

ja sekin on hassua, että lapselle ei voi avata tiliä ilman vanhempien allekirjoitusta, eli mummon 'avaama' tili pitää vanhempien hyväksyä ja alekirjoittaa.

Ja tilin voi vanhemmat lopettaa koska tahansa... eli se siitä rahoihin koskemattomuus suojasta...
Tätä minäkin ihmettelen. Anoppi avasi juniorin synnyttyä hänelle tilin ja meidän molempien piti allekirjoittaa hakemus. Joissakin tapauksissa olisi parempi, että voisi isovanhemmat avata vanhempien tietämättä tilin, johon säästää.

Jos en muista, niin tähänkin olisi joku ratkaisu.

"kika"

Mun isäni on kyllä avannut lapselleni jonku sijoitustilin tai mikä liekään, ihan mun tietämättäni.

Karju
[QUOTE="kika";23542862]Mun isäni on kyllä avannut lapselleni jonku sijoitustilin tai mikä liekään, ihan mun tietämättäni.[/QUOTE]

Varmaan kuitenkin omalla nimellään, ettei lapsen nimellä?

"vieras"
Kertoisin vielä kerran anopille, että lapsen rahoihin ei kosketa. Jos vielä jankkaisi joskus asiasta, sanoisin, että ei tarvitse enää laittaa sinne anopin rahaa jos kerran asiasta tulee aina anopille kova stressi. Minusta olisi ärsyttävää tuollainen asian uteleminen kun kerran on hänelle jo vastattu moneen kertaan.

Khimaira
[QUOTE="kika";23542862]Mun isäni on kyllä avannut lapselleni jonku sijoitustilin tai mikä liekään, ihan mun tietämättäni.[/QUOTE]

Lapsen nimellä vai omalla nimellään?
Mä en ainakaan saanut avattua lapselleni tiliä koska lasten isä ei ollut mukana- tilin voi kuulemma avata vain molemmat vanhemmat yhdessä.

"aapee"
Mullahan on lapsen tiliin käyttöoikeus, eli olisko sitten väärin koskea niihin rahoihin? Vaikka en tosiaan aio, koska ei tarvetta. Ex-anoppi on kysynyt tätä oikeasti jo monta kertaa. En ole kehdannut vastata, että mitä se sulle kuuluu.

Minusta tuntuu että hän oikeasti luulee, että olen ihan persaukinen. Vaikka oikeasti tililläni on aina rahaa ja ylimääräistäkin. Mikään hutsu en varmaankaan ole. Ja moraalia löytyy vaikka muille jakaa. Tarkoitan vaan sitä etten itse harrasta irtosuhteita ja saatan joskus moralisoida ihmisiä jotka niitä paljon harrastaa. Voi toki olla, että olen salaa kateellinen, koska korkean moraalini takia, olen ollut ilman munaa jo jonkin aikaa. Varmaan liian kauan, on siitä yli vuosi.

Ai niin, otin pitkästä aikaa yhden siiderin ja se hujahti nuppiin.

Yhteistyössä