Miksi et tue kotimaisuutta?

Alkuperäinen kirjoittaja Millipidetär:
Minua ärsyttää että miksi kotimaisessa tuotteessa ei voisi olla kunnon näkyvä merkki esillä hyllyssä...haluaisin tukea kotimaista ja valita sen aina, mutta 3-vuotiaan kanssa tulee kauppareissut tehtyä niin nopeasti että ei aina ehdi kääntelemään ja vääntelemään paketteja ja etsimään valmistusmaata, joutsenmerkkikin on usein jossain pohjassa piilossa. Kotimaisia vaatteita ei pahemmin tarjolla ole ja jos on niin hinnat ihan törkeät ja mallit jotain mummumalleja.

Sokerissa katson että suomalaista on, samoin jauhoissa, vihannekset ostan kotimaisena jos van tarjolla on, maksakoot mitä maksaa. Maito on kotimaista, leivät leivottu suomessa, lihatkin taitaa pääosin olla suomesta, nyt tänään ostin ulkomaisen juuston ihan kokeeksi. Pääosin sanoisin että suomalaista ruokaa ostetaan.

Eikös se ole rasistista suosia suomalaista ulkomaalaisen kustannuksella?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja viera:
Alkuperäinen kirjoittaja opis:
Siksi, että olen köyhä. Ei ole varaa ostaa kalliita suomalaisia vaatteita, kun puolet halvemmalla saa ulkomaisia. Ei ole varaa ostaa suomalaisia tomaatteja, kun puolet halvemmalla saa ulkolaisia jne.

En haluaisi olla noin köyhä :(

No en minäkään haluaisi olla köyhä, mutta kyllä tämän kestää, kun opiskelen kuitenkin unelma-ammattiini.

Veikkaampa että olet siinä unelma-ammatissakin köyhä.

Miksi niin veikkaat? Ihan hyvät keskipalkat ko. alalla on.

Paas lukuja esille.

3000 euroa on keskipalkka. Huomattavasti enemmän siis kuin 500 euroa kuussa, jonka saan nyt.

Siksi, että olen köyhä. Ei ole varaa ostaa kalliita suomalaisia vaatteita, kun puolet halvemmalla saa ulkomaisia. Ei ole varaa ostaa suomalaisia tomaatteja, kun puolet halvemmalla saa ulkolaisia jne.

No en minäkään haluaisi olla köyhä, mutta kyllä tämän kestää, kun opiskelen kuitenkin unelma-ammattiini.

Paas lukuja esille.

3000 euroa on keskipalkka. Huomattavasti enemmän siis kuin 500 euroa kuussa, jonka saan nyt.

Mutta etkös sinä puhunut "ihan hyvistä keskipalkoista"?

Paas lukuja esille.

Kyllä puhuin, ja sitä tuo onkin. Se on jonkin verran suomalaisen keskipalkkaa parempi. Eli "ihan hyvä". Mutta tämä nyt ei liity tämän ketjun aiheeseen mitenkään, joten voidaan jatkaa aiheesta jossain muussa ketjussa, jos haluat. Jäi vain vähän hämäräksi, miksi sinua alkoi kiinnostaa minun opiskeluni... Hmm.

Alkuperäinen kirjoittaja mate in finland:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Miksi sinä et tue kotimaisuutta ruuassa, vaatteissa tai esim astioissa tahi työkaluissa?

Välillä kyllä pännii, että kotimaista on vaikea saada, mutta miksi yleensä valitaan ulkolainen tuote hyllystä, jos kerran on kotimaistakin saatavilla?

Mielummin tuetaan kiinalaista työvoimaa, lisätään kasvihuonepäästöjä (kun tavara rahdataan ulkomailta) ja lisäksi syödään usein huonomman makuisia vihanneksia. Vai väittääkö joku, että ulkolainen mansikka voittaisi kotimaisen maultaan?

eli mä kyllä nimenomaan valitsen kotimaista, hinnasta huolimatta !

Ootteko maistanu japanilaisia mansikoita? Vahintaan yhta hyvia kuin suomalaisetkin ellei jopa parempia...

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja anni*:
mitä työtä tarkoitat, tehdastyötä? maataloutta? huonekaluteollisuutta? kuka tekee mielestäsi liian vähän töitä?????

Kuten sanoin, keskiverto suomalainen sais tehdä kovemmin töitä.

Mulla ei hirveästi euroja ole, mitä pistää liikenteeseen, suurin osa menee ruokaan. Jos niitä olis enemmän, niin harkitsisin silti tarkkaan... Koska niin moni suomalainen tuote on ylihinnoiteltu.

Suomalaisia kestovaippoja olen ostanut uutena. Samoin muuta vauvalle; villahaalarin ja kantosuojan. Mutta niissä oli hinta kohdallaan tuotteen laatuun ja työn määrään nähden. Joissakin tuotteissa asiat eivät ole näin. Esim Marimekosta harvemmin tulee mitään ostettua... En aio maksaa tylsästä raitapaidasta 25? vaikka se olisi kuinka laadukas.

oletko sinä sitten se keskiverto suomalinen jonka tarttis tehdä enemmän töitä että saisit niitä euroja enemmän!

Paas lukuja esille.

Ihmeellistä tämä joidenkin tarve kettuilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Taneli:
oletko sinä sitten se keskiverto suomalinen jonka tarttis tehdä enemmän töitä että saisit niitä euroja enemmän!

Jos mä haluan enemmän rahaa niin mä teen töitä sen eteen enkä vingu ku kukaan ei anna mulle ilmatteeks.

Ei minusta. Mulle on aivan sama, minkä maalainen ihminen, minkä värinen tai mihin uskontokuntaan kuuluva ruokani tuottaa, kunhan se ruoka kasvatetaan kotimaani maaperällä. En tosin edellytä, että banaanit tai appelsiinit kasvatettaisiin Joensuussa.

Mä pidän tärkeänä sitä, että meillä Suomessa on omaa elintarviketuotantoa. Jos jotain maailmalla tapahtuu, en haluaisi, että minä, lapseni tai lapsenlapseni olisimme jonkun muun maan ruoka-avun varassa. Sillä olipa sopimukset mitä tahansa, kriisitilanteissa jokainen valtio pitää huolen ensisijaisesti omista kansalaisistaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Ei minusta. Mulle on aivan sama, minkä maalainen ihminen, minkä värinen tai mihin uskontokuntaan kuuluva ruokani tuottaa, kunhan se ruoka kasvatetaan kotimaani maaperällä. En tosin edellytä, että banaanit tai appelsiinit kasvatettaisiin Joensuussa.

Mä pidän tärkeänä sitä, että meillä Suomessa on omaa elintarviketuotantoa. Jos jotain maailmalla tapahtuu, en haluaisi, että minä, lapseni tai lapsenlapseni olisimme jonkun muun maan ruoka-avun varassa. Sillä olipa sopimukset mitä tahansa, kriisitilanteissa jokainen valtio pitää huolen ensisijaisesti omista kansalaisistaan.

Keittikselle kukkia! :flower: :flower: :flower:

Vihannekset jne. ovat aina kotimaisia. Olen hulluna Marimekon tuikkuihin, mariskooleihin ja laukkuihin. Ylihintaista tavaraa joo, ja kuka nekin eurot tililleen saa.. Lasten vaatteissa on paljon suomalaista. Kaikessa vaan ei ole varaa suosia suomalaista, esim. huonekalut jne.

Koin huonoa omaatuntoa kun ostimme lasten istuimet autoon suoraan Saksasta - tässä ratkaisi puhtaasti hinta. Kaksi istuinta kuluineen 270e, kun Suomessa olisivat olleet 378e. Reilun 100e:n säästö on paljon, ihan kaikkea ei meidänkään perhe voi avittaa =)

Paas lukuja esille.

Kyllä puhuin, ja sitä tuo onkin. Se on jonkin verran suomalaisen keskipalkkaa parempi. Eli "ihan hyvä". Mutta tämä nyt ei liity tämän ketjun aiheeseen mitenkään, joten voidaan jatkaa aiheesta jossain muussa ketjussa, jos haluat. Jäi vain vähän hämäräksi, miksi sinua alkoi kiinnostaa minun opiskeluni... Hmm.

Joo, kyllä tuo palkka mullekin kelpaisi. Lastentarhanopettaja (eli paaaljon naisia ko. työssä ) hankkii n. 2000e ja siitä verot pois.. Ihme nälvijöitä taas tänään :flower:

Minulla ei ole mitään yleistä periaatetta tukea kotimaisuutta, koska ei sillä teoriassa työllistyvän/työttömyyteen joutuvan duunarin kansalaisuudella ole merkitystä. Joskin joitakin maita yritän välttää epäilyttävien työolosuhteiden takia.

Yhteistyössä