Miksi erityislapsia on nykyisin niin paljon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ********
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

Vieras
Kun minä olin nuori oli koulussamme yksi as, yksi kehitysvammainen ja yksi rikollinen.

Nyt kun katsoo koululuokkia niin joka luokalla on vähintään se kolme erityislasta.

Onko tälle käsitykselle erityislasten määrästä näyttöä vai olenko väärässä?

Lapsia tutkitaan enemmän, eli nykyisin diagnoosin saa myös sellaiset lapset jotka ennen olisivat vaan olleet kurittomia ja tyhmiä, jääneet luokalleen ja siirretty tarkkikselle tms.

Varmaan erityislapsia löytyy nykyisin myös paremmin integroituina tavallisiin luokkiin, sen sijaan että kaikki olisi laitettu johonkin apukouluun.

• Tykkää
Reactions: Jätkä ja MINTYNEN
Siksi, kun ennen ei tutkittu ja tuettu, vaan annettiin selkään. Minä olen esimerkki siitä, että tutkiminen ja diagnosointi kyllä kannattaa: jos olisin lapsena ja nuorena saanut tukea, saattaisin olle työkykyisempi nykyään.

Siksi koska nykyisin on kova tarve lokeroida lapset niin kovin herkästi. Jokainen joka uskaltaa juosta välitunnilla tai pk:n ulkoiluaikana, on vähintään adhd-lapsi.

Ainakin mun lapsen päiväkodissa kehotetaan kovinkin herkästi viemään lapsi psykologisiin tutkimuksiin jos ei hiljaiset ja ns. "kiltit" leikit kiinnosta. Poikien juoksuleikit, sähly, jalkapallo ymv. on pannassa.

Koska kun sinä olit nuori, ne huligaanit sullottiin tarkkikselle odottamaan 9 vuotisen oppivelvollisuuden loppumista virallisesti.(ja samalla opettajat/rehtori huokaisivat helpotuksesta)

Mulla on hassuhko teoria miksi nykypäivänä on esim käytöshäiriöitä yhä lisääntymään päin, mutta se on liian pitkä juttu just nyt, kun ollaan pihalle lähdössä. :)

[QUOTE="vvieras";24069951]Siksi, kun ennen ei tutkittu ja tuettu, vaan annettiin selkään. Minä olen esimerkki siitä, että tutkiminen ja diagnosointi kyllä kannattaa: jos olisin lapsena ja nuorena saanut tukea, saattaisin olle työkykyisempi nykyään.[/QUOTE]

Ja mun veljeni ei olisi välttämättä syrjäytynyt ja alkanut käyttää huumeita jos olisi saanut ajoissa apua ylivilkkaushäiriöönsä.
Koulunkäynti häneltä meni metsään jo ala-asteella (90-l alussa).
:/

Diagnoosien teko on kehittynyt. Ennen he olivat häiriköitä ja monen kohtalona oli vankila.

Lisäksi elämäntahti on kiihtynyt ja vaatimukset ovat kasvaneet huomattavasti. Koulussa vaaditaan nykyään aivan eri asioita kuin ennen eikä vanhoja erityisryhmille sopivia työpaikkoja juurikaan ole. Tehokkuusajattelu on tehnyt monesta ihmisestä käytännössä työkyvyttömiä nykyisin mittarein. Ennen he olivat töissä, vaikka olivat ehkä vähän hitaita.

Alkuperäinen kirjoittaja KiviäkinKiinnostaa;24069966:
Siksi koska nykyisin on kova tarve lokeroida lapset niin kovin herkästi. Jokainen joka uskaltaa juosta välitunnilla tai pk:n ulkoiluaikana, on vähintään adhd-lapsi.

Ainakin mun lapsen päiväkodissa kehotetaan kovinkin herkästi viemään lapsi psykologisiin tutkimuksiin jos ei hiljaiset ja ns. "kiltit" leikit kiinnosta. Poikien juoksuleikit, sähly, jalkapallo ymv. on pannassa.

jaa meidän päiväkodissa ei ajatellakkaan mitään aivoperäisiä häiriöitä, vaan automaattisesti syyllistetään vanhempia niin kauan että vanhemmat saa jotain "kättä pidempää" eli lausuntoja tai jonkun asiantuntijan puhumaan puolestaan. aika rasittavaa ja ahdistavaa. kyllä siinä heikommalla loppuis jaksavuus.

itse taistelin ja nyt on niin monta lausuntoa ja dg.. että ei hypitä enään mun nenille ko.paikassa. se siitä kasvatuskumppanuudesta, hienosti pelaa erityislasten tapauksissa :D mutt ei se mitään mä oon kerännyt juttuu sitä johtajaa vastaan,ihan asiallisesti,että oikeuusasiamieheltä lähtee sinne päin kivat muistutukset :D jos ottais täti opikseen ja hoitais jatkossa asiallisesti homamt.

Diagnosointi ja ymmärrys lisääntynyt. Ongelmat tulevat paremmin pintaan suorituskeskeisessä yhteiskunnassa. Ennen enemmän elettiin kuin tavoiteltiin elämistä.

Nurjana puolena tutkimuksiin kiikutetaan lapsi heti kun on vähän vilkkaampi, eristyneempi jne. Pitää saada selitys sille, miksi lapsi ei ole 'normaali' ja samalla jokin synninpäästö vanhemmalle, ettei ole epäonnistunut. Vanhemmuuden suorituspaimeet on nykyään niin kovat, että diagnoosia tavoitellaan heti kun lapsi ei asetu normaaleihin (tiukkoihin) raameihin.

mun tapauksessa ei siihen aikaan asioihin puututtu koulussa. Ammattikoulussa halusin ottaa itse selvää, miksi opin niin hitaasti ja miksi ei vaan kaikki toimi niin kuin muillakin. Lukihäiriö ja keskittymishäiriöhän mulla "todettiin".
Koulussa pakotettiin opiskelemaan muiden kanssa vaikka olisin itse halunnut erityisluokkaan, muiden höpötys ja touhuaminen häiritsi tosi paljon mun keskittymistä. Jos piti lukea joku tekstikin hirveässä hälinässä/ tai hiljaisuudessa, teeskentelin että olin muka lukenut tekstin. Koska muuten koko luokka olisi saanut odottaa mun tavaamista puolipäivää... Opettajatkin huomasivat ongelman, mutteivät tehneet asialle mitään.

Kirjoittaminen virheettä on alkanut sujumaan vasta nyt aikuisiässä, mutta lukemisen kanssa on ongelmia.

Eli mun diagnoosi on, että kaikkea pidettiin ennen "normaalina", vaikka asioille olisi pitänyt tehdä jotakin. Täytyi vaan selvitä muiden joukossa.

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;24069978:
Koska kun sinä olit nuori, ne huligaanit sullottiin tarkkikselle odottamaan 9 vuotisen oppivelvollisuuden loppumista virallisesti.(ja samalla opettajat/rehtori huokaisivat helpotuksesta)

Meillä oli koulussa myös se "tarkkis". Noin 500 oppilasta ja suurin osa tarkkislaisista oli minua vuotta vanhempia. Näitä muistan olleen neljä tai viisi.

Omasta ikäryhmästäni tarkkiksella oli tai siirrettiin kaksi.

Vuotta nuoremmista yksi.

-ap-

Kun minä olin nuori oli koulussamme yksi as, yksi kehitysvammainen ja yksi rikollinen.

Nyt kun katsoo koululuokkia niin joka luokalla on vähintään se kolme erityislasta.

Onko tälle käsitykselle erityislasten määrästä näyttöä vai olenko väärässä?

Entä nyt vanhempana? Kuinka monella onkaan todettu jotakin, kuinka moni on rikollinen? ei voi tietää, mutta taatusti määrä on suurempi kuin kouluaikoina.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24070150:
se johtuu ihan siitä, että ennen näitä ei diagnosoitu. nykyisin, jos lapsi on vähä menevämpi, tehdään testit ja yleensä tuloksena on adhd.

googlasin esiintyvyyden ja ensimmäinen "osuma" oli 2-26%.

Kuka on määrittänyt "normaalin", jos väestössä voi neljännes siitä poiketa?

-ap-

kaikillahan sitä pitää joku diagnoosi nykyään olla. Se on trendikästä kun voi kertoa hiekkalaatikolla, että Kukkamaarialla on sellainen diagnoosi kun käyttäytyy näin ja pietuleevikalervolla tämmöinen diagnoosi kun käyttäytyy noin. Ei tarvitse ottaa vastuuta mistään kun kaiken voi perustella diagnoosilla.

• Tykkää
Reactions: iipunen
[QUOTE="Maria";24070131]Tupakka, viina, huumeet raskausaikana sekä usein raskaana olevan liian korkea ikä...siinäpä ne tärkeimmät syyt![/QUOTE]

Mikä on "raskaana olevan liian korkea ikä?". Tämä on aivan uusi syy minulle...

[QUOTE="vieras";24070187]Viisas kysymys ja johtaa myös asian ytimeen: paitsi että diagnosointi on kehittynyt, myös normaalin raja on tiukempi ulottuen yhä enemmän myös lapsen synnynnäisiin luonteenpiirteisiin ja temperamenttiin.[/QUOTE]

googlasin lisää:

Keskittymättömyys:

Ei keskity yksityiskohtiin tai tekee tarkkaavaisuusvirheitä läksyissä, töissä tai muissa tehtävissä

Ei kykene säilyttämään keskittymiskykyä leikeissä tai tehtävissä

Ei tunnu kuuntelevan puhuteltaessa

Ei seuraa ohjeita eikä kykene saattamaan loppuun läksyjä, koulutehtäviä tai töitä työpaikalla (mutta ei vastusta ja ymmärtää ohjeet)

Tehtävien ja toimien organisointi on usein vaikeaa

Ei halua aloittaa tehtäviä, jotka vaativat pitkää keskittymiskykyä

Usein hukkaa tehtäviin tarvittuja välineitä (leluja, työkaluja, koulukirjoja)

Häiriintyy helposti ulkopuolisista ärsykkeistä

Unohtelee usein päivittäisiä tehtäviä

Ylivilkkaus tai impulsiivisuus:

Ylivilkkaus

Hypistelee käsiä, koukistelee jalkoja tai pyörii paikallaan

Poistuu paikaltaan luokassa tai paikassa, jossa paikallaan pysyminen on odotettua

Juoksentelee tai kiipeilee tilanteissa, joissa se ei ole soveliasta (aikuisten tapauksessa levottomuuden tunnetta)

Vaikeuksia leikkiä hiljaa

On usein "menossa", ei pysty olemaan kauan paikallaan.

Puhuu paljon

Impulsiivisuus

Vastaa kysymykseen ennakkoon

Ei jaksa odottaa vuoroaan

Keskeyttää tai häiritsee muita (kesken keskustelujen, pelien)

Diagnoosi edellyttää vähintään kuusi kohdan 1 tai 2 oiretta.

-ap-

[QUOTE="vieras";24070219]Mikä on "raskaana olevan liian korkea ikä?". Tämä on aivan uusi syy minulle...[/QUOTE]

En minäkään tuohon osaa sanoa mitään. Sen muistan, että jokainen vuosi lisää isän ikään nostaa skitsofreniariskiä suunnilleen saman verran mitä kannabiksen käyttö. Tämäkin on muistikuva joten googlaa toki sitä isän iän ja skitsofrenian suhdettakin ennenkuin uskot

Yhteistyössä