Miksi ennen leikkausta 6 h juomattakin?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja .....
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

.....

Vieras
Kertokaapa mulle, miksi ennen leikkausta ja nukutusta pitää olla 6 h juomattakin. Syömisen nyt ymmärrän, mutta miksen voisi vaikka 4 h ennen leikkausta juoda hieman? Tulee aikamoinen jano helteellä... joudun menemään julkisilla leikkaukseen. Ennen sektiota piti olla muistaakseni 12 h juomatta ja syömättä, mutta mä vetelin varmaan litran vettä sinä yönä (viimeisillään raskaana, diabetes ja järkyttävä helle) eikä siitäkään mitään tullut. Ennen leikkausta olin vain muutaman tunnin juomatta. Siinä ajassa ehti vatsa kyllä tyhjentyä nesteistä.

Vatsalaukun TÄYTYY olla tyhjä. Nukutuksessa annettavat lihasrelaksantit löysyttää myös vatsan ja ruokatorven välisen sulkijan jolloi sieltä nousee sisältö helpommin. Nukutuksessa yleensä laitetaan hengitysputki, jonka paikalleen laittaminen aiheuttaa helposti yökkäysrefleksin. Ja sisältö ei pääse ulos astikkaan kun sielä on kurkku jo täynnä "työkaluja".
Intubaatioputken laitto on aina vaativa homma, eikä siinä yleensä voi yrittää montaa kertaa koska kudokset rupee turpoaa siitä sörkkimisestä. Se on sellainen 90asteen rautalasta jolla siirretään kudoksia sivuun..

Ja minkä tahansa ylimääräisen nesteen joutuminen aiheuttaa, jos ei siinä tilanteessa hengen lähtöä, niin vähintäänkin erittäin pahan keuhkokuumeennja, mahdollisesti hengityskone hoitoa, hapen puutteesta mahdollisesti aivovauriota, ja vähintäänkin vikkojen suonen sisäisen antibiootin.
Kyseessä ei edes ole hoitovirhe koska olet itse tuon aiheuttanut.

Jos et kykene olla juomatta, niin menet sairaalaan ja ne laittaa sulle nestetipan.

Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;29997966:
nuo vaihtelee nuo ohjeet, mutta noudata niitä jotka olet saanut

Vaihtelee joo. Mietin sitäkin että saahan esim synnytyksessä juoda kuitenkin vaikkei tiedä joutuuko esim hätäsektioon jollon ei oo aikaa kysellä aikarajoja. Muistaakseni suunnitelluissa operoinneissa olen vielä aamulla saanu juoda rajatusti vettä,syömättä piti olla se 12h.

Vaihtelee joo. Mietin sitäkin että saahan esim synnytyksessä juoda kuitenkin vaikkei tiedä joutuuko esim hätäsektioon jollon ei oo aikaa kysellä aikarajoja. Muistaakseni suunnitelluissa operoinneissa olen vielä aamulla saanu juoda rajatusti vettä,syömättä piti olla se 12h.

Hätäleikkaus tehdään siksi, että ilman sitä voi olla hengenlähtö lähellä. Kiireellistä leikkausta ei tietenkään jätetä tekemättä siksi, että potilas ei ole noudattanut suunnitellun leikkauksen ohjeita. ;) Suunnitellut leikkaukset kyllä sujuvat kaikin puolin paremmin ja onnistuneemmin, ja kiireellisissä leikkauksissa on aina isompi riski kaikkiin komplikaatioihin (infektioriski ja hengenlähtö mukaanlukien).

Ei raskaana olevalle anestesiat pyritään tekemään aina ns. tyhjän vatsan anestesioina juuri tuon aspiraatioriskin vuoksi. Sen vuoksi pitkät paastot ennen nukutusta.

Raskaana olevan vatsa ei kuitenkaan tyhjene käytännössä koskaan, joten raskaana olevan anestesia on täysi eri asia.

Yhteistyössä