Miksi en laihdu!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuhtis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tuhtis

Vieras
Heips,

Olen lihonut muutamassa vuodessa noin 7 kiloa. Ennen painoinen 55 ja nyt paino on noussut 62. Keväällä sain itseni laihdutetta 58 kiloon, mutta tulivat kaikki takaisin heti kun lakkasin katsomasta tarkkaan, mitä suuhuni laitoin.

Nyt olen ollut jo 3,5 viikkoa täysin ilman herkkuja ja syön päivästä riippuen 600–1500 kaloria. Ärsyttää, kun muut saavat niin helposti painon pois ja itselläni vain junnaa paikoillaan :(. Olen siis lihonut koosta 34–36 kokoon 38–40, enkä millään saa kiloja veke. Äsken kävin sovittelemassa uutta juhlamekkoa, mutta mitään en ostanut kun kaikki näytti niin järkyttävältä.

Ärrrrsyttää.

Älä katso kaloreita vaan sitä mistä ne kalorit tulee. Mulla putos kevytkarppauksella, eli sokeri, riisi, pasta, peruna, makaroni jne pois, tilalle kasviksia. Ja sitten runsaasti rasvaa (vaikka rasvaista jugurttia, öljyä salaattiin jne), vettä ja liikuntaa (mä kävelin tunnin päivässä kuutena päivänä viikossa). 10 kiloa lähti kuudessa viikossa. Teessä käytin hunajaa, maitoa ja maitotuotteita käytin surutta, mutta vain kreikkalaista tai turkkilaista jugurttia, ei niitä maustettuja joissa on sokeria. Rasvaton tai vähärasvainen tuote ei ole sokeriton. Ja jos et saa rasvaa ruuasta, elimistö varastoi sitä, eli kun lisäät ruokavalioon rasvaa, rasva lähtee liikkeelle ja laihdut. Ihan faktaa. En suosittele ketoosiin pyrkimistä, se olisi ihan turhaa.

^ asiaa! Äippä pudotti vastaavasti jo 12 kiloa, tosin aikaa meni kyllä enemmän kuin 6 viikkoa, tais mennä jotain 6kk, mutta kyllä lähti. tsemppiä laihdutukseen!

ei pelkkä ruoka valio! vaan se että poltat kaloreita. Meitsi nyt on sellanen että liikkuu kun huvittaa. En jaksa lähteä kävelemään mutta kotona voin yutuben avulla aerobikata. Se on vaan 20 minuuttia mutta silti.

Olettaisin että päivittäinen kaloritarpeesi on n.2000kcal, oletko laskenut sen? Tiesithän, että yhden kilon pudottaminen vaatii viikossa 7000 kcal:n vajeen. Toki jos syöt 600-800 kcal/vrk painon tulisi lähteä sillä jollakin aikavälillä laskemaan...mitään pikatulosta en kyllä odottaisi.

Toki kaikki liikunta tehostaa laihtumista. Mutta jos pitäisi valita jompikumpi, liikkuminen tai ruokavalio, niin ehdottomasti ruokavalio. Yhden kilon pudottamiseksi täytyy polttaa n. 7000 kcal. Saa liikkua aika reippaasti jos ei yhtään muuta ruokavaliota. Sen sijaan pelkällä ruokavaliolla on mahdollista pudottaa 1-1,5 kg viikossa, vaikkei liikkuisi yhtään. Kuitenkin molempi parempi.

Alkuperäinen kirjoittaja tää tietää;26928925:
Olettaisin että päivittäinen kaloritarpeesi on n.2000kcal, oletko laskenut sen? Tiesithän, että yhden kilon pudottaminen vaatii viikossa 7000 kcal:n vajeen. Toki jos syöt 600-800 kcal/vrk painon tulisi lähteä sillä jollakin aikavälillä laskemaan...mitään pikatulosta en kyllä odottaisi.

syömään 600-800 kilokaria? Mutta et liiku! Se voi johtaa anoreksiaan! Etkä saa tarvittavia vitamiineja! Laihdutus on sitä että saat välttämättömät vitamiinit. Muuten se näkyy ihossa ja hiuksissa. Sokeri kuulma voi pahentaa sieni sairauksia iholla.

Luulin jo vastanneeni, mutta netti kadotti sen jonnekin... No mutta:

Ruokavalioni on vähähiilihydraattinen. Syön vain toisella aterialla (syön siis 2-3 ateriaa päivässä) vähän perunaa, jonka lisäksi saatan syödä yhden palan ruisleipää lounaalla. Muuten syön kasviksia, marjoja ja lihaa – en sokeria tai höttöhiilareita. Jogurttina käytän maustamatonta, mutta yleensä syön maitorahkaa.

Käyn tunnin kävelylenkillä kerran päivässä (työmatkat), hikiliikuntaa harrastan silloin tällöin viikosta riippuen – välillä neljäkin kertaa noin 45 minuutin juoksua tai jumppaa, välillä en sitten käy lainkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja tää tietää;26928925:

Tuo on tosi pieni kalorimäärä. N. 1000 kcal/vrk olisi varmaan parempi...?

Joka tapauksessa kannattaa syödä vähän kerrallaan, mutta usein, n. 3h välein. Tällöin elimistö ei rupea varastoimaan energiaa.

Todellakin stressi ja unenpuute voivat aiheuttaa painonnousua. Muistanpa kun Painonvartijoiden ohjaaja kertoi minulle, että vaikka olin sairaana ollessani syönyt mitä mieli teki enkä yhtään laskenut kaloreita, lepo oli vaikuttanut positiivisesti ja paino oli silti laskenut.

Ruumis menee säästöliekille, jos syö vähän kaloreita. Ois hyvä syödä vähintään 1200 kcal ja enemmän jos liikkuu. Terveellisen laihdutuksen rajahan on 2kg kuussa ja 1200 kcal pitäisi saada päivittäin. 600 kcal ravinnolla ei varmasti saa tarpeeksi vitamiineja, kalsiumia, rautaa, kuituja, hivenaineita yms. Ja purkkivitamiinit ym- eivät ole yhtä hyviä kuin ravinnosta saatu.

Itse laihdutan VLCD-tuotteilla (alle 500 kcal/vrk), mutta teenkin sitä valvotusti, toki minulla on enemmän pudotettavaa kuin ap:lla. Niukkaenergisestikin voi laihduttaa, koska syömissäni tuotteissa on kaikki vitamiinit mukana. Ap:lla on tosin niin vähän ylipainoa (pituutta ja ikää tietämättä), että VLCD-tuotteet tuskin olisivat hänelle ajankohtaisia. Minusta ei saa anorektikkoa tekemälläkään, ongelma on ihan päinvastainen. Jos joku vastaa tällä palstalla omien kokemustensa ja oman tietämyksensä perusteella, täällä ovat heti besserwisserit sormi ojossa...argh!

lasket varmaan kalorit väärin tai jotain

Kun laihdutin aikaisemmin punnitsin kaikki ruokani, joten osaan laskea kalorit kalorilaskurilla oikein. Lisäksi laitan ne aina hieman yli jos epäilyttää. Syön siis normaalisti 2 kertaa päivässä jolloin syön itseni kunnolla kylläiseksi, mutta hiilareita vain toisella aterialla (eikä silloinkaan paljoa). Ja syön siis terveellistä ruokaa, eli salaatteja, keittoja, lihaa ym. Toinen ruoka on aina keitto tai salaatti, toinen sitten normaalia perusruokaa, jota syömme kotona.

Kun laihdutin aikaisemmin punnitsin kaikki ruokani, joten osaan laskea kalorit kalorilaskurilla oikein. Lisäksi laitan ne aina hieman yli jos epäilyttää. Syön siis normaalisti 2 kertaa päivässä jolloin syön itseni kunnolla kylläiseksi, mutta hiilareita vain toisella aterialla (eikä silloinkaan paljoa). Ja syön siis terveellistä ruokaa, eli salaatteja, keittoja, lihaa ym. Toinen ruoka on aina keitto tai salaatti, toinen sitten normaalia perusruokaa, jota syömme kotona.

jos syöt tuollaisia kunnon aterioita niinkuin kuvailit niin ei tosiaan voi olla 600kcal.
esim. itse söin tänään 2 banaania, kanasalaatin, ja näkkileivän. ja jo siinä on n.700 kcal

[QUOTE="vieras";26929205]Onko ruokavaliossasi rasvaa? Jos ei, niin pieni rasvalisä saattaisi auttaa. Ainakin kannattaa kokeilla.[/QUOTE]

mutta kun syöt järkevästi saat ne kehon tarvitsemat ravinteet! Ei huolta että ei suolisto toimiis ja voit hyvin mutta laihdut!

[QUOTE="vieras";26929273]mutta kun syöt järkevästi saat ne kehon tarvitsemat ravinteet! Ei huolta että ei suolisto toimiis ja voit hyvin mutta laihdut![/QUOTE]
Mutta entäs hormonit? Ne ei oikein toimi, jos ruokavaliosssa on rasva liian vähissä.

[QUOTE="mirri";26929011]Muistathan myös nukkua tarpeeksi.[/QUOTE]

Tämäpä se...vuorotyön tekijällä tosi tiukkaa tekee painon pudotus, yövuorot vetää kropan aina ihan sekasin :| ja paino vaan junnaa..univaje on jatkuva

[QUOTE="vieras";26929453]Mutta entäs hormonit? Ne ei oikein toimi, jos ruokavaliosssa on rasva liian vähissä.[/QUOTE]

mutta se on niin pieni osa siitä mitä keho voi ottaa ravinnosta! Se loppu varastoituu läskiks! Keho ottaa sen mitä tarvitsee! Loput on jätettä!

Yhteistyössä