Miksi ei tärppää (imetyksen aikana)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Imetyskö syynä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Imetyskö syynä

Vieras
Imetän vajaan vuoden ikäistä lastamme vielä noin 4-5 kertaa päivässä. Pikkukakkosta yritetty nyt kolme kuukautta ilman tulosta. Olenkohan vain liian kärsimätön vai voiko imetys estää raskaaksi tulon? Faktatietoa aiheesta kaipailisin. Kuukautiset ovat säännölliset ja ovulaatio tapahtuu.

No mulla ei ole mitään faktatietoa tähän kirjoittaa, mutta omaa kokemusta on kahdesta raskaudesta, jotka alkoivat vasta kun imetys oli loppunut. Imetin esikoista ja kakkosta molempia 1-vuotiaaksi asti ja sinä aikana aloitimme yrittämään seuraavaa raskautta. Ovulaatiotestitkin oli käytössä ja ties mitkä poppaskonstit, mutta ei vaan tärpännyt ennen kuin olin imetyksen lopettanut ja siitä vielä meni 1-2 kiertoa, että saatiin raskaustestiin plussa.

No, mulla ainakin imetys ehkäisi hyvin. Toinen raskaus alkoi samalla kierrolla, jolla imetys loppui, vaikka imetys oli jo pitkään ollut vain osittaista ja kuukautisetkin olivat olleet säännölliset jo täyssimetysaikana.

Ja kai se on ihan loogistakin, että "luonto" ei salli imettävän äidin tulevan raskaaksi, vaikka toki toisinkin voi käytännössä käydä.

imeys pitää prolaktiini-hormonia koholla ja se taas ehkäisee, en nyt muista miten. mutta sitä
hormoninarvoahan tutkitaan lapsettomiltakin. joskus tuo hormoni jää koholle imetysken jälkeenkin.

Me aloitettiin pikkukakkosen yritys 1,5 vuotta sitten. Puoli vuotta sitten lopetin imetyksen eikä kuitenkaan tärppää... Joten kärsivällisyyttä, 3kk on todella lyhyt aika!

aloin toista odottaan imetysaikana, esikoisen ollessa 8kk. heti ku menkat muuttu säännölisiks. nyt kakkonen 3kk ja ollu jo kahet menkat, voi olla että pian tärppää tai sitte ei :) joillaki vähäinenkin imetys ehkäisee tehokkaasti, mut ku koskaa ei voi tietää kumpaa sakkiin kuuluu :D

Yhteistyössä