Miksi ei tajuta, että myös isovanhemmilla on elämä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mummi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Musta tulee samanlainen ilkiömummi kuin ap:stäkin. Mutta kun mä saan neljännesvuosisadan kestäneen äitiyteni kunialla päätökseen, alkaa mun oma aikani. Aion ottaa takaisin ne vuodet, kun en päässyt matkustamaan ulkomaille, en ehtinyt harrastaa kodin ulkopuolella, en osallistua järjestötoimintaan enkä juuri mihinkään muuhunkaan, koska omat lapseni olivat sen neöjännesvuosisadan ykkössijalla elämässäni. Olen ollut lasteni käytettävissä käytännöllisesti katsoen koko sen neljännesvuosisadan ja he saavat luvan sen jälkeen pärjätä jo ilman minun jatkuvaa apuani ja läsnäoloani. Lapsenlapsiani aion kyllä hoitaa, mutta en anna lastenlasteni estää mua reissaamasta ja harrastamasta, kuten annoin omien lasteni. En katso olevani vastuussa lapsenlapsistani sillä tavalla, mitä olen ollut omista lapsistani. Vasta viime kesänä olin ensimmäistä kertaa yli 20 vuoteen viikonlopun yksin kotona.

"ilkiömummi" :laugh: :laugh: :laugh:
Mut mun mielestä sulla on terve käsitys tästä asiasta, nimenomaan oot osasi jo hoitanut! :flower:

Niin. Taitaa mennä käsikädeittäin tuo. Jos mummot on olleet loppuajan itsekkäitä, niin luo myös lapsilleen "itsekkään" olon, eikä enää haluakaan sydämestään ottaa sitä vanhustaan kotiin.

Nyt kun alkaa jokatoinen mummoikäinen (50->) pitään niin itsekästä elämää, että ajattelee, että oma velvollisuus on kokonaan loppunut, eikä vaivaannut edes jälkikasvulleen soittaan ja kysyä kuulumisia, niin eipä siinä voi muuta kuin vanhainkoti heilahtaa.. Kyllä se on vanhuksen hoitaminen raskasta ja jos ei ole lämmintä suhdetta vanhukseen, niin ei sitä kyllä pelkästään "velvollisuuden" takia jaksa tehdä. Mutta jos sen tekee sydämestään, niin haluaa omaa mukavuuttaan hieman tinkiä, koska näkee saavan jopa itse enemmän kun saa hoitaa sitä omaa äitiään/isää kotona. Sama se on lapsenlapsiensa tapaamisessakin. Jos sitä ei tee sydämestä, niin kyllä se "velvollisuuden" tunteen ajatus tulee esiin muuallekin.

Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Niin. Taitaa mennä käsikädeittäin tuo. Jos mummot on olleet loppuajan itsekkäitä, niin luo myös lapsilleen "itsekkään" olon, eikä enää haluakaan sydämestään ottaa sitä vanhustaan kotiin.

Nyt kun alkaa jokatoinen mummoikäinen (50->) pitään niin itsekästä elämää, että ajattelee, että oma velvollisuus on kokonaan loppunut, eikä vaivaannut edes jälkikasvulleen soittaan ja kysyä kuulumisia, niin eipä siinä voi muuta kuin vanhainkoti heilahtaa.. Kyllä se on vanhuksen hoitaminen raskasta ja jos ei ole lämmintä suhdetta vanhukseen, niin ei sitä kyllä pelkästään "velvollisuuden" takia jaksa tehdä. Mutta jos sen tekee sydämestään, niin haluaa omaa mukavuuttaan hieman tinkiä, koska näkee saavan jopa itse enemmän kun saa hoitaa sitä omaa äitiään/isää kotona. Sama se on lapsenlapsiensa tapaamisessakin. Jos sitä ei tee sydämestä, niin kyllä se "velvollisuuden" tunteen ajatus tulee esiin muuallekin.
Minusta on aika suuri ero sillä, tapaako lapsenlapsiaan vai onko omien lastensa ilmainen lapsenvahti aina silloin, kun ne omat tenavat kaipaavat vapaa-aikaa lapsistaan. Mä voin peruuttaa Floridan matkani, jos junnu tai junnun lapsi joutuu sydänleikkaukseen, mutta en sen takia, että junnu vaimoineen haluaisi päästä kaksistaan leffaan. Ne kun voi mennä sinne leffaan sellaisenakin viikonloppuna, kun minä olen maisemissa eikä mulla ole muita suunniteltuja menoja.

Mä voin peruuttaa Floridan matkani, jos junnu tai junnun lapsi joutuu sydänleikkaukseen, mutta en sen takia, että junnu vaimoineen haluaisi päästä kaksistaan leffaan. Ne kun voi mennä sinne leffaan sellaisenakin viikonloppuna, kun minä olen maisemissa eikä mulla ole muita suunniteltuja menoja.

Juuri näin!!!!!

Minusta on aika suuri ero sillä, tapaako lapsenlapsiaan vai onko omien lastensa ilmainen lapsenvahti aina silloin, kun ne omat tenavat kaipaavat vapaa-aikaa lapsistaan. Mä voin peruuttaa Floridan matkani, jos junnu tai junnun lapsi joutuu sydänleikkaukseen, mutta en sen takia, että junnu vaimoineen haluaisi päästä kaksistaan leffaan. Ne kun voi mennä sinne leffaan sellaisenakin viikonloppuna, kun minä olen maisemissa eikä mulla ole muita suunniteltuja menoja.

Niin onhan sillä ero.. Näkyyhän siinäkin jo itsekkyys, että lapset olettavat, että tottakai mummo ja vaari voi aina hoitaa lapsenlastaan niin, että voivat itse lähteä hurvittelemaan miten haluaa..

Ei se noin pitäisi mennä. Pitäisi olla lämpimät suhteet ja käydä koko perheen voimin tapaamassa mummoja ja pappoja niin, että myös mummot ja papat saavat vaan olla lapsenlapsiensa kanssa ilman "hoitovastuuta".

Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Juuri näin!!!!!
Luultavasti mä teen aikanaan kotisivuilleni mummokalenterin, josta lapseni voivat käydä sitten varaamassa lapsenvahtiaikoja :D Mutta ne ajat, jotka voi varata, päätän minä itse. Olenpas kammottavan itsekäs, kun en omista koko elämääni ja aikaan lapsenlapsilleni.

Juuri näin!!!!!
Luultavasti mä teen aikanaan kotisivuilleni mummokalenterin, josta lapseni voivat käydä sitten varaamassa lapsenvahtiaikoja :D Mutta ne ajat, jotka voi varata, päätän minä itse. Olenpas kammottavan itsekäs, kun en omista koko elämääni ja aikaan lapsenlapsilleni.

Eikö sun lapsesi tule teille ollenkaan koko perheen voimin kyläileen ilman "lapsenvahdin hakemista"? Pitäisikö kyläilystäkin varata "aika" omille vanhemmilleen?

Jos näin on, niin luuletko, että kun itse tarvit apua, niin saisit ilman almanakan katsomista sitä?

Alkuperäinen kirjoittaja pienten äiti:
tämä on juuri tätä itsekästä käyttäytymistä. Minä, minä ja minä eikä kukaan muu!

Eiköhän se mummi ole jo omat lapsensa hoitanut ja lapsenlapsia kun itselle sopii ja jaksaa.
On niissä niin paljon työtä, vieras paikka, tavaraa alhaalla, koko ajan saaq vahtia ja silti särkyy.
Kun omilta ei ole raivannut mitään pois on kohtuutonta vaatia että mummo riisuu nyt kotinsa lastenlasten tähden.

Niin onhan sillä ero.. Näkyyhän siinäkin jo itsekkyys, että lapset olettavat, että tottakai mummo ja vaari voi aina hoitaa lapsenlastaan niin, että voivat itse lähteä hurvittelemaan miten haluaa..

Ei se noin pitäisi mennä. Pitäisi olla lämpimät suhteet ja käydä koko perheen voimin tapaamassa mummoja ja pappoja niin, että myös mummot ja papat saavat vaan olla lapsenlapsiensa kanssa ilman "hoitovastuuta".
Mä en kyllä usko, että tuosta lapsenvahtiasiasta meille ikinä mitään ongelmaa tulee. Eiköhän noi mukulani tiedustele multa hyvissä ajoin, jos heillä on jotain menoa ja tarvitsisivat lapsenvahtia. Ja suunnittelevat omat menonsa sen mukaan, milloin lapsenvahdin saavat, eivätkä sen mukaan, milloin haluaisivat mennä.

Musta tulee samanlainen ilkiömummi kuin ap:stäkin. Mutta kun mä saan neljännesvuosisadan kestäneen äitiyteni kunialla päätökseen, alkaa mun oma aikani. Aion ottaa takaisin ne vuodet, kun en päässyt matkustamaan ulkomaille, en ehtinyt harrastaa kodin ulkopuolella, en osallistua järjestötoimintaan enkä juuri mihinkään muuhunkaan, koska omat lapseni olivat sen neöjännesvuosisadan ykkössijalla elämässäni. Olen ollut lasteni käytettävissä käytännöllisesti katsoen koko sen neljännesvuosisadan ja he saavat luvan sen jälkeen pärjätä jo ilman minun jatkuvaa apuani ja läsnäoloani. Lapsenlapsiani aion kyllä hoitaa, mutta en anna lastenlasteni estää mua reissaamasta ja harrastamasta, kuten annoin omien lasteni. En katso olevani vastuussa lapsenlapsistani sillä tavalla, mitä olen ollut omista lapsistani. Vasta viime kesänä olin ensimmäistä kertaa yli 20 vuoteen viikonlopun yksin kotona.

Onneksi olen kanssasi samoilla linjoilla tässä asiassa, jos musta sitten tulevaisuudessa tulee sun miniä :D ;)

Juuri näin!!!!!

eihän se itsekästä ole. jokainen tarvitsee omaa aikaa ja rauhaa. mutta kuten jo itsekin mainitsit ei se sulje sitä pois etteikö voisi tavata lapsiaan, lapsenlapsiaan jne. ja tottakai hoitaminen pitää mennä hoitajan ehdoilla.. en minä ainakaan oleta että vanhempani jättävät menonsa väliin jos minä haluan tulla lapsien kanssa vaikka kyläilemään.

Alkuperäinen kirjoittaja tytsi-89:

Onneksi olen kanssasi samoilla linjoilla tässä asiassa, jos musta sitten tulevaisuudessa tulee sun miniä :D ;)

Herrajjjjumala sentäs! Olik tää vitsi vai puuttuuko mun tiimarivihkosta merkintä? ;) :laugh:

Mä en kyllä usko, että tuosta lapsenvahtiasiasta meille ikinä mitään ongelmaa tulee. Eiköhän noi mukulani tiedustele multa hyvissä ajoin, jos heillä on jotain menoa ja tarvitsisivat lapsenvahtia. Ja suunnittelevat omat menonsa sen mukaan, milloin lapsenvahdin saavat, eivätkä sen mukaan, milloin haluaisivat mennä.

Näinhän sen on hyvä mennäkin. Mutta jos mummolta ei löytyisikään parin kuukauden aikana yhtään ainuttakaan päivää lapsenvahdin ajalle (tai muuten vaan tapaamiselle) niin kyllä mää ihmettelisin ja ainakin vetäisin johtopäätökset mummon prioriteeteista.

Alkuperäinen kirjoittaja Onnellinen Villasukka:
Meillä mummojen ja pappojen annetaan elää omaa elämää. Lastenlasten kanssa he eivät vietä koskaan aikaansa.
Voimia sinulle! :hug:

Surtullista ettei koskan, kyllä minä lapsenlapsia otan yökylään kun sopii.
Voisin ottaa Onnellisen Villasukankin lapset joskus. Olet herttainen, joskus keskusteltu.

Täytyy peesata keittiönoitaa. Kyllä isovanhemmat on jo urakkansa hoitaneet omien lasten kanssa ja nyt vain NAUTITAAN lastenlasten seurasta, ei ole todellakaan tarkoitus olla ilmainen lastenvahti. Mut hyvällä mielellä varmaan silloin voi hoitaa lapsenlapsia kun omiin menoihin sopii. Joskus tuntuu että isovanhempien pitää kesälomansakin järjestää just lapsille sopivassa kuussa et voivat hoitaa lapsenlapsia ettei muualle tarvitse hoitoon laittaa tai vanhemmat saa sitten pitää yhtä aikaa loman.Kyllä isovanhemmilla on oikeus nauttia omasta elämästään reissaten ym. asioita tehden joita ei voinut tehdä silloin kun omat lapset oli pieniä. :)

Herrajjjjumala sentäs! Olik tää vitsi vai puuttuuko mun tiimarivihkosta merkintä? ;) :laugh:

Taitaa puuttua, Keittis on jo varannut mut miniäkseen sitten kun poikansa on täysi-ikäinen :D Junnu ei tosin tätä asiaa taida vielä tietää :D:D

Näinhän sen on hyvä mennäkin. Mutta jos mummolta ei löytyisikään parin kuukauden aikana yhtään ainuttakaan päivää lapsenvahdin ajalle (tai muuten vaan tapaamiselle) niin kyllä mää ihmettelisin ja ainakin vetäisin johtopäätökset mummon prioriteeteista.
Multa löytyy kyllä kerran kuukaudessa aikaa tavata tytärtäni. Jos hänellä olsi tullessaan lapsensa ( hänellä tosin ei ole lapsia ) mukana, niin silloin tapaisin ne lapsenlapsenikin. Kerran kahdessa kuukaudessa onnistuu aivan varmasti. Koska rakastan kokkailua ja itselleen on vähän tylsä kokkailla, luultavasti tulen kutsumaan lapseni perheineen meille kerran kuukaudessa sunnuntaipäivälliselle. Tai mikään siis ei sinällään muutu muu kuin ruokailijoiden lukumäärä... mun likka ja "ottopoika" käy nytkin keskimäärin kerran kuussa meillä syömässä.

Joo, sen ymmärrän että isovanhemmatkin tarvii sitä omaa aikaa, eikä aina lastenlapsia oo katsomassa. Mut minusta isovanhempien pitäisi ajatella myös lapsiaan. Onko heillä vapaa aikaa ollenkaan ja muistella sitä kun itse oli pienten lasten äiti/isä.
Minusta kuitenki vois lapsenlapsia kylään ottaa ja ihan oma alotteisesti vaikka kerran 3kk:ssa. Se olis mulle jo luksusta.

jos mummolta ei löytyisikään parin kuukauden aikana yhtään ainuttakaan päivää lapsenvahdin ajalle (tai muuten vaan tapaamiselle) niin kyllä mää ihmettelisin ja ainakin vetäisin johtopäätökset mummon prioriteeteista.

Miksi pitäisi? Siis jos lapsen äiti ei ole synnyttämässä pikkusisarusta tai joku perheenjäsenistä sairas tai jotain muuta poikkeavaa, niin kyllähän näissä tilanteissa normaalisti "suku pitää yhtä". Mutta jos kyse on normiperheestä, jossa kaikki on vaikkapa terveitä, niin ei kai niitä lapsia sitten sentään joka kuukausi HOITOON viedä? Ihan vaan viemisen ilosta? Kyllähän jokasen perheellisen pitää omien lastensa kanssa kyetä myös vapaa-aikaansa viettää. Laatuaikaa ei ole VAIN se, että äiti ja isä on kahdestaan. Myös perheenä voi olla hauskaa

Juuri näin!!!!!

Väittäisin tuossa kalenterissa piilevän bisnesidean :D

Mä voin peruuttaa Floridan matkani, jos junnu tai junnun lapsi joutuu sydänleikkaukseen, mutta en sen takia, että junnu vaimoineen haluaisi päästä kaksistaan leffaan. Ne kun voi mennä sinne leffaan sellaisenakin viikonloppuna, kun minä olen maisemissa eikä mulla ole muita suunniteltuja menoja.

Juuri näin!!!!!

Näin meillä tehdään, ja anopilla on todella paljon menoja mutta on apuna ja hoitaa jos ei ole omia menoja. Soittaessani kysyn ensin onko sulla jotain sillon ja sillon ja sanoo jos on ja menee menoihinsa ja minä etin jonkun toisen ja tulee hoitamaan ellei ole muuta sopinut siihen hetkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja neljän äiti:
Meillä toisin-näemme vanhempiani neljän kk välein puoli pvää;vaikka asumme 4km päässä toisistamme. En koskaan ole vanhemmiltani mitään pyytänyt tai halunnut-eivätkä he ole koskaan mitään tarjonneet.Appivanhempia näemme 2krt/vuodess-jouluna ja isänpäivänä.Asuvat 56km päässä.En ole koskaan heiltäkään pyytänyt mitään enkä saanutkaan-en edes lastenhoito apua.Toisinaan toki toivon että olisipa isovanhemmat jotka omaehtoisesti haluaisivat lapsenlapsiaan hoitoon ja minä mieheni kanssa saisimme olla hetken kahden.

Eikös teillä ollut kuhertelua ja kahdenkeskistä aikaa ennen lapsia vai hetikö aloitte niitä pukata?
Ylee4nsä vanhemmat hoitaa lapsensa ja joskus mummi auttaa.

Taitaa puuttua, Keittis on jo varannut mut miniäkseen sitten kun poikansa on täysi-ikäinen :D Junnu ei tosin tätä asiaa taida vielä tietää :D:D
Näköjään puuuttuu, vaikka tämähän on jo vanha juttu :D Juups, junnu ei vielä tiedä, eikä sen tarvitsekaan tietää. Saa tietää sitten ensi vuonna ;)

Yhteistyössä