Miksi ei saa sanoa, että joku on huono äiti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Kyllähän äitiys vaatii paljon ja työpaikallakin sanotaan jos on huono työntekijä ja hänet jopa erotetaan. Mutta äitiydestä ei voi erottaa niin miksi ei saa sanoa että tuo on huonoa äitiyttä jotta ihmiset ymmärtäisivät parantua äitiydessään?
Itsehän tulee niin sokeaksi tilanteelle, ettei tajua olevansa huono äiti, vasta syyllistyessä muiden sanoista ehkä ymmärtää että asiat pitäisi tehdä eri tavoin. Mutta siltikin pistää vastaan, miettii itseään enemmän kuin lapsiaan. Tuntuu ettei ihmiset edes halua lapsilleen hyvää, he vaan haluavat olla oikeassa.

Millä ihminen määritellään huonoksi äidiksi? Synnytystavan, imettämisen keston vai lapsenpäiväkodinaloitusiän mukaan...?

Eiköhän oikeasti huonoon äitiyteen puututa sitten huostaanoton keinoin (tai ainakin pitäisi puuttua, aina sekään ei toimi).

Ehkä joillekin olisi paikallaan joskus sanoa. Onhan Suomi pullollaan pienten lasten heitteillejättöjä ym. Kuitenkin on joku ihme sanonta, että jokainen äiti on paras äiti omalle lapselleen vai mitenhän se menikään?

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Millä ihminen määritellään huonoksi äidiksi? Synnytystavan, imettämisen keston vai lapsenpäiväkodinaloitusiän mukaan...?

Eiköhän oikeasti huonoon äitiyteen puututa sitten huostaanoton keinoin (tai ainakin pitäisi puuttua, aina sekään ei toimi).

Minun mielestä huonoa äitiyttä on laittaa omat tarpeet jatkuvasti lasten tarpeiden edelle. Tarkoitti se sitten mitä asiaa vaan, kyllä siitä pitäisi saada sanoa, jotta äidit ymmärtävät kuinka ainutlaatuisia lapset ovat ja hoitaisivat heitä paremmin. Tälläkin palstalla monta juoppobiletysäitiä mutta eihän heitä saa syyllistää.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Minun mielestä huonoa äitiyttä on laittaa omat tarpeet jatkuvasti lasten tarpeiden edelle. Tarkoitti se sitten mitä asiaa vaan, kyllä siitä pitäisi saada sanoa, jotta äidit ymmärtävät kuinka ainutlaatuisia lapset ovat ja hoitaisivat heitä paremmin. Tälläkin palstalla monta juoppobiletysäitiä mutta eihän heitä saa syyllistää.

Kärsiikö lapset jotenkin, jos äiti käy bilettämässä silloin kun lapset ovat esim. isällään tai muualla hoidossa? Eipä nyt tartte kiillotela sitä omaa sädekehää yhtään :saint:

Miksi, mikä sinusta tekee suonon? Minä vähän epäilen, ne oikeasti huonot äidit eivät useinkaan tuota myönnä vaan luulevat olevansa riittävän hyviä.

En ole ollut läsnä pojalle.Kun poika oli pieni niin olin sen kanssa harvoin ulkona.En mä nyt kaikkea tässä halua sanoa.

Tällä palstalla äitiys nyt on sellainen suoritus että harva siitä täysiä pisteitä saa. :saint: Ja usko pois, usein on kyllä lapselle parempi että äiti osaa ottaa vähän rennosti ja nauttia lapsistaan, vaikka sitten menemällä joistain asioista yli siinä missä aita on matalin kuin hampaat irvessä kiillottaa vain täydellisen äidin kruunua sättien muita...

Alkuperäinen kirjoittaja sartsukka:
minäkin voin sanoa että olen huono äiti.
Syyt:Olen käynyt vaikeaa masennusta läpi jolloin en todellakaan tarpeeksi läsnä lapsen/lapsien elämässä.Masennuksesta johtuen pinna on ollut lyhyt ja jne.

Mä kamppailen masennuksen kanssa.Paskoja päiviä on turhan usein. :/

Alkuperäinen kirjoittaja sotku:
minäkin voin sanoa että olen huono äiti.
Syyt:Olen käynyt vaikeaa masennusta läpi jolloin en todellakaan tarpeeksi läsnä lapsen/lapsien elämässä.Masennuksesta johtuen pinna on ollut lyhyt ja jne.

Mä kamppailen masennuksen kanssa.Paskoja päiviä on turhan usein. :/

Jep!Onko sulla todettu vaikeakin masennus?Voimia vain kovasti.Itse alan pikkuhiljaa toipumaan mutta tapahtuma herkkä olen parikin ihan pikkuasiaakin peräkkäin tuntuu että mailma kaatuu.Vaikka normaalisti ne ei kyllä kuulemma saisi saada sellaista reaktioo aikaiseksi.Toivottavasti olet hyvässä hoidossa ja saat apuja.Minä sain hetken mutta sitten lopettivat.Ihan liian aikaisin.terapiassa käyn kyllä mutta muuta tukiverkkoa ei ole.Ei ole lapsenvahteja ja pienimmäinen 1v5kk kulkee terapiassa useasti mukana vaikka enään ei saisi kun puhuu jo ja ymmärtää sitäkin paremmin.

Jep!Onko sulla todettu vaikeakin masennus?Voimia vain kovasti.Itse alan pikkuhiljaa toipumaan mutta tapahtuma herkkä olen parikin ihan pikkuasiaakin peräkkäin tuntuu että mailma kaatuu.Vaikka normaalisti ne ei kyllä kuulemma saisi saada sellaista reaktioo aikaiseksi.Toivottavasti olet hyvässä hoidossa ja saat apuja.Minä sain hetken mutta sitten lopettivat.Ihan liian aikaisin.terapiassa käyn kyllä mutta muuta tukiverkkoa ei ole.Ei ole lapsenvahteja ja pienimmäinen 1v5kk kulkee terapiassa useasti mukana vaikka enään ei saisi kun puhuu jo ja ymmärtää sitäkin paremmin.

Keskivaikea masennus.Varsinaista terapiaa en ole saanut.Konsultaatiota työterveyshuollossa.

No, ensinnäkin. Vaikka oletettaisiin, että joku on huono äiti, sen sanominen hänelle tuskin tilannetta muuttaisi. Se, että mennään sylkemään ihmisen naamalle haukkuja, ei saa häntä ymmärtämään tilannettaan saatika muuttamaan sitä. Tilanne voi muuttua jopa pahemmaksi. Harva myöskään on tahallaan huono äiti. Suurin osa ei vaan OSAA olla sen parempi äiti. Tai ei pysty. Silloin äitiyttäkin voi opettaa. Ja ihan muilla keinoin kuin ilmoittamalla; Sä olet vaan niin huono äiti.
Lapsilleen äiti on aina äiti. Ja äidit saa lapsilta todella paljon anteeksi. Vaikka äiti olisi huono, äiti on silti useimmiten hyvin rakas.
Oletteko myös ajatelleet, että vanhemman haukkuminen on myös lapsen haukkumista? Lapselle vanhempi on esikuva ja jotain maailman rakkainta ja tärkeintä. Jos haukut vanhempaa, saa myös lapsen itsetunto kolauksen. Eli myöskään lapsen tilanne ei parane haukkumalla vanhempaa.

Kyllä niitä huonojakin vanhempia on. Mutta harvoin on JOKO hyviä TAI huonoja. Ei se asia ole niin mustavalkoinen. Ja rakkaus ei katso hyvyyttä tai huonoutta.
Saahan sitä sanoa mitä tahtoo, mutta ehkä kannattaa miettiä sanomisensa todenperäisyyttä, sen tarkoitusta ja sitä mihin sillä voi vaikuttaa.

itse en ymmärrä miksi ne äitit joilla on jo huostaanotossa lapsia saavat tehdä lisää vauvoja.eräskin äiti ,maha pystyssä,umpikännissä kannettin kapakasta pellolle ja isommat tenavat on mummo hommannu huostaan,kun ei jaksa niitä hoitaa..minua surettaa nämä lapset

Tohon on helppo kommentoida.
Huono äiti on sellainen joka ei pysty tukemaan lapsen henkistä ja fyysistä kehitystä. Esim. jos lapsi alkaa oireilla käytöksellään tai on ylipainoinen niin tällä on huono kasvattaja joka usein on se äiti.

Eri asia on lapset jotka syntyy psykopaatteina ja oireilevat käytöksellään sen takia koska eivät pysty empatiaan. Tosin.. Jotkut pullamössömammat luulevat että kaikki kullanmurut syntyvät puhtoisen täydellisinä ja vain ympäristö voi tehdä heistä pahan :D On epäloogista ajatella näin koska ei kaikki ihmiset synny täydellisinä aivoistaan. Persoonallisuushäiriöthän ovat usein perinnöllisiä ja lapsi ei vain hyvistä vanhemmista huolimatta kykene olemaan ihana ihminen koskaan koska aivot eivät ole kuten muilla.

Yhteistyössä