Miksi ei saa antaa velliä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietityttää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietityttää

Vieras
Moi,
miksi suositusten mukaan vauvalle ei saa antaa velliä, mutta puuroa saa. Vellihän on samaa tavaraa kuin puuro mutta vain vetisemmässä muodossa. Onko tossa jokin jippo mitä en ole käsittänyt, voisiko joku valaista mua? :)

Itse olen kuullut tuosta suosituksesta nukutuksen yhteydessä, että ei saisi totuttaa lasta nukahtamaan vellipullon kanssa, tekee huonoa hampaille, samalla perustelulla ei nukuteta maitopullon kanssa.. näin meillä hammashoitaja jutteli.

Mut siis puurojen syönnin opettelu mahd kevyenä, löysänä puurona, vellinä, eikä mitään kokoonkeitettyä täysjyväruispuuroo.. niin ne neuvo. Vaikka kyllä me ainakin taidettii heti täysjyvää käyttää :)

No en ole kuullut ettei saisi antaa. Olen käsittänyt että esim. kaupan velleissä on korvikemaitoa ja siksi korvikkeella olevat aloittaa velleillä ja imetetyt soseilla.

Mutta tääkin voi olla ihan puppua.

Mulla kaks lasta eikä kumpikaan oo koskaan vellejä saanut. Neuvolantäti perusteli aikoinaan, että velli vaan venyttää vatsaa ja ravintosisältö sama kuin korvikkeessa, joten ennemmin kiinteitä jos ei pelkkä maito riitä.

Suositus, josta on kyse, on Sosiaali- ja terveysministeriön Imeväis- ja leikki-ikäisten lasten,odottavien ja imettävien äitien ravitsemussuositus (2004). Siitä suoraan lainattua:
" Vellien antamista perustellaan usein sillä, että lapsen nälkä pysyy paremmin poissa ja että lapsi nukkuu paremmin. Vellien antamiselle alle viiden kuukauden ikäisille terveille lapsille ei ole ravitsemuksellisia perusteita. Yli viiden kuukauden ikäisille puurot ovat vellejä suositeltavampi vaihtoehto. Kiinteärakenteisena ruokana puurot sopivat vellejä paremmin syömisen opetteluun. Myös äidinmaidonkorviketta saaville lapsille puurot ovat vellejä suositeltavampi vaihtoehto."
Koko läpyskä netissä:Sosiaali- ja terveysministeriö

Velli on suurustettua korviketta, ei sitä ainakaan imetetyille kannata syöttää. Jos sen tekisi veteen, niin olisi taas tosi köyhää ruokaa. Ja hankala syöttää lusikalla.

Kiitos vastauksista :)

Mä kysyin vellin antamisesta synnytysvalmennuksessa ja tämä valmentaja/th melkein pomppasi siitä tuoliltaan ylös ja tomerana kertoi, että ei missään nimessä mitään vellejä pidä antaa. Muut mammat siinä nyökkäsivät myötäilevästi mukana, joten mä ajattelin, että olen nyt munannut itseni totaalisesti kun en tällaista tiennyt ja jätin jutun siihen. Jäi asia askarruttamaan kuitenkin, ja siksi nyt kyselen asiasta täällä.

Kyseessä on SUOSITUS, ei kielto. Vellejä saa antaa vauvalleen jos sen parhaaksi näkee. Mutta suositus on, että ensin maidolla ja sit puurolla mennään. Velli on täysin turhaa, siksi sitä ei suositella.

Itse olen korvikkeen lisäksi antanut velliä noin 3kk iästä. Puurojahan saa muutenkin antaa vasta joskus 5kk iästä. Meillä ainakin hieman sakeampi eväs pysyä paremmin sisällä kun oli kova pulauttelija. Ravintoarvoltaan ne on korvikkeen kanssa samoissa, eikö siis ole aivan sama antaako korviketta vai velliä.=)
Toki ymmärrän sen että on parempi totuttaa lapsi sitten syömään iltapuuro kun että opettaa nukahtamaan pullon kanssa.

[QUOTE="Sadie";29341161]No mä en oo ikinä tajunnu, miksi jotai velliä pitäisi ollenkaa antaa? Mikä siinä on ideana..?[/QUOTE]

En mäkään ymmärrä. Jos korviketta menee liikaa, niin kai seuraava askel on kiinteät ruuat? Eihän velliäkään saa antaa 2-3kk iässä "parantamaan yöunia", vaan vasta 5kk iästä eteenpäin.

Monet vellit saa aloittaa jo 4kk iässä. Vellihän on ruokalaji siinä muiden joukossa, kun opetellaan uusia koostumuksia ja makuja. En ymmärrä mitä haittaakaan siitä olisi.

Neuvolan kiinteidenaloitusoppaassa on sanottu syyksi se, että vellien ravintotiheys on huonompi kuin puuron ja siksi kannattaa mieluummin syöttää puuroa. Puuro on siis tuhdimpaa tavaraa.

Ja täysjyvästä sanottiin meille ainakin, että nimenomaan pitäisi tehdä puurot täysjyvähiutaleista... Ei niitä tosin taideta myydäkään muuna kuin täysjyvänä.

Yhteistyössä