Miksi chili tai valkosipuli muodostuvat joillekin lähes uskonnoksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Varsinkin nämä chili-ihmiset on pistäneet silmään. En tiedä onko niitä enää niin paljon kuin joskus muutama vuosi sitten, kun chili oli kuuma trendi. Kai se sitä vieläkin on näille jotka siihen ovat koukussa. Sitä sitten pitää tunkea ihan joka paikkaan, suklaasta ja persevaosta alkaen.
Valkosipuli-ihmiset on melkein yhtä pahoja. Yleensä chili ihmiset on nuoria hipstereitä ja valkosipulin suurkuluttajat vanhempia juntteja. Vai meneekö se teiän mielestä näin?
Voisiko joku kertoa, miksi jokainen ruoka pitää muuttaa chilin tai valkosipulin makuseksi. chiliä en ymmärrä ollenkaan, tulisuus ei ole mikään hieno asia, vaan pilaa ruuan kuin ruuan. Valkosipuli menettelee, kunhan sitä on hyvin harvoin.

Valkosipuli on hyvää ja terveellistä. En mä sitä kaikkeen tunge, mutta käytän useamman kerran viikossa. Chiliä käytän erittäin harvoin, koska se peittää kaikki muut maut alleen, ja ruoka maistuu vain tuliselta. Chiliin tottunut tosin maistaa muutakin.

Huomasin tuon saman kun etsin tietoa chilin kasvattamisesta. Joku onneton sielu paljasti ostaneensa chilikasvinsa valmiina marketista ja siitähän riemu nousi. Teilattiin raukka täydellisesti. Muistan tämän varmaan sen takia kun itsekin ostin omani Valintatalosta:LOL:
Asiaan suhtaudutaan järjettömällä vakavuudella ja tosikkomaisuudella.

Se että sinä et jotain asiaa ymmärrä kertoo vain sinusta.
Chiliä käytän paljon ja valkosipulia kanssa, niillä ei muuteta ruokaa pelkästään esim chilin makuiseksi vaan chili toimii yhtenä mausteena.

Muotijuttu. Ensin oli valkosipuli, kaikki vouhkasivat siitä ja itse piti kasvattaa jne. Sitten tuli chili, ja vouhkattiin siitä ja pitää itse kasvattaa ja kuka syö tulisinta jne jne. Kohta keksitään taas uusi muotijuttu, jolla voidaan voivat päteä ja täyttää ruokaohjelmat.

En ymmärrä minäkään. Mitä järkeä on turmella oma makuaisti moisilla? Niiden makukin jo kirkuen kertoo sen, ettei niitä kannata syödä.
No valkosipuli on ok. ja sopii moniin ruokiin yhtä hyvin, kuin pekoni.

No kait se kasvattaminen on just "se" juttu? Ja kait siinä on sekin, että jos ja kun makuaisti siihen tottuu, niin ilman sitä kaikki maistuu vedessä keitetylle makaronille?

Mut olen aloittajan kanssa samaa mieltä.
Jos pihamaalla kasva persilijaa, lipstikka ja raparperia, niin en ole kuullut kenenkään niihin "hurahtaneen" samoin?

Kummipoika on chilifriikki. Luonaan saa olla tarkkana mitä suuhunsa laittaa, kun sitä on nallekarkeissakin.

Huomasin tuon saman kun etsin tietoa chilin kasvattamisesta. Joku onneton sielu paljasti ostaneensa chilikasvinsa valmiina marketista ja siitähän riemu nousi. Teilattiin raukka täydellisesti. Muistan tämän varmaan sen takia kun itsekin ostin omani Valintatalosta:LOL:
Asiaan suhtaudutaan järjettömällä vakavuudella ja tosikkomaisuudella.
Juuri tämä tosikkomaisuus on käsittämätöntä, että pädetään jollain maustekasvilla.
Chili on kuin joku jumala ja kaikki jotka eivät sitä kumarra, ovat alempiarvoisia tyhmempiä ihmisiä. Chili-ihmiset ovat muiden yläpuolella ja katselevat nenänvartta pitkin chilitiedottomia ihmisiä. :D

Chili on mauste siinä kuin muutkin mausteet. Niitä on paljon erilaisia ja mautkin on erilaisia. Pääasia ei ole tehdä ruuasta mausteista, vaan antaa sille sopivasti makua.

En ole mikään chilifanaatikko, vaikka olen miettinyt, että jos kokeilisi niiden kasvatusta. Ymmmärrän kyllä, jos joku naureskelee marketista ostettua chilikasvia. Meillekin ostettiin sellainen kokeeksi ja täytyy sanoa, että ne ollut surkeimman makuiset chilit, mitä meillä on käytetty. Ne olivat polttavia, mutta mitään muuta makua niistä ei oikein tullut, puuttui aromikkuus. Tavallisimmin käytetyissä on ollut jonkinlainen makeanmaukas makuvivahde mukana.

Ostellaan yleensä ihan muutamaa isosta marketista saatavaa lajia, mutta noissakin on laatuero hyvin erilainen. Väliin yksi chili ruoan joukossa tekee siitä tosi tulista, toisella kertaa samaisessa ruoassa se ei maistu juuri lainkaan. Useinmiten siitä onneksi tulee juuri sellaista, kun sen pitäisi olla. Kaikista tulisimmaksi luokiteltuja en ole uskaltanut vielä kokeilemaan.

Samalla logiikalla voisi kysyä, miksi jotkut hurahtavat jokaiseen muotiruokaan täysin rinnoin?
Avocadopasta, macaronsit, pulled pork jne?
logiikalla? senkun kysyt vain suoraan. kyllähän nämä ruokatrendit aina on jotenkin huvittavia.

Samoin voisi ihmetellä, miksi kaikissa ruokaohjelmissa on alettu kutsua lihaa ja kalaa "proteiineiksi". Typerän kuulosta, "nyt valmistatte proteiinia ja chilikukkakaalisorbetin päläpälä". PROTEIINIA. Voi vittu. Proteiinia on myös monissa kasviksissa, nämä Super cheffit ei taida tietää mistään mitään. jos sian ruho on jollain pöydällä niin ei se ole mikään "proteiini" vaan kuollut sika. Sitä voisi kutsua edes lihaksi.

Jos ikkunalta löytyy yhtään tilaa kukkapurkille, mikäettei? Hyvä syy:cool:
Tervetuloa kasvattamaan omia kasveja - eikä kaikki ole syötäviä täällä.
Ei kiitos, en halua ruokiini tulisuutta, koska MUN mielestä se pilaa ruuista vain maun.
Yrteistä ja mausteista kyllä pidän, en tee maustamatonta ruokaa. Mutta jos itse laittaisin jotain kasvamaan täksi kesäksi, niin mieluummin oreganoa, tilliä, persiljaa tms, joista oikeasti pidän.

logiikalla? senkun kysyt vain suoraan. kyllähän nämä ruokatrendit aina on jotenkin huvittavia.

Samoin voisi ihmetellä, miksi kaikissa ruokaohjelmissa on alettu kutsua lihaa ja kalaa "proteiineiksi". Typerän kuulosta, "nyt valmistatte proteiinia ja chilikukkakaalisorbetin päläpälä". PROTEIINIA. Voi vittu. Proteiinia on myös monissa kasviksissa, nämä Super cheffit ei taida tietää mistään mitään. jos sian ruho on jollain pöydällä niin ei se ole mikään "proteiini" vaan kuollut sika. Sitä voisi kutsua edes lihaksi.
Näin just. Tuo proteiinikiihkouskovaisuus tuli kaiken maailman top chef ja määstörgzeffohjelmista, sitä ennen puhuttiin tavallisesti. Ihmiset ovat kuin höppäniä lampaita, lähdetään heti mukaan kaikkeen innoissaan ja sokeina:D
Chilinkasvatus on tietty sellaista jossa voi helposti erottaa jyvät akanoista ja päteä. Plääh.

Ei kiitos, en halua ruokiini tulisuutta, koska MUN mielestä se pilaa ruuista vain maun.
Yrteistä ja mausteista kyllä pidän, en tee maustamatonta ruokaa. Mutta jos itse laittaisin jotain kasvamaan täksi kesäksi, niin mieluummin oreganoa, tilliä, persiljaa tms, joista oikeasti pidän.
Kyllä mulla ainakin kasvaa noita kaikkia joka vuosi ja oreganohan niistä onkin monivuotinen, kaunis kukka. Luomurosamundapeltokin on todella hieno näky. Mut nyt on vielä viikon uudenkuun aika, joten voi kylvää ainakin makeasuippopaprikat, jota mulla on nyt 45 kpl ruukutettuna. Ne ei ole yhtään väkeviä. Kaupasta saa sitä luomua ostan, ei närästä. Mut vasta elokuulla saan omaa satoa parin kuukauden ajan. Eikä mitään mahavaivaa tule niistä, on nyt testattu. Chiliä ei tietenkään joka päivä syödä, kun ei se kaikkeen sopisikaan.

Näin just. Tuo proteiinikiihkouskovaisuus tuli kaiken maailman top chef ja määstörgzeffohjelmista, sitä ennen puhuttiin tavallisesti. Ihmiset ovat kuin höppäniä lampaita, lähdetään heti mukaan kaikkeen innoissaan ja sokeina:D
Chilinkasvatus on tietty sellaista jossa voi helposti erottaa jyvät akanoista ja päteä. Plääh.
niinpä, noloa kuunnella sellasta.
Miksei samantien kutsuta ihmisiäkin proteiineiksi.

Se on hyvää. Se on terveellistä. Ja se kasvaa iloisesti tossa ikkunalaudalla ja tuottaa satoa ympäri vuoden.

Tyhmä olisin, ellen käyttäisi lähes ilmaista hyvää maustetta vaan ostaisin pussukoita marketin hyllyltä.

Uusimmat

Yhteistyössä