Miksi avoliitossa oleva äiti antaa vauvalle oman sukunimensä eikä vauva tule isän sukunimelle?

• Viestiketjun aloittaja "oho"
  • Ensimmäinen viesti
.....
Huomattavasti helpompaa jos on äidin mukaan. Ainakin meillä on. Äitinä hoidan enemmän lapseni asioita kuin isä, joten kiva päiväkodissa, sairaalassa, neuvolassa jne. jos on sama sukunimi.... Jos isä kosii, koko perhe saa saman sukunimen. Sitä odotellessa.

äitii
Koska minun sukunimi on kauniimpi ja harvinaisempi, ja käytännön asioiden kannalta on helpompaa että lapset saa minun nimeni. En aio koskaan vaihtaa omaa sukunimeäni.

Ja ei todellakaan vaikuta mihinkään muihin asioihin, isä on tunnustanut lapset omakseen heti näiden syntymän jälkeen.

Miksi pitäisi olla miehen? En tajua. Onks isä jotenkin parempi kuin äiti?

Kun ei oltu vielä naimisissa pojalla oli mun sukunimi, sehän oli ihan itsestään selvää. Nyt ollaan naimissa ja meillä on kaikilla miehen sukunimi. Tosin vähän kaduttaa, ei ehkä olisi pitänytkään vaihtaa niitä nimiä.

äitii
Alkuperäinen kirjoittaja Yh-isä;28829234:
Näin miehenä on sanottava, että ikinä en lapsille antaisi äidin sukunimeä.
Noo, viime kädessä se ei taida olla sun päätettävissä avoliitossa. Jos sopuun ei päästä, lapsi saa äitinsä nimen.

Miksi pitäisi olla miehen? En tajua. Onks isä jotenkin parempi kuin äiti?

Kun ei oltu vielä naimisissa pojalla oli mun sukunimi, sehän oli ihan itsestään selvää. Nyt ollaan naimissa ja meillä on kaikilla miehen sukunimi. Tosin vähän kaduttaa, ei ehkä olisi pitänytkään vaihtaa niitä nimiä.
Onko äiti jotenkin parempi kuin isä? Mulle merkitsee se perinne paljon, mun sukuahan ne jatkaa.

Yhteistyössä