Miksi asut vuokralla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja opiskelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja zzz:
Alkuperäinen kirjoittaja wieras:
en ymmärrä näitä vuokralla asujia?
miksi maksaa toiselle sitä kämpää omaksi, kun vois tosiaan ostaa itselle kämpän jota maksaa sitten itselle ja omistaa sen joskus kokonaan itse?

Usein ne selittelee kaikenlaisilla jutuilla ja sitten vielä useammin taustalta tahtoo löytyä "helppo raha" eli velkaisena et saa asumistukia yms mitä nyt vuokralla saa.

Niin no, mutta jos sä oot siinä tilanteessa, että saat asumistukea niin tuskin saat lainaakaan eli sinänsä aika ontuva toi sun kuvauksesi :D

Alkuperäinen kirjoittaja on se kumma:
mikä ihme siin on et joku kertoo olevansa hoitovapaalla ja asuvan vuokralla niin jo joku nuija tulee aukomaan päätään et miks et mene töihin ja osta asuntoa? siis miten se on häneltä pois jos joku ei tee samoja valintoja??? hänhän ei edes valittanut rahatilanteesta tms. vain vastasi kysymyksiin aiheista.. siis ei mahdu mun järkeen noiden neuvojien pointit..

Jos joku tekee toisin, se herättää epäluuloa, tuliko itse tehtyä sittenkään se paras ratkaisu. Kaikkien pitäisi haluta sitä punaista tupaa ja perunamaata, jotta ei pelottaisi.

Alkuperäinen kirjoittaja Kirkkonummi:
Alkuperäinen kirjoittaja voi ola:
Alkuperäinen kirjoittaja utelias:
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Miestä ei ole. Ei ole vakituista työtä, ammattina korvauskäsittelijä, koulutus siihen BBA. 2 lasta. En saa sosiaalisia tukia. Enkä ottaisi mieluummin lainaa (lue: palloa nilkkaani).

Vuokralla asun kaksi kertaa halvemmalla kuin mitä vastaavasta kämpästä olisi kuukaudessa lainaerä ja vastike vielä siihen päälle. Myös kätevää, että voi muuttaa nopeasti toisaalle ja suuret remontit hoitaa joku muu. En halua sitoutua kämppään.

Kuinka niin asut halvemmalla vuokralla?enpä usko.

Usko vaan. Jos asuu Helsingissä tai lähellä on asunnot niin kalliita, että sillä millä pari sataa kilsaa täältä sivuun saa omakotitalon taalta saa ehkä kaksion. Asunnot siis alkaa olla yksiöt noin 100 000 e ja siitä ylös päin.

Asumme 41km päässä Helsingin KESKUSTASTA.Meillä 260neliöinen 2v vanha talo ja talomme maksoi meille kaikkilla herkuilla ja 3200 neliön tontilla tuolloin 2v sitten vain 320 000e.Että ei nyt noin kauas tarvitse lähteä.

hei kaikki ei todellakaan halua asua jossain nurmijärvellä tai espoon perukoilla (n. 40km hesasta) se ei sovi kaikille!

Alkuperäinen kirjoittaja Miina:
No mutta eihän sitä tarvii ottaa noin isoa lainaa.Ja ei omakotitalossa makseta vastikkeita! Minä asun Espoossa, Nöykkiössä.Ostin omakotitalon,kohtuu kokoisen (140n) 8v sitten ja maksoin talosta tuolloin 190 000e. Kuukausi kuluja on noin 200e verran ja lainaa makselen pankille 850e/kk. Koko ajan karrutan itselleni omaa. Talo rakennettu 1996. Tontti 2100n.Isoja remppoja ei ole ollut eikä ole näkyvissä,vielä.Keittiön tein,ihan omaksi iloksi ja tänä kesänä kylppärin uusin,omaksi iloksi.Rempat maksaa aika vähän,kun ajattelee että sillä ylläpidetään taloa ja eihän niitä joka vuosi tehdä.

Ei pahalla, mutta en halua enää ikinä asua okt:ssa, enkä todellakaan halua asua missään Nöykkiössä. Miksi mun pitäisi väkisin hommata okt jostain syrjästä, kun ei mulla ole autoakaan? Tykkään nykyisestä sijainnista, keskellä kaikkea. En tiedä, missä olen 3 vuoden tai vaikka 8 vuoden päästä.

Jos ostaisin asunnon jostain, niin se olis sitten jostain Latinalaisesta Amerikasta. En mä varmaan täällä loppuikääni asu. En näe järkeä kartuttaa omaisuutta lainalla, kun voin pienemmällä summalla asua mukavasti ja sitten säästää/sijoittaa sen erotuksen.

Asuntolainalla omaisuuden kartoittaminen on hyvinkin järkevää,varsinkin nyt kun asuntojen hinnat kohtuulliset sekä lainan korot alhaalla.Minulla on kaksi asuntoa,ihan ostettuna sijoitusmielessä ja vielä lainarahalla. Näissä asunnoissa asuvat vuokralaiset makselevat vuokrallaan minun lainat sekä kulut näistä asunnoista eli "tavallaan" saan lähes ilmaiseksi nämä asunnot.

miksi maksaa toiselle sitä kämpää omaksi, kun vois tosiaan ostaa itselle kämpän jota maksaa sitten itselle ja omistaa sen joskus kokonaan itse?

Usein ne selittelee kaikenlaisilla jutuilla ja sitten vielä useammin taustalta tahtoo löytyä "helppo raha" eli velkaisena et saa asumistukia yms mitä nyt vuokralla saa.

Omistusasuntoonkin saa yleistä asumistukea.

Myös kätevää, että voi muuttaa nopeasti toisaalle ja suuret remontit hoitaa joku muu. En halua sitoutua kämppään.

Tuo on erittäin suuri plussa tässä asumismuodossa.

Jääkaappi hajoaa. Soitan huoltoyhtiöön, ja saan uuden jääkaappi-pakastinyhdistelmän saman päivän aikana. Remontit eivät maksa mulle senttiäkään. Ja tosiaan voi vaihtaa asuntoa ex tempore, kun uusi ja kivempi tulee vastaan (siten me teimme reilu vuosi sitten; alakerran asunto vapautui ja hyppäsimme kerroksen alaspäin :D ).

asun vuokralla, koska lainaa en pienituloisena saa asuntoa varten, eikä toisaalta kannatakaan ostaa omaa, kun perheessa (äidilläni) sellainen jo on, joka jää kuitenkin mulle alle 10v sisään... karu totuus, tiedän.

No älkää sitten ymmärtäkö, mutta esim meillä molemmilla vaki duunit, ei saada mitään tukia mistään, mutta ei meillä ole varaa maksaa tuplasti isompia asumiskuluja vaikka kuinka haluttaisi....niin se vaan menee. Täällä Helsingin seudulla asuntojen hinnat ovat aivan eri luokkaa, kuin toisella puolella suomea...toki minäkin sen oman ottaisin jos vain sen verran ylimääräistä rahaa jostain saisin.

Alkuperäinen kirjoittaja Cc:
Asuntolainalla omaisuuden kartoittaminen on hyvinkin järkevää,varsinkin nyt kun asuntojen hinnat kohtuulliset sekä lainan korot alhaalla.Minulla on kaksi asuntoa,ihan ostettuna sijoitusmielessä ja vielä lainarahalla. Näissä asunnoissa asuvat vuokralaiset makselevat vuokrallaan minun lainat sekä kulut näistä asunnoista eli "tavallaan" saan lähes ilmaiseksi nämä asunnot.

Good for you. Monikin tutuistani tekee samaa, suurin tietämäni yksittäisen henkilön omistama kämppärypäs on 30 asuntoa pitkin poikin Etelä-Suomea.

Mutta se ei sovi minulle. Minä en halua kartuttaa omaisuuttani tuolla tavoin. En halua joutua valitsemaan vuokralaisia ja pitää huolta kämpistä ja varmistaa, että vuokrat tulevat ajallaan jne. Ei kiinnosta!

Alkuperäinen kirjoittaja ettekö tajuu:
Alkuperäinen kirjoittaja Kirkkonummi:
Alkuperäinen kirjoittaja voi ola:
Miestä ei ole. Ei ole vakituista työtä, ammattina korvauskäsittelijä, koulutus siihen BBA. 2 lasta. En saa sosiaalisia tukia. Enkä ottaisi mieluummin lainaa (lue: palloa nilkkaani).

Vuokralla asun kaksi kertaa halvemmalla kuin mitä vastaavasta kämpästä olisi kuukaudessa lainaerä ja vastike vielä siihen päälle. Myös kätevää, että voi muuttaa nopeasti toisaalle ja suuret remontit hoitaa joku muu. En halua sitoutua kämppään.

Kuinka niin asut halvemmalla vuokralla?enpä usko.

Usko vaan. Jos asuu Helsingissä tai lähellä on asunnot niin kalliita, että sillä millä pari sataa kilsaa täältä sivuun saa omakotitalon taalta saa ehkä kaksion. Asunnot siis alkaa olla yksiöt noin 100 000 e ja siitä ylös päin.

Asumme 41km päässä Helsingin KESKUSTASTA.Meillä 260neliöinen 2v vanha talo ja talomme maksoi meille kaikkilla herkuilla ja 3200 neliön tontilla tuolloin 2v sitten vain 320 000e.Että ei nyt noin kauas tarvitse lähteä.

hei kaikki ei todellakaan halua asua jossain nurmijärvellä tai espoon perukoilla (n. 40km hesasta) se ei sovi kaikille!

No ainakin minulle tuo 320 000 euroa olisi tähtitieteellinen hinta, enkä sellaista lainaa voisi yhna ottaa enkä kyllä saisikaan vaikka keskituloinen olenkin. Joten vuokralla tai oikeastaan aso asunnossa asutaan.

-lähihoitaja/insinööri
-lähihoitajan vakituinen paikka/työtön
-2 lasta, yksi tulossa
-saamme ajoittain toimeentulotukea ja jatkuvasti vuokratukea.lapsista saan myös elatusapua.
-vuokra 940e, sossu maksaa.
-jos ostaisimme asunnon,joutuisimme tekemään hirveästi töitä,nyt pärjätään tuilla.

Ja mä taas en ymmärrä, mikä elämääkin suurempi tavoite on se omistuskämppä. Itse tosiaan ainakin asumme alueella, jossa tarjolla vain isoja uudehkoja kalliita taloja tai sitten vuokra-asuntoja. Viihdymme kuitenkin tällä alueella loistavasti, lapsilla ihana koulu, paljon kavereita ja muutenkin tykätään kaikin puolin tosi paljon. Mutta meidän pienillä tuloilla ei varmaan koskaan saa semmosta lainaa, mitä nämä täällä tarjolla olevat talot edellyttäis. Meillä olis mahdollisuus ottaa lainaa vaikkapa 150000e ja muuttaa täältä pois, mutta kun me ei haluta. Mieluummin vuokra-asunto, kuin muutto. ja toisaalta, meillä on nyt vuokra-asunto, josta tykätään tosi paljon. Enkä mä ajattele koskaan, et vuokraa maksaessa maksetaan TURHASTA jollekin toiselle. Vaan aattelen, et maksetaan meidän kodista, jotta tässä asua saadaan ja pysyy katto pään päällä.

Alkuperäinen kirjoittaja Nea:
-lähihoitaja/insinööri
-2 lasta, yksi tulossa
-saamme ajoittain toimeentulotukea ja jatkuvasti vuokratukea.lapsista saan myös elatusapua.
-jos ostaisimme asunnon,joutuisimme tekemään hirveästi töitä,nyt pärjätään tuilla.

Saisitteko te muka asuntolainaa...?

Alkuperäinen kirjoittaja Gekkolisko:

Ja mä taas en ymmärrä, mikä elämääkin suurempi tavoite on se omistuskämppä. Itse tosiaan ainakin asumme alueella, jossa tarjolla vain isoja uudehkoja kalliita taloja tai sitten vuokra-asuntoja. Viihdymme kuitenkin tällä alueella loistavasti, lapsilla ihana koulu, paljon kavereita ja muutenkin tykätään kaikin puolin tosi paljon. Mutta meidän pienillä tuloilla ei varmaan koskaan saa semmosta lainaa, mitä nämä täällä tarjolla olevat talot edellyttäis. Meillä olis mahdollisuus ottaa lainaa vaikkapa 150000e ja muuttaa täältä pois, mutta kun me ei haluta. Mieluummin vuokra-asunto, kuin muutto. ja toisaalta, meillä on nyt vuokra-asunto, josta tykätään tosi paljon. Enkä mä ajattele koskaan, et vuokraa maksaessa maksetaan TURHASTA jollekin toiselle. Vaan aattelen, et maksetaan meidän kodista, jotta tässä asua saadaan ja pysyy katto pään päällä.

Aivan! :)

Alkuperäinen kirjoittaja svieras:
Alkuperäinen kirjoittaja svieras:
Oon yksinhuoltaja, kotihoidontuella tällä hetkellä. Koulutukseltani tradenomi. Kaksi lasta. Tällä hetkellä (siis hoitovapaalla) saan asumistukea, joten ei olisi varaa maksella lyhennyksiä. Heti kun vaan meen takas töihin, haen lainaa ja ostan oman. Josko olisi varaa maksaa lainaa en maksaisi vuokraa. Ymmärsiköhän tosta nyt jotain :D

Hoitovapaalla yksinhuoltaja?Miksi et mene töihin ja hanki asuntoa?

Siksi, että lapseni hyvinvointi on minulle tärkeämpi kuin omistusasunto???? Mä oon varmaan tosi outo...

Et oo tosi outo täällä toinen samanmoinen :wawe: töitä saan tällä koulutuksella vaikka huomispäivänä (sairaanhoitaja) mutta lapsen hyvinvointi on tärkeämpi myös minulle kuin rahat. Ja olen tehnyt töitä niin pitkään että voin hyvillä mielin nostaa asumistukea senaikaa kuin tarvii :)

Omistusasuntoonkin saa yleistä asumistukea.

Ei saa jatkuvasti-siis usean kk ajna.vain kerran tai kaksi,poikkeusoloissa.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Nea:
-lähihoitaja/insinööri
-2 lasta, yksi tulossa

Saisitteko te muka asuntolainaa...?

No saataisihan me sitten kun palaisin töihin ja mies myös.Mutta ei nyt.Tietoinen valinta miehellä ollut hakematta edes töitä ja mulla vaan olla kotiäiti

Koska ei ole varaa omaan...kai koskaan. :/

Mulla on opinnot hyvin kesken ja nyt olen kotosalla kuopuksen kanssa, vielä vuoden. Mies on kaupungilla duunissa, pienipalkkaisella alalla. Saadaan asumistukea, mutta ei sen kummempaa. (mun tukien lisäksi...)

Siksi ,koska en viihdy samassa kämpässä monia kymmeniä vuosia. Olen vapaa vaihtamaan vaikka paikkakuntaa ilman että tarvii miettiä että saanko kämppäni myytä..En halua velkavankeuteen,yleensä kuulee että maksaa itselleen , mutta se että maksaa korkoja pankille ei ole mitään itselleen maksamista.

Voi kun se olisikin noin helppoa ostaa talo jos olisi varaa,mutta kaikki ei välttämättä saa lainaa esim..jos ei ole palkkatuloja tai on luottotiedot mennyt.Varmasti melkein kaikki haluaisi sen oman talon eikä vuokra asuntoa,mutta kun se ei ole aina mahdollista!

Asossa asutaan koska samoilla asumiskuluilla ei oma lyhenisi pätkääkään, kaikki menisi vastikkeeseen/hoitokuluihin ja lainan korkoihin. Ja asuntojen hinnat ovat alamäessä, olisi naurettavan typerää ostaa nyt.

Omistusasuminen ei läheskään aina ole se järkevin vaihtoehto.

Neljä lasta, koulutukset kesken. Vuokrasta 1000e maksamme itse 250e, kela maksaa loput asumistukena. Meille ei pienten tulojemme takia myönnetä asuntolainaa - emmekä pystyisikään maksamaan kuin tuon 250e kuussa.

Oma asunto on haaveissa, mutta ei mahdollista ainakaan 10vuoteen.

Yhteistyössä