Miksi asut vuokralla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja opiskelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

opiskelija

Vieras
-millainen koulutus sinulla ja miehelläsi on?
-millainen työ sinulla ja miehelläsi on?(vakituinen?ammatti?)
-montako lasta teillä on?
- saako perheenne sosiaalistatukea( toimeentulotuki/vuokratuki)?

-jos voisit valita ottaisitko mielummin asuntolainaa?mikä sen estää?

Miestä ei ole. Ei ole vakituista työtä, ammattina korvauskäsittelijä, koulutus siihen BBA. 2 lasta. En saa sosiaalisia tukia. Enkä ottaisi mieluummin lainaa (lue: palloa nilkkaani).

Vuokralla asun kaksi kertaa halvemmalla kuin mitä vastaavasta kämpästä olisi kuukaudessa lainaerä ja vastike vielä siihen päälle. Myös kätevää, että voi muuttaa nopeasti toisaalle ja suuret remontit hoitaa joku muu. En halua sitoutua kämppään.

Mun mies on ylioppilas, hitsaaja, baarimestari. Ravintolassa töissä, kokki on kai nykyinen ammattinimike. Mulla on yksi amk-tason tutkinto ja opiskelen toista.

Miehellä on vakituinen työ. Ja minä siis opiskelen.

Kaksi lasta, 3 v ja 5 v.

Ei saada mitään toimeentulotukia tms.

Asuntolainaa saataisiin, en halua. Ei kiinnosta avioitua pankin kanssa nyt, kun opiskelujani on 3 v jäljellä. Katsellaan kyllä aika ajoin asuntoja, ja mieli saattaa muuttua jos Se Oikea koti osuu kohdalle :)

-Peruskoulu/ammattikoulu
-Kotiäiti/vakiduuni
-2
-ei saa
-en ottaisi, eikä mieskään ottaisi. Laina vaan ei ole oikeen ns. meidän juttu. Mahdollisesti joskus tulevaisuudessa sitä harkitsemme mutta en kyllä ihan heti näe meitä pankissa lainaa hakemassa.

Oon yksinhuoltaja, kotihoidontuella tällä hetkellä. Koulutukseltani tradenomi. Kaksi lasta. Tällä hetkellä (siis hoitovapaalla) saan asumistukea, joten ei olisi varaa maksella lyhennyksiä. Heti kun vaan meen takas töihin, haen lainaa ja ostan oman. Josko olisi varaa maksaa lainaa en maksaisi vuokraa. Ymmärsiköhän tosta nyt jotain :D

-Kaupallinen koulutus molemmilla
-Vakituinen työ molemmilla, erikoisalaa.
-2, yksi tulossa
-Ei saa eikä ole koskaan saanut
-En ottaisi

En tiedä miten nuo kysymykset liittyy vuokralla asumiseen mutta vastasinpa ympäripyöreitä kuitenkin.¨

Syy vuokralla asumiseen se, että molemmat rakentaneet talot exien kanssa, ovat sitten menneet myyntiin erotessa ja ihan jo kun yhteen alun perin muutettiin päätettiin että AINA vuokralla, ei ikinä enää omaa.
Toisekseen tykätään välillä vaihtaa maisemaa ex tempore, hankalampaa jos on oma.

Ja vuokraa maksetaan omakotitalosta 1450e/kk. Sillä maksais omaakin joo mutta ei mitään haluja.

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Miestä ei ole. Ei ole vakituista työtä, ammattina korvauskäsittelijä, koulutus siihen BBA. 2 lasta. En saa sosiaalisia tukia. Enkä ottaisi mieluummin lainaa (lue: palloa nilkkaani).

Vuokralla asun kaksi kertaa halvemmalla kuin mitä vastaavasta kämpästä olisi kuukaudessa lainaerä ja vastike vielä siihen päälle. Myös kätevää, että voi muuttaa nopeasti toisaalle ja suuret remontit hoitaa joku muu. En halua sitoutua kämppään.

Kuinka niin asut halvemmalla vuokralla?enpä usko.

Alkuperäinen kirjoittaja svieras:
Oon yksinhuoltaja, kotihoidontuella tällä hetkellä. Koulutukseltani tradenomi. Kaksi lasta. Tällä hetkellä (siis hoitovapaalla) saan asumistukea, joten ei olisi varaa maksella lyhennyksiä. Heti kun vaan meen takas töihin, haen lainaa ja ostan oman. Josko olisi varaa maksaa lainaa en maksaisi vuokraa. Ymmärsiköhän tosta nyt jotain :D

Hoitovapaalla yksinhuoltaja?Miksi et mene töihin ja hanki asuntoa?

Alkuperäinen kirjoittaja utelias:

Älä usko. Mutta laskepa sitten, paljonko tekee kk-erä, jos ottaa vaikka 250 000 euroa lainaa 15 tai 20 vuodeksi ja samalla maksaa 350 euroa vastiketta kuussa ja 5 vuoden päästä tulis 40 000 euron putkiremppa.

Siksi, että lapseni hyvinvointi on minulle tärkeämpi kuin omistusasunto???? Mä oon varmaan tosi outo...

Alkuperäinen kirjoittaja Mie vaan:
-Kaupallinen koulutus molemmilla
-Vakituinen työ molemmilla, erikoisalaa.
-2, yksi tulossa
-Ei saa eikä ole koskaan saanut
-En ottaisi

En tiedä miten nuo kysymykset liittyy vuokralla asumiseen mutta vastasinpa ympäripyöreitä kuitenkin.¨

Syy vuokralla asumiseen se, että molemmat rakentaneet talot exien kanssa, ovat sitten menneet myyntiin erotessa ja ihan jo kun yhteen alun perin muutettiin päätettiin että AINA vuokralla, ei ikinä enää omaa.
Toisekseen tykätään välillä vaihtaa maisemaa ex tempore, hankalampaa jos on oma.

Ja vuokraa maksetaan omakotitalosta 1450e/kk. Sillä maksais omaakin joo mutta ei mitään haluja.

Oletko ajatellut miten elelet pienellä eläkkeelle kun makselet vuokria?Minä ainakin haluan maksaa lainaa ja tehdä itselleni pesämunaa eläkepvien varalle.Onpahan sitten oma asunto alla,kun tipun eläkeen varaan.Ja tarvittaessa asunnon voi sitten myydä .

Siksi, että lapseni hyvinvointi on minulle tärkeämpi kuin omistusasunto???? Mä oon varmaan tosi outo...

Vai oma hyvinvointi?Kotonahan on aina mukavampaa kuin toisen töissä..

Usko vaan. Jos asuu Helsingissä tai lähellä on asunnot niin kalliita, että sillä millä pari sataa kilsaa täältä sivuun saa omakotitalon taalta saa ehkä kaksion. Asunnot siis alkaa olla yksiöt noin 100 000 e ja siitä ylös päin.

Alkuperäinen kirjoittaja Pia:
Oletko ajatellut miten elelet pienellä eläkkeelle kun makselet vuokria?Minä ainakin haluan maksaa lainaa ja tehdä itselleni pesämunaa eläkepvien varalle.Onpahan sitten oma asunto alla,kun tipun eläkeen varaan.Ja tarvittaessa asunnon voi sitten myydä .

Öh? Mulla ainakin on sijoituksia yms. En todellakaan kuluta kaikkea palkkaani elämiseen. Kuka tietää, onko Suomessa asunnot arvossaan enää minun eläkeiässäni? Ja kuka täällä haluaa pakkasissa vanhana kitua?

Vai oma hyvinvointi?Kotonahan on aina mukavampaa kuin toisen töissä..

Kyllä mä olen sitä mieltä, että ne kun laittaa 10 kk ikäisen päiväkotiin mennäkseen töihin ajattelee sitä omaa hyvinvointiaan eikä lapsen...

Mut toi on sun mielipide. Mun mielipide on eri. Minä olen kotona kunnes kuopus on vähintään 2-vuotias.

millainen koulutus sinulla ja miehelläsi on? Peruskoulu molemmilla

millainen työ sinulla ja miehelläsi on? Molemmilla on vakituiset työt.

montako lasta teillä on? 2 lasta

saako perheenne sosiaalistatukea( toimeentulotuki/vuokratuki)? emme saa.

jos voisit valita ottaisitko mielummin asuntolainaa?mikä sen estää? Jos olisi varaa, niin ostaisin oman heti!
Mutta nyt asutaan 82 neliöisessä kolmiossa ja vuokra 700?, se mitä pitäisi maksaa saman tasoisesta ja kokoisesta asunnosta lainanlyhennystä+vastiketta on vähintääkin tuplasti tuon vuokran verran...

Miehellä vakityö, itse hoitovapaalla, 4 lasta.

Pienten tulojen takia asutaan vuokralla, lainaakin maksaisi jo kivasti tällä rahalla, jos tyytyisiä pienempään lainaan ja olisi valmis muuttamaan muualle. Tällä alueella kuitenkin omistusasunnot kovissa hinnoissa, vaadittas semmonen 200000-300000 laina ainakin, jotta talon sais. Ja tältä alueelta ei olla valmiita muuttamaan ja tinkimään asuinpaikasta. ja ollaan varsin tyytyväisiä vuokralla asuessakin, tämä on helppo ja vaivaton asumismuoto. Jos joku menee rikki, eikun soitto vuokrayhtiöön, niin uus vempele tuodaan tai rikkimennyt juttu korjataan.

Toimeentulotukea ei saada, asumistukea huimat 16e. :D Asumiskustannukset noin 950e kuussa, sisältäen siis vuokran lisäksi sähkölämmityskulut ja vesimaksut.

en ymmärrä näitä vuokralla asujia?
miksi maksaa toiselle sitä kämpää omaksi, kun vois tosiaan ostaa itselle kämpän jota maksaa sitten itselle ja omistaa sen joskus kokonaan itse?

Älä usko. Mutta laskepa sitten, paljonko tekee kk-erä, jos ottaa vaikka 250 000 euroa lainaa 15 tai 20 vuodeksi ja samalla maksaa 350 euroa vastiketta kuussa ja 5 vuoden päästä tulis 40 000 euron putkiremppa.

No mutta eihän sitä tarvii ottaa noin isoa lainaa.Ja ei omakotitalossa makseta vastikkeita! Minä asun Espoossa, Nöykkiössä.Ostin omakotitalon,kohtuu kokoisen (140n) 8v sitten ja maksoin talosta tuolloin 190 000e. Kuukausi kuluja on noin 200e verran ja lainaa makselen pankille 850e/kk. Koko ajan karrutan itselleni omaa. Talo rakennettu 1996. Tontti 2100n.Isoja remppoja ei ole ollut eikä ole näkyvissä,vielä.Keittiön tein,ihan omaksi iloksi ja tänä kesänä kylppärin uusin,omaksi iloksi.Rempat maksaa aika vähän,kun ajattelee että sillä ylläpidetään taloa ja eihän niitä joka vuosi tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja opiskelija:
-millainen koulutus sinulla ja miehelläsi on?
-millainen työ sinulla ja miehelläsi on?(vakituinen?ammatti?)
-montako lasta teillä on?
- saako perheenne sosiaalistatukea( toimeentulotuki/vuokratuki)?

-jos voisit valita ottaisitko mielummin asuntolainaa?mikä sen estää?

-Molemmat ollaan diplomi-insinöörejä.
-Molemmilla vakituinen koulutusta vastaava työ.
-Lapsia ei vielä ole, lahitulevaisuudessa kyllä.
-Ei tukiaisia.
-Ottaisin mielelläni lainaa, jos meille myönnettävällä määrällä saisi lähellekään samantasoisen asunnon ostettua kuin missä nyt vuokralla asutaan. Nykyvuokra on noin 1500eur/kk ja asuntomme arvo on noin 550-600000 euroa, johon tarvitsisimme säästöistämme huolimatta ainakin 400000 euron lainan, johon uppoaisi noin 2700 euroa kuussa 25 vuoden ajan. Asunnonosto on silti harkinnassa.

Alkuperäinen kirjoittaja voi ola:

Usko vaan. Jos asuu Helsingissä tai lähellä on asunnot niin kalliita, että sillä millä pari sataa kilsaa täältä sivuun saa omakotitalon taalta saa ehkä kaksion. Asunnot siis alkaa olla yksiöt noin 100 000 e ja siitä ylös päin.

Asumme 41km päässä Helsingin KESKUSTASTA.Meillä 260neliöinen 2v vanha talo ja talomme maksoi meille kaikkilla herkuilla ja 3200 neliön tontilla tuolloin 2v sitten vain 320 000e.Että ei nyt noin kauas tarvitse lähteä.

Alkuperäinen kirjoittaja Pia:

Öh? Mulla ainakin on sijoituksia yms. En todellakaan kuluta kaikkea palkkaani elämiseen. Kuka tietää, onko Suomessa asunnot arvossaan enää minun eläkeiässäni? Ja kuka täällä haluaa pakkasissa vanhana kitua?

Suomessa ei kyllä nykyään paljon pakkasia ole.Sataa ympäri vuoden.Ikävä kyllä.

Alkuperäinen kirjoittaja Miina:
No mutta eihän sitä tarvii ottaa noin isoa lainaa.Ja ei omakotitalossa makseta vastikkeita! Minä asun Espoossa, Nöykkiössä.Ostin omakotitalon,kohtuu kokoisen (140n) 8v sitten ja maksoin talosta tuolloin 190 000e. Kuukausi kuluja on noin 200e verran ja lainaa makselen pankille 850e/kk. Koko ajan karrutan itselleni omaa. Talo rakennettu 1996. Tontti 2100n.Isoja remppoja ei ole ollut eikä ole näkyvissä,vielä.Keittiön tein,ihan omaksi iloksi ja tänä kesänä kylppärin uusin,omaksi iloksi.Rempat maksaa aika vähän,kun ajattelee että sillä ylläpidetään taloa ja eihän niitä joka vuosi tehdä.

Ei pahalla, mutta en halua enää ikinä asua okt:ssa, enkä todellakaan halua asua missään Nöykkiössä. Miksi mun pitäisi väkisin hommata okt jostain syrjästä, kun ei mulla ole autoakaan? Tykkään nykyisestä sijainnista, keskellä kaikkea. En tiedä, missä olen 3 vuoden tai vaikka 8 vuoden päästä.

Jos ostaisin asunnon jostain, niin se olis sitten jostain Latinalaisesta Amerikasta. En mä varmaan täällä loppuikääni asu. En näe järkeä kartuttaa omaisuutta lainalla, kun voin pienemmällä summalla asua mukavasti ja sitten säästää/sijoittaa sen erotuksen.

mikä ihme siin on et joku kertoo olevansa hoitovapaalla ja asuvan vuokralla niin jo joku nuija tulee aukomaan päätään et miks et mene töihin ja osta asuntoa? siis miten se on häneltä pois jos joku ei tee samoja valintoja??? hänhän ei edes valittanut rahatilanteesta tms. vain vastasi kysymyksiin aiheista.. siis ei mahdu mun järkeen noiden neuvojien pointit..

Alkuperäinen kirjoittaja wieras:
en ymmärrä näitä vuokralla asujia?
miksi maksaa toiselle sitä kämpää omaksi, kun vois tosiaan ostaa itselle kämpän jota maksaa sitten itselle ja omistaa sen joskus kokonaan itse?

Usein ne selittelee kaikenlaisilla jutuilla ja sitten vielä useammin taustalta tahtoo löytyä "helppo raha" eli velkaisena et saa asumistukia yms mitä nyt vuokralla saa.

Yhteistyössä