Miksi annatte pienten lapsienne katsoa Salatut elämät?

  • Viestiketjun aloittaja kolmen äiti
  • Ensimmäinen viesti
kolmen äiti
*Eräskin 7-vuotias poika sanoi, että paras kohta Salkkareissa oli kun se ja se lähti juomaan vaikka ei ois saanu jne. Oma 8-vuotias poikani ei edes tiedä, mitä sellainen tarkoittaa.

Miksi te monet vanhemmat annatte lapsenne katsoa tätä sarjaa? Ettekö ymmärrä, että lapsenne ainakin alitajuisessa mielessään kuvittelevat sarjan tapahtumien olevan totta ja ehkä ottavat sarjasta toimintamalleja omaan elämäänsä ennemmin tai myöhemmin. Tunnen vanhempia, jotka katsovat Salatut elämät lapsiensa kanssa. Ihan vauvasta lähtien lapset ovat tätä sarjaa seuranneet... :(

Televisiosta tulee hyviäkin ohjelmia. Paljon enemmän kuitenkin pahaa. En ole lestadiolainen, mutta olen ajatellut, että heidän lapsiensa ei ainakaan tarvitse kokea näiden huonojen ohjelmien aiheuttamia vääristymiä lapsen kehitykseen. Asumme Pohjois-Pohjanmaalla. Katsomme itse lastemme kanssa luonto-ohjelmia yms. dokumentteja ja katomme myös valittuja perhe-elokuvia. Lapset katsovat kakkoselta lastenohjelmat. Poikamme katsoo jonkin verran urheilua. Monet vanhemmat eivät ymmärrä, että vanhemmat saavat valita mitä lapset tv:stä katsovat. Se on heidän velvollisuutensa suojellakseen lapsiaan.

Tuli vaan mieleen, että nyt kun tuo 12-vuotias tyttö kaappasi vauvan, niin lieneeköhän katsonut Salattuja elämiä tai jotain muuta kummallista sarjaa, josta on katsonut mallia teolleen. Mutta tämä ei kuitenkaan ole tämän kirjoituksen teema, vaan olen pitkään ihmetellyt sitä, eivätkö vanhemmat ymmärrä, ettei Salatut elämät sovi lapsille.
 
muumi
Joo meillä katsoo tuota yläkouluikäiset, pienemmät ei. Eilen katselin pitkästä aikaa sivusilmällä sitä kun tuo teini katseli ja ihan hirveetä menoa. Ei todellakaan mikään lapsille sopiva sarja. Mutta minun eskari-ikäisen kavereista osa on kertonu että katsovat tuota kotona :eek:
 
vieras
En voi käsittää, meillä ei katso ko. sarjaa kukaan, jos katsoisi niin sitä katsottaisiin silloin kun 5 v. on jo nukkumassa. Viime vuonna hän kyseli miksi ei katsota Salkkareita, kun päivähoitokaverin luonakin katsotaan :(
 
Alkuperäinen kirjoittaja muumi:
Joo meillä katsoo tuota yläkouluikäiset, pienemmät ei. Eilen katselin pitkästä aikaa sivusilmällä sitä kun tuo teini katseli ja ihan hirveetä menoa. Ei todellakaan mikään lapsille sopiva sarja. Mutta minun eskari-ikäisen kavereista osa on kertonu että katsovat tuota kotona :eek:
Mustakin oli joo hirveetä kun Ulla Taalasmaa teki comebackin. Ja Sebastianilla onkin lapsi? Voimia sulle :hug:
 
mii
Alkuperäinen kirjoittaja pimu:
en ole antanutkaan, ei meillä kukaan katso sitä.
Peesi muten, mut 6 luokkalainen poikamme yrittää sitä aina välillä katsoa, tallentaakin sitä jos emme huomaa.
No, yhtään jaksoa ei ole tainnut ehtiä katsomaan, kun on äippä käynyt poistamassa ohjelmat;) Mun mielestä niin tyhjänpäivänen ohjelma ku olla ja voi, mut makuasioistahan ei voi kiistellä.
 
vieraana
Ei meilläkään kukaan katso noin joutavanpäiväisiä ohjelmia, mutta tiedän, että on niitäkin jotka tollottaa joka ilta ja antaa lastensa iästä riippumatta seurata. Esim. tyttären kaveri ekaluokalla puhui ummet ja lammet vähän kuin totena jotain sarjan tapahtumia. Näissä just on se vaara, että sekoittaa toden ja sadun, kun käsittääkseni sarjan miljöö on suomalainen arkipäivä ja pikkulapsi tai koululainenkin voi hyvinkin käsittää kaiken olevan totta. Lisäks sarjassa kai on uutisoinnista päätellen ollut aika raflaaviakin, ei lapselle sopivia asioita?
Monet vanhemmat ei pohdi mediaa tarpeeksi, eikä sen vaikutusta lapseen.
Mut kaikesta huolimatta en usko että enää 12-vuotiaalle on vaikeaa erottaa fiktiota ja faktaa toisistaan.
 
ggg
Alkuperäinen kirjoittaja outoa:
Alkuperäinen kirjoittaja ggg:
Kyllä meillä 6v ja 7v saa katsoa salkkareita. En näe siinä mitään pahaa.
???? Asiasisältö lapsille sopivaa? Erottavatko sadun ja toden, aivan todellako? Kummallisia vanhempia.
Yleensä he kyllä katsovat ko sarjaa aikuisten seurassa. Ja uskon kyllä, että he erottavat tv-sarjan ja todellisuuden toisistaan.
 
Minusta Salatut elämät ei kehitä minkään ikäistä ihmistä millään tavalla. Itse vilpittömästi yritin katsoa yhden jakson alusta loppuun, mutta oli pakko lopettaa kesken. No, nyt tiedän mitä se on (tosin johan sen lehdistä tietää, mitä siinä tapahtuu).

Meillä lapset eivät ole ikinä katsoneet sitä, eivätkä tule katsomaankaan. Luojan kiitos 8 ja 10 vee eivät ole myöskään osoittaneet pienintäkään mielenkiintoa moista soopaa kohtaan. Ehkä kasvatus ei ole mennyt ihan hukkaan, ja lapsilla on jo arvostelukykyä. =)
 
"hmn"
[QUOTE="vieras";23018413]Mistäs tiedät, etteivät koskaan tule sitä katsomaan? Kun lapset kasvavat, voi mieli hyvinkin muuttua.

Itse olen katsonut salkkareita niiden alkamisesta asti. Olin silloin 9-vuotias.[/QUOTE]

Minä myös, tosin olin sillon 7(?), ja se sarjakin oli alunperin vähän erilainen (ei mitään elävältä hautaamisia tms., vaikka kyllä siinä sillonkin vissiin "sattui ja tapahtui"). Lisäks meillä sitä seurattiin vanhempien kanssa, ja asioista keskusteltiin (ja kanava vaihtui kyllä aika herkästi jos tuli semmonen kohta).
Sitä ennen mä olin jo vissiin seurannu satunnaisesti yhtenä kesänä Ihmeidentekijöiden uusintoja (koko sarja esitettiin v. 1996-1998 jollon mä kyllä olin liian pieni seuraamaan tollasia), mutta se nyt ainakin oli aika "kiltti" sarja? (tai ainakin niiltä osin mitä mä sitä seurasin).


Sitten taas Käenpesää minä tai siskoni ei saatu ekan jakson jälkeen katsoa, kun oli kuulemma liian hurja sarja...
 
"vieras"
Ainakin katsomossa lukee(mtv3-palvelu, mistä voi katsoa mm. salkkareita) lukee, että salkkarit on k-7. Erikoisjaksot sitten erikseen(esim. joku kahvilan räjähdys tms.)
 
En anna katsoa, meillä kotona telkkari menee kiinni tasan klo 18 arki-iltaisin(aukeaa vasta kun lapset ovat nukkumassa), jos tv on ylipäätään aukikaan. Olen ottanut sellasen tyylin ettei meillä ole telkkari päällä kuin sen ajan kun sitä oikeesti katsotaan,eli hyvin vähän. Lapseni(7v ja 4v) eivät käytä myöskään tietokonetta, itseasiassa esikoiseni ei edelleenkään ymmärrä mikä oikeastaan internet on?
 

Yhteistyössä