Miksi annatte lapsille tabletteja ym ja liikaa ruutuaikaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minä vaan"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"minä vaan"

Vieras
Minun tekee niin pahaa kun suurin osa lapsista vain pelaa ja pelaa ja vielä kerran pelaa. Eilenkin katselin liikuntasalin katsomossa kun lapset tabletit ja älypuhelimet kädessä katsovat lastenohjelmia tai pelaavat. Ymmärrän sen että lapsi saa pelata vaikka kaksi kertaa viikossa vanhempien kanssa sovitun ajan. Tässäkin huomaa vanhempien rajattomuuden, eivät välitä lapsistaan. Eikö vanhemmat tiedä liikuntasuosituksista mitään?

Meillä saa toi pieninkin pelata ja katsoa piirrettyjä tabletilla/tietokoneella. Mitään aikarajaa ei ole.

Mitään tollasta värkkiä ei oteta mihinkään tapahtumiin mukaan, tietenkään. Noita käytetään kotona ja automatkoilla. Jos mielestäni alkaa olla liikaa ruudun vahtaamista niin sit menee vehkeet kiinni. Pääasias homma toimii ihan ok ilman mun puuttumista.

Mä en tosiaan tiedä mitkä on viralliset liikuntasuositukset. Eikä kiinnostakkaan. Noi liikkuu ihan riittävästi, yleensä useamman tunnin päivässä.

No, toi 17v. vahtaa liikaa ruutua ja liikkuu liian vähän. Mutta en alkaa ton ikäistä enää määräilemään, juttelemalla yritän saada itse ajattelemaan asiaa.

Mitä enemmän koneella sitä älykkäämpi lapsi. Nämä "kaksi kertaa viikossa" vanhempien lapset eivät pärjää huomisen yhteiskunnassa.

Tästäkin on varmaan olemassa tutkimus ellei useampiakin jotka voit linkittää tähän.

Mitä muuten tarkoitat huomisen yhteiskunnalla? Sitä jossa arvometallit on jo louhittu eikä uusia tietokoneita enää tule tähän tahtiin, jossa sähköä pitää säännöstellä koska hiiltä ei enää ole poltettavaksi mielin määrin jne. Maailma muuttuu, eskoseni.

Alkuperäinen kirjoittaja Liekkiö;30328986:
Emme annakaan. Lapset harrastavat ja ovat koneillaan, tableteillaan ja puhelimillaan sopivasti.

Sama meillä. Ja riippuu paljon lapsen iästä, esim 9-luokkalaista on tosi vaikea vahtia mitä tekee koulumatkoilla, välitunneilla, koulun jälkeen, tai iltaisin kavereilla! Telkkaria meillä ei juurkaan katsota, mutta tietokoneella ja kännykällä pelaavat. Periaatteessa peliaikaa on ½ tuntia päivässä mutta se venyy ja paukkuu aina. Liikuntaharrastuksista pidetään kiinni ja koulumatkat 6km pyöräilevät.

Missä ihmeen liikuntasalin katsomossa? Jos siellä tarvii venyä esim. sisaruksen harrastuksen vuoksi, ja tosiaan nököttää paikallaan katsomossa, niin onko ihme jos mukana on tabletti?

Ja virallinen ruutuaikasuositus on edelleen se 2h/päivä.

[QUOTE="jooh";30329089]Amikseen tähtäävillä 2h riittää.[/QUOTE]

No se riippuu mitä sillä ruutuajalla tekee. Jos tuijottaa ameebana lastenohjelmia 2h, se on vähän eri asia jos koodailee kunnon pöytäkoneella sen saman ajan ;)

• Tykkää
Reactions: Jehnny Tightlips
Meidän 6v on omistanut oman tabin jo vuoden päivät..jopa eskarissa käyttävät sellaisia opetuksen tukena, joten en näe siinä mitään väärää. Meillä on käytössä käsite "ruutuaika", lapsi saa itse päättää katsooko Netflixistä tuolloin haluamansa elokuvan vai pelaako mielummin pelejä mm.pikkukakkosen sivulta, vai katsooko jonkun dvd:n tms.. Kaikkea ei voi saada saman päivän aikana, että on aikaa muuhunkin. :)

Tästähän on nyt taas tullut tutkimuksia (sori en jaksa etsiä linkkejä mutta tuskin vaikea löytää jos kiinnostaa) että etenkin pienemmillä lapsilla häiritsee kovasti psykologista kehitystä, eikä ruutuja pitäsi tuijotella. Sen lisäksi elektroniikasta irtoaa aika tavalla palonestoaineita, joten käsien pesu ennen syömistä eikä mitään elekroniikkaa (mukaanlukien kaukosäätimet ja muut kiinnostavat vehkeet) ihan pikkusille jotka laittaa käsiä (saatika niitä laitteita) suuhun.

Meillä 14v neiti on viikolla n. 6h/päivä tabletilla..ei tiedetä tarkkaan mitä vahtaa. Kännykkä on toisessa kädessä. Viikonloppuisin n. 12h/päivä sama juttu.
10v poika on vaan 3-4 h/päivä ja viikonloppuisin ehkä 6h? Plus tietty telkkaria se 1-3h/ päivä. Tyttö ei telkkarii katso.
Muija mielestä ok. Se nää asiat päättää.