Miksi annatte kissan kulkea irti taajamassa?

• Viestiketjun aloittaja "miksi"
  • Ensimmäinen viesti
"miksi"
Mulla ei ole mitään kissoja vastaan mutta mielestäni ne kuuluu maalle missä saavat kulkea vapaasti...

Tänä aamuna joku kissa oli meidän pihalla ja sai kunnon kyydit kun mulla oli koira irti enkä huomannut kissaa. Toisaalta olisin antanut koiran ajaa kissan pois vaikka olisin huomannutkin, meidän pihaan ei tarvi tulla kenenkään kissojen kuseksimaan.

• Tykkää
Reactions: narikka83
"mä"
Samaa ihmettelen :(
Pylväät täynnä ilmoituksia kadonneista kissoista ihmiset ei vaan opi millään.
Meillä käy yksi kissa säännöllisesti nukkumassa terassilla ja viikko sitten oli sotkenut just maalatut tuolit :( Tais kyllä kissakin olla aika sotkussa ei ollut nimittäin mitään vesiliukoista maalia.

"Sanna"
Kissoja on käytetty kautta aikojen sekä lemmikki- että hyötyeläiminä. Kissojen hävittäminen aiheutti aikoinaan ruton leviämisen euroopassa. Kissat pitävät tuholaiseläinkannat kurissa. Rotista, myyristä ja hiiristä aiheutuu nykyäänkin (myös kaupungeissa!) paljon haittaa. Kissoista on ihan yhtä paljon hyötyä kotona lemmikkinä kuin ulkona saalistaessaan.

Haittaa vapaana kulkevista kissoista ei ole sen enempää kuin linnuista, rusakoista, siilistä tai vapaista koiristakaan.

"a p"
[QUOTE="poikia3";26603723]No ei ne koiratkaan saa taajamassa irti olla ap![/QUOTE]

Saa koiraa pitää irti jos se on välittömästi kytkettävissä! Ja me oltiin ihan omalla pihalla, jos olisi oltu muualla ja koira olisi kissan huomannut niin välittömästi olisin koiran luokseni kutsunut!

"ookoo"
En annakaan. Ulkoilutan valjaissa kesäisin pihalla sen vuoksi, että muuten voivat itsekseen kulkiessaan jäädä auton alle.

Minua ei haittaa yhtään kun pihamme poikki kulkee kissoja. Minusta niitä on kiva seurata ja piristävät päivää :) On myös hyvä, että tappavat hiiriä jne. pihapiiristä.

"poikia3"
[QUOTE="a p";26603758]Saa koiraa pitää irti jos se on välittömästi kytkettävissä! Ja me oltiin ihan omalla pihalla, jos olisi oltu muualla ja koira olisi kissan huomannut niin välittömästi olisin koiran luokseni kutsunut![/QUOTE]

Niin, ainoastaan omassa pihassa, jos koira ei sieltä missään tapauksessa pääse karkaamaan. Muualla koiran on oltava kytkettynä, sillä irti oleva koira lähtee silmän räpäyksessä, vaikka kuinka kuvittelet sen olevan kytkettävissä. Eikä välttämättä palaa kutsuttaessa. Näitä tapauksia on nähty vaikka kuinka monta, jossa omistaja väittää koiran olevan hallinnassa, ja näin ei kuitenkaan ole.

Eli et ole vapaana kissaa pitävää ihmistä parempi, jos koirasi on irti muualla kuin omassa pihassasi!

"a p"
[QUOTE="poikia3";26603797]Niin, ainoastaan omassa pihassa, jos koira ei sieltä missään tapauksessa pääse karkaamaan. Muualla koiran on oltava kytkettynä, sillä irti oleva koira lähtee silmän räpäyksessä, vaikka kuinka kuvittelet sen olevan kytkettävissä. Eikä välttämättä palaa kutsuttaessa. Näitä tapauksia on nähty vaikka kuinka monta, jossa omistaja väittää koiran olevan hallinnassa, ja näin ei kuitenkaan ole.

Eli et ole vapaana kissaa pitävää ihmistä parempi, jos koirasi on irti muualla kuin omassa pihassasi![/QUOTE]

4 vuotta olen tuota koiraa irti lenkilläkin kuljettanut ja vielä kertaakaan se ei ole lähtenyt hallinnasta! Saattaa juosta n. 20-30 metrin päässä minusta mutta heti kun vihellän niin kääntyy ja tulee vierelle olipa tilanne mikä hyvänsä!

Aamullakin olisin voinut koiran luokse pyytää mutta kun huomasin että kissalle rähisee niin annoin olla, tuo kissa on päivittäinen vieras pihallamme.

"Sanna"
[QUOTE="a p";26603844]4 vuotta olen tuota koiraa irti lenkilläkin kuljettanut ja vielä kertaakaan se ei ole lähtenyt hallinnasta! Saattaa juosta n. 20-30 metrin päässä minusta mutta heti kun vihellän niin kääntyy ja tulee vierelle olipa tilanne mikä hyvänsä!

Aamullakin olisin voinut koiran luokse pyytää mutta kun huomasin että kissalle rähisee niin annoin olla, tuo kissa on päivittäinen vieras pihallamme.[/QUOTE]

Rikot metsästyslakia, kun pidät koiraa vapaana.

Ihan turha siis vinkua vapaana kulkevista kissoista.

"a p"
[QUOTE="Sanna";26603857]Rikot metsästyslakia, kun pidät koiraa vapaana.

Ihan turha siis vinkua vapaana kulkevista kissoista.[/QUOTE]

Irti ihmisen kanssa kulkevaa koiraa ja yksin kulkevaa kissaa ei mitenkään voi verrata! En päästä koiraa toisten pihaan tarpeilleen tai edes nuuhkimaan, saati sitten koiran yksin ulkoilemaan! Että älä tule turhaa urputtamaan!

"jaa"
Täällä kun kulkee paljon kissoja niin ei siinä meidän kissat enää varmaan haittaa. Lähinnä ne pysyy omasssa pihassa ja toivonkin että ne ajetaan pois jos menee muiden pihoihin. Kaikkia ei edes haittaa. Ei se kyllä kevät talvella kivaa ollut kun kissan kakka kasoja oli pitkin pihaa, mutta ei tuosta viitsi stressata. Nuo kissat menis kyllä vaikka läpi seinän jos eivät pääsisi ulos. tiedän että siellä on niille paljon kaikkia vaaroja, mutta sitähän se elämä on.

"catwoman"
Kissan kuljeskeleminen vapaana taajamassa ei ole lain mukaan sallittua.

Kissa aiheuttaa paljonkin hallaa ympäröivälle luonnolle: se on saalistaja. joka ei vain karsi hiirikantaa vaan metsästää myös oravia, lintuja, päästäisiä yms. pieniä eläimiä.

Lisäksi kissa ulostaa vapaana ollessaan usein esim. lasten hiekkalaatikoihin (kissa usein opetettu tekemään tarpeensa sisälläkin hiekkaan, joten se on sille luontevaa) leikkipaikoilla ja näin aiheuttaa tautivaaran lapsille. Kissan reviiri voi olla hyvnkin laaja ja kissa ei kunnioita tietenkään piharajoja, joten se kuljeskelee myös paikoissa, joihin ei ole tervetullut ja saattaa itsensä vaaraan. Kissan kuljeskelu aiheuttaa epäsopua usein naapurustossa. Harva tykkää esim. kissankusenhajuisista kukkaruukuista tai allegikko karvoista pihakeinussa.

Kissat kuuluvat vapaana eläväksi vain maaseudulla. Muuten ne on pidettävä sisäkissoina, jotka ulkoilevat valjaissa. Kysykääpäs mielipidettä vaikka mistä tahansa kissakodista tai eläinhoitolasta. Tämä on myös heidän mielipiteensä.

"vieras"
[QUOTE="jaa";26604002]Ja lisään vielä että toivon että minulle tullaan sanomaan suoraan jos meidän kissoista on jotain haittaa jollekin.[/QUOTE]

Ja mistäs sen tietää, että se on just sun kissa, joka sinne leikkikentän nurkkaan käy paskalla?

Sä voit hyvin ajatella, että ei oo mun ja olla iloinen. Mitä välii.

"oona"
Mä en ymmärrä sitä, että miten vähän ihmiset lemmikistään välittävät, jos päästävät sen vapaana yksinään pihalle. Itselleni kissat ovat perheenjäseniä ja ei tulisi mieleenkään päästää niitä ulos oman onnensa nojaan. Kissa ei kuulu suomen luontoon ja sen elinikä laskee huimasti, jos se ulkoilee vapaasti. Ihmiset ovat vastuuttomia, julmia ja välinpitämättömiä tässä asiassa.

• Tykkää
Reactions: Minuli
"vieras"
Meidän lapset ei just kissojen takia saa mennä yhelle leikkikentälle täällä. Sen hiekkalaatikko on kissojen yleinen käymälä. Ei siellä kukaan muukaan lapsi käy. Ei kukaan haluu toksoplasmoosia.

Mut pitäkää vaan kissojanne vapaana kaupungissa, kun "ne haluu". Toimitte lain vastaisesti ja toimitte myös eläimen parasta ajattelematta.

"Sanna"
[QUOTE="a p";26603904]Irti ihmisen kanssa kulkevaa koiraa ja yksin kulkevaa kissaa ei mitenkään voi verrata! En päästä koiraa toisten pihaan tarpeilleen tai edes nuuhkimaan, saati sitten koiran yksin ulkoilemaan! Että älä tule turhaa urputtamaan![/QUOTE]

Ei voikaan. Se vapaana kulkeva koira on paljon vaarallisempi muille ihmisille kuin vapaana kulkeva kissa.

"Sanna"
[QUOTE="catwoman";26603998]Kissan kuljeskeleminen vapaana taajamassa ei ole lain mukaan sallittua.
[/QUOTE]

Älä puhu paskaa. Laki ei kiellä kissan vapaa kulkemista taajamissa.

"Sanna"
[QUOTE="oona";26604073]Mä en ymmärrä sitä, että miten vähän ihmiset lemmikistään välittävät, jos päästävät sen vapaana yksinään pihalle. Itselleni kissat ovat perheenjäseniä ja ei tulisi mieleenkään päästää niitä ulos oman onnensa nojaan. Kissa ei kuulu suomen luontoon ja sen elinikä laskee huimasti, jos se ulkoilee vapaasti. Ihmiset ovat vastuuttomia, julmia ja välinpitämättömiä tässä asiassa.[/QUOTE]

Julmuutta on pitää kissat vankeina sisätiloissa. Maatiaiskissojen pitää saada toteuttaa saalistusviettejään. Eri asia on pilalle jalostetut rotukissat, joilla ei luontaiset vietit (saalistus ja puolustus) enää toimi.

Beep
[QUOTE="miksi";26603616]Mulla ei ole mitään kissoja vastaan mutta mielestäni ne kuuluu maalle missä saavat kulkea vapaasti...

Tänä aamuna joku kissa oli meidän pihalla ja sai kunnon kyydit kun mulla oli koira irti enkä huomannut kissaa. Toisaalta olisin antanut koiran ajaa kissan pois vaikka olisin huomannutkin, meidän pihaan ei tarvi tulla kenenkään kissojen kuseksimaan.[/QUOTE]

Joo kissat ei sais kuseksia, mut koirat saa joka paikkaan. Ne on ylijumalia. Ihminenkään ei saa julkisesti virtsata, saati paskoa. Koirat saa mitä vaan. Lisää niitä jooko? :heart:

"Sanna"
[QUOTE="vieras";26604089]Meidän lapset ei just kissojen takia saa mennä yhelle leikkikentälle täällä. Sen hiekkalaatikko on kissojen yleinen käymälä. Ei siellä kukaan muukaan lapsi käy. Ei kukaan haluu toksoplasmoosia.

Mut pitäkää vaan kissojanne vapaana kaupungissa, kun "ne haluu". Toimitte lain vastaisesti ja toimitte myös eläimen parasta ajattelematta.[/QUOTE]

Sen toksoplasmoosin voi saada vaikkapa kaupan salaatista tai pihan kasvimaalta. Turha siitä kissoja on syyttää. Minulla on ollut kissoja koko elämäni ja olen puhdistanut hiekkalaatikot aina ilman suojakäsineitä. Silti en ole onnistunut itselleni toksoplasmoosia hankkimaan.

Varsis typeriä asukkaita on alueellanne, jos ei yhtä vaivaista suojaa pystytä hankkimaan hiekkalaatikolle. Sinnehän voivat paskoa myös linnut. Hui kauhistus. Meidän leikkipuiston hiekkalaatikkoon on paskonut koirat. Teinit tuovat kokoontuessaan koiria mukanaan leikkipuistoon.

Yhteistyössä