helpot lapset
En anna eikä niin tee.Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Etkä puutu lapsen ongelmakäytökseen.. Tätä jaksan aina ihmetellä.
En anna eikä niin tee.Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Etkä puutu lapsen ongelmakäytökseen.. Tätä jaksan aina ihmetellä.
No mä en ainakaan ollut. Eikä vanhemmat onnistuneet lopettamaan polttamistani silloin. Mutta koskaan polttamisesta ei tullut mulle hyväksyttävää vaikka pari vuotta sitä teinkin. Ja ihan vaan siksi, että vanhemmat eivät koskaan hyväksyneet sitä eivätkä luopuneet periaatteestaan. Mä lopulta totesin itsekin, etteihän polttamisessa oikeasti olekaan mitään järkeä ja lopetin. Vaikka nuori olisi polttanut pari vuotta, vanhemman tulee silti ptää kantansa.Alkuperäinen kirjoittaja jep:Tuota.. taitaa moni vastaajista ollut itse kiltti nuorena? Sitä vaan, että jos nuori haluaa polttaa, niin sitä on aika vaikea estää. Keinot löytyy kyllä. Sitä ei tarvitse hyväksyä, mutta mahdotonta nuorta on pakottaa lopettaa polttaminen, jos hän on sen salaa aloittanut. Kannattaa panostaa ennaltaehkäisyyn. Siinä vaiheessa kun teini+koko kaveriporukka tupakoi, ei vanhempien saarnat paljoa paina.
joo, en mä sitä sanonutkaan, että se pitäisi hyväksyä. mutta oikeasti vanhemmilla on keinot vähissä, jos nuori alkaa polttaa. koukkuun jää nopeastikin - se omakin kiltti kullannuppu. Tässäkin puhe oli alaikäisistä, ehkä 12-vuotiaan tupakointiin voisi vielä helpommin puuttua, mutta esim. amiska/lukioikäinen on jo niin iso ja itsenäinen, että hankala vanhemman on sitä tupakkaa vetää suusta kun teini on jo koukkuun jäänyt.Alkuperäinen kirjoittaja v:No mä en ainakaan ollut. Eikä vanhemmat onnistuneet lopettamaan polttamistani silloin. Mutta koskaan polttamisesta ei tullut mulle hyväksyttävää vaikka pari vuotta sitä teinkin. Ja ihan vaan siksi, että vanhemmat eivät koskaan hyväksyneet sitä eivätkä luopuneet periaatteestaan. Mä lopulta totesin itsekin, etteihän polttamisessa oikeasti olekaan mitään järkeä ja lopetin. Vaikka nuori olisi polttanut pari vuotta, vanhemman tulee silti ptää kantansa.Alkuperäinen kirjoittaja jep:Tuota.. taitaa moni vastaajista ollut itse kiltti nuorena? Sitä vaan, että jos nuori haluaa polttaa, niin sitä on aika vaikea estää. Keinot löytyy kyllä. Sitä ei tarvitse hyväksyä, mutta mahdotonta nuorta on pakottaa lopettaa polttaminen, jos hän on sen salaa aloittanut. Kannattaa panostaa ennaltaehkäisyyn. Siinä vaiheessa kun teini+koko kaveriporukka tupakoi, ei vanhempien saarnat paljoa paina.
Alkuperäinen kirjoittaja voiei:Tyttäreni jäi kiinni tupakan poltosta 13 vuotiaana ja jäi sen jälkeen vielä 9 kertaa.Yritin selittää hänelle mitä haitta vaikutuksia tupakan poltosta on,mutta uhkasi,että hän karkaa yöllä ja menee dokaamaan. Toinen lapseni sai tietää siskonsa tupakoinnista ja hän sanoi minulle,että: mäkin poltan!
Olin ihan silee: et miks vitus kaikki meidän suvussa polttavat?! kun olin huutanut tuon asian niin molemmat lähtivät ulos ovet paukkuen. Jäin itkemään sohvalle ;( lapseni tulivat joskus 12 jälkeen kotiin. Toinen aivan kännissä. Sanoin hänelle,että tästä asiasta keskustellaan huomenna.(9 kertaa jäänyt kiinni) Kun tuli aamu niin menin hänen sängyn vierelle tuomaan päänsärky lääkkeen ja kysyin; onko pää kipeä? ja hän huusi vihasena: etkö voi uskoa,että minä ja siskoni poltetaaan ja juodan! se on meidän elämä eikä sun tarvii tulla vittuilee meille,me ollaan vaa tälläsiä. Sanoin että voivat polttaa ja juoda rauhassa enkä laita heille enään vastaa. En voi sille mitään ;( sanon heille aina näin kun he tulevat kotiin tupakan hajussa;etä tupakalla taas? mutta en voi sanoa mitään muuta,kun en vain voi.
Ei 18 vuotias ole aikuinen vaikka onkin täysi-ikäinen. Itse en aio ikinä lopettaa jankutusta tupakoinnin ja alkoholinkäytön haitoista. Näin olen luvannut ja sanani aion pitää. En synnyttänyt lapsia sitä varten että he tuhoavat keuhkonsa ja aivonsa.Alkuperäinen kirjoittaja teinin äiti:Meidän 17-vuotias poika polttaa ja juo. En nyt kuitenkaan enään jaksa tehdä asialle yhtään mitään, kotona ei kuitenkaan saa polttaa eikä juoda alkoholia. Täyttää syyskuussa 18. Tässä on 3 vuotta kielletty, annettu rangaistuksia, puhuttu nätisti, saarnattu, tehty vaikka mitä jotta saisi juomisen ja polttamisen loppumaan. Mutta kun ei niin ei. Nyt tuntuu turhalta enään tehdä mitään kun kuitenkin vähän yli kuukauden päästä saa laillisesti tehdä noita.
No mitens kiellät 18-vuotiasta polttamasta tai juomasta?Alkuperäinen kirjoittaja bdt:Ei 18 vuotias ole aikuinen vaikka onkin täysi-ikäinen. Itse en aio ikinä lopettaa jankutusta tupakoinnin ja alkoholinkäytön haitoista. Näin olen luvannut ja sanani aion pitää. En synnyttänyt lapsia sitä varten että he tuhoavat keuhkonsa ja aivonsa.Alkuperäinen kirjoittaja teinin äiti:Meidän 17-vuotias poika polttaa ja juo. En nyt kuitenkaan enään jaksa tehdä asialle yhtään mitään, kotona ei kuitenkaan saa polttaa eikä juoda alkoholia. Täyttää syyskuussa 18. Tässä on 3 vuotta kielletty, annettu rangaistuksia, puhuttu nätisti, saarnattu, tehty vaikka mitä jotta saisi juomisen ja polttamisen loppumaan. Mutta kun ei niin ei. Nyt tuntuu turhalta enään tehdä mitään kun kuitenkin vähän yli kuukauden päästä saa laillisesti tehdä noita.
En tietenkään voi fyysisesti estää sitä . Mutta voin puhua siitä miten turhaa se on. Ja nyt en jankuta mistään yhdestä tuopista terassilla vaan siitä että elämäntavaksi muodostuu joka viikonloppuinen kännääminen. Tiedän että monet 18 vuotiaat eivät viikonloppuisin muuta teekään.Alkuperäinen kirjoittaja teinin äiti:No mitens kiellät 18-vuotiasta polttamasta tai juomasta?Alkuperäinen kirjoittaja bdt:Ei 18 vuotias ole aikuinen vaikka onkin täysi-ikäinen. Itse en aio ikinä lopettaa jankutusta tupakoinnin ja alkoholinkäytön haitoista. Näin olen luvannut ja sanani aion pitää. En synnyttänyt lapsia sitä varten että he tuhoavat keuhkonsa ja aivonsa.Alkuperäinen kirjoittaja teinin äiti:Meidän 17-vuotias poika polttaa ja juo. En nyt kuitenkaan enään jaksa tehdä asialle yhtään mitään, kotona ei kuitenkaan saa polttaa eikä juoda alkoholia. Täyttää syyskuussa 18. Tässä on 3 vuotta kielletty, annettu rangaistuksia, puhuttu nätisti, saarnattu, tehty vaikka mitä jotta saisi juomisen ja polttamisen loppumaan. Mutta kun ei niin ei. Nyt tuntuu turhalta enään tehdä mitään kun kuitenkin vähän yli kuukauden päästä saa laillisesti tehdä noita.
Kolmen vuoden saarnauksella ei mitään tehoa meidän poikaan. Voihan minä käyttää kaiken energiani ja aikani alkoholista ja tupakasta saarnaamiseen, mutta enpä usko että auttaa. Ja poika ei ole edes kotona viihtyvää sorttia. Todella harvoin on viikonloppuöitä kotona. Haluaa mielummin viettää kavereiden kanssa viikonloppua kuin kotona. Eikä siinä ole mitään väärää.Alkuperäinen kirjoittaja bdt:En tietenkään voi fyysisesti estää sitä . Mutta voin puhua siitä miten turhaa se on. Ja nyt en jankuta mistään yhdestä tuopista terassilla vaan siitä että elämäntavaksi muodostuu joka viikonloppuinen kännääminen. Tiedän että monet 18 vuotiaat eivät viikonloppuisin muuta teekään.Alkuperäinen kirjoittaja teinin äiti:No mitens kiellät 18-vuotiasta polttamasta tai juomasta?Alkuperäinen kirjoittaja bdt:Ei 18 vuotias ole aikuinen vaikka onkin täysi-ikäinen. Itse en aio ikinä lopettaa jankutusta tupakoinnin ja alkoholinkäytön haitoista. Näin olen luvannut ja sanani aion pitää. En synnyttänyt lapsia sitä varten että he tuhoavat keuhkonsa ja aivonsa.Alkuperäinen kirjoittaja teinin äiti:Meidän 17-vuotias poika polttaa ja juo. En nyt kuitenkaan enään jaksa tehdä asialle yhtään mitään, kotona ei kuitenkaan saa polttaa eikä juoda alkoholia. Täyttää syyskuussa 18. Tässä on 3 vuotta kielletty, annettu rangaistuksia, puhuttu nätisti, saarnattu, tehty vaikka mitä jotta saisi juomisen ja polttamisen loppumaan. Mutta kun ei niin ei. Nyt tuntuu turhalta enään tehdä mitään kun kuitenkin vähän yli kuukauden päästä saa laillisesti tehdä noita.
Kyllä sillä saarnauksella ja esimerkin näytöllä on lapsiin vaikutusta sitten myöhemmässä vaiheessa. Minä en käytä kaikkea aikaani alkoholista ja tupakasta saarnamiseen mutta silloin kun niistä on kyse niin varmasti kerron mielipiteeni. Se on selvää että haluaa olla kavereiden kanssa, niin meilläkin suurin piirtein muutettaisiin kavereille jos lupa heltiäisi.Alkuperäinen kirjoittaja teinin äiti:Kolmen vuoden saarnauksella ei mitään tehoa meidän poikaan. Voihan minä käyttää kaiken energiani ja aikani alkoholista ja tupakasta saarnaamiseen, mutta enpä usko että auttaa. Ja poika ei ole edes kotona viihtyvää sorttia. Todella harvoin on viikonloppuöitä kotona. Haluaa mielummin viettää kavereiden kanssa viikonloppua kuin kotona. Eikä siinä ole mitään väärää.Alkuperäinen kirjoittaja bdt:En tietenkään voi fyysisesti estää sitä . Mutta voin puhua siitä miten turhaa se on. Ja nyt en jankuta mistään yhdestä tuopista terassilla vaan siitä että elämäntavaksi muodostuu joka viikonloppuinen kännääminen. Tiedän että monet 18 vuotiaat eivät viikonloppuisin muuta teekään.Alkuperäinen kirjoittaja teinin äiti:No mitens kiellät 18-vuotiasta polttamasta tai juomasta?Alkuperäinen kirjoittaja bdt:Ei 18 vuotias ole aikuinen vaikka onkin täysi-ikäinen. Itse en aio ikinä lopettaa jankutusta tupakoinnin ja alkoholinkäytön haitoista. Näin olen luvannut ja sanani aion pitää. En synnyttänyt lapsia sitä varten että he tuhoavat keuhkonsa ja aivonsa.Alkuperäinen kirjoittaja teinin äiti:Meidän 17-vuotias poika polttaa ja juo. En nyt kuitenkaan enään jaksa tehdä asialle yhtään mitään, kotona ei kuitenkaan saa polttaa eikä juoda alkoholia. Täyttää syyskuussa 18. Tässä on 3 vuotta kielletty, annettu rangaistuksia, puhuttu nätisti, saarnattu, tehty vaikka mitä jotta saisi juomisen ja polttamisen loppumaan. Mutta kun ei niin ei. Nyt tuntuu turhalta enään tehdä mitään kun kuitenkin vähän yli kuukauden päästä saa laillisesti tehdä noita.
Tiedän kyllä aina missä on. Ja kun poika hoitaa koulunsa hyvin niin sitten saa mennä viikonloppuisin.Alkuperäinen kirjoittaja bdt:Kyllä sillä saarnauksella ja esimerkin näytöllä on lapsiin vaikutusta sitten myöhemmässä vaiheessa. Minä en käytä kaikkea aikaani alkoholista ja tupakasta saarnamiseen mutta silloin kun niistä on kyse niin varmasti kerron mielipiteeni. Se on selvää että haluaa olla kavereiden kanssa, niin meilläkin suurin piirtein muutettaisiin kavereille jos lupa heltiäisi.Alkuperäinen kirjoittaja teinin äiti:Kolmen vuoden saarnauksella ei mitään tehoa meidän poikaan. Voihan minä käyttää kaiken energiani ja aikani alkoholista ja tupakasta saarnaamiseen, mutta enpä usko että auttaa. Ja poika ei ole edes kotona viihtyvää sorttia. Todella harvoin on viikonloppuöitä kotona. Haluaa mielummin viettää kavereiden kanssa viikonloppua kuin kotona. Eikä siinä ole mitään väärää.Alkuperäinen kirjoittaja bdt:En tietenkään voi fyysisesti estää sitä . Mutta voin puhua siitä miten turhaa se on. Ja nyt en jankuta mistään yhdestä tuopista terassilla vaan siitä että elämäntavaksi muodostuu joka viikonloppuinen kännääminen. Tiedän että monet 18 vuotiaat eivät viikonloppuisin muuta teekään.Alkuperäinen kirjoittaja teinin äiti:No mitens kiellät 18-vuotiasta polttamasta tai juomasta?Alkuperäinen kirjoittaja bdt:Ei 18 vuotias ole aikuinen vaikka onkin täysi-ikäinen. Itse en aio ikinä lopettaa jankutusta tupakoinnin ja alkoholinkäytön haitoista. Näin olen luvannut ja sanani aion pitää. En synnyttänyt lapsia sitä varten että he tuhoavat keuhkonsa ja aivonsa.Alkuperäinen kirjoittaja teinin äiti:Meidän 17-vuotias poika polttaa ja juo. En nyt kuitenkaan enään jaksa tehdä asialle yhtään mitään, kotona ei kuitenkaan saa polttaa eikä juoda alkoholia. Täyttää syyskuussa 18. Tässä on 3 vuotta kielletty, annettu rangaistuksia, puhuttu nätisti, saarnattu, tehty vaikka mitä jotta saisi juomisen ja polttamisen loppumaan. Mutta kun ei niin ei. Nyt tuntuu turhalta enään tehdä mitään kun kuitenkin vähän yli kuukauden päästä saa laillisesti tehdä noita.
Siltikin niistä pitää kantaa huolta ja välillä kiristää ja pakottaa olemaan kotonakin, muuten ei ole kohta mitään tietoa mitä lapsi viikonloppuisin tekee. Vai mitä ?
Jep, se on tärkeää että tietää missä ne ovat. Ja toisaalta on hyvä että menoja ja kavereita, se on parempi niin päin kuin istuskella yksin kotona.Alkuperäinen kirjoittaja teinin äiti:Tiedän kyllä aina missä on. Ja kun poika hoitaa koulunsa hyvin niin sitten saa mennä viikonloppuisin.Alkuperäinen kirjoittaja bdt:Kyllä sillä saarnauksella ja esimerkin näytöllä on lapsiin vaikutusta sitten myöhemmässä vaiheessa. Minä en käytä kaikkea aikaani alkoholista ja tupakasta saarnamiseen mutta silloin kun niistä on kyse niin varmasti kerron mielipiteeni. Se on selvää että haluaa olla kavereiden kanssa, niin meilläkin suurin piirtein muutettaisiin kavereille jos lupa heltiäisi.Alkuperäinen kirjoittaja teinin äiti:Kolmen vuoden saarnauksella ei mitään tehoa meidän poikaan. Voihan minä käyttää kaiken energiani ja aikani alkoholista ja tupakasta saarnaamiseen, mutta enpä usko että auttaa. Ja poika ei ole edes kotona viihtyvää sorttia. Todella harvoin on viikonloppuöitä kotona. Haluaa mielummin viettää kavereiden kanssa viikonloppua kuin kotona. Eikä siinä ole mitään väärää.Alkuperäinen kirjoittaja bdt:En tietenkään voi fyysisesti estää sitä . Mutta voin puhua siitä miten turhaa se on. Ja nyt en jankuta mistään yhdestä tuopista terassilla vaan siitä että elämäntavaksi muodostuu joka viikonloppuinen kännääminen. Tiedän että monet 18 vuotiaat eivät viikonloppuisin muuta teekään.Alkuperäinen kirjoittaja teinin äiti:No mitens kiellät 18-vuotiasta polttamasta tai juomasta?Alkuperäinen kirjoittaja bdt:Ei 18 vuotias ole aikuinen vaikka onkin täysi-ikäinen. Itse en aio ikinä lopettaa jankutusta tupakoinnin ja alkoholinkäytön haitoista. Näin olen luvannut ja sanani aion pitää. En synnyttänyt lapsia sitä varten että he tuhoavat keuhkonsa ja aivonsa.Alkuperäinen kirjoittaja teinin äiti:Meidän 17-vuotias poika polttaa ja juo. En nyt kuitenkaan enään jaksa tehdä asialle yhtään mitään, kotona ei kuitenkaan saa polttaa eikä juoda alkoholia. Täyttää syyskuussa 18. Tässä on 3 vuotta kielletty, annettu rangaistuksia, puhuttu nätisti, saarnattu, tehty vaikka mitä jotta saisi juomisen ja polttamisen loppumaan. Mutta kun ei niin ei. Nyt tuntuu turhalta enään tehdä mitään kun kuitenkin vähän yli kuukauden päästä saa laillisesti tehdä noita.
Siltikin niistä pitää kantaa huolta ja välillä kiristää ja pakottaa olemaan kotonakin, muuten ei ole kohta mitään tietoa mitä lapsi viikonloppuisin tekee. Vai mitä ?
Tässä on viisautta. Jos ei kyetä itsekään olemaan polttamatta tai juomatta, eihän sitä voi vaatiakaan ja siitä johtuu nuorten sekaantuminen aineisiin. Meillä oletetaan että 18 v asti ollaan täysraittiita, koska meillä asuessa se on sääntö.Alkuperäinen kirjoittaja yrmy:Olen samaa mieltä, että omalla esimerkillään saa parhaiten pidettyä nuoren hyvän elämän syrjässä kiinni. MItä isommat edellä, sitä pienemmät perässä. Niinhän se menee.