Miksi ammattiin valmistumista ei juhlita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Keittiönoita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Keittiönoita

Vieras
Vielä siis - kun on ajankohtaista - otan puheeksi. Onko teitä kutsuttu muihin valmistujaisjuhliin kuin yo-juhliin? Tänä vuonna tai ylipäätään ikinä? Mun kummipoikani valmistuu huomenna amiksesta, mutta eipä ole mitään juhlia tiedossa. Siskonsa pääsi vuosi sitten ylioppilaaksi ja oli yo-juhlat. Isoveljensä sitä edellisenä vuonna valmistui ammattiin ja ei ollut juhlia. Ja tämä ystävänikään ei ole yo eikä edes amiksen käynyt, joten ei pitäisi olla kyse siitäkään, etteikö äiti arvostaisi lastensa saavutuksia.

Miten te, tulevien amislaisten äidit, aiotte juhlistaa lapsenne valmistujaisia? Kakkukahveilla perheen kesken kaikessa hiljaisuudessa vai yhtä mahtipontisin menoin kuin jos lapsenne pääsisi ylioppilaaksi? Mä en ole koskaan ollut amiksesta valmistuneen juhlissa, en edes tunne ketään, joka olisi sellaisia viettänyt.

Mä olin viime keväänä kaverin juhlissa, kun valmistui lähihoitajaksi. Mentiin kaveriporukalla toiselle paikkakunnalle hotelliin ja baariin.

Kyllä mäkin aion vuoden päästä juhlia omaa ammattiin valmistumista B)

Olen ollut iloisissa juhlissa, joissa bailattiin hitsaajaksi tulemista, restonomiksi valmistumistakin olen juhlinut ja sisareni valmistuttua keittiöpuolelta pidimme isot juhlat.
Lienee siis jotenkin paikkakunta- tai sukukohtaista miten näitä juhlitaan. Huomenna menen juhliin, joissa onnitellaan pariskuntaa, joista molemmat valmistuvat media-assistenteiksi.

No yliopistosta valmistujaisia on ollut.

Vähän kyllä veetutti, kun valmistuin yo- merkonomiksi käymättä lukioo ja ketään ei kiinnostan. :snotty:

Ai joo lasten serkku valmistu fysioterapeutiks ja sen mies kapteeniksi, eli joo muitakin. :D :xmas:

Mun veli ei pitäny juhlia kun valmistu ammattiin, mutta minä pidin kun valmistuin lähihoitajaksi. Mun mielestä se on ihan yhtä suuri saavutus kuin ylioppilaaksi valmistuminen.

Alkuperäinen kirjoittaja Ford Prefect:

Vähän kyllä veetutti, kun valmistuin yo- merkonomiksi käymättä lukioo ja ketään ei kiinnostan. :snotty:

Ai joo lasten serkku valmistu fysioterapeutiks ja sen mies kapteeniksi, eli joo muitakin. :D :xmas:

Piditte siis juhlat ja kutsuitte ihmiset ja kukaan ei tullut? Törkeetä.

Juuri tänään oltiin miehen pikkuveljen valmistujaisissa, valmistui ammattiin, putkimieheksi.

No vieraita oli 30-40 ja silloin kun mieheni valmistui yo aikanaan niin vieraita oli miljoona.. mikähän siinä on kun yo tutkintoa arvostetaan ja juhlitaan isommin..

sanoivat pitävänsä viellä nää kahvittelut pois alta, jotta pääsevät sitten muiden yo juhliin...

Niin.. en nyt tarkoita sitä kavereiden kanssa bilettämistä juhlan kunniaksi vaan sitä, että tulee mummit, kummit, serkut ja muut kotiin juhlistamaan. Varsinkin, jos nimenomaan valmistujan vanhemmat ne kekkerit järjestävät. Siis kuten yleensä ylioppilaidenkin kohdalla vanhemmat järkkää juhlat (aikuisopiskelijat on asia erikseen ) . Valmistujan iltariekkujaiset ystäväpiirin kesken on eri juttu.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-:
Mä olin viime keväänä kaverin juhlissa, kun valmistui lähihoitajaksi. Mentiin kaveriporukalla toiselle paikkakunnalle hotelliin ja baariin.

Kyllä mäkin aion vuoden päästä juhlia omaa ammattiin valmistumista B)

Hyvä että ihmiset arvostavat ammattiin valmistumista ja juhlivat sitä. Aina puhutaan että MUUT eivät arvosta kuin yo:ita, mutta paha mennä juhlimaan ja osoittamaan arvostustaan, jos mitään juhlia ei järjestetä...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras :

No ei pidetty, kun kukaan EI olis tullu... Ts kaikki oli sitä mieltä, et LAHJOJA vaan metsästetään :D :ashamed: :snotty:

Meillä ei ole nyt minkäänlaisia juhlia tiedossa tänä vuonna,mutta tiedän kyllä silti,että ammattikoululaisillekin juhlia jonkun verran jo järjestetään. Ja se on hyvä,ja kyllä meilläkin juhlitaan,(mikäli ammattikouluun menevät nuo lapset),sitten kun valmistuvat.

Ammattiin valmistuminen on ainakin yhtä iso juttu,kuin ylioppilaaksi pääseminen.

Miten voi valmistua YO -merkonomiksi ilman yo-todistusta? Vai käsitinkö ihan väärin?

juu mun sisko valmistui ylioppilaaksi, isot juhlat oli. Kun mä valmistuin lähihoitajaksi mitään juhlia ei ollut :(

Tänäpäivänä koulutus "taso" on sama elikäs kummatkin amk käyneitä.......toisen väylä tais sitten olla arvokkaampi......ainaskin toisten mielestä.......

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Niin.. en nyt tarkoita sitä kavereiden kanssa bilettämistä juhlan kunniaksi vaan sitä, että tulee mummit, kummit, serkut ja muut kotiin juhlistamaan. Varsinkin, jos nimenomaan valmistujan vanhemmat ne kekkerit järjestävät. Siis kuten yleensä ylioppilaidenkin kohdalla vanhemmat järkkää juhlat (aikuisopiskelijat on asia erikseen ) . Valmistujan iltariekkujaiset ystäväpiirin kesken on eri juttu.

No noi mihin mä menen huomenna niin sinne on kutsuttu koko suku eikä niitä edes pidetä kotona vaan on vuokrattu juhlapaikka.

minä pidin silloin kun valmistuin amiksesta kokiksi niin juhlat ihan vain piruuttani koska olihan mulla sentään AMMATTI..vieraat ei ihmetellyt yhtään ja samallalailla sain rahaa ja lahjoja kuin olisin valmistunut "opiskelijaksi"

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
juu mun sisko valmistui ylioppilaaksi, isot juhlat oli. Kun mä valmistuin lähihoitajaksi mitään juhlia ei ollut :(

Tänäpäivänä koulutus "taso" on sama elikäs kummatkin amk käyneitä.......toisen väylä tais sitten olla arvokkaampi......ainaskin toisten mielestä.......

Niin -siinä vaiheessa kun juhlat pidettiin et ollut vielä amk. Juhlittiinko siskosi amk-koulutusta erikseen?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras :

No ei pidetty, kun kukaan EI olis tullu... Ts kaikki oli sitä mieltä, et LAHJOJA vaan metsästetään :D :ashamed: :snotty:

Sanoiko ne ihan oikeasti niin, ja etukäteen? Aika moukkamaista käytöstä, varmaan ovat samaa mieltä yo-juhlistakin ja riparista jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Ei ymmärrä:
Miten voi valmistua YO -merkonomiksi ilman yo-todistusta? Vai käsitinkö ihan väärin?

Yo-pohjaisille ammattilinjoille voi päästä myös jos on vaikka jo toinen ammattitutkinto taskussa, tutkintonimike vaan ei siitä muutu. Tai joissain tapauksissa voi päästä peruskoulupohjalta yo-pohjaiselle linjalle, sitten vaan opiskelee vuoden ekstraa siinä ohessa. (Yo-pohjaisuushan käytännössä tarkoittaa että yhteisten aineiden opinnot vuoden ajalta hyväksiluetaan aiemmista opinnoista.)

Yhteistyössä