miksi ajatellaan että lapsen on parempi normi tarhassa kuin yötarhassa, ja miksi tästä näkemyksestä ei jousteta yhtään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Neith"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Neith"

Vieras
iski taas lievä ärtymys aiheesta, miten voi olla että edelleen pidetään tiukasti kiinni siitä näkemyksestä että naisen tulee olla pullantuoksuinen kodinhengetär joka töihin mennessään vie lapsensa "normaaliin" tarhaan,eikä todellakaan jatka yötyössä saatika sitten vie lastaan vuorohoitoon..

ja miten voi olla että ensimmäiseksi tarjotaan ratkaisuksi äidin päivätöihin menoa, jos esim haluaisi lapsen elämään säännölliset tapaamiset isän kanssa?
ja miksi ihmeessä se isä sitten voi tehdä vuorotyötä ja miksi silloin ymmärretään elämän epäsäännöllisyys ja näin ollen ne tapaamisten epäsäännöllisyys?
miksi kukaan ei ehdota ratkaisuksi isän päivätöihin vaihtoa jolloin tapaamiset onnistuisivat säännöllisesti joka toinen viikonloppu?

miksi on ok ehdotella äidille työpaikan vaihtoa "normaaliin" työhön, vaikka se tarkottaisi lapselle 21 x 10t tarhapäivää kuukaudessa, äidille tulojen tippumista ja yhteisen ajan vähenemistä, mutta äiti on jotenkin itsekäs ja paska jos kehtaa ehdottaa/vaatia sitä vuorotyötä tekevää isää järjestämään joka toisen viikonlopun vapaaksi..

ja miksi ihmeessä siis viranomaiset ja ammattihenkilöt ovat muiden lisäksi tätä mieltä :o

No otsikko oli vähän harhaanjohtava, eihän kukaan (kai ??) vuoropäiväkotia ollut kritisoinut vaan yritetty saada äiti vaihtamaan työaikoja?
Mutta yhtä kaikki, ei sinun työtäsi tarvitse isän ja lasten tapaamisten vuoksi vaihtaa, isä hakee lapsen tarhasta ja pitää omilla vapaillaan kotonaan. En ymmärrä miksi työaikojen pitäisi sopia silloin yhteen?
Jos olet yh, niin oletko miettinyt miten yötyö sopii kuvioihin kun lapsi on kouluikäinen? meillä 1 tarhaikäinen ja jos olemme molemmat töissä yön menee nuorin tarhaan ja kotiin on hankittava hoitaja koululaisia varten....

itse vaihdoin alaa vastikään, koska alallani oli vain yötyötä ja kahden pienen koululaisen kanssa se olis ollu mahdotonta.. Päivätyö olis koululaisten kanssa paras. Ja pitäähän sen lapsen kuitenkin olla päivälläkin hoidossa, jos yötyöläinen nukkuu..

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24930937:
nykyäiti ei ole pullantuoksuinen kotihengetär, nyky kotiäiti istuu tietokonella ja käy tupakalla kolmekertaa tunnissa, ei se pullalle tuoksu.

Däämn, mä oon jumahtanu menneisyyteen... Mää kun haluan olla se pullantuoksuinen äiti joka on aina paikalla kun tarvitsee. Juu istun mä koneellakin mutta osaahan nuo jo keskenäänkin piirtää/leikkiä hetken. Mää en veis noita ollenkaan tarhaan, en yö enkä päivä...
Nii ja mää en päivisin polta ollenkaan kun oon lasten kanssa kotona, illalla sitten kun nukkuvat

Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;24930977:
No otsikko oli vähän harhaanjohtava, eihän kukaan (kai ??) vuoropäiväkotia ollut kritisoinut vaan yritetty saada äiti vaihtamaan työaikoja?
Mutta yhtä kaikki, ei sinun työtäsi tarvitse isän ja lasten tapaamisten vuoksi vaihtaa, isä hakee lapsen tarhasta ja pitää omilla vapaillaan kotonaan. En ymmärrä miksi työaikojen pitäisi sopia silloin yhteen?
Jos olet yh, niin oletko miettinyt miten yötyö sopii kuvioihin kun lapsi on kouluikäinen? meillä 1 tarhaikäinen ja jos olemme molemmat töissä yön menee nuorin tarhaan ja kotiin on hankittava hoitaja koululaisia varten....

tällä hetkellä tilanne on se että isä saa päättää milloin ottaa lapsen luokseen, ja se aiheuttaa enenevissä määrin ongelmia meidän arkeen, koska mä en voi järjestää niitä omia vuorojani jos en tiedä milloin on lapsi menossa isälleen (ennen työvuorolistojen tekoa siis)
tarhassa lapsi on esim. tässä kuussa 4 x reilu 20 tuntia ja yhden 10 tuntisen päivän. joten mun mielestä yötyö on etu, siis saan viettää lapsen kanssa paljon aikaa mutta samalla voin tehdä töitä jotta saamme rahaa.
kun lapsi menee kouluun niin toki joudumme tekemään jotakin ratkaisua, yksi on mun vuorotteluvapaalle jääminen, mun ja miehen eripäivinä työn tekeminen jne.
ei isän vuorojen pidä olla samaan aikaan, päin vastoin, olisi loistavaa jos olisimme eri viikonloput töissä, silloin lapsi ei tarvitsisi viikonloppu hoioa ja kumpikin meistä saisi sen 2 viikonloppua kuukaudessa vietettäväksi lapsen kanssa, kun nyt pahimmillaan mä en saa yhtään..

mutta lähinnä ihmetyttää se asenne että ongelman ratkaisu on vain ja ainoastaan mun päivätöihin vaihtaminen tai nykytilanteeseen tyytyminen

[QUOTE="Neith";24931020]tällä hetkellä tilanne on se että isä saa päättää milloin ottaa lapsen luokseen, ja se aiheuttaa enenevissä määrin ongelmia meidän arkeen, koska mä en voi järjestää niitä omia vuorojani jos en tiedä milloin on lapsi menossa isälleen (ennen työvuorolistojen tekoa siis)
tarhassa lapsi on esim. tässä kuussa 4 x reilu 20 tuntia ja yhden 10 tuntisen päivän. joten mun mielestä yötyö on etu, siis saan viettää lapsen kanssa paljon aikaa mutta samalla voin tehdä töitä jotta saamme rahaa.
kun lapsi menee kouluun niin toki joudumme tekemään jotakin ratkaisua, yksi on mun vuorotteluvapaalle jääminen, mun ja miehen eripäivinä työn tekeminen jne.
ei isän vuorojen pidä olla samaan aikaan, päin vastoin, olisi loistavaa jos olisimme eri viikonloput töissä, silloin lapsi ei tarvitsisi viikonloppu hoioa ja kumpikin meistä saisi sen 2 viikonloppua kuukaudessa vietettäväksi lapsen kanssa, kun nyt pahimmillaan mä en saa yhtään..mutta lähinnä ihmetyttää se asenne että ongelman ratkaisu on vain ja ainoastaan mun päivätöihin vaihtaminen tai nykytilanteeseen tyytyminen[/QUOTE]

Jos me asuisimme miehen kanssa erillään mies ottaisi lapsen tietysti kun hänellä olisi vapaat (vaikka ti ja ke) ja thats it. Tuskin teilläkään vapaat aina yhtäaikaa on niin ettet saa lapsen kanssa vapaita? miksi viikonloppu? meillä on viikonloppu silloin kun on vapaata =D usein eri aikaan....
Yötyön tekemisestä jaan mielipiteesi, itselleni jää 3-4 vapaata viikossa jos teen pelkkää yötä.
Vuorotteluvapaan saa muuten vain vuodeksi, mutta itse en jättäisi ainakaan alle 13 vuotiasta yksin kotiin öisin.

vaihdoin päivätyöhön vasta kun lapset aloittivat koulun. Sitä ennen olivat vuoropäiväkodissa koska tein 3-vuorotyötä. Usein vuorohoitoa kritisoidaan ihan turhaan, pitkälti riippuu siitä millainen pk on kyseessä ja millainen henkilökunta siellä on. Tein paljon viikonloppuvuoroja jolloin lapset saattoivat olla esim pe-su tarhassa ja taasen meillä oli sitten viikolla vapaata. Tottakai se välillä puudutti jos esim jäi vapaalle iltavuorosta ja haki 20 asteen pakkasessa lapsia illalla kotiin kello 21.30 mutta näin jälkikäteen ajatellen niistäkin vuosista selvittiin ja usein lämmöllä ajattelen heidän entistä tarhaansa jonne vieläkin aina viemme jouluisin kukat tai poikkeemme tervehtimässä ohimennen. Hoitoalalla päivätyö kun ei elätä Helsingin asuntojen hintatasolla. Nykisin teen päivätyötä ja noin 2 sunnuntaita kuukaudessa jolloin saan hieman lisää peruspalkkaan, silloin lapsilla on kotona hoitaja.

Me ollaan molemmat 3vuorotyössä ja näin ollen lapset on olleet, ja menevät jälleen jossain vaiheessa, vuorohoitoon. TOsin kun meitä on kaksi ja toinen alkaa sitten tehdä osittaista viikkoa, lapset on hoidossa keskimäärin kerran, satunnaisesti kaksi kertaa, viikossa. Väliin ei sitäkään. Ovat siis käytännössä suurimman osan ajasta kotihoidossa. Mutta mitä vuorohoitoon tulee niin onhan se lapselle paljon huonompi vaihtoehto kuin säännöllinen hoitoaika, ainakin jos lapsi joutuu olemaan päiväkodissa täysiä viikkoja.

Me ollaan molemmat 3vuorotyössä ja näin ollen lapset on olleet, ja menevät jälleen jossain vaiheessa, vuorohoitoon. TOsin kun meitä on kaksi ja toinen alkaa sitten tehdä osittaista viikkoa, lapset on hoidossa keskimäärin kerran, satunnaisesti kaksi kertaa, viikossa. Väliin ei sitäkään. Ovat siis käytännössä suurimman osan ajasta kotihoidossa. Mutta mitä vuorohoitoon tulee niin onhan se lapselle paljon huonompi vaihtoehto kuin säännöllinen hoitoaika, ainakin jos lapsi joutuu olemaan päiväkodissa täysiä viikkoja.

no mä jotenkin ajattelen sen niin että lapsi viettää tarhassa sen ajan kun nukkuu ja sitten osan seuraavasta päivästä, ja niitäkin on sitten tosissaan kuukaudessa max 7 hoitovuoroa.
se ei mahdu mun päähän millä tavalla on parempi että lapsi on ma-pe tarhassa, 10 tuntia päivässä niin että nukkuu kyllä yöt omassa sängyssä mutta viettää vanhempiensa kanssa muutaman tunnin illassa aikaa verrattuna siihen että viettää 7 yötä ja päivää tarhassa kuukaudessa ja lopun aikaa saa olla kotona.

eli onko se tärkein pointti se että saa nukkua yön kotona vai se että saa vi9ettää mahdolisimman paljon aikaa kotona vanhempien kanssa?
kun siis sanotaan että normi tarha on parempi.
samat rutiinithan on joka tapauksessa niin tarhassa kuin kotonakin

Yhteistyössä