Miksi aina puhutaan "ne kouluttamattomat" halveksuvaan sävyyn?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysymys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Rinnastathan sinäkin, aapee, kouluttautumisen "hienouteen"? Voidaanko tästä asiasta keskustella ilman normatiivista painolastia? Itse olen kasvanut siten, että koulutuksella ei ole ollut väliä, mutta ahkeruudella on. Joutilaana ei ole saanut olla, eikä toisia arvostella työn/ammatin perusteella. Ja ilman muodollista koulutusta olleet eivät ole lähipiirissäni koskaan kuitenkaan jääneet paitsi tiedonhalua.

[QUOTE="a.p";27253556]Juu aivan.
Siis ketä olen syyttänyt?
Ihmettelen vain kummasti asenteita. Aivan kuin ne jotka eivät käy kouluja, olisivat vain laiskoja. Voihan olla kyse siitä että ei HALUA kouluttautua.

Ei se nyt kovin vaikeaa olisi kouluihin päästä, joten jos haluisi niin menisi.[/QUOTE]

Niin ja tupakoinnin voit lopettaa koska vaan mutta jatkat koska haluat.

Happamia sanoi kettu...

Jos joku henkilö on jotain urpoillut, tulee monelta kommenttia että on varmaan joku kouluttamaton wt-mamma.

Miksi kaikkien täytyisi kouluttautua? Suomessa jokainen käy kuitenkin perukoulun jossa opitaan ne tärkeimmät asiat, kuten lasku- ja lukutaito. Miksi kaikkien pitäisi haluta lisää jos nauttii työstä jonka voi kouluttamatta saada?

Minä en halunnut kouluttautua, vaan nautin töistä joita teen. En kaipaa muuta enkä ymmärrä miksi pitäisi väkisin kouluttautua joksikin muka hienoksi turhaan?

Lapsenkin saimme kun olin nuori ja kuullut puhuttavan, että jäi kouluttamattomaksi kun sain lapsen. Siis mitä ihmettä? Jospa kuitenkin halusin lapsen juuri sillon, koska koulu ei ollut edessä kun en sinne halunnut. Ei tarvinnut odotella sen enempää. Moni odottaa valmistumista ja osa ei näe lapsia taakkana koulun edessä ja opiskelevat lasten ollessa pieniä.

Olenko jotenkin alempiarvoinen kun en käynyt jotain turhaa koulua ja päntännyt ulkoa kirjasta turhuutta?

Katsos kun se kirjallinen turhuus tekee sinusta ammattilaisen, tiedät mitä teet, miksi ja niin edelleen. Vai luuletko että lääkäriksi pääsee oppisopimuksella tai vaistomaisesti osaa hoitaa ihmisiä oikein? Yleensä ainoat jotka tuollaisia kaneetteja käyttävät ovat juurikin ne kouluttamattomat jotka eivät tajua MIKSI jotakin asiaa opiskellaan.

siis viisashan pääsee vähemmällä työllä, ja jopa osaa rikastua ilman vuosien koulutusta..
Tiedän monta keltä koulut jääneet kesken, vaan silti on omaisuutta vaikka muille jakaa, niin ja lisättäköön ei millään perinnöillä rikastuneita. Onks nää tälläset ööö, jotain huonompi arvoisia?
Kato viisas osaa pyöritellä rahaa ilman hienoja titteleitä.
Itse en kyllä ole tarpeeksi viisas kun saatana päivästä toiseen pitäs taaplata työmaata kohte.

Alkuperäinen kirjoittaja herää pahvi;27257134:
Katsos kun se kirjallinen turhuus tekee sinusta ammattilaisen, tiedät mitä teet, miksi ja niin edelleen. Vai luuletko että lääkäriksi pääsee oppisopimuksella tai vaistomaisesti osaa hoitaa ihmisiä oikein? Yleensä ainoat jotka tuollaisia kaneetteja käyttävät ovat juurikin ne kouluttamattomat jotka eivät tajua MIKSI jotakin asiaa opiskellaan.

On noitakin aloja joissa koulutus antaa vain pohjan. Lääketiede on jo aika vakiintunut eli tarkat menetelmät pitää tietää ennakolta, mutta osassa ammatteja omatoiminen selvittäminen on jo ihan hyve.

KOSKAAN opiskelu ei ole turhaa!! Opiskelu lisää sivistystäsi ja laajentaa maailmankatsomustasi joita sinä siirrät omille lapsillesi. Voisin mennä vaikka barrikadeille opiskelun puolesta ja varsinkin jos joku sanoo että se on turhaa!!

Kouluttautumisestahan täällä oli puhetta. Työelämään tähtäävä alakohtainen koulutus ei varsinaisesti kasvata yleissivistystä kuin ehkä lapsilla/nuorilla. Yhä enemmän pyritään nopeaan valmistumiseen ammattiin ja täsmäkoulutukseen työelämän tarpeisiin joten kyllä barrikaadit nyt notkuvat.

JOlenko jotenkin alempiarvoinen kun en käynyt jotain turhaa koulua ja päntännyt ulkoa kirjasta turhuutta?
Kertoo kyllä paljon yleissivistyksesi tasosta, jos kuvittelet että koulutus = turha koulu ja kirjojen ulkoa pänttääminen. Nimenomaan noin käy, kun jättää opiskelun pelkkään peruskouluun. Kuvittelet, että muukin opiskelu on samaa "hauki on kala" pänttäämistä kuin peruskoulussa.

Sinä et vaan ymmärrä, että korkeamman asteen opiskelussa opitaan kyseenalaistamaan, soveltamaan ja YMMÄRTÄMÄÄN opiskeltavaa aihepiiriä. Ja näistä taidoista on hyötyä koko elämässä, ei vaan sen opiskeltavan aiheen parissa. Miten esimerkiksi voit ymmärtää mitkä uutiset ovat luotettavia, tai kenen poliitikon lupaukset realistisia, jos tietotaitosi rajoittuu peruskoulun oppimäärään ja sen jälkeen samalla "lue ja opettele ulkoa" taktiikalla päntättyihin asioihin? Miten ohjaat tulevaisuudessa lastasi opiskelemaan tai edes pohtimaan mitä hän haluaisi opiskella, jos tietosi opiskelusta pohjautuvat 20-30 vuotta sitten käytyyn peruskouluun?

Syntymästään sokea ei tiedä mistä jää paitsi, samoin sinä et voi oman pienen laatikkosi sisältä nähdä mistä SINÄ olet jäänyt paitsi, vaan kuvittelet että lähtökohtasi ovat samat kuin niillä jotka ovat peruskoulun lisäksi opiskelleet 3-10 vuotta. Niinhän moni lapsikin kuvittelee ekaluokalle mennessään, että osaa jo kaiken...

Itse olen 22v kohta toisen lapsen äiti ilman koulutusta ja voin sanoa, että kyllä harmittaa! Tosin vuosi sitten en tiennyt mitä haluan tehdä joten koulut jäi kesken monta kertaa miehellä kuitenkin koulutus on ja työpaikka. Sen joka on käynyt edes JONKUN koulun oli se maisteri tai kampaaja niin huomaa selkeän eron niihin jotka ei ole käynyt mitään äitini on kauppatieteitten ja kasvatustieteitten maisteri ja sitä aikaisemmin omisti yrityksenja tienasi sen verran, että saatiin makaronin kanssa jauhelihaa, nyt hän pystyy lomalla lähtemään etelään ja maksamaan vielä kaverit mukaan, en halua rehvastella, mutta itse mielummin hankin ammatin, toki sellaisen mitä tykkään tehdä ja hommaan omakotitalot sun muut kuin, että olen töissä ilman koulutusta ja mietin millä ruokin kaikkien suut kun lomautukset/potkut yms. osuvat omalle kohdalle.. Anteeksi sekava kirjoitus täällä ollaan vielä niin silmät ristissä, mutta toivottavasti joku ymmärsi pointin :)

Eipä sillä koulutuksella aina niin väliä ole, mutta kyllä se antaa vähän enemmän mahdollisuuksia toimia työelämässä erilaisissa rooleissa. Esim. mun alalla nykyisin edes haastatteluun ei pääse, jos ei ole tutkintoa. Mitä ne on ne työt ja ammatit joihin nykyisin pääsee ihan ilman mitään koulutusta?

Mulla on amk-tutkinto alla ja uskon että se helpottaa myös jatkossa jos tarvitsee opiskella uusi tutkinto.

"Non scholae sed vitae discimus" eli ei koulua vaan elämää varten se opiskelu on.

Ei kai nykyään pääse edes siivoojaksi ilman koulutusta? Ja kaikki Hesen kassatkin tarvitsee vähintään hygieniapassin. Joku kurssi kai siihenkin on käytävä ;) Mutta olen kyllä sitä mieltä, että 15-vuotias ei tajua vielä elämän realiteeteista mitään. Oppivelvollisuuden (lukio, ammattikoulu, oppisopimus, työelämäharjoittelu...) pitäisi kestää siihen asti että lapsi on täysi-ikäinen.

Jos mä oisin saanut päättää heti yläasteen jälkeen, olisin alkanut sosiaalikasvattajaksi tai mennyt hotelliin töihin. Molemmista hommista ois varmaan ihan palkan saanut. Nyt teen jatkotutkintoa yliopistolla (maisteriksi luin itseni tässä välissä) ja väitän kyllä että tällä koulutuksella on helpompi hakea erilaisia töitä kuin puhtaalla ammattikoulutuksella.

Jep, peruskoulun päättänyt on todellakin liian nuori vielä tekemään päätöksiä minkä ammatin haluaa lukea, mielestäni yläasteella oppilaille kerrotaan liian vähän eri aloista yms. Jos olisin itse päättänyt 15-vuotiaana mitä teen en olisi kouluun koskaan halunnut varmaan lottoaisin vieläkin.. Eihän tuossa iässä kiinnosta kuin, että sais nukkua pitkään ja tehä mitä huvittaa (toki ihmiset on erilaisia) ja eikös asia ole niin, että ilman koulutusta sinulle voidaan maksaa alle TES:sin mukainen palkka kun taas koulutettu saa ainakin tuon TES:sin mukaisen palkan vai meneekö ihan väärin tieto tässä kohtaa? Omille lapsille aion kyllä painottaa koulutusta ja työntekoa, sillä että, ajaa nurmikkoa kaupungille kesäisin ei vielä ihan hirveen hyvälle elintasolle nousta

Ihmisillä on erilaisia arvomaailmoja, osa tuo esiin omaansa voimakkaasti, eivätkä osaa välttämättä heittäytyä toisen saappaisiin, koska kokevat voimakkasti olevansa onnellisia juuri omien valintojensa takia.

Ollaan erilaisia, erilaisilla valinnoilla höystettynä, ei siinä mitään vikaa ole!

how ever...kivahan näistä kaikista asioista on kai väitellä

Viimeksi muokattu:
Mä olen varmaan sitten esihistoriallinen fossiili, mutta minun mielestäni ihmisellä tulee olla ammattitutkinto/tutkinto tai muu vastaava suoritettuna kys. alaan mitä sitten ikinään tekee. On mielestäni suorastaan järjenköyhyyttä olla opettelamatta oman alansa teoriatietoja ne kun antavat pohjan siihen mitä käytännössä tehdään ja varsinkin miksi niin tehdään.

Itselläni on laitoshuoltajan ammattitutkinto ja parhaillaan suoritan siivoustyöohjaajan erikoisammattitutkintoa. Olen sitä mieltä että jokainen joka työkseen siivoaa voisi suorittaa laitoshuoltajan ammattitukinnon, niin sillä saataisiin palkkoja (varsinkin yksityisellä puolella ) ylös.

Yhteistyössä