"vieras"
Koulukiusaaminen ja kotivaikeudet ei ole olleet sun syytä. Se on mennyttä.Eli tajusinko oikein että itse pitää nämä syy/seuraus suhteet pohtia ilman että psyk.sairaanhoitaja kysyy niitä tai ottaa selvää? Tiedän kyllä minkä takia jouduin koulukiusatuksi mutta auttaako asian muistelu ja esiinnostaminen? Yritän vain unohtaa sen samoin kuin kotivaikeudet ja suurimman osan olenkin unohtanut. Pitääkö minun siis nyt pohtia omaa syyllisyyttäni asioihin että paranen? Syyllistän itseäni jo kaikesta nytkin kuten masennuksesta. Onko kellään neuvoa miten eteenpäin? En halua huonompaan kuntoon joutua.
Tollanen asenne sen sijaan ärsyttää, että pitääkö mun nyt syyllistää itseäni taas. Kuka niin sanoi? Ei olla valmiita tajuamaan mitä neuvoilla tarkoitetaan. Niilläkö sun mielestä tarkoitetaan, että ota kaikki syyt niskoille ja selvitä itse? Ei todellakaan!
Sun pitää vapauttaa itsesi asioista joille et ole voinut mitään, unohtaa, käydä läpi ja uudelleen sanoa, että se on mennyttä ja että ne kiusajat on olleet väärässä, ei ole sun syy. Koska ne on olleet väärässä! Kyllä sä sen tiedät. Älä nyt ala puolustamaan niiden oikeutta kiusata. Puolusta oikeuttasi selvitä.