Miksi aina käy näin??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei jaksa enää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Tuo mies on sellainen, että kukaan ei uskoisi häntä alkoholistiksi, jos sellaiseksi häntä väittäisin. Niin on hyvän, osallistuvan ja tunnollisen isän perikuva. Ahkera, tekee paljon töitä ja ei juurikaan käy missään. Silloin tällöin vaan.

Ja sit juopottelee salaa kaikilta. :headwall: Miksi sen piti tehdä näin mulle?
Rakastan sitä kuitenkin, mutta pakkohan tässä on lapsiakin ajatella. En halua, että joutuvat kärsimään alkoholismista.

Suurin osa alkoholisteista on juuri tuollaisia!

On vai?? En oo ite nähnyt kun niitä jo pahasti alkoholisoituneita, jotka juovat joka päivä ja haisevat aina viinalle. Olisi pitänyt tajuta jo aikaa sitten, että alko on tuolla miehelle ongelma. Olihan siitä merkkejä, mutta kun en vaan tajunnut kun ei ole aiempaa kokemusta.

Kai sitä on vain lähdettävä. En halua jäädä katsomman milloin retkahtaa, jos raittiutta lupaa. Kun ei edes suostu myöntämään ongelmaa..

Tätä se teettää,kun alkoholi vedetään kaikkiin juhliin ja sen avulla rentoudutaan. Kieltäytyjiä pidetään yleisesti täysin outoina ja sille vaaditaan selitys.
Jättäisit sinäkin viinit yms. alkoon niin ei tulisi miehellesi kiusausta, jos rakasta häntä niin haluat varmasti olla hänen tukena ja unohdatte koko alkoholin elämästänne.
Itseäni harmittaa, kun mies perustelee juomistaan sillä, että tutkimukset ovat todenneet viinin olevan terveellistä ja just tuo, että juhlissa pitää juoda saa hänet ostamaan liioitellun varaston, jonka lopujen louksi lähes yksinään itkii, kun "rentoutuu"
Heilläkin suvussa alkoholisteja vaikka mieheni kohdalla ei siitä vielä voi puhua, mutta lujaa sitä kohti mennään, kun joka ilta jotain lipittää...

Tuo mies on sellainen, että kukaan ei uskoisi häntä alkoholistiksi, jos sellaiseksi häntä väittäisin. Niin on hyvän, osallistuvan ja tunnollisen isän perikuva. Ahkera, tekee paljon töitä ja ei juurikaan käy missään. Silloin tällöin vaan.

Rakastan sitä kuitenkin, mutta pakkohan tässä on lapsiakin ajatella. En halua, että joutuvat kärsimään alkoholismista.

Suurin osa alkoholisteista on juuri tuollaisia!

On vai?? En oo ite nähnyt kun niitä jo pahasti alkoholisoituneita, jotka juovat joka päivä ja haisevat aina viinalle. Olisi pitänyt tajuta jo aikaa sitten, että alko on tuolla miehelle ongelma. Olihan siitä merkkejä, mutta kun en vaan tajunnut kun ei ole aiempaa kokemusta.

Kai sitä on vain lähdettävä. En halua jäädä katsomman milloin retkahtaa, jos raittiutta lupaa. Kun ei edes suostu myöntämään ongelmaa..

Kun ekat ongelmat esim. työelämässä tulee, on kotona ollu täyttä helvettiä jo keskimäärin 10 vuotta.
Oma mieheni ei hoitoon mennessään ollu ollut päivääkään pois töistä juomisen takia. Tarkkaan ottaen ne on amatöörit, jotka on maanantaina rokulissa, aito alkkis salailee juomistaan eikä tasan ole pois töistä. Se ottaa vaikka pikku loivennuksen aamulla ja menee töihin.
Mutta joo, jos ei ole kokemusta asiasta, niin alkoholistin tunnistaminen on hyvin pitkälle mahdotonta. Siinä kun ei ole kyse juodun viinan määrästä tai laadusta, vaan siitä että se on pakko saada, ja mitä tapahtuu, jos sitä ei saa.
Asialle ei voi tehdä mitään niin kauan kuin alkoholistilla on kielto päällä.
Noin 13 000 alkoholistia on niitä näkyviä rapajuoppoja, loput on sitten niitä kunnollisia työssäkäyviä äitejä tai isejä ja kaikkiaan alkoholisteja on 400 000 suomessa.

LisaMarie, oletko nyt siis eronnut miehestäsi, vai onko miehesi hoidossa, ja olette yhä yhdessä? En lukenut ketjua kunnolla, joten pyydän anteeksi, jos vastaus löytyy sieltä.

Alkuperäinen kirjoittaja ärsy:
Tätä se teettää,kun alkoholi vedetään kaikkiin juhliin ja sen avulla rentoudutaan. Kieltäytyjiä pidetään yleisesti täysin outoina ja sille vaaditaan selitys.
Jättäisit sinäkin viinit yms. alkoon niin ei tulisi miehellesi kiusausta, jos rakasta häntä niin haluat varmasti olla hänen tukena ja unohdatte koko alkoholin elämästänne.
Itseäni harmittaa, kun mies perustelee juomistaan sillä, että tutkimukset ovat todenneet viinin olevan terveellistä ja just tuo, että juhlissa pitää juoda saa hänet ostamaan liioitellun varaston, jonka lopujen louksi lähes yksinään itkii, kun "rentoutuu"
Heilläkin suvussa alkoholisteja vaikka mieheni kohdalla ei siitä vielä voi puhua, mutta lujaa sitä kohti mennään, kun joka ilta jotain lipittää...

Kohtuullisesti toki voi viinia juoda, juodaanhan taalla Etela-Euroopassakin joka paiva ja tervetta porukkaa ovat.

Alkuperäinen kirjoittaja ei jaksa enää:
! Eikä nuo kaksi pulloa edes olleet ensimmäiset, jotka olin jouluksi ostanut! On siis juonut jo aiemmat pullotkin ja jouluoluet ja mun lonkerot/siiderit, mitä on ollu kaapissa pahan päivän varalle.

:

Niin, että sulla saa olla lonkeroa ja siideriä kaapissa, mut sun miehellä ei. Mikä pirttihirmu sä oikein olet?

Onhan se nyt lapsellista niitä vedellä täytellä, mut ajatteli varmaan hakea uudet tilalle.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
LisaMarie, oletko nyt siis eronnut miehestäsi, vai onko miehesi hoidossa, ja olette yhä yhdessä? En lukenut ketjua kunnolla, joten pyydän anteeksi, jos vastaus löytyy sieltä.

Mieheni kävi hoidon noin 2 vuotta sitten.
Itse en oikeastaan kunnolla tajunnut, millaista elämämme juovaan aikaan oli, koska kieltäminen kuuluu myös läheisen elämään. Lopulta kuitenkin mun mielenterveys oli täysin mennyt ja jotenkin vaan se oli miehelle kimmoke lähteä hoitoon.

Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
! Eikä nuo kaksi pulloa edes olleet ensimmäiset, jotka olin jouluksi ostanut! On siis juonut jo aiemmat pullotkin ja jouluoluet ja mun lonkerot/siiderit, mitä on ollu kaapissa pahan päivän varalle.

:

Niin, että sulla saa olla lonkeroa ja siideriä kaapissa, mut sun miehellä ei. Mikä pirttihirmu sä oikein olet?

Onhan se nyt lapsellista niitä vedellä täytellä, mut ajatteli varmaan hakea uudet tilalle.

Luulen että vaimo on tehnyt asiasta ongelman, eihän muuten mies sitä salailisi.

Itse en oikeastaan kunnolla tajunnut, millaista elämämme juovaan aikaan oli, koska kieltäminen kuuluu myös läheisen elämään. Lopulta kuitenkin mun mielenterveys oli täysin mennyt ja jotenkin vaan se oli miehelle kimmoke lähteä hoitoon.

Oletteko yhä yhdessä ja onko miehesi raitis nyt? Jaksamisia

:

Miehellä on ollut olutta itsellä ja saanutkin olla. Mutta oli juonut sekä omansa että myös mun juomat. Eikä kysynyt edes lupaa, että voiko ottaa.

Suurin osa alkoholisteista on juuri tuollaisia![/quote

Juu on. Äitini on alkoholisti eikä örvellä silti joka päivä.
Itse tein valinnan elää alkoholisti miehen kanssa. On nyt vuoden ollut raittiina, mutta toki tiedostan että retkahtamisen riski on aina.
Ja totta, että alkoholistin pitää ensin pysähtyä ja myöntää ongelman ja olevansa alkoholisti..tähän voi mennä aikaa, kenellä kauemmin ja kenellä vähemmän aikaa. Eikä alkoholisti voi luvata kenellekkään raittiutta(eikä pidä luvata) vaan elämä lähtee raittiina päivä kerrallaan hoidon jälkeen ja tukea tulee paljon tarvitsemaan.

:

Alkuperäinen kirjoittaja Vierailija:

:

Millähän tavalla vaimo on sen ongelman nyt tehnyt??

[
Miehellä on ollut olutta itsellä ja saanutkin olla. Mutta oli juonut sekä omansa että myös mun juomat. Eikä kysynyt edes lupaa, että voiko ottaa.

No missä ajassa se ne on vetänyt lärviinsä?
Kyllä meilläkin on aina viinaa, viiniä, lonkeroa ja "mun" juomia kotona. Ei miehen tarvi kysyä lupaa jos sen tekee mieli "mun" juomia juoda. Meillä on yhteinen talous ja jääkaappi ja kellari. Ja mä en ole sen äiti, jolta sen tarvis kysyä lupa (niin kuin lasten tarvii kysyä jäätelöön).

[

Millähän tavalla vaimo on sen ongelman nyt tehnyt??[/quote]

Sillä tavalla, että laskee toisen juomisia. Jos se on ne kotona ollessa juonut ja et ole sen huomannut olevan humalassa, ni miksi nostaa asiasta meteli.
Kyllä sitä voi illalla lasillisen ottaa, kaksikin.
Sillä voi ihan hyvin olla joulustressi.

Oletteko yhä yhdessä ja onko miehesi raitis nyt? Jaksamisia

Olemme yhdessä, mutta toipuminen on pitkä ja raskas priosessi -molemmille. Sanoisin että 1, vuosi miehen raitistumisen jälkeen oli elämäni vaikein, millekään ei ollu olemassa mitään sääntöä. Oli samat pelinappulat jka sama pelilauta kun ennenkin, mutta yhtäkkiä vaan tuli ilmoitus, että peli vaihtuu nyt ja vanhoilla säännöillä ei enää saa pelata. Itseasiassa tavallaan se on läheiselle vaikeampi, koska läheisen on vaikeampi saada hoitoa; alkoholistilla on se näkyvä ongelma ja suomessa kanssasairastumisnen on vielä aika tuntematon asia lääketieteen ja psykiatrian parissa, vaikka muutamia alaan erikoistuineita terapeutteja suomestakin jo löytyy. Esim. ruotsissa alkoholistin perhe on viikon hoidossa myös kun alkoholisti on hoidossa, mutta suomessa KELA ei tällaista maksa.
On hyvin yleistä, että ihmiset eroavat puolison raitistuttua, koska koko perheen dynamiikka muuttuu niin täydellisesti.

[

No missä ajassa se ne on vetänyt lärviinsä?
Kyllä meilläkin on aina viinaa, viiniä, lonkeroa ja "mun" juomia kotona. Ei miehen tarvi kysyä lupaa jos sen tekee mieli "mun" juomia juoda. Meillä on yhteinen talous ja jääkaappi ja kellari. Ja mä en ole sen äiti, jolta sen tarvis kysyä lupa (niin kuin lasten tarvii kysyä jäätelöön).

No mä olin niistä erikseen sanonut, että oon ne itselleni ostanut, ei saa koskea. Ja silti oli juonut. Mies ei edes juurikaan tykkää muusta kuin oluesta, joten kyse ei ole siitä että jotain varsinaista herkkua hältä olisin kieltänyt.

Ja meillä on ollut sovittuna, ettei kotona juoda ihan muuten vain iltaisin alkoholia. Sitä juodaan vain silloin tällöin tai jos mennään jonnekin juhlimaan tai iltaa istumaan.

Ja tuosta ajasta en osaa sanoa, mutta mun mielestä on ongelma, jos talossa ei voi alkoholia säilöä ilman, että toinen aina juo ne pois. On siis joskus jo paljon aiemmin juonut meidän viskit ja konjakitkin, mitä ollaan yhdessä lahjaksi saanut ja tarkoitus on ollut vain silloin tällöin niitä tarjoilla. Joskus huomasin, että kaikki pullot olivat tyhjiä vaikka minun tietääkseni niitä ei oltu edes avattu!

Millähän tavalla vaimo on sen ongelman nyt tehnyt??

Sillä tavalla, että laskee toisen juomisia. Jos se on ne kotona ollessa juonut ja et ole sen huomannut olevan humalassa, ni miksi nostaa asiasta meteli.
Kyllä sitä voi illalla lasillisen ottaa, kaksikin.
Sillä voi ihan hyvin olla joulustressi.[/quote]

Meillä on siis sovittu jo kun yhteen olemme menneet, että meillä ei juoda joka ilta olutta tai paria. Oma isäni joi ja se tuntui minusta pahalta jo lapsena. En halua lapsieni kokevan samaa. Ja enhän minä ole asiaa voinut huomata kun juo vasta kun olen mennyt nukkumaan.

[
Ja meillä on ollut sovittuna, ettei kotona juoda ihan muuten vain iltaisin alkoholia. Sitä juodaan vain silloin tällöin tai jos mennään jonnekin juhlimaan tai iltaa istumaan.

!

Siis kenen päätöksestä? Sun? Ja miksi? On se sen miehenkin koti. Jos se ottaa yhden lasillisen joskus iltaisin, ei se siitä tee alkoholistia. Jos sä et ole sen edes huomannut juoneen, ni mikä siinä on niin kauheata?

[

!

Siis kenen päätöksestä? Sun? Ja miksi? On se sen miehenkin koti. Jos se ottaa yhden lasillisen joskus iltaisin, ei se siitä tee alkoholistia. Jos sä et ole sen edes huomannut juoneen, ni mikä siinä on niin kauheata?

Mitäs kun ottaa pullollisen viinä tai sikspäkin kaljaa joka yö? Tai pullon 80% saarenmaata? Vaikka olisi yksin lasten kanssa kotona? Eikö sekään ole ongelma, jos en ole vieressä katsomassa? Mitäs jos jotain sattuisi?

Ja miksi sen miehen tarvitsisi juoda joka ilta? Ei kukaan muukaan juo. Paitsi alkoholistit.

Ja tuo päätös on aikanaan ollut yhteinen. Minun taholtani se on kenties tullut, mutta olen mielestäni ollut oikeutettu sellaisen ehdon suhteeseen laittamaan. Miksi alkoholismi pitäisi hyväksyä, jos pettämistäkään ei tarvitse?

Alkuperäinen kirjoittaja S:
Alkuperäinen kirjoittaja ärsy:

Kohtuullisesti toki voi viinia juoda, juodaanhan taalla Etela-Euroopassakin joka paiva ja tervetta porukkaa ovat.

Joo, mutta suomessa otetaankin iltaviinit tyhjään vatsaan "eurooppalaisittain"

[]

Mitäs kun ottaa pullollisen viinä tai sikspäkin kaljaa joka yö? Tai pullon 80% saarenmaata? Vaikka olisi yksin lasten kanssa kotona? Eikö sekään ole ongelma, jos en ole vieressä katsomassa? Mitäs jos jotain sattuisi?

?

Tämä ei todellakaan ole hyväksyttävää. Mä olisin heittänyt kertalaakista tommosen miehen pihalle.

AP mä oon tuollaisen perheen lapsi ja tiedän vähän liiankin hyvin mitä tuo on. Isäni oli juuri kaappijuoppo, on edelleen ja se turmeli aikalailla meidän perheen, henkisesti. Mun isä oli aina hyvä mulle, teki työnsä jne. Enkä usko että kovinkaan moni ulkopuolinen tietää edelleenkään isän tapoja. Oli surullista löytää juotuja pulloja jopa patjonen välistä =(

Voi kun pystyisin jotenkin auttaan. Mä tiedän että puhe ei tepsi. Mun äidin "puhe" oli isälle punainen vaate joka vaan lisäsi salaa juomista. Minua hän kuunteli hieman vaikka lapsi olinkin. Ei se hääviä ollut toitottaa lapsena isälleen että Nyt et sitten ota....joskus se kuitenkin autoi, joskus...

Nyt kun olen aikuinen kannan edelleen tuota vastuun kantajan roolia, jos isä juo vaikkapa ennen jotain juhlia, koen sen mun omaksi viaksi koska en olle häntä taas kerran kieltänyt. No eihän se niin mene, mutta minkä voin lapsena opitulle tavalle...sillä tavalla kuitenkin saatiin mm useampi raitis joulu, tai siis niin mä luulen. Oikeasti olen kuitenkin tajunnut sen että ongelma on suurimmalta osin ollut lähtöisin heidän tapauksessaa huonosta parisuhteesta. Mun äiti on ollut aina hyvin alistava luonne ja paljon "kyykyttänyt" mun isää, isä on sen kuitenkin jostain syystä kestänyt. Tuo juominen on ollut hänelle rentoutumista ja hänen omien sanojen mukaan auttanut jaksamaan äidin ns. henkistä väkivaltaa.

Nyt en sitten missään tapauksessa kuitenkaan tarkoita sitä että syy olisi sinussa, ei! Ei se mun äidissäkään ollut. He eivät vaan koskaan ole oppineet kommunikoimaan kunnolla keskenään. Äitini on hyvin herkkä hipiäinen ja taas isäni töräyttelee sammakoita suutuspäissään suusta...tossa jotain esimerkkiä, menis koko ilta kun kirjoittaisin kaiken.

Oliskohan mahdollista että hakisitte yhdessä ammattiapua? Oli se sittenAA:sta tai jonkin sortin pariterapiaa. Jos teilläkin on joku lukko tuossa suhteessa ja se joku ajaa miestäsi juomaan. Toki alkoholisti on myös riippuvainen juomisestaan eikä osaa enää esim rentoutua ilman... Alkoholismi on koko perheen sairaus ja ei kyllä kannata yleistää että se olisi kirjoitettu geeneihin kaikilla. Ihminen kykenee muutokseen kun vaan oikea halua muuttua on kyseessä

Ja ne jotka täällä ihmettelee miksi seuraat miehesi juomista, he eivät käsitä että sellaiseenkin tilaan voi ajautua kun tarpeeksi tuo aihe koskettaa. Kyllä mä kanssa lapsena vahtasin isäni pulloja ja olin epeli löytämään hänen kätkönsä ja paljon kaadoin poiskin. Ei isä koskaan mulle siitä puhunut vaikka tiesi että se oli oma, alle kymmen kesäinen tytär kun oli viinat lirutellut maahan. Edelleenkin tuo tapa on pysynyt omalla tapaa vaikka oman mieheni juomisessa ei ole todellakaan mitään sanomista. Mä vaan aina tiedän kuinka monta kaljaa hän on juonnut tahi lasi viiniä. Olen tottunut seuraamaan...Miestäni se ei haittaa kun olen asian rehellisesti kertonut ja syynkin.

Se on niin v**tun vaikeaa kun sanominen ei auta, eikä sanomatta jättäminen.

Yhteistyössä